Tag: dublu standard

  • Dublul standard aplicat fermierilor din statele membre

    Dublul standard aplicat fermierilor din statele membre

    Fermierii români primesc subvenții mult sub
    cele ale colegilor occidentali. Astfel, fermierii români sunt loviți
    acum nu doar de inflație, ci și de nivelul scăzut al plăților directe.
    Europarlamentarul Carmen Avram a adresat Comisarului European pentru
    Agricultură, Janusz Wojciechowski o serie de întrebări pe tema dublului
    standard solocitând în cadrul Comisiei pentru Agriculturură găsirea de soluții
    pentru eliminarea dublului standard.


    Carmen Avram, europarlamentar: bucur că vorbim, în sfârșit, despre pierderile financiare
    suferite de fermieri din cauza inflației, dar cred că nu putem vorbi despre
    acest subiect dacă nu abordăm și dublul standard pe care constat, Comisia, îl
    tot ignoră, de parcă nu ar exista, pentru că aceste pierderi sunt mai mari în
    anumite state decât în altele.

    De exemplu, un fermier din România pierde și din
    cauza inflației și din cauza subvenției mult mai mici decât în vestul Europei.
    Anul trecut a fost lovit crunt acest fermier de războiul din Ucraina și, din
    păcate, din nefericire, această situație va continua și în 2023 vrem o
    revoluție extraordinară a agriculturii.

    Vă întreb cum poate fi dusă la capăt
    această revoluție, dacă nu e eliminat acest dublu standard? Comisia Europeană
    nu face nimic, dă mână liberă la ajutoare de stat fără să priceapă.
    Se pare că există țări în Uniunea Europeană care își
    permit să dea ajutoare de stat și țări care nu-și permit să dea ajutoare de
    stat, pentru că, din nenorocire, ghinionul lor se află la frontieră cu un
    război. Nerealizarea convergenței externe este o încălcare a tratatelor.

    Vreau
    să întreb când are de gând comisia să înceapă să discute serios despre această
    soluție, despre această situație care trebuie negreșit rezolvată, pentru că
    acești ani, dacă nu se întâmplă, o intervenție substanțială și eficientă a
    Comisiei Europene vor duce la discrepanțe mult mai adânci în interiorul Uniunii
    Europene, iar această piață comună, despre care tot vorbim, va fi dusă în
    derizoriu.




    Echitatea e astăzi mai importantă ca oricând, a
    spus Comisarul Janusz Wojciechowski. El a promis că va ridica problema
    consecințelor războiului din Ucraina, asupra fermierilor, în următorul Consiliu
    pentru Agricultură.


  • Dublul standard al alimentelor în UE

    Dublul standard al alimentelor în UE

    Un brand, același
    produs, indiferent de țară
    . Comisia Europeană se preocupă să elimine dublul
    standard care face ca produsele din statele vechi al UE să fie superioare din
    punct de vedere calitatativ celor din statele mai nou intrate în comunitatea
    europeana.


    Producătorii care
    vor fi prinși folosind dublul standard pe piețele UE riscă amenzi uriașe, de
    minimum 4% din cifra de afaceri.


    Dezbatem
    subiectul cu Maria Grapini-europarlamentar, vicepreședinte al Comisiei pentru
    Piața Internă și Protecția Consumatorilor și conf. Univ.dr. Costel
    Stanciu-președintele Asociației Pro Consumatori din România.


  • Consumatorii europeni, mai bine protejați prin noua legislație

    Consumatorii europeni, mai bine protejați prin noua legislație

    Comisia Europeană a anunțat, marți, intrarea în vigoare a noilor norme UE privind protecția consumatorilor. Pachetul legislativ numit “Noile avantaje pentru consumatori” vizează o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor.



    Věra Jourová, vicepreședintele al Comisiei pentru valori și transparență a subliniat faptul că noua legislație va sancționa, printre altele, dublul standard de calitate al produselor vândute în interiorul Uniunii Europene: UE spune ‘NU’ produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e așa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianții necinstiți și de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere.”



    Statele membre UE au la dispoziție doi ani să transpună directiva în legislația națională pentru a se asigura că consumatorii beneficiază de măsuri de protecție mai solide, potrivit Comisiei Europeane.



    Interzicerea recenziilor false și despăgubiri pentru consumatori



    Noile normele legislative vor asigura o mai mare transparență a piețelor online, astfel va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise.



    Reglementările legislative mai prevăd interzicerea promovării în mod fals a reducerilor de preț, iar site-urile de comparare a prețurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.


    Drepturile consumatorilor europeni vor fi mai bine consolidate prin următoarele norme: asigurarea de compensații pentru victimele practicilor comerciale neloiale și prin aplicarea de sancțiuni în cazul unor situații de prejudiciu colectiv” care afectează consumatorii din întreaga UE.



    Amenzi usturătoare pentru companiile care încalcă noua legislație



    Didier Reynders, comisarul european pentru justiție, a avertizat companiile asupra amenzilor ce pot fi aplicate în cazul încălcării noilor norme din spațiul comunitar: Astăzi transmitem un avertisment puternic comercianților cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească. Încălcarea la scară largă a normelor UE privind protecția consumatorilor poate însemna, pentru o companie, o amendă de 4 % din cifra de afaceri anuală. Aceasta va fi o sancțiune suficient de descurajatoare și eficace pentru a preveni fraudele comercianților necinstiți. Salut această nouă legislație, deoarece stabilește standarde cu adevărat europene de protecție a consumatorilor.”

  • Dublul standard practicat în țările UE

    Dublul standard practicat în țările UE

    Uniunea
    Europeană avansează cu legislația prin care ar urma să fie combătute anumite
    practici incorecte din comerț și producție, cum ar fi dublul standard.


    Proiectul
    de directivă convenit de Parlamentul Europan cu Consiliul UE acoperă modifică
    Directiva 2005/29/CE privind practicile comerciale neloiale, Directiva
    2011/83/UE privind drepturile consumatorilor, Directiva 93/13/CEE privind
    clauzele contractuale abuzive și Directiva 98/6/CE privind indicarea
    prețurilor.


    Proiectul
    mai trebuie adoptat separat de Parlamentul European și de Consiliu și publicat
    în Jurnalul Oficial al UE. Apoi România și celelalte state membre UE vor fi
    obligate, în maximum 2 ani, să introducă reglementări interne prin care să se
    aplice prevederile directivei.


    Cea
    mai importantă prevedere a proiectului de directivă se referă la suspiciunile
    de dublu standard mai ales la alimente.


    Ce reprezintă dublul standard și sub ce formă regăsim astfel de
    produse în România?

    Costele Stanciu-Președintele Asociației Pro Consumatori
    explică: Dublul standard
    este de fapt o falsificare la scară mare a produselor alimentare și
    nealimentare.S-a vorbit mai mult despre alimente.De fapt, avem de a face cu o
    falsificare a alimentelor la scară mare, iar legilația , pe care o are România
    în acest moment și mă refer la OUG 21/1992 privind protecția consumatorilor
    pedepsește falsificarea alimentelor.Există o sancțiunr complementară, care
    prevede închiderea definitivă a unității comerciale care practică ,
    comercializarea de alimente falsificate.De fapt asta reprezintă dublul standard
    .Mare cantitate din mărfurile ce intră în categoria dublului standard se
    comercializează în mari structuri comerciale.




    Ce mai spune
    Consiliul UE că va aduce nou proiectul de directivă în comerț:

    -sporirea
    armonizării și simplificarea unor criterii utilizate pentru a determina
    nivelul sancțiunilor pentru încălcările legislației UE în materie de
    protecție a consumatorilor;

    -dreptul
    la măsuri reparatorii individuale pentru consumatori atunci când aceștia
    sunt afectați de practicile comerciale neloiale, cum ar fi marketingul
    agresiv, cu condiția ca aceste măsuri să fie proporționale, eficace și să
    nu afecteze aplicarea altor măsuri reparatorii de care pot beneficia
    consumatorii în temeiul dreptului național sau al UE.


  • Studiu privind dublul standard de calitate a produselor în UE

    Studiu privind dublul standard de calitate a produselor în UE

    Comisia a publicat, luni, rezultatele unui studiu prin care au fost testate diverse produselor alimentare, iar concluziile arată că unele produse sunt comercializate sub mărci identice sau similare, dar compoziția este diferită.



    Centrul Comun de Cercetare, serviciul intern al Comisiei pentru știință și cunoaștere, a analizat aproape 1.380 de mostre din 128 produse alimentare, provenite din 19 state membre ale UE. Comisia Europeană a constat că, în marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele, însă 23 % din produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, 27 % dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită, informează Calea Europeană.



    1 din 10 produse testate are același ambalaj, dar o compoziție diferită



    De asemenea, 9 % din produsele prezentate ca fiind aceleași în toate statele Uniunii Europene, aveau în realitate o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era identică, dar compoziția produselor era diferită.


    Cercetătorii au mai observată că 22 % din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziție diferită. Astfel, partea frontală a ambalajului era similară, însă compoziția produselor era diferită.


    Cu toate acestea, Comisia arată că utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent. De asemenea, compoziția diferită a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului.



    “Nu există dovada unui decalaj între Vest și Est”



    Tibor Navracsics, comisarul european pentru educație, responsabil cu Centrul Comun de Cercetare, a punctat că studiul nu arată un decalaj între Europe de Vest și cea de Est, dar și îngrijorarea față de diferențele între produsele analizate: Unii europeni au senzația că produsele alimentare de marcă pe care le cumpără sunt diferite, posibil inferioare, față de cele disponibile în alte țări. Comisia și-a invitat oamenii de știință să contribuie la evaluarea obiectivă a amplorii acestui fenomen pe piața unică. Rezultatele sunt mixte: pe de o parte, mă bucur că nu s-a găsit nicio dovadă a unui decalaj între est și vest în ceea ce privește compoziția produselor alimentare de marcă, dar, pe de altă parte, mă îngrijorează constatarea că până la o treime din produsele testate aveau o compoziție clar diferită, deși erau comercializate sub mărci identice sau similare”, a spus oficialul european.



    În același timp, Comisia Europeană precizează: În conformitate cu legislația UE, comercializarea unui produs ca fiind identic cu cel comercializat într-un alt stat membru, în pofida faptului că acesta are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, ar putea induce în eroare consumatorii în mod abuziv și ilegal dacă acest lucru nu poate fi justificat prin rațiuni legitime și obiective.”



    România nu a participat la cercetare



    Deși tema produselor cu dublu standard a fost puternic promovată în campania electorală pentru alegerile europene, România nu a trimis informații despre calitatea produselor din țara noastră. La sondaj au participat următoarele state membre: Bulgaria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Țările de Jos.



  • Raport european privind calitatea produselor

    Raport european privind calitatea produselor

    Ceea ce românii remarcaseră demult a fost, în cele din urmă, convenit şi la Bruxelles: calitatea unor produse alimentare comercializate în ţări din Estul Uniunii Europene, inclusiv în România, dar şi în Bulgaria, Slovacia, Ungaria sau Polonia, este inferioară celei pe care o au produse similare vândute în Vest. Oficiali din toate aceste state est-europene au solicitat, în trecut, Uniunii să nu mai permită multinaţionalelor să folosească ingrediente de calitate inferioară pe pieţele mai ieftine în care fac livrări.



    Cu titlu de exemplu, din 29 de alimente studiate, anul trecut, la Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară din Bucureşti, 9 prezentau diferenţe. Printre acele alimente se numărau conserve de peşte, şuncă, bacon şi parizer. Zilele acestea, un raport dezbătut de deputaţii din Comisia pentru Protecţia Consumatorilor din Parlamentul European arată că problema dublei calităţi a fost semnalată în ţări din Europa de Est, iar fenomenul trebuie cunoscut la toate nivelurile, pentru a face presiuni asupra producătorilor.



    Căci, întrebarea care se naşte automat este dacă a existat intenţia acestora de a-i înşela pe consumatori. Este nevoie, totodată, de modificarea legislaţiei în ceea ce priveşte etichetarea produselor, pentru că – mai spun în raport eurodeputaţii – nu trebuie să existe diferenţe la produsele care sunt comercializate cu acelaşi ambalaj, dar în ţări diferite.



    De altfel, discuţia trebuie să plece de la chestiunea unui tratament egal de care trebuie să se bucure toţi consumatorii Uniunii Europene. În plus, eurodeputaţii mai susţin că testele de calitate trebuie să fie extinse şi la alte produse, nu doar la cele alimentare, pentru că, şi în aceste cazuri, se constată diferenţe. Potrivit corespondentului Radio România la Bruxelles, măsurile luate la nivelul Parlamentului European se adaugă celor anunţate, deja, de Comisia Europeană, care a publicat o nouă metodologie de comparare a calităţii produselor alimentare vândute pe teritoriul Uniunii Europene.



    Această nouă metodologie vrea să clarifice şi să consolideze drepturile consumatorilor, interzicând practicile de aplicare a unor duble standarde în materie. Autorităţile naţionale care se ocupă cu siguranţa alimentară şi protecţia consumatorilor au obligaţia de a se asigura că alimentele introduse pe piaţa unică respectă reglementări stricte în materie de securitate. Iar consumatorii trebuie să fie informaţi şi nu trebuie să fie induşi în eroare de ambalaj.



    Sub coordonarea Centrului Comun de Cercetare, laboratoare din mai multe state membre ale Uniunii vor aplica această metodologie într-o campanie de testare paneuropeană, pentru a colecta date cu privire la amploarea problemei reprezentate de dublul standard de calitate a produselor. Primele rezultate ar urma să fie disponibile la sfârşitul acestui an.

  • Dublul standard, din nou în atenția UE

    Dublul standard, din nou în atenția UE


    Cetățenii din Uniunea Europeană ar putea primi despăgubiri din partea producătorilor de alimente care încarcă drepturile consumatorilor. Regula se aplică și pentru comercianții care au în vânzare produse care nu respectă aceleași standarde ca în țările din vestul Europei. Europarlamentarii au înaintat noi propuneri pentru legislația Uniunii Europene pentru a proteja mai bine consumatorii de produsele cu dublu standard de calitate.



    “Reamintim că Directiva 2005/29 / CE privind practicile comerciale neloiale este principalul instrument de protecție a consumatorilor de practicile înșelătoare și neloiale; invităm Comisia să modifice anexa I la Directiva privind PCN, adăugând practica dublei calități la lista neagră; solicită Comisiei să ofere un cadru juridic care să permită consumatorilor să solicite despăgubiri din partea producătorilor atunci când au fost încălcate drepturile consumatorilor”, se arată în amendamentul Parlamentului European.



    PE cere ca numele producătorilor de alimente cu dublă calitate să fie publice



    În același document, s-a cerut înființarea unei entități acre care să verifice dacă producătorii urmăresc compoziția rețetei în cazurile în care apare o suspiciune de dublă calitate. De asemenea, aleșii din forul comunitar propun ca numele producătorilor care comercializează produse de calitate diferită în estul şi vestul Europei să fie făcute publice.



    “Comisia invită producătorii care plasează produse cu dublu standard de calitate pe piața unică să ia măsuri imediate pentru a furniza informații privind compoziția produselor, diferențele de compoziție, precum și motivele acestor diferențe și să facă aceste informații clare și vizibile pentru consumatori pe ambalajul produselor”, se mai arată în amendamentul parlamentarilor europeni.



    Petre Daea: Analiezele confirmă dublul standard



    În același timp, la Sofia, a avut loc Forumul la Nivel Înalt al cărui principal subiect a fost dublul standard al producătorilor de alimente. Prezent la reuniunea din capitala Bulgariei, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Petre Daea, a susținut că problema dublului standard se poate rezolva prin reglementări unice la nivel Uniunii Europene care să cuprindă definirea standardului dublu, metodologia de determinare a acestuia și instrumentele legale de gestionare a abaterilor.



    “Constatările pe care le-am făcut atent și cu mijloace legale au confirmat existența lui (n.red. dublului standard). Forumul se înscrie în această logică de a găsi soluții. În acest context, doresc să afirm că România a urmărit cu atenție această problemă, folosindu-se de instrumentele juridice de care dispune. Cu aportul colegilor din Belgia, Germania, Olanda, s-au făcut analize la produse identice aflate în rețeaua comercială din România și aceste țări. Rezultatele au fost trimise la Comisie, răspunzând astfel scrisorii comune a celor trei comisari”, a spus ministrul român.



    Premierul bulgar, indignat din cauza diferenţelor de calitate



    Premierul bulgar, Boiko Borisov, a fost mai incisiv în discursul suținut la reuniunea de la Sofia: “Produsele alimentare sunt dăunătoare, dar, în schimb, mai scumpe. Este timpul să punem pe masă standardele duble ale UE la produsele alimentare[…]Toţi cei care mă cunosc ştiu că sunt unul dintre cei mai mari apărători ai perspectivei europene. Nici prin minte nu mi-a trecut că este posibil ca asemenea mari companii de renume să îşi permită să facă un astfel de lucru. Le-am tratat cu un mare respect, am ajutat ca aceste lanţuri de magazine să intre în Bulgaria, pe piaţa liberă. Nu vi se pare scandalos?”



    Borisov i-a “amenințat” pe liderii europeni ce vor fi prezenți la reuniunea de la Sofia din 16 -17 mai, că vor fi primiți cu alimente de calitate scăzută. Ceea ce mănâncă bulgarii vor mânca şi omologii mei — voi vedea cum serviciile lor vor califica mâncarea şi dacă le vor da să mănânce.”



    Invitată la întâlnirea de la Sofia ce a avut loc la începutul săptămânii, comsiarul european pentru Justiţie, Drepturi fundamentale şi Cetăţenie, Věra Jourová, a reiterat angajamentul Uniunii Europene de a asigura aceeași calitate pentru toți europenii: “Vrem ca consumatorii europeni să vadă o Europă echitabilă în coșurile lor de cumpărături. Este obligația noastră comună să facilităm îndeplinirea acestui lucru.”



    Citeşte şi: România, acţiuni pentru identificarea produselor alimentare cu dublu standard de calititate



  • Summit al consumatorilor la Bratislava

    Summit al consumatorilor la Bratislava

    Ţări din Europa Centrală şi de Est acuză unele companii din Occident că le furnizează produse de o calitate inferioară, deşi este folosită aceeaşi marcă precum în Vest. Ştirea nu este nouă. În urma efectuării unor cercetări, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Estonia şi Slovacia au sesizat, anul trecut, Comisia Europeană privind standardele duble ale calităţii produselor vândute de unele companii în est, faţă de cele din vest. Iată de ce Slovacia şi Cehia au convocat, la sfârşitul săptămânii trecute, un Summit al Consumatorului, organizat la Bratislava, în încercarea de a combate comercializarea alimentelor de calitate inferioară în ţările intrate mai nou în Uniunea Europeană.



    “Discriminarea deliberată a consumatorilor de alimente din Europa Centrală şi de Est (CEE) este inacceptabilă”, a afirmat, la reuniune, premierul polonez Beata Szydlo, in timp ce prim ministrul slovac, Robert Fico, a declarat ca nu este loc pentru consumatori de categoria a doua în Uniune. La rândul său, premierul Ungariei, Viktor Orban, a apreciat că economia Europei se bazează pe încrederea între state, iar Europa Centrală este în mod deosebit sensibilă la problema dublelor standarde din cauza trecutului său comunist. Marile companii internaţionale “i-au indus în eroare” pe consumatorii din Europa Centrală, a mai spus Orban.



    Prezentă la reuniunea de la Bratislava, Vera Jourova, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, a propus noi moduri de comparare a produselor alimentare în UE, iar liderii Grupului de la Vişegrad, din care fac parte Cehia, Ungaria, Polonia si Slovacia, au apreciat măsura, dar au precizat că încă sunt multe de făcut. România este şi ea preocupataă de această problemă. Un studiu comparativ realizat pe alimente susceptibile de dublu standard a scos în evidenţă diferenţe la 9 dintre cele 29 de probe analizate, anunţaseră în vară autorităţile.



    La reuniunea de la Bratislava au participat şi reprezentanţi ai ministerului Agriculturii de la Bucureşti şi Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Potrivit unui comunicat al ministerului, România susţine ideea că, la nivelul Uniunii Europene, se impune stabilirea unei baze legislative clare, a unor metodologii de control specifice cu caracter unitar şi a cooperării între statele membre şi Comisia Europeană, astfel ca statele membre să poată răspunde la problematica dublului standard într-un mod eficient.



    Cei care au participat la întâlnire au stabilit un mod de colaborare, pentru a identifica produsele care ar putea prezenta parametri de calitate diferiţi, în funcţie de piaţa de desfacere. Astfel, experţii români vor lucra împreună cu europarlamentarii pentru reglementarea domeniului.