Tag: drum

  • Proiecte faraonice ale economiei ceauşiste – drumurile montane

    Proiecte faraonice ale economiei ceauşiste – drumurile montane

    Odată intrat pe Drumul Naţional 7C, din comuna Bascov, judeţul Argeş, şi până în comuna Cârţişoara, judeţul Sibiu, pe o lungime de circa 90 de kilometri, începe una dintre cele mai spectaculoase aventuri automobilistice din România: Transfăgărăşanul. El este emblema unei idei care a dominat gândirea economică a lui Nicolae Ceauşescu în anii ‘70, cea a drumurilor montane. În practică, drumurile montane s-au dovedit a fi, asemenea multor proiecte ale economiei comuniste, doar nişte idei bune cu rezultate proaste. Costul lor exorbitant şi profitul mic pe care îl aduceau le-au încadrat în ceea ce a fost denumit drept “greaua moştenire” a regimului comunist.



    Ideea Transfăgărăşanului i-a venit lui Nicolae Ceauşescu la sfârşitul anilor ’60, după ce URSS a invadat Cehoslovacia, şi s-a materializat până în 1974. Ceauşescu credea că drumurile de acces deja existente prin Carpaţii Meridionali puteau fi blocate cu uşurinţă. Temându-se de o invazie sovietică, a ordonat construirea unui drum peste Munţii Făgăraş care atinge o altitudine maximă de 2042 de metri la lacul Bâlea. Construirea acestui drum foarte complicat a fost încredinţată trupelor de geniu ale armatei române.



    În perioada construirii Transfăgărăşanului, Maxim Berghianu a fost şeful Comitetului de Stat al Planificării, instituţie centrală în economia planificată comunistă. Intervievat în 2002 de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, Berghianu a spus că el nu a fost de acord cu grandiosul proiect: ”Eu m-am opus vreo patru ani construirii Transfăgărăşanului. Pentru că era o investiţie enormă, care nu aducea nici un plus de venit naţional. Eu sunt montaniard şi ştiam că acolo zăpada, în iunie-iulie, încă e de 5-6 metri. Şi atunci, ce faci cu drumul ăsta? Supus eroziunii, ploilor apelor care curg, alunecărilor. Ce produce ăsta? Şi îl ţii închis 7 luni pe an, şi ce mare trafic ai acolo. S-a zis că e strategic, cu asta m-au încuiat: Ce, nu vrei să avem posibilitatea să trecem cu tancuri prin Argeş în Ardeal”? Şi vreo 4 ani am tot încurcat proiectul ăsta, fără să spun. Dar n-a ţinut. Vasile Patilineţ a fost insul care a insistat foarte mult, şi l-a convins. El era cu armata, cu Securitatea, el se ocupa cu justiţia, cu toate. Ceauşescu voia şi el să facă legătura Argeşului cu Ardealul.”



    Ambiţia de a construi drumuri montane era în plin avânt. Maxim Berghianu povestea că a existat intenţia de a se construi un alt drum, paralel cu Transfăgărăşanul, la est de acesta: ”Şi a mai vrut să facă unul care să pornească de la Sâmbăta de Sus să iasă tot în Argeş. L-am domolit pe Patilineţ, cu care eram în relaţii amicale. I-am spus: băi, te blesteamă ţara asta, toţi oamenii te blesteamă, că ai stricat cel mai frumos acces în Munţii Făgăraş, plus că distrugi o pădure pe malul unei ape repezi de munte, o splendoare. Nu-i destul că avem Transfăgărăşanul ăla şi îl ţinem închis? Potoleşte-te!” Ei, şi n-a mai ajuns la Ceauşescu cu proiectul. Eu coboram odată din munte şi am aflat întâmplător. Am văzut că aia tot taie pădurea pe acolo. Şi mă întreb ce-o fi asta? Şi când cobor, mă opreşte unul care îmi spune că nu pot trece că se puşcă cu dinamită. Şi atunci am aflat de la ăla că se face un drum care să iasă în Argeş. Şi că Ministerul Forestier taie pădurea că acum Patilineţ era la Ministerul Forestier şi al Lemnului. Şi atunci am vorbit cu el şi am blocat proiectul de care nu ştiam nimic. De Trasfăgărăşan ştiam, că l-am blocat 4 ani. Ba că nu avem bani, ba am uitat, ba că nu ştiu ce. Dar Ceauşescu nu mi-a impus niciodată să îl bag neapărat în planul de investiţii. Venea propus de Armată şi de Ministerul Forestier.”



    Proiectul drumurilor montane, alte idei economice năstruşnice, împreună cu o gândire bazată pe autarhie şi pe plata anticipată a datoriei au dus, în anii ’80, la colapsul economiei comuniste. Maxim Berghianu: ”Să nu mai dea bani de import pentru utilaje şi piese de schimb, asta a nenorocit economia. Plus nebunia lui Ceauşescu de a plăti datoria externă înainte de timp, ceea ce nu făcuse nimeni în lume şi care a dus economia la pământ. N-a mai adus importuri pentru piese de schimb la utilaje moderne în chimie, în metalurgie, în alte ramuri. A limitat importul de utilaje şi tehnică nouă. Şi cum e revoluţia tehnico-ştiinţifică acum, orice utilaj mai mult de 4-5 ani nu poate ţine. Nu mai ţine ca în secolele 18 şi 19. Înnoirea utilajelor se face într-un timp foarte scurt, la 4-5 ani, 6 ani maximum. Or, noi n-am înlocuit utilaje. Nu mai dădea bani, că nu mai avea de unde. Făcuse investiţiile astea neproductive, mari, megalomane, care nu produceau venit naţional. Neavând venit naţional, nu puteai să dai un fond de acumulare corespunzător pentru reproducţia lărgită. Nedând pentru reproducţia lărgită, n-aveai nici venit naţional şi nu mai aveai ce bani să mai rulezi.”



    Proiectul drumurilor montane a fost unul dintre eşecurile economiei ceauşiste inspirat de marele model al marxism-leninismului. El a fost încă o piatră pe drumul spre iad pavat întotdeauna cu intenţii bune.

  • Transfăgărăşan

    Transfăgărăşan

    Transfăgăraşanul, unul din cele mai spectaculoase drumuri din România, traversează cel mai înalt lanţ muntos, Munţii Fărăgaraş. Dacă pentru şoferi reprezintă o provocare, pentru restul familiei e o încântare. Peisajele de-o parte şi de alta a şoselei îţi taie respiraţia, iar pensiunile la care vă puteţi opri au început să ofere în ultimii ani servicii din ce în ce mai diverse. E o destinaţie pentru toată familia, însă recomandată şoferilor cu experienţă. Vă invităm astăzi într-o escapadă pe drumul catalogat de cele mai cunoscute publicaţii auto drept cel mai bun din lume pentru condus.



    Corina Sava, managerul unei societăţi comerciale care administrează trei hoteluri şi o cabană de pe Transfăgărăşan, iubeşte toată zona şi vorbeşte întotdeauna cu mare plăcere despre drumul de 92 de kilometri, cu 27 de poduri şi viaducte şi cel mai lung tunel din România.



    Transfăgărăşanul este cel mai spectaculos drum din România şi este în topul celor mai uimitoare drumuri din lume. Nu este o clasificare făcută de noi, ci este una făcută la nivel internaţional. Nu putem să ignorăm faptul că ne aflăm într-o zonă atât de frumoasă. Aşa cum reiese din numele său, Transfăgărăşanul traversează cei mai înalţi munţi din România: Munţii Făgăraş. Ajunge la o altitudine maximă de 2.042 de metri în zona lacului glaciar Bâlea. Tot aici se află şi cel mai lung tunel din România, cu o distanţă de 887 de metri. Este construit între anii 1970 şi 1974 şi noi credem că nici astăzi nu ar fi foarte uşor de realizat. Traversează Munţii Făgăraş pe o distanţă de 90 de kilometri. Este un drum minunat, cu atracţii turistice unice în România şi în lume: lacuri glaciare, cascade, lacul şi barajul Vidraru şi, nu în ultimul rând, trece pe lângă Cetatea Poenari, care are strânse legături cu Dracula.”



    Transfăgărăşanul poate fi deschis din luna mai. Începând din această perioadă, drumul pote fi uşor deszăpezit. Peisajele sunt minunate şi, chiar dacă este zăpadă, este minunat. Din experienţa curentă, nu e cu nimic mai riscant decât într-o altă ţară europeană cu drumuri la altitudini similare. În prinvinţa deschiderii drumului, spune Corina Sava, se respectă un ordin al autotrităţilor care, din motive de siguranţă, nu acceptă să fie deschis mai devreme tunelul care traversează muntele.



    Sunt perioade clare: este închis între luna noiembrie şi luna iulie, fiind deschis tot timpul verii, până în luna octombrie. Sperăm ca în acest an, având în vedere că se aniversează 40 de ani la inaugurarea Transfăgărăşanului, să reuşim împreună cu autorităţile care sunt în măsură să facă acest lucru să-l ţinem deschis mai mult timp, astfel încât doar în perioada iernii să fie închis.”



    În zona lacului Bâlea, la 2.034 metri altitudine, din anul 2005, se ridică în fiecare an unicul hotel de gheaţă din România şi chiar din Europa de est. Acesta a avut o formă circulară şi a fost compus din opt camere cu paturi duble, un bar şi un restaurant. Fiind prima construcţie de acest fel din Europa de est, succesul a venit imediat. Aproximativ 8.000 de turişti din ţară şi străinătate au vizitat inedita atracţie de pe vârful Carpaţilor. Nu după mult timp, a apărut în acelaşi loc şi Biserica de gheaţă, un lăcaş deschis tuturor credincioşilor, indiferent de religie. Aşadar, este un traseu minunat pe care nu vom avea probleme cu cazarea, nici cu masa, iar oferta de agrement este variată. Corina Sava: S-au construit hoteluri noi. Avem hoteluri de trei stele, de patru stele. Este o zonă minunată, care poate să ofere oaspeţilor servicii la cel mai înalt nivel. Avem agrement pe lacul Vidraru, în pădurile din zona Transfăgărăşanului, avem parcuri de aventură. La barajul Vidraru există o bază de agrement pentru croaziere pe lacul Vidraru. Avem vaporaşe şi cataramane cu care se pot face plimbări pe lac. Se poate lua masa pe lacul Vidraru, se poate pescui în funcţie de sezonul în care ne aflăm, sunt variate activităţi. Se poate face programare, dar se poate merge şi la hotelurile din zonă. Parc de aventură pe Transfăgărăşan înseamnă tiroliene, poduri nepaleze, diverse activităţi specifice.



    Dumitru Grecu, administratorul unui hotel de patru stele, de pe Transfăgărăşan, ne prezintă o ofertă de cazare: Am construit un hotel pe structura unei vechi unităţi de cazare, o cabana mică, acum e un hotel de patru stele, unde pot petrece o mini vacanţă foarte frumoasă toţi turiştii care vin în zonă. Chiar dacă vremea nu încurajează drumeţiile, pot sta la piscină, la SPA, pot juca bowling, biliard. Organizăm seri de club şi de muzică ambientală. Dacă vremea ne permite, organizăm diverse activităţi: paintball, tiroliană, off road. Avem teren de sport unde se pot practica o serie întreagă de jocuri: tenis, volei, mini fotbal. Organizăm plimbări cu vaporaşul, hidrobicicletele, bărcile pe Lacul Vidraru. Acum arată extraordinar, apa este limpede, se poate practica şi pescuitul sportiv.”



    Preţul unei camere la o unitate de cazare de două stele porneşte de la 100 lei (25 euro). În hotelul prezentat de Dumitru Grecu veţi plăti 250 lei pentru o cameră cu două locuri, cu mic dejun şi acces la zona SPA. Trebuie să aveţi în vedere faptul că vara şi în weekenduri preţul pentru cazare este mai mare, iar majoritatea locurilor sunt rezervate cu cel puţin două săptămâni înainte. L-am întrebat pe Dumitru Grecu dacă i-au trecut pragul şi turişti din afara ţării: Chiar acum sunt la hotel. Am cazat aseară mai mulţi turişti străini. Unii au venit la noi doar să ia masa şi nu s-au putut abţine, atât e de atrăgătoare zona. Am avut turişti din Franţa, Emiratele Arabe, Australia, Statele Unite, din Europa sunt cei mai mulţi, din toate colţurile lumii. În cartea de impresii toţi au scris că sunt încântaţi de zonă. Hotelul nostru este amplasat pe un promontoriu care intră în lac, oferind o privelişte deosebită asupra lacului şi asupra Munţilor Făgăraş. Bucătăria restaurantului nostru este apreciată de foarte mulţi turişti. Avem în meniu produse tradiţionale, dar şi produse mai sofisticate, din bucătăria internaţională.”



    Există un circuit de ciclism care se desfăşoară şi pe Transfăgărăşan. Totodată, au fost şi diverse etape de raliu şi off road care s-au desfăşurat acolo. Apoi, sunt şi diverse sărbători specifice oieritului, în zona golului alpin, acolo unde se practică asemenea activităţi. Iată, aşadar, o destinaţie pentru toată lumea, pentru cei cu spirit de aventură, dar şi pentru familiile cu copii. În speranţa că v-am convins să vă petreceţi un sejur pe Transfăgărăşan, vă aşteptăm şi data viitoare cu o nouă destinaţie.

  • Muntenegru: porţiuni de drum şi tuneluri închise

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se deplasează pe teritoriul Muntenegrului că în această perioadă sunt în desfăşurare mai multe lucrări de reabilitare a unor porţiuni de drum, precum şi a unor tuneluri.



    Din cauza lucrărilor de reabilitare, circulaţia este întreruptă pe porţiunea de drum BERANE-LUBNICE între orele 11.00-15.00.



    În tunelurile SOZINA şi RAŠ, până la data de 26.07.2013, se execută lucrări de întreţinere între orele 23.00-06.00, circulaţia desfăşurându-se, alternativ, pe o singură bandă. Începând cu data de 01.07.2013 până la data de 01.09.2013, în intervalul orar 17.00 — 22.00, este interzisă circulaţia autovehiculelor a căror masă depăşeşte 5t pe următoarele drumuri:



    · M-2 BIOČE-KOLAŠIN-MOJKOVAC


    · M-2 PODGORICA-SOTONIĆI-PETROVAC


    · M-2 I M2.4 GP DEBELI BRIJEG-HERCEG-NOVI- KOTOR-BUDVA-BAR-GP SUKOBIN


    · M 2.3 PODGORICA-CETINJE-BUDVA



    Datorită intensificării traficului auto în perioada sezonului turistic, MAE recomandă conducătorilor auto să respecte cu stricteţe limitele de viteză, adaptarea vitezei la condiţiile meteo şi de trafic, precum şi acordarea unei atenţii deosebite circulaţiei pe porţiunile de drum pe care se execută lucrări, şi efectuarea unor pauze de odihnă ori de câte ori este necesar, având în vedere specificul montan al căilor rutiere din Muntenegru.



    Informaţii suplimentare pot fi obţinute, 24/24, de la Centrul Info trafic la numerele de telefon 00 382 19807, 00 382 20 234999 şi 00 382 63 239987.



    Sursa: Comunicat mae.ro