Tag: Dunarea

  • Dunărea turistică

    Dunărea turistică

    Poate nu ştiaţi că Dunărea este cel mai popular fluviu european, dar şi mondial dedicat croazierelor, el ocupând 36% din segmentul de piaţă internaţional al croazierelor fluviale, urmat de Nil, cu 31%. Astfel, pornim astăzi în căutarea Dunării turistice, pe segmentul foarte generos al României.

    Traian Bădulescu, consultant în turism, ne-a amintit că sunt 18 oraşe româneşti din lunca Dunării: Moldova Nouă, Orșova, Drobeta – Turnu Severin, Calafat, Corabia, Turnu Măgurele, Zimnicea, Giurgiu, Oltenița, Călărași, Fetești, Cernavodă, Hârșova, Brăila, Galați, Isaccea, Tulcea și Sulina. Dunărea este traversată de cinci șosele și de două căi ferate. Recent a fost dat în funcţiune şi noul pod peste Dunăre, între România şi Bulgaria, care uneşte Calafat de Vidin şi ne-a recomandat cu căldură să descoperim Dunărea, la noi acasă:

    “România, având 1.000 km de Dunăre, ar putea să profite mult mai mult decât profită până acum, pentru că cea mai mare suprafață a Dunării este pe teritoriul României. Și o realitate: probabil cel mai mare potențial turistic a României e Dunărea, din păcate, nu știm să-i valorificăm cum trebuie până la ora actuală. Dar, e drept, și au spus-o jurnaliști străini, una din cele mai frumoase zone, poate numărul unu riverane ale Europei, e reprezentată de Cazane (n.r. Cazanele Dunării, zona de intrare a fluviului în ţara noastră) și, respectiv, Orșova – Eșelnița. Și nu mai vorbim de Delta Dunării, care este unica deltă a Europei, care își păstrează natura bine conservată.”

    Cu excepţia Deltei, care deja este inclusă în circuite şi programe, bătrânul fluviu oferă şi alte destinaţii cu potenţial turistic. O astfel de surpriză o oferă o insulă în mijlocul Dunării, la Capidava, în preajma oraşului Cernavodă. Aici se găsesc sate pescăreşti, sălbăticie, natură neatinsă, dar şi câteva pensiuni mai recent apărute. Lângă insulă se află ruinele cetăţii antice Capidava. Tot în vecinătate, în comuna Topalu, se găseşte un muzeu unic, sătesc, “Dinu şi Sevasta Vintilă”, cu circa 300 de lucrări – tablouri şi sculpturi – ale unor mari artişti plastici români: Tonitza, Paciurea, Grigorescu etc. Tot aici se află o cramă ce oferă posibilitate degustărilor, are capacitate de cazare şi o terasă cu o privelişte superbă asupra Dunării.

    Dincolo de Delta Dunării şi Cazanele Dunării – unul dintre cele mai spectaculoase peisaje riverane din Europa şi din lume -, mai există mici puncte turistice precum: Orşova, Portul Cultural Cetate al poetului Mircea Dinescu, şi oraşele Brăila, Galaţi şi, bineînţeles, Tulcea.
    În discuţia cu interlocutorul nostru am realizat că, de fapt, chiar şi Bucureştiul poate fi considerat oraş dunărean şi asta deoarece orice localitate aflată la cel mult 70 de kilometri de fluviu beneficiază de acest statut. De altfel, turiştii de pe navele de croazieră care străbat Dunărea debarcă în portul Giurgiu sau la Călăraşi, după care au alocate câteva ore pentru a vizita Bucureştiul.
    Nu-mi rămâne decât să vă invit să acceptaţi această provocare şi să vizitaţi Dunărea turistică!

  • Bulgaria – suspendarea temporară a activității de transport cu feribotul la traversarea fluviului Dunărea pe la PCTF Oryahovo – Bechet

    Bulgaria – suspendarea temporară a activității de transport cu feribotul la traversarea fluviului Dunărea pe la PCTF Oryahovo – Bechet

    Activitatea de transport cu feribotul este suspendată temporar la traversarea fluviului Dunărea pe la PTF Oryahovo-Bechet, din cauza nivelului scăzut al Dunării, informează Ministerul Afacerilor Externe (MAE) de la Bucureşti.

     

    MAE recomandă cetățenilor români care intenționează să călătorească în Bulgaria sau să tranziteze teritoriul acestui stat către Grecia sau Turcia folosirea tuturor celorlalte puncte de frontieră deschise traficului internațional la frontiera româno-bulgară, după cum urmează: Vidin – Calafat, Kardam – Negru Vodă, Durankulak – Vama Veche, Silistra – Ostrov Călărași, Dobromir – Krushari și Kainardzha – Lipnița (aceste două puncte funcționează cu orar 08:00-20:00 și doar pentru autovehicule cu masa totală admisă de până la 3,5t), Nikopol – Turnu Măgurele (feribot) (www.feribot-eurobac.ro), Svishtov – Zimnicea (feribot) (www.ferry.bg), Aydemir (Silistra) – Chiciu (Călărași) (feribot) (www.spikaferry.com) și Ruse – Giurgiu.

     

    La punctul de frontieră Ruse există posibilitatea creșterii timpului de așteptare în contextul în care, din data de 10 iulie 2024, autoritățile bulgare desfășoară lucrări de reparație a căii de rulare a podului peste Dunăre.

     

    Din 5 iulie 2024 taxa de pod poate fi plătită și în sistem online, numai pentru autovehiculele cu capacitate de transport de persoane de până la 8+1 – https://ep.customs.bg/eportal/public/index?pageId=40&isActive=id6. Taxa de pod poate fi în continuare plătită cu cardul bancar sau în numerar, respectiv 2 euro sau 4 leva.  În punctele de frontieră bulgare funcționează centre de colectare a sumelor de bani provenite din taxe, impozite, amenzi de circulație sau taxe compensatorii la regimul vinietei electronice, aplicate pe teritoriul Bulgariei. În astfel de cazuri, cetățenii români identificați de sistem sunt obligați să își achite toate debitele către statul bulgar, plata efectuându-se numai cu card bancar.

     

     

    MAE subliniază importanța informării corecte, achiziționării din timp a vinietei electronice și recomandăm achiziționarea acesteia înainte de intrarea pe segmentul de drum rutier din Bulgaria supus taxării – și achitării conforme a taxelor de drum tip TOLL pentru folosirea infrastructurii rutiere publice din Republica Bulgaria, în conformitate cu legislația în vigoare. Autoritățile bulgare recomandă insistent ca vinieta electronică să fie achiziționată online prin intermediul site-ului www.bgtoll.bg (cu versiune și în limba română – https://www.bgtoll.bg/ro/rovinieta-electronica) – site oficial recomandat de autoritățile bulgare competente.

     

    Luând în considerare și caracterul dinamic al condițiilor meteorologice înregistrate pe teritoriul bulgar (coduri de atenționare pentru temperaturi extreme, producere de incendii de vegetație, de furtuni sau vijelii convective), turiştii români sunt sfătuiţi să se asigure că, pe timpul călătoriei, dețin suficiente resurse de combustibil, apă și alimente și că mențin în stare de funcționare mijloacele mobile de comunicare.

     

    Firmele românești de transport internațional de marfă sau pasageri trebuie să ia măsurile adecvate în vederea organizării temeinice a itinerariilor de deplasare prin luarea în considerare a posibilității înregistrării unor timpi măriți de așteptare la trecerea frontierei bulgare și prin asigurarea resurselor necesare de apă și alimente persoanelor transportate.

     

    Conducătorii auto sunt îndrumați să conducă preventiv, cu viteză adecvată și să aibă autovehiculele echipate pentru circulație pe drumurile publice în condiții de vară și atenționare meteorologică specifică, să respecte strict semnalizarea rutieră temporară montată și indicațiile/semnalele organelor de control aflate la fața locului. Pe perioada instituirii codurilor de atenționare meteorologică este posibil ca, prin decizia autorităților bulgare competente, unele categorii de drumuri să fie închise circulației rutiere și cursele aeriene să fie perturbate față de orarul de zbor.

     

    Informații suplimentare pot fi accesate astfel:

    cu privire la sistemul de plată online a taxei de pod la Ruse – https://customs.bg/wps/portal/agency-en/media-center/news-details/05-07-24-toll-danube-bridge-eng;

    cu privire la starea actuală a drumurilor – pe aplicația gratuită LIMA www.lima.api.bg, de pe pagina de internet a Agenției “Infrastructura Rutieră” – www.api.bg și la numărul de telefon 0035970013020, accesibil în regim non-stop;

    cu privire la situația zborurilor pe aeroportul Sofia – www.sofia-airport.eu;

    cu privire la starea vremii – pe site-ul www.weather.bg;

    cu privire la regimul vamal, la intrarea în R. Bulgaria dinspre R. Turcia, pe site-ul www.mae.ro/travel-conditions/3677 (Condiții de călătorie în R. Bulgaria, titlul Reglementări vamale) și pe site-ul Agenției „Vămi” din R. Bulgaria – https://customs.bg/wps/portal/agency-en/home/info-citizens/Important%20notice%20for%20travelers;

    cu privire la vinieta electronică și sistemul e-TOLL – pe site-ul www.bgtoll.bg;

    cu privire la situația circulației prin punctele de trecere a frontierei bulgare – pe site-ul www.mvr.bg.

     

     

    Asistenţă consulară poate fi obţinută la numerele de telefon ale Ambasadei României la Sofia: +35929712858 şi +35929733510, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. În cazuri urgente poate fi apelat telefonul de permanență al misiunii diplomatice a României în Bulgaria: +359879440758.

     

     

    MAE recomandă consultarea paginilor web http://sofia.mae.ro, https://ec.europa.eu/consularprotection/content/travel-advice_ro, www.meteoalarm.org, www.mae.ro.

  • Nivelul Dunării pe raza judeţului Tulcea a înregistrat scăderi de peste zece centimetri

    Nivelul Dunării pe raza judeţului Tulcea a înregistrat scăderi de peste zece centimetri

    Autorităţile navale solicită comandanţilor de nave care tranzitează şenalul navigabil să coreleze capacitatea de încărcare a navelor la nivelul fluviului, având în vedere faptul că nivelul Dunării pe raza judeţului Tulcea a înregistrat, în primele zile ale acestei luni, scăderi de peste zece centimetri.

    Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) din Galaţi informează că, dacă vineri, 2 august, nivelul fluviului în oraşul tulcean Isaccea era de 108 centimetri, luni, cota a fost de 96 de centimetri, în timp ce la Tulcea, nivelul Dunării a scăzut în aceeaşi perioadă de la 95 de centimetri la 85 de centimetri, context în care, pentru prevenirea apariţiei unor probleme în desfăşurarea navigaţiei pe sectorul românesc al fluviu, instituţia din subordinea Ministerului Transporturilor a anunţat că depune eforturi pentru întreţinerea şenalului navigabil şi a emis un aviz către navigatori.

    “Toţi armatorii au obligaţia să instruiască comandanţii de nave şi convoaie pentru corelarea pescajelor de încărcare cu condiţiile de navigaţie existente la punctele critice din sectoarele de Dunăre tranzitate. Astfel, aceştia au obligaţia de a se informa şi respecta adâncimile şi lăţimile minime de navigaţie precum şi semnalizarea plutitoare existentă, în sensul nedeplasării de pe poziţie sau avarierii acesteia, pentru a nu afecta siguranţa navigaţiei”, se arată în avizul către navigatori emis de AFDJ.

    De asemenea, comandanţii de nave au obligaţia de a anunţa căpităniile dacă se înregistrează eşuări sau puneri pe uscat a navelor ori barjelor, precum şi dacă vor constata deplasarea de pe poziţie a unui semnal plutitor al şenalului navigabil, aminteşte instituţia care asigură desfăşurarea navigaţiei pe sectorul românesc al Dunării.

    Tendinţa apelor Dunării în următoarele două zile este de scădere cu până la 15 centimetri, în zona oraşului Brăila. Acolo, vineri, cota fluviului era de 142 de centimetri, iar luni a fost de 128 de centimetri, potrivit AFDJ.

  • Călător prin România 27.05.2024

    Călător prin România 27.05.2024

    În ediţia de astăzi urmăm cursul Dunării de la intrarea în ţară la Porţile de Fier, Cazanele Dunării, Orşova şi până la vărsarea în Marea Neagră, respectiv la Sulina, punct de plecare al excursiilor în Delta Dunării.

    Ne ghidează în vizita noastră, pe rând, Alin Subţire, antreprenor în domeniul turismului, în zona Cazanelor Dunării, biologul Amalia Raluca Dumbravă, specialist în ştiinţele vieţii la Parcul Natural Porțile de Fier, preotul Mihai Zorilă, de la mănăstirea sf. Ana din Orşova, intervievaţi de Ştefan Baciu şi Iulia Pascale, Preşedinta Asociaţiei de promovare turistică Sulina, Gheorghe Comârzan, colecţionar, creatorul Muzeului Sulina Veche, Florentina Dunaev, coordonatoarea Ansamblului Dobrogeanca şi Valentin Lavric, profesor în Sulina, membru al Asociaţiei de promovare turistică Sulina.
    Realizatoare: Anamaria Cononovici