Tag: EEA Grants

  • Mobilitate şi schimbare în comunităţile rome

    Mobilitate şi schimbare în comunităţile rome

    Având oficial 621.200 de membri – conform
    recensământului din 2011 -,minoritatea romă din România – mult mai numeroasă în realitate – nu a avut
    parte de cercetări sociologice extensive. Cel puţin aceasta este concluzia la
    care au ajuns autorii studiului Aspecte pozitive ale migraţiei. Femei rome ca
    agenţi ai schimbării. Cercetarea – realizată de fundaţia Eurocentrica prin
    intermediul finanţării oferite de EEA Grants – şi-a propus să identifice
    efectele pe care migraţia sezonieră în străinătate le are asupra femeilor rome
    şi asupra statutului acestora în comunităţile lor. În acelaşi timp, studiul a
    dorit să scoată la iveală o parte dintre relaţiile sociale din cadrul acestei
    minorităţi puţin cunoscută, dar privită de multe ori prin prisma unor clişee,
    după cum subliniază şi Gabriela Drăgan, directoarea Institutului European din
    România: Avem de-a face cu un grup care se simte discriminat.
    Şi nu este doar o percepţie fără bază reală. M-am uitat pe un Eurobarometru
    realizat de UE în iunie 2015, la care au participat 28.000 de cetăţeni
    europeni. Una dintre întrebări era: Consideraţi că discriminarea bazată pe originea
    etnică este răspândită? 64% au considerat că este extrem de răspândită.
    Întrebarea despre originea etnică se referea atât la populaţia romă, cât şi la
    alte etnii. O altă întrebare, însă, mi s-a părut chiar şi mai interesantă:
    Câţi dintre ei s-ar simţi total necomfortabil sau comfortabil în cazul în care
    copiii lor ar avea o legătură cu persoane de altă etnie? 34% dintre ei au
    declarat că s-ar simţi extrem de incomfortabil dacă ai lor copii ar avea o
    relaţie cu o persoană romă. Este cel mai ridicat procent exprimat în acest sens
    de cetăţenii europeni. Excepţie face rezerva faţă de transsexuali. Realitatea
    este că există o astfel de percepţie faţă de acest grup şi cu siguranţă,
    percepţia este motivată şi de anumite elemente reale.



    Căutând să scape de discriminare, dar şi de o
    situaţie economică mai mult decât precară, mulţi romi se deplasează în Europa,
    în căutarea unor condiţii mai bune de viaţă. Unii dintre ei se duc în Norvegia,
    acolo unde i-au însoţit şi cei de la fundaţia Eurocentrica. Studiul lor s-a
    concentrat pe femeile rome provenind din trei comunităţi din Gorj. Cu ele au
    stat de vorbă atât în România, atât în Norvegia, unde au ajuns după alte
    peregrinări prin Europa, după cum aflăm de la unul din autorii studiului Liviu
    Iancu: În cadrul acestei cercetări am observat câteva aspecte
    foarte interesante referitoare la modul în care se modifică destinaţiile de
    migraţie ale romilor de la sud la nord, în funcţie de evoluţia socio-economică
    a Europei. Dacă în jurul anului 2000, ei lucrau, de pildă, ca lucrători
    agricoli în Portugalia, după declanşarea crizei economice, ei şi-au schimbat
    destinaţia şi au ajuns în ţările scandinave. Aici reglementările actuale îi
    exclud de pe piaţa muncii, fiind astfel obligaţi să recurgă la cerşit. Există şi
    excepţii, iar foarte mulţi dintre ei îşi doresc să muncească, dar barierele
    normative, necunoaşterea limbii şi alte obstacole de acest tip nu îi
    încurajează în acest sens.



    Pe lângă discriminare, sărăcie şi absenţa
    educaţiei, femeile rome se confruntă şi cu o serie de probleme specifice lor,
    după cum recunoaşte Cristina Tănase, membră a comunităţii rome şi manager de
    programe în cadrul Fundaţiei Salvaţi Copiii: Într-adevăr,
    femeia este inegală bărbatului, în general, dar în funcţie de neamul de romi
    din care face parte, inegalitatea este mai accentuată sau mai neaccentuată. De
    pildă, nu are voie să stea la masă împreună cu soţul, când se mănâncă, nu are
    voie să meargă lângă soţ, ci soţul merge înaintea soţiei.



    Migraţia pare să modifice puţin statutul femeilor,
    poate nu neapărat să-l îmbunătăţească, ci, mai degrabă, să-l completeze cu
    sarcini noi. Liviu Iancu: În ceea ce le priveşte pe femei,
    grupul-ţintă al acestui studiu, am observat că migraţia determină anumite
    schimbări ale statutului lor. Atmosfera familială e mai bună, având în vedere
    că resursele obţinute în urma imigrării sunt mai bune. De asemenea, imigrarea
    fiind o acţiune care implică riscuri, ele sunt consultate în familie mult mai
    des decât erau înainte. Atunci când bărbaţii nu mai pot îndeplini rolul lor
    tradiţional, acela de a asigura veniturile familiei – sunt bolnavi sau plecaţi
    cine ştie pe unde -, femeile sunt obligate să renunţe la restricţiile sociale
    specifice comunităţii lor şi să-şi ia soarta în mâini: să aducă venituri, să
    aibă grijă de rudele bolnave şi să se implice singure în procesul migraţiei.


    Rezultatele studiului pot fi, totuşi, interpretate
    şi în alt mod, după cum subliniază Gabriel Drăgan: S-au pus
    26 de întrebări, multe legate de statutul lor: ce făceau în Norvegia, cum îşi
    câştigau banii. Întrebările care au fi putut scoate în evidenţă o modificare
    sau nu a statutului femeii era următoarele: S-a schimbat ceva în familia
    dumneavoastră de când mergeţi în Norvegia? Ce s-a schimbat? Cine ia decizii în
    familia dumneavoastră? La prima întrebare, peste jumătate a răspuns da. În
    cazul ăsta, trebuie văzut ce anume s-a schimbat. Se schimbaseră veniturile care
    erau ceva mai mari. Asta ducea la altă atmosferă familială. La întrebarea dacă
    s-a schimbat ceva în modul de luare a deciziilor, 70% dintre respondenţi au
    spus nimic. Lucrurile se schimbă greu. Modelele culturale nu se schimbă
    într-un timp scurt, ci de-a lungul unor perioade lungi sau nu se schimbă deloc.
    Modelele culturale nu se schimbă cu uşurinţă, ci extrem de greu. Ipoteza
    studiului a fost foarte interesantă, dar din punctul meu de vedere, schimbările
    nu sunt vizibile.


    Pentru ca mentalităţile să se schimbe cu adevărat
    este nevoie ca experienţa migraţiei să fie completată de educaţie, consideră
    Cristina Tănase: Educaţia îşi spune cuvântul. Dacă în alte
    ţării, romii au luat contact cu populaţia majoritară de acolo, există
    posibilitatea ca aceştia să se auto-educe în funcţie de cultura în care se
    integrează. De exemplu, şi eu am preluat de la majoritari multe lucruri. De
    aceea şi asociaţia Salvaţi Copiii pune un mare accent pe educaţie şi
    dezvoltăm proiecte de pregătire pentru cadrele didactine rome şi nerome, astfel
    încât cultura şi tradiţia rome să fie cunoscute, dar şi pentru ca părinţii să
    fie integraţi în activităţile şcolare ale copiilor pentru ca unii să înveţe de
    la ceilalţi.



    Pe lângă realizarea cercetării sociologice,
    proiectul Aspecte pozitive ale migraţiei a inclus şi organizarea a două
    festivaluri cu meşteşugari romi în Norvegia.

  • Assurer le bien-être des enfants et des jeunes

    Assurer le bien-être des enfants et des jeunes

    Cette édition de Paroles jeunes est consacrée aux programmes sociaux visant les enfants et les jeunes en situation de risque, financées par l’Espace économique européen et la Norvège. Un nouvel appel d’offres de projets vient d’être lancé à Bucarest dans le cadre du programme « Les enfants et les jeunes en situation de risque et Initiatives locales et régionales de réduction des inégalités nationales et de promotion de l’inclusion sociale »…