Tag: drumuri

  • Informaţii pentru automobilişti

    Informaţii pentru automobilişti

    De la început, vă prezentăm
    câteva dintre prevederile legislaţiei referitoare la accesul în România al
    persoanelor care călătoresc la bordul autoturismelor. La punctele de trecere a
    frontierei este necesară prezentarea cărţii de identitate în cazul cetăţenilor
    din ţările membre ale Uniunii Europene sau a paşaportului, a certificatului de
    înmatriculare şi a documentului de asigurare a autovehiculului.

    Totodată, cetăţenii
    care circulă cu autoturisme închiriate trebuie să prezinte contractul de
    închiriere, cu valabilitate pe durata şederii în România. Iar în actul
    respectiv trebuie să fie menţionate ţările în care societatea de închirieri nu
    permite circulaţia autoturismului. Cetăţenii care călătoresc cu autoturismul
    firmei la care sunt angajaţi vor prezenta o adeverinţă eliberată de către
    conducerea respectivei firme din care să rezulte acceptul pentru călătoria în
    ţara noastră.


    Să notăm
    că, pentru utilizarea drumurilor naţionale din România, trebuie achiziţionate
    aşa-numitele roviniete electronice, care au fost introduse începând cu 1
    octombrie 2010. Tariful de utilizare a drumurilor se achită numai prin
    intermediul unui sistem informatic care face posibilă controlarea tuturor
    vehiculelor, prin identificarea automată vizuală a numerelor de înmatriculare,
    înregistrată la momentul tranzitării, şi a poziţiei geografice de unde s-a
    făcut înregistrarea. Astfel, în cazul controalelor, vor fi oprite numai acele
    autovehicule pentru care există suspiciunea că deţinătorii nu au achitat taxa
    pentru rovinietă.

    În cazul autoturismelor, taxa este cuprinsă între 3 euro -
    pentru rovinieta valabilă o săptămână, şi 28 de euro, pentru rovinieta valabilă
    un an. Rovinieta valabilă 30 de zile costă 7 euro, iar cea valabilă 90 de zile
    costă 13 euro. Rovinietele pot fi cumpărate de la orice subunitate a Companiei
    Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, de la benzinăriile
    MOL, Petrom şi OMV, de la filialele Automobil Clubului Român şi de la sediile
    Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România. Rovinietele pot fi
    achiziţionate şi online, de pe site-ul www.roviniete.ro,
    editat în bulgară, engleză, germană, italiană, maghiară, rusă, turcă şi română
    şi de pe site-ul www.e-rovinieta.ro,
    editat, de asemenea, în opt limbi.


    Amintim că, începând cu 1 noiembrie 2011, în
    România a devenit obligatorie echiparea automobilelor cu anvelope de iarnă
    atunci când temperatura atmosferică scade sub 7 grade Celsius sau carosabilul
    este acoperit de zăpadă, gheaţă sau polei. Potrivit Ministerului român al
    Transporturilor, anvelopele all season sunt asimilate anvelopelor de iarnă
    dacă au înscrise iniţialele M şi S. Conducătorii autovehiculelor care circulă
    pe drumurile publice din România acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără
    anvelope de iarnă sunt sancţionaţi cu reţinerea talonului şi amendă de până la
    4.000 de lei (cca. 890 de euro).

  • Muntenegru: precipitaţii şi alunecări de teren

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se deplasează sau se află deja în Muntenegru cu privire la faptul că, urmare datelor comunicate de Federația muntenegreană Auto-Moto, condițiile meteo nefavorabile – manifestate prin precipitații sub formă de ploaie în zonele sudice și centrale, respectiv zăpadă în zona de nord, la care se adaugă rafale puternice de vânt – au dus la scăderea vizibilității și alunecări de teren, impunându-se acordarea unei atenții sporite și adaptarea vitezei la condițiile de circulaţie rutieră și semnalizarea corespunzătoare. Reamintim că este obligatorie echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarnă.



    În urma căderilor masive de precipitații și a alunecărilor de teren, circulaţia auto a fost întreruptă, pentru toate categoriile de vehicule, pe magistrala Kotor-Budva, Tivat-Kotor Tivat-Radovici și Podgorica-Bar, în localitatea Sutorina. Pe magistrala Herceg Novi-Kotor, în localitatea Verige, circulaţia rutieră se desfășoară pe o singură bandă, alternativ.



    Căderile abundente de zăpadă au dus şi la întreruperea circulaţiei, pentru toate categoriile de autovehicule, pe ruta Niksic-Savnik, iar următoarele drumuri sunt închise pentru camioanele cu remorcă și vehicule de tractare: Podgorica-Bijelo Polje, Niksic-Pluzine, Niksic-Ilijino Brdo, Pljevlja-Rance,Rozaje-Kula. De asemenea, românii care doresc să tranziteze Muntenegru să evite zonele menţionate mai sus pentru următoarele 3-4 zile şi să acceseze pagina web dedicată din mediul Internet http://www.meteoalarm.eu/ro_RO/0/0/ME-Country_ME.html, pentru informaţii actualizate privind situaţia meteorologică.



    Se recomandă acordarea unei atenții sporite porțiunilor de drum aflate în lucru și respectarea semnalizărilor temporare. Informații actualizate pot fi obținute de la Centrul Info Trafic muntenegrean la numerele de telefon 0038219807, 0038220234999 și 0038263239987.

  • Primele perdele forestiere de protecţie

    Primele perdele forestiere de protecţie

    Nevoia de perdele forestiere de protecţie care să protejeze câmpurile şi drumurile de zapadă şi vânt a fost sesizată încă din 1860 de agronomul Ion Ionescu de la Brad care a realizat pe terenul fermei sale o plantaţie pentru “adumbriri contra vântului”. Apoi, apar pe moşiile din zona Ialomiţei primele ”perdele colectoare de zăpadă şi domolitoare de vânturi” cu salcâmi. Un rol important în extinderea perdelelor forestiere l-au avut plantaţiile din jurul conacelor şi anexelor gospodăreşti. In 1884 s-a trecut la fixarea nisipurilor din Oltenia.



    Aici, în perioada 1890-1895, pentru prima oră în România şi printre printre primele ţări din lume, erau deja fixate cu ajutorul perdelelor forestiere din salcâm circa 3000 de hectare de nisipuri mobile şi semimobile. Dacă în această zonă, cu secole în urmă, cea mai mare parte a nisipurilor erau stabilizate şi protejate de covorul verde al pădurilor şi păşunilor naturale, cu timpul agricultura intensivă şi defrişările au dus la dezlănţuirea furtunilor de nisip. Cu timpul, după dezastrele produse de secetele din anii 1929 şi 1935, a existat o opinie unanimă în favoarea perdelelor forestiere de protecţie…



    La început, perdelele erau realizate răzlet, ici-colo, fără legatură între ele, pe izlazuri, pe loturi agricole, apoi după 1950 se înfiinţează reţele de perdele forestiere de la mai multe staţiuni experimentale agricole. Prin reforma agricolă din 1945 s-au mai creat în România peste 1000 hectare de perdele de protecţie, îndeosebi în Ialomiţa, Buzău şi Brăila. Numai că, în 1958, apare prima manifestare împotriva acestor lucrări, ca urmare a politicii de extindere a suprafeţelor agricole. Astfel se defrişează mii de hectare de perdele de protecţie a câmpului agricol, cele care protejau şoselele naţionale, o mare parte din perdelele parazăpezi de protecţie a căilor ferate, inclusiv perdelele experimentale din reţeaua staţiunilor de cercetări. Adam Crăciunescu, director general Romsilva:



    După cum am putut constata, de-a lungul timpului, întotdeauna, în perioada de iarnă, mai ales în zona de câmpie a Bărăganului şi chiar în zona de vest şi de est a României avem probleme cu ninsorile în sensul că vânturile care bat din partea de est, calamitează aceste infrastructuri ale României. Şi, în acest sens, e normal că ar fi bine, de-a lungul căilor de comunicaţie să fie instalate aceste perdele forestiere ca să protejeze aceste tronsoane ale infrastructurii din România. Dar, aceste perdele protejau nu numai căile de comunicaţie, căile ferate, drumurile naţionale şi autostrăzile, aceste perdele forestiere, se realizau şi pentru protecţia câmpului. Noi am avut un plan ambiţios după 1906 în România şi până în perioada interbelică când într-adevar a fost un program pentru înfiinţarea perdelelor forestiere. În Câmpia Bărăganului a fost un caroiaj de perdele forestire. La ora actuală le mai putem vedea numai în zona Cadrilaterului, zona în care tot ingineri şi silvicultori români au instalat aceste perdele



    În această toamnă, Regia Naţională a Pădurilor, Romsilva a demarat lucrările la prima perdea forestieră de protecţie din ultimii 25 de ani, realizată în estul judeţului Ialomiţa, de-a lungul autostrăzii A2, pe un tronson de 11 km, respectiv o suprafaţă de 24 de hectare. Reprezentanţii Romsilva susţin că s-au efectuat studiile de fezabilitate pentru realizarea a 600 kilometri de perdele forestiere la nivelul întregii ţări, însă depinde de proprietarii care deţin aceste terenuri dacă-şi vor da acordul pentru înfiinţarea perdelelor.



    Proprietarii terenurilor care mărginesc drumurile naţionale sunt încurajaţi să facă parte din program şi să permită realizarea perdelelor pe proprietăţile lor, în schimbul unei rente. Dacă proprietarii nu sunt de acord, Romsilva va face exproprieri pentru utilitate publică. Adam Crăciunescu:


    “S-au aplicat retrocedări fără să se ţină cont de aceste suprafeţe şi ne-am trezit după anii ‘90 că sunt necesare. Parlamentul României a aprobat o lege a perdelelor forestiere dar nu e suficient pentru că, la ora actuală, nu avem terenurile la dispoziţia statului să realizăm aceste perdele forestiere. Aici, la Feteşti, am reuşit să luăm prin Hotarâre de Guvern 23,9 hectare de la Administraţia Domeniilor Statului, le-am trecut în administrarea Regiei Naţionale a Pădurilor şi astăzi este primul tronson de perdea forestieră pe care o realizăm de-a lungul Autostrăzii A2.”



    Într-un program coerent, de 10 ani, se pot realiza perdelele forestiere de care are nevoie România, a mai spus şeful de la Romsilva subliniind că ideea nu este nouă, însă, pentru prima oară din 2002, de când s-a dat Legea 289 privind perdelele forestiere de protecţie, a fost alocat şi un buget. Anul acesta bugetul este de 30 de milioane de lei şi, în opinia celor de la Romsilva, ar trebui dublat din 2015.


    ”La nivel naţional sunt necesare circa 1720 de km de perdele forestiere pentru protecţia drumurilor în afară de protecţia câmpurilor. Prin acest proiect s-a realizat o parte a studiului de fezabilitate, ştim unde trebuie amplasate perdelele dar problema este cu proprietarii de terenuri care nu sunt de acord să pună la dispoziţie aceste terenuri. E normal, conform legii, proprietarii după ce vor fi consultaţi de către inspectoratele silvice, Regia Naţională va lua măsuri de expropriere pentru a crea aceste perdele forestiere. In primul rând, Autostrada A2 , drumurile naţionale şi judeţene din parte de sud şi de est a României au nevoie de aceste perdele forestiere pentru a asigura siguranţa circulaţiei în perioada de iarnă pe aceste drumuri.


    În prezent, în România există aproximativ 2.000 de hectare de terenuri cu perdele forestiere, aproximativ 10% din necesar.

  • Serbia: inundaţii şi alunecări de teren

    Mai multe porţiuni de drum au fost blocate din cauza alunecărilor de teren şi a inundaţiilor înregistrate în ultimele 24 de ore în Serbia. Ploile abundente au afectat drumurile între localităţile Kladovo — Negotin (Brza Palanka şi Slatina) şi între Kladovo- Tekija- Dubova (clisura Dunării).



    Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care călătoresc/tranzitează Republica Serbia, să folosească rute alternative de deplasare şi anume Stamora Moravita-Vârşeţ-Pancevo-Belgrad, iar anterior efectuării deplasării să se intereseze cu privire la starea drumurilor accesând următorul link:


    http://www.amss.org.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=511&Itemid=210

  • Restricţii de circulaţie în perioada 14-15 august

    Restricţii de circulaţie în perioada 14-15 august

    Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România anunţă intrarea în vigoare a unor restricţii de circulaţie, în zilele de 14 şi 15 august, odată cu sărbărtoarea Adormirea Maicii Domnului.


    Astfel, este interzisă circulaţia autovehiculelor destinate exclusiv transportului de persoane, cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe autostrada A2 şi a cleor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone pe drumurile DN 7 şi DN 39.



    Restricţia valabilă pentru A2 este valabilă joi, 14 august, în intervalul orar 16:00-22:00 şi vineri, 15 august, între orele 6.00 — 22.00, pe traseul: Bucureşti (int A2 cu CB) –Fundulea – Lehliu (int. A2 cu DN3) – Feteşti (int. A2 cu DN3B) – Cernavodă (int. A2 cu DN3) -Murfatlar (int. A2 cu DN3)



    Acelaşi interval orar este valabil şi pentru DN 7 pe traseul Piteşti (ieşire din municipiu) – Râmnicu Vâlcea – Veştem (int DN7 cu DN 1), respectiv, pentru DN 39 Agigea (int. DN39 cu DN 39A) – Mangalia (intrare municipiu).

  • UPDATE Bulgaria: drumuri afectate și ploi abundente (22.07)

    UPDATE (22.07): Avertizarea cu cod galben de ploi abundente şi descărcări electrice a fost extinsă pe întreg teritoriul Bulgariei, pentru miercuri, 23 iulie, anunţă Institutul Naţional de Meteorologie şi Hidrologie din Bulgaria.



    UPDATE (21.07): Institutul Național de Metereologie și Hidrologie din Bulgaria a emis pentru marți, 22 iulie, cod portocaliu de ploi abundente și descărcări electrice în regiunile Vrața, Pleven, Sofia, Loveci, Pazardjik, Gabrovo, anunță ministerul român de Externe. Cu excepția regiunilor Silistra, Dobrici și Varna, restul Bulgariei va fi sub cod galben de ploi abundente și descărcări electrice.



    Cetățenii români aflați pe teritoriul statului vecin sunt sfătuiți să consulte site-urile de specialitate și informațiile puse la dispoziție pe site-ul MAE.



    Ploile abundente din ultima vreme creează probleme pe drumurile din Bulgaria. Autoritățile din statul vecin au anunțat că circulația este întreruptă pe drumul II-99, între localitățile Cernomorets și Primorsko.


    Institutul național bulgar de meteorologie și hidrologie a instituit, mirecuri, codul galben de preciptații și descărcări electrice pentru zona de nord a țării, respectiv, Vrața, Montana, Pleven, Loveci, Gabrovo, Veliko Târnovo, Ruse și Târgoviște.



    Ambasada României la Sofia a anunțat că nu sunt înregistrate cazuri de persoane afectate de inundații. Ministerul român de Externe recomandă celor care se deplasează în aceste zile în Bulgaria să să consulte site-urile de specialitate şi să urmărească pagina de internet (mae.ro) pentru informații actualizate.

  • Ucraina: restricţie în perioada călduroasă

    Agenţia de Stat a Autostrăzilor din Ucraina va introduce o restricţie temporară de circulaţie pe drumurile publice pentru vehiculele cu o greutate totală de peste 24 de tone şi tensiune pe osie mai mult de 7 tone, în momentul în care temperatura aerului va depăşi valoarea de 28 de grade Celsius.



    Ministerul Afacerilor Externe recomandă persoanelor interesate să consulte atât site-urile de specialitate, cât şi pagina de internet www.mae.ro, pentru informaţii suplimentare.

  • Zăpadă şi viscol în România

    Zăpadă şi viscol în România

    Sute de maşini blocate pe şosele, zeci de localităţi fără electricitate, şcoli închise, oameni disperaţi – acesta este tabloul general conturat de masivele căderi de zăpadă din ultimele două zile. Iar starea vremii, în România, nu pare a se ameliora, decât pentru scurt timp. Codul portocaliu de viscol a fost prelungit toată ziua de luni în judeţele din sudul şi estul ţării – Constanţa, Tulcea, Brăila, Călăraşi, Ialomiţa, Buzău, Vrancea şi Galaţi, unde viteza vântului la rafală a depăşit 70 km pe oră şi reduce vizibilitatea, troienind zăpada.



    Totodată, judeţele din nord-est, Bacău, Vaslui şi Iaşi au fost atenţionate cu cod galben. Judeţele Buzău, Brăila şi Vrancea s-au aflat, duminică, sub cod roşu de viscol, atenţionare formulată în premieră în România. Şi Bucureştiul s-a aflat, în weekend, sub asediul căderilor de zăpadă abundente şi a viscolului. La scara întregii ţări, se poate constata că vremea rea a afectat, în primul rând, circulaţia pe drumurile publice şi pe calea ferată. Autostrăzile şi zeci de drumuri naţionale au fost închise, peste o sută de trenuri au fost anulate sau au avut întârzieri semnificative.



    Sute de şoferi de maşini de mare tonaj au fost nevoiţi să-şi întrerupă cursele, în aşteptarea îmbunătăţirii vremii. Autorităţile au făcut apeluri repetate ca populaţia să nu se deplaseze cu autoturismele în zonele vizate, decât în caz de extremă urgenţă. Ca de obicei în asemenea situaţii, s-au înregistrat numerose gesturi de solidaritate umană, la evacuarea persoanelor în vârstă sau bolnave, ori în distribuirea de ajutoare pentru comunităţi rurale izolate. Un sprijin preţios a venit din partea armatei care a dislocat peste 200 de militari şi tehnică adecvată în zonele afectate de viscol. Având în vedere dificultăţile din transport, guvernul a închis, temporar, şcolile în 27 de judeţe din sud, din centru şi din est, inclusiv în Bucureşti.



    Pentru gestionarea situaţiei create, premierul Victor Ponta a convocat mai multe reuniuni ale responsabililor din transporturi şi din administraţie, stabilind măsurile ce se impun. Întrucât capacităţile tehnice se dovedesc şi anul acesta insuficiente sau ineficiente, politicienii din opozitie şi o parte a opiniei publice au găsit momentul favorabil pentru invinovăţirea guvernului de proastă gestionare a situaţiei. Iarna românească, săracă în precipitaţii, în ultimele două luni, ar putea să dea, încă, multe bătăi de cap. Meteorologii anunţă că, după o scurtă pauză, ninsorile vor reveni, miercuri, în Romania, cu aceeaşi intensitate din weekend.

  • Bulgaria şi Ungaria: interdicţii de circulaţie în perioada sărbătorilor

    Ministerul român de Externe atenţionează cetăţenii ce se vor deplasa în Bulgaria, cu ocazia sărbătorilor de iarnă, asupra unor posibile limitări de circulaţie în funcţie de starea drumurilor. În statul vecin s-au stabilit deja limitări de circulaţie pentru autovehiculele de marfă care depăşesc masa de 10 tone.



    Astfel, vehiculele de peste 10 tone nu pot tranzita Bulgaria pe drumurile I-1 — segmentul Mezdra — PCTF Kulata, I-5 între Ruse şi Veliko Târnovo, 1-8 — Plovdiv — Svilengrad şi 1-9 — Varna — Burgas. Interdicţiile sunt valabile sâmbătă, 21 decembrie, între orele 16.00-20.00, miercuri, 1 ianuarie 2014, între orele 12.00-20.00 şi duminică, 5 ianuarie în intevalul orar 12.00-20.00.



    Şi pe drumurile din Ungaria s-au impus restricţii de circulaţie pentru transportatorii de mărfuri cu autovehicule a căror masă totală depăşeşte greutatea de 7,5 tone. Restricţiile sunt valabile în următoarele perioade:


    – începând cu data de 21.12.2013, sâmbătă, de la ora 22.00 (ora locală) şi până la data de 22.12.2013, duminică, ora 22.00 (ora locală), restricţie obişnuită pentru ziua de duminică;


    – începând cu data de 24.12.2013, marţi, de la ora 22.00 (ora locală) şi până la data de 26.12.2013, joi, ora 22.00 (ora locală), (perioada Crăciunului);


    – începând cu data de 28.12.2013, sâmbătă, ora 22.00 (ora locală) şi până la data de 29.12.2013, duminică, ora 22.00 (ora locală), restricţie obişnuită pentru ziua de duminică;


    – începând cu data de 31.12.2013, marţi, de la ora 22.00 (ora locală) şi până la data de 01.01.2014, miercuri, ora 22.00 (ora locală), (perioada Anului Nou).