Tag: editura Gama

  • Digitalizare sau/şi lectură

    Digitalizare sau/şi lectură

    Odată cu
    revoluția informațională și diversificarea aparatelor digitale, alături de
    beneficii și avantaje au apărut și dezavantajele. Din perpectiva părinților și
    a educatorilor, în general, dezavantajele îi privesc pe copii. De la vârste
    extrem de fragede, ei se obișnuiesc să mânuiască telecomanda, tableta sau
    telefonul mobil în detrimentul jocurilor tradiționale și, mai târziu, la vârsta
    școlară, în cel al lecturii. Diana Mocanu, directoarea editurii Gama din Iași,
    editură axată pe proiecte educaționale, rezumă dezavantajele digitalizării prea
    timpurii asupra dezvoltării cerebrale a copiilor
    . Există statistici la nivel european.
    Copii sub 5 ani petrec în medie 3 ore în fața ecranelor, ceea ce e foarte mult.
    Cred că pentru un copil de vârstă mică e important să-și dezvolte vocabularul,
    să-și dezvolte motricitatea fină. De asemenea, legăturile neuronale prin
    interacțiunea cu obiecte reale și nu cele virtuale. De aceea pentru un copil
    mai mic de 3 ani, e bine să impunem reguli și să-l ținem la distanță de ecrane.
    Pe măsură ce crește, este evident că digitalul își face loc în viața lui. În
    plus, adolescenții chiar trebuie să-și dezvolte competențe digitale, căci
    acesta este viitorul. Însă, pentru a prinde drag de carte, credem că este
    important ca ei să-și dezvolte această deprindere de a citi. Și aici, intervine
    rolul nostru de părinți. E foarte important să fim lângă copil ca să-l motivăm
    să citească și să-i dăm carți care să-l ajute să-și dezvolte gustul pentru
    lectură



    Tocmai pentru a deschide apetitul către lectură,
    editura Gama a lansat o campanie intitulată
    ZIUA ÎN CARE AVEM TIMP
    , campanie dedicată atât copiilor, dar și
    părinților, aflăm tot de la Diana Mocanu: Campania a debutat cu dezbateri. Una a avut loc în cadrul Târgului de
    Carte Gaudeamus de la București, iar cealaltă la Iași, orașul de origine al
    editurii noastre. În cadrul ambelor dezbateri am invitat voci cunoscute din
    domeniul cărților și al parentingului, dar și din domeniul virtual, pentru a
    avea și cealaltă perspectivă. Am vrut să găsim soluții viabile pentru părinți,
    pentru a le fi alături.


    În acest
    sens de mare ajutor sunt colecțiile de cărți speciale concepute astfel încât
    părintele să poată citi în tandem cu copilul. Acest fapt îl poate ajuta pe
    copil să citească mai ușor, fără să depună prea mult efort. Diana Mocanu: Dacă punem în competiție
    gadgetul/aparatura cu cartea, trebuie să ne gândim că echipamentul digital e
    foarte atractiv, e amuzant și, mai ales, e ușor de utilizat. Cititul este, în
    schimb, o activitate complexă care presupune un efort de mai mulți ani. Puse
    unul în fața celuilalt – gadgetul și cartea – va câștiga gadgetul atâta timp
    cât copilul nu citește cu ușurință.


    Dar niciuna din
    campaniile de genul acesta nu fost eficiente, dacă nu se adresează deopotrivă
    și părinților pentru a-i educa, consideră poetul Robert Șerban, unul din
    participanții la dezbaterile organizate în cadrul campaniei ZIUA ÎN CARE AVEM
    TIMP. Iată cum răspunde Robert Șerban îngrijorărilor unor părinți referitoare
    la timpul îndelungat petrecut de copiii lor în compania aparaturii digitale.
    Robert Șerban: :Uită să se privească în oglindă. Uită se mai închidă televizoarele, uită,
    când ajung acasă, să-și lase telefoanele și tabletele deoparte. Adică, le cer
    copiilor lor ceea ce ei nu pot face, le cer copiilor să facă lucruri cărora
    lor, părinților, li se par imposibile. Or, se știe prea bine, copiii fac ce văd
    la părinți, la cei care le sunt modele. De ani de zile sunt întrebat de
    prieteni cu copii ce să facă, ce strategii să adopte ca să-i determine pe
    copiii lor să citească. Reacția mea era: Dar tu ce faci când ajungi acasă?,
    Ce să fac? Mă așez pe fotoliu și deschid televizorul?, Atunci, ce aștepți de
    la fiul tău? Te vede pe tine citind sau pe soția/soțul tău?. Cam asta e explicația.
    Aceste campanii sunt importante, dar pentru a nu rămâne doar la nivel de teorie
    sau de slogan, ar trebui să-i vizeze și pe părinți, nu doar pe copii.


    La rândul său părinte,
    Robert Șerban înțelege fascinația exercitată de internet și de jocurile electronice.
    Pe de altă parte, știe că tehnologia digitală poate fi un instrument foarte bun
    pentru cunoaștere, dacă e folosită cum se cuvine. Robert Șerban: Noi nu le folosim ca
    niște instrumente, ci ne lăsăm folosiți de ele. Ne acaparează tot timpul. Sunt
    fascinante și fabuloase. Mă întrebam, deseori, ce m-aș fi făcut dacă, copil
    fiind în anii 1970 – 1980, aș fi avut la îndemână așa ceva. Sunt convins că aș
    fi fost vrăjit așa cum sunt și copiii mei. Am un băiețel de opt ani și o fetiță
    de 12 ani. Și eu mă lupt cu instrumentele la care au acces. Încerc să-i
    protejez și, mai ales, încerc să le spun că aceste lucruri nu sunt decât niște
    instrumente. Telefonul îl folosim doar ca să vorbim, nu ca să privim toată ziua
    pe ecranul lui, la televizor ne uităm din când în când la un film sau la știri,
    nu să devenim dependenți de el. Formativ e, totuși, actul lecturii. Fie că se
    întâmplă pe ecran, pe o foaie de hârtie, pe o carte, e important să se
    petreacă. E demonstrat științific că cititul dezvoltă sistemul nervos, dezvoltă
    creierul, te ajută să te concentrezi și să-ți imaginezi.



    Campania
    editurii Gama s-a încheiat printr-o zi în care părinții și copiii și-au pus
    deoparte aparatura IT – laptopurile, tabletele, telefoanele mobile – și au
    închis televizorul pentru a fi aproape de cei dragi, în compania unei cărți, a
    unui joc sau ieșind în aer liber.