Tag: ECON

  • Evaluarea politicii monetare a BCE

    Evaluarea politicii monetare a BCE

    Președintele Băncii Centrale Europene (BCE), Christine Lagarde, s-a prezentat pentru prima dată în fața Comisiei pentru Afaceri Economice si Monetare (ECON) a noului Parlament European pentru a discuta despre evaluarea politicii monetare a BCE, la scurt timp după ce Consiliul guvernatorilor BCE a decis, în septembrie, să reducă cu 25 de puncte de bază rata dobânzii la facilitatea de depozit, adică rata dobânzii prin care este influențată orientarea politicii monetare.

    Acum, la începutul unui nou mandat legislativ, ne aflăm la o răscruce. Elanul politic actual trebuie transformat într-o agendă concretă cu priorități clare. Și această agendă trebuie urmată rapid cu acțiuni reale, a spus președintele Băncii Centrale Europene. Oficialul european a subliniat trei domenii cheie în care progresul, în opinia sa, este esențial.

    Christine Lagarde: “În primul rând, trebuie să îmbunătățim modul în care economisim în Europa. În 2022, economiile gospodăriilor europene au depășit 1,1 trilioane EUR. Cu toate acestea, aproximativ o treime din aceste economii sunt deținute în depozite – mult mai mult decât în Statele Unite.

    Mobilizarea chiar și a unei mici părți din aceste fonduri și investirea lor pe piețele europene de capital ar putea contribui în mare măsură la cele peste 700 de miliarde EUR necesare anual pentru atingerea obiectivelor strategice cheie ale UE. Acest lucru, de asemenea, poate oferi venituri mai bune pe termen lung pentru cetățenii noștri, îmbunătățind în același timp accesul companiilor europene la finanțare prin capitaluri proprii.

    În al doilea rând, avem nevoie de un ecosistem unic de reglementare și supraveghere care să promoveze integrarea pieței. Și în al treilea rând, ca piețele de capital din UE să fie mai atractive pentru investitori și emitenți, aceștia trebuie să obțină o amploare și o profunzime mai mare. Acest lucru se poate întâmpla numai prin integrare – în special în infrastructura noastră de tranzacționare și post-tranzacționare.”

    Lumea se schimbă rapid, iar Europa rămâne în urmă. Diagnosticul și remediul sunt clare – UE trebuie să se unească și să abordeze provocările sale structurale pentru a-și crește competitivitatea, a mai spus Christine Lagarde. Ea a apreciat că, vor fi necesare eforturi semnificative pentru a stimula reziliența economică a Europei și pentru a decarboniza economia, iar acest lucru va necesita investiții substanțiale în următorii ani, care trebuie să provină atât din surse private, cât și din surse publice.

    Președintele BCE participă de patru ori pe an la un dialog cu ECON, pentru a raporta cu privire la politica monetară. BCE este principala instituție a uniunii economice și monetare și este responsabilă de politica monetară a zonei euro de la 1 ianuarie 1999. BCE constituie împreună cu băncile centrale din statele membre ale UE Sistemul European al Băncilor Centrale (SEBC), al carui obiectiv principal este menținerea stabilității prețurilor.

  • Prevenirea şocurilor economiei europene

    Prevenirea şocurilor economiei europene

    Ultima întrunire a Econ, Comitetul de afaceri
    economice și monetare din Parlamentul european, a avut la București și ea a
    repus în discuții strategii economice de viitor ale blocului comunitar. Econ a
    identificat vulnerabilitățile economiei europene și soluțiile de prevenire și
    combatere a lor. Cele mai importante sunt fluctuaţile şi instabilităţile
    economice, susţinerea creşterii economice, iar susţinerea investiţiilor, a
    coeziunii sociale şi teritoriale trebuie să se numere printre priorități. Instrumentele
    pentru o strategie de creştere economică, pentru reforme şi investiţii la nivel
    naţional şi european sunt de natură politică.


    Roberto Gualtieri, președintele
    Econ, s-a referit la principala problemă cu care se confruntă economia
    europeană, și anume șocurile asimetrice.

    În crizele financiare, lipsa absorbției şocurilor este ceva foarte negativ
    deoarece investițiile sunt tăiate și resursele sunt direcționate să susțină
    beneficiile șomajului. Astfel, avem o scădere drastică a investițiilor. Și
    chiar faptul că este cunoscut că nu avem instrumente suficiente să se adaptăm
    fluctuațiilor ciclice poate fi un element care să nu dea suficientă încredere
    investitorilor. Avem o problemă ciclică și trebuie să fim complet echipați față
    de fluctuațiile ciclice cu instrumente antifluctuații care nu trebuie lăsate
    numai la nivel național deoarece este nevoie de un grad mare de flexibilitate.

    Unul dintre șocurile
    asimetrice cu care se confruntă Uniunea acum este Brexitul.

    Roberto Gualtieri: Brexit este sigur un element de
    incertitudine cu care ne confruntăm. Este remarcabil că nici la câteva ore
    înainte de la al doilea termen stabilit în negocierile cu Uniunea Europeană, de
    prelungire până la 12 aprilie a deciziei, nu ştiam încă dacă va fi un acord de
    ultim moment pentru revizuirea politicii în direcţia uniunii vamale. Nu ştim
    dacă va fi o cerere pentru o altă prelungire. Din păcate, ambele scenarii
    există şi sunt posibile. Desigur că noi observăm cu grijă discuţiile dintre
    premierul Theresa May şi Partidul Laburist şi vom vedea dacă aceste discuţii
    vor rezulta, înainte de 10 aprilie, într-un vot semnificativ, într-un vot
    pozitiv. Altfel spus, şi acesta este poziţia pe care am expus-o deja în
    Parlamentul European: dacă va exista încă o cerere de prelungire, dacă este
    pusă în condiţii proprii, inclusiv ţinerea de alegeri europene în Marea
    Britanie, ea ar trebui acceptată. Dacă va fi această cerere şi nu va fi o altă
    soluţie care nu va face necesară o altă prelungire, trebuie să luăm în
    considerare şi această posibilitate. Rămâne la nivelul Marii Britanii să adopte
    strategia finală pentru propuneri clare.


    În ciuda amenințărilor șocurilor,
    până acum economia europeană a dovedit că are mecanisme de protecție și
    experiență politică pentru a le absorbi.


  • Nachrichten 20.01.2019

    Nachrichten 20.01.2019

    BERLIN: Der rumänische Präsident Klaus Iohannis wird am Dienstag auf Einladung von Bundeskanzlerin Angela Merkel und Präsident Emmanuel Macron an der Unterzeichnung des Vertrags über die deutsch-französische Zusammenarbeit und Integration im westdeutschen Aachen teilnehmen. Bei dieser Gelegenheit wird Klaus Iohannis als Präsident des amtierenden EU-Rates eine Rede halten. Der Präsident des Europäischen Rates, Donald Tusk, und der Vorsitzende der Europäischen Kommission, Jean-Claude Juncker, werden ebenfalls an der Zeremonie teilnehmen. Der bilaterale Vertrag von Aachen hat die politische und rechtliche Grundlage des Pariser Vertrags von 1963, der die Grundlagen für die historische Versöhung zwischen Deutschland und Frankreich geschaffen hat, und zielt darauf ab, die Beziehungen zwischen den beiden Staaten an die Herausforderungen des 21. Jahrhunderts anzupassen und insbesondere die Kohäsion auf EU-Ebene zu stärken.




    BUKAREST: Die rumänischen EU-Ratspräsidentschaft hat den Prozess der Verabschiedung seiner ersten Wirtschafts- und Finanzakte, der Verordnung betreffend die Mindestdeckung notleidender Risikopositionen, beendet. Das gab das Finanzministerium in Bukarest bekannt. Die Erzielung von erheblichen Fortschritten auf dem Gebiet der Finanzdienstleistungen gehört zu den Prioritäten Rumänien im Rat Wirtschaft und Finanzen – sagte Finanzminister Eugen Teodorovici. Er traf sich in Stra‎ßburg mit den Ko-Berichterstattern für die Akte der Revision der Europäischen Finanzaufsicht und mit Mitgliedern des ECON-Ausschusses des Europäischen Parlaments für Wirtschaft und Währung, Pervenche Beres und Othmar Karas. Der rumänische Finanzminister diskutierte au‎ßerdem mit Isabelle Thomas, Mitglied des Haushaltsausschusses des Europäischen Parlaments, über die Verhandlungen über den künftigen mehrjährigen Finanzrahmen 2021-2027.




    BRÜSSEL: Rumäniens Chefdiplomat, Teodor Melescanu, wird am Montag an der Sitzung des Rates für Auswärtige Angelegenheiten in Brüssel teilnehmen. Die Au‎ßenminister der EU-Mitgliedstaaten befassen sich mit aktuellen Themen wie der Bekämpfung von Desinformation, der Zusammenarbeit zwischen der EU und der Arabischen Liga und der der beziehung EU-ASEAN der südostasiatischen Nationen. Laut einer Pressemitteilung des Au‎ßenministeriums in Bukarest wird Melescanu auf der Sitzung unter dem Vorsitz der Hohen Vertreterin der Union für Au‎ßen- und Sicherheitspolitik Federica Mogherini seinen Kollegen wichtigsten Themen für Rumänien während seiner EU-Ratspräsidentschaft die vorstellen. Am Dienstag hat er Anhörungen zu den gleichen Themen beim Rat für auswärtige Angelegenheiten und Entwicklung des Europäischen Parlaments anberaumt.

  • Consiliul convine asupra mecanismului de taxare inversă

    Consiliul convine asupra mecanismului de taxare inversă

    La începutul
    acestei luni, Consiliul Uniunii Europene a convenit asupra propunerii care va
    permite derogări temporare de la normele obișnuite privind TVA-ul, pentru a
    preveni mai eficient frauda în materie de TVA.

    Directiva va permite statelor
    membre, care sunt cel mai grav afectate de frauda în materie de TVA, să aplice
    temporar o inversare generalizată a răspunderii privind TVA-ul. Mecanismul
    generalizat de taxare inversă poate fi utilizat de un stat membru numai după ce
    acesta îndeplinește criteriile de eligibilitate
    , iar cererea sa este autorizată
    de Consiliu. Aplicarea acestei măsuri este supusă, de asemenea, unor garanții
    stricte ale Uniunii Europene. Mecanismul de taxare inversă poate fi deja
    aplicat cu titlu temporar, dar nu într-un mod generalizat. În conformitate cu
    normele actuale, acesta este limitat la o listă prestabilită de sectoare. El
    poate fi utilizat numai de către un stat membru care a formulat o cerere
    specifică și care a primit autorizație din partea Consiliului.

    Despre
    prevenirea evaziunii fiscale şi a fraudei în materie de TVA, ne spune Theodor Stolojan,
    europarlamentar: În
    domeniul fiscal se pare că nimic din ceea ce este tranzitoriu nu rămâne
    tranzitoriu și ține vreme foarte lungă, iar regimul de TVA din Uniunea
    Europeană este de prea mulți ani tranzitoriu. Acest regim favorizează evaziunea
    fiscală și, totodată, constituie o birocrație imensă dacă statele membre trebuie
    și vor să facă acel schimb de informații ca să-i identifice pe cei care fac
    evaziune. Iată de ce consider că propunerile făcute de Comisie și amendamentele
    aduse de către colegii noștri în ECON reprezintă un pas bun înainte. Asemenea
    propuneri, cum sunt, de pildă, noul concept de certificare a plătitorilor de
    TVA, ca și noile intervale propuse pentru variația cotelor de TVA în statele
    membre, reprezintă nu numai o simplificare a regimului de TVA în Uniunea
    Europeană, dar și pași concreți spre acel regim definitiv pe care dorim să-l
    obținem pentru TVA în Uniunea Europeană.