Tag: educaţia

  • Tineretul, turismul și educația în România socialistă

    Tineretul, turismul și educația în România socialistă


    Pe 6 martie 1945, la București era instalat abuziv guvernul condus de Petru Groza, guvern al unei alianțe conduse de partidul comunist, care punea România în orbitas URSS. Astfel, educarea tineretului în spiritul ideologiei marxist-leniniste a devenit unicul proiect național și el a fost pus în aplicare sistematic. Între 1945 și 1965, în România a urmat perioada de refacere de după război și de plată a despăgubirilor prin tratatul de pace, astfel că turismul și petrecerea timpului liber erau restrânse. De la mijlocul anilor 1960, revigorarea economică a dus și la revitalizarea turismului. Însă apariția turismului sub tutela organizațiilor de tineret ale partidului comunist, în care erau combinate ideologia și dobândirea de cunoștințe, era un împrumut din Uniunea Sovietică. Era vorba despre așa-numitul “turism cu scop”, denumit așa pentru a-l distinge de turismul din Occident.



    În acest sens au excelat expedițiile “Cutezătorii” după numele revistei cu același nume apărută în 1967. Începute în 1969, expedițiile “Cutezătorii” pentru copiii de școala gimnazială au fost organizate până în 1989. Diana Georgescu predă studii sud-est europene la University College London și a descris cadrul de organizare a expedițiilor “Cutezătorii”. “Anii 60, când este inițiată competiția, sunt ani, în general, de reforme și de schimbări și aceasta se vede și în cazul organizației pionierilor. Ea trece printr-o serie de reforme care o scoate mai mult sau mai puțin instituțional de sub tutela Organizației Tineretului Comunist și devine o organizație de sine-stătătoare cu președinte, vicepreședinte și tot felul de comisii pe sport-turism, pe artă și pe știință.”



    Pentru a li se da o tradiție și a-i mobiliza pe participanții la expedițiile “Cutezătorii” se făceau trimiteri la organizații similare din trecut precum “Cercetașii României”. Cel mai reprodus îndemn apărea trunchiat în aproape toate revistele de pionieri. Era un fragment din discursul istoricului Nicolae Iorga intitulat “Despre scopul cercetășiei”: “Scopul cercetășiei este acela de a vă face să treceți dincolo de slova cărților pentru a vedea lucrul cel adevărat și frumos care se găsește în natura însăși.”



    Expedițiile aveau loc în Munții Carpați, de-a lungul râurilor, în Delta Dunării etc. Taberele presupuneau dislocarea din casă și relocarea în colectiv și își propuneau să formeze experiență de viață, să promoveze cunoașterea țării și a culturii, să-i învețe pe copii relația cu statul și societatea socialistă. Pentru expedițiile “Cutezătorii” se constituiau echipe formate din profesori și elevi și în cadrul lor se făcea și educație patriotică, dar se și adunau cunoștințe de antropologie, istorie, etnografie, folclor, botanică, zoologie, geografie, mediu înconjurător, ecologie. Se țineau și jurnale ale expedițiilor. Se decernau premii pentru echipele participante care își trimiteau unor jurii jurnalele expedițiilor și colecțiile de obiecte.


    Diana Georgescu. “Expedițiile Cutezătorii nu erau o activitate obligatorie, dar activitățile pionierești erau încurajate și ceva trebuia făcut. Erau popularizate și pe mine m-a surprins să aflu că oamenii depuneau atât de mult efort și financiar și fizic. Expedițiile durau 3-4 săptămâni, aveau reguli stricte, nu aveai voie să folosești mijloace de transport decât pentru a ajunge în punctul inițial al traseului. Trebuia mers pe jos, trebuia trăit în cort într-un regim de autoservire. Trebuia ca membrii să-și gătească singuri, să-și facă rost de mâncare.”



    Se estimează că timp de mai mult de 20 de ani la expedițiile “Cutezătorii” au participat 30.000 de echipe, cu un efectiv de aproximativ 500.000 de pionieri. Diana Georgescu a discutat cu unul dintre cei care au participat și a aflat ce crede azi despre ce a fost atunci. “Într-un interviu cu un tip care a scris experiența pe blogul lui, o expediție în Ceahlău în 1978, l-am întrebat care a fost impactul expediției asupra lui. A spus că expediția crease o atmosferă de drog. După ce s-au întors din expediție, toată vacanța se întâlniseră numai ei, gașca. Se vedeau după-amiaza și seara și povesteau aceleași povești. Practic, retrăiseră toată expediția în vacanță și rămăseseră prieteni. Iar profesorii, în mod asemănător, majoritatea dintre ei, își începeau amintirile cu “eram tânăr, îmi plăceau copiii”.


    Mi-a plăcut răspunsul unei profesoare de limba română din Satu Mare care a condus un echipaj mixt româno-maghiar. Ea spunea că atunci erau profesori cu suflet, care își făceau meseria cu devotament și, în general, se vede o încercare de a-și recupera un soi de mândrie, de demnitate profesională. Nu pentru că li se impusese, impuse erau orele de informare politică pe care nu le făcea nimeni cu suflet. Dar într-o expediție, într-o excursie, nu intra politica. Era viață, așa cum era ea, trebuia făcută mâncare, trebuia parcurs drumul, era viață adevărată. Iată un proiect politic. În momentul în care valorile proiectului sunt interiorizate, când oamenii rezonează cu valorile lui, el nu mai pare politic.”



    Expedițiile “Cutezătorii”, chiar dacă au mai continuat din inerție câțiva ani după 1989, au dispărut. Au mai rămas amintirile unor generații întipărite pe hârtie, fotografie și film.






  • Evenimentul tineretului european (EYE2020) – idei pentru viitorul Europei

    Evenimentul tineretului european (EYE2020) – idei pentru viitorul Europei

    La fiecare doi ani, mii de tineri europeni se reunesc la Strasbourg în cadrul Evenimentului tineretului european, pentru a-și împărtăși ideile pentru viitorul Europei. Acesta le oferă tinerilor o șansă de a-și face vocea auzită în democrația europeană. Aproape 9.000 de europeni cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani își vor împărtăși ideile despre viitorul Europei și le vor dezbate cu eurodeputații la a patra ediţie, care va avea loc pe 29-30 mai, la Strasbourg.

    Viitorul este acum e tema din acest an. Sloganul a fost ales din peste 200 de propuneri trimise de tineri din întreaga Uniune, iar în program se află clima, migrația, Brexit-ul, educația, tehnologia și sănătatea. Vor mai fi o serie de activități sportive și un eveniment special pentru tinerii jurnaliști.

    Ideile prezentate în cadrul evenimentului vor fi reunite într-un raport și împărtășite cu eurodeputații. Cele mai importante vor fi prezentate și discutate cu comisiile parlamentare în timpul ședințelor de tineret din toamna anului 2020.

    Organizatorii au primit până acum 260 de propuneri de activităţi pentru această a patra ediţie a evenimentului, cuprinzând o gamă foarte largă de la ateliere de dansuri tradiţionale la sfaturi despre cum să-ţi faci locul de muncă mai prietenos cu mediul.

    Toţi cei care doresc să participe trebuie să se adune într-un grup de minim 10 participanţi şi să se înscrie până pe 29 februarie, completând un formular online. Evenimentul este deschis tuturor europenilor cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani. Participarea este gratuită, dar tinerii trebuie să acopere propriile costuri de transport, cazare și masă.

    Cinci tineri norocoşi vor beneficia de o invitaţie la eveniment cu toate costurile acoperite. Aceştia vor fi câştigătorii concursului de fotografie organizat pe Instagram, care se va încheia pe 2 martie. Oricine doreşte să participe trebuie să distribuie o fotografie cu sloganul Viitorul este acum, cu hashtag şi etichetare potrivit regulamentului disponibil pe pagina de Instagram a evenimentului şi pe cea a Parlamentului European. Fiecare concurent trebuie să spună care este cel mai important lucru pentru el şi asupra căruia consideră că ar trebui să se concentreze Uniunea Europeană.


  • Drepturile culturale în jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului – Raport de cercetare

    Drepturile culturale în jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului – Raport de cercetare

    Institutul European din România continuă
    seria traducerilor revizuite juridic ale rapoartelor de cercetare elaborate de
    Divizia Cercetare a Curții Europene a Drepturilor Omului cu cel privind Drepturile culturale în jurisprudența
    Curții Europene a Drepturilor Omului.



    Dreptul la cultură, ca atare, nu
    este un drept recunoscut în mod explicit prin Convenția Europeană pentru
    Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale ori de către Curtea
    Europeană. Cu toate acestea, anumite drepturi intră în domeniul de aplicare a
    drepturilor culturale în sens larg și pot fi protejate prin drepturi esențiale,
    precum dreptul la respectarea vieții private și de familie (art. 8 din
    Convenție), dreptul la libertatea de gândire, de conștiință şi de religie (art.
    9 din Convenție), dreptul la libertatea de exprimare (art. 10) ori dreptul la
    instruire (art. 2 din Protocolul nr. 1).


    Raportul de cercetare conține o
    selecție din jurisprudența recentă a Curții în contextul drepturilor culturale,
    drepturi ce au o importanță crescândă, care poate fi percepută și prin prisma
    numărului tot mai mare de cauze cu care este sesizată Curtea; jurisprudența
    Curții în materie acoperă aspecte precum exprimarea artistică, accesul la
    cultură, identitatea culturală, drepturile lingvistice, educația, patrimoniul
    cultural și natural, adevărul istoric și libertatea academică, dar și dreptul
    de a menține identitatea unei minorități și de a avea o viață privată și de
    familie în conformitate cu tradițiile și cultura acelei identități.


    Traducerea raportului a fost
    realizată din limba engleză și, ca de obicei, vă invităm ca pentru acele
    hotărâri citate pentru care este disponibilă traducerea în limba română, să o
    consultați prin intermediul bazei de date jurisprudențiale a IER ori HUDOC.


    Raportul de cercetare, tradus în
    limba română, este publicat în secțiunea dedicată de pe pagina de internet a Institutului European din România.


    (Ana-Maria
    Georgescu, Serviciul Coordonare Traduceri, Institutul European din România)

  • Cine primeşte bani la rectificarea bugetară?

    Cine primeşte bani la rectificarea bugetară?

    Guvernul de
    la Bucureşti
    a aprobat, miercuri, prima rectificare a bugetului de stat şi a bugetului
    asigurărilor sociale pe 2016. A încercat, prin aceasta, să asigure resursele
    financiare necesare măsurilor adoptate de Parlament, mai ales pentru plata unor
    beneficii sociale, fără a pune, însă, în pericol echilibrul macroeconomic.

    Premierul Dacian Cioloş a ţinut să sublinieze că rectificarea bugetară are ca
    principal scop finanţarea politicilor publice, chiar dacă 2016 este an
    electoral: Obiectivul nostru este de a finanţa politici
    publice anunţate, de a acoperi nevoi reale şi nu de a căuta prin rectificarea
    bugetară să câştigăm voturi în detrimentul eficienţei bugetare.

    Domeniile prioritare avute în vedere la rectificare sunt
    sănătatea, educaţia şi drepturile sociale. Sănătatea primeşte aproape 570 de
    milioane de lei în plus (peste
    125 de milioane de euro) pentru plata salariilor
    majorate ale personalului medical. Sume suplimentare vor fi folosite şi pentru
    finanţarea programelor de sănătate ori pentru asigurarea medicamentelor
    compensate şi gratuite.

    O prioritate în domeniu este combaterea infecţiilor
    nosocomiale din spitale, a afirmat ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu: Bugetul programului a fost suplimentat cu 4,6 milioane de lei. A fost
    inclusă testarea activă, screeningul pentru toţi pacienţii nou-internaţi în
    secţiile de ATI (terapie
    intensivă), pentru
    toţi pacienţii care stau în ATI mai mult de şapte zile şi pentru toţi pacienţii
    internaţi în acelaşi salon cu o persoană depistată cu infecţii nosocomiale. De asemenea,
    avem un buget pentru persoane care vor beneficia de formare profesională pentru
    controlul infecţiilor nosocomiale şi a utilizării prudente a antibioticelor.

    În Educaţie, din suma de peste 1 miliard de lei primită (peste 220 de milioane de euro) vor putea fi plătite, de la 1 august, salariile majorate ori
    corectate ale personalului didactic şi ale celui auxiliar din învăţământul
    universitar şi preuniversitar. Sunt avute în vedere şi programe destinate
    elevilor.

    Ministrul de resort, Mircea Dumitru, a punctat: Pentru prima dată, Ministerul Educaţiei asigură manuale şcolare
    gratuite pentru elevii din clasele a XI-a şi a XII-a. Este vorba de un efort
    bugetar de aproximativ 32 de milioane de lei pentru asigurarea a peste 3,6
    milioane de manuale şcolare noi.

    Ministerul Muncii primeşte peste 2,8
    miliarde de lei (circa 620 de milioane de euro) pentru plata drepturilor
    sociale. Aproximativ 1,4 miliarde de lei sunt destinaţi plăţii indemnizaţiei
    pentru creşterea copilului, ajutoarelor sociale, alocaţiilor de stat pentru
    copii şi indemnizaţiilor pentru persoanele cu handicap. Cealaltă jumătate va
    asigura plata pensiilor până la sfârşitul anului.

    La rectificarea bugetară au
    fost alocate sume suplimentare şi pentru organizarea alegerilor parlamentare
    din toamnă în ţară şi în străinătate, dar şi pentru agricultură, mediu, apărare
    sau transporturi.

  • Europa noastră – 4.10.2014

    Europa noastră – 4.10.2014

    Educaţia, libera circulaţie şi politica de vecinătate — pe agenda europeană săptămâna aceasta.