Tag: elicopter

  • Aterizare forţată în centrul Bucureştiului

    Aterizare forţată în centrul Bucureştiului

    Un
    elicopter Black Hawk al Armatei SUA a efectuat, joi, o aterizare de urgenţă în
    centrul Bucureștiului, în Piaţa Charles de Gaulle, avariind doi stâlpi de
    iluminat. Acesta făcea parte dintr-un grup de şase elicoptere care se antrenau
    pentru Ziua Forţelor Armate Române, din 20 iulie, şi pentru ceremonia prin
    care, pe 21 iulie, va fi marcată încetarea prezenţei militare de aproape 20 de
    ani a României în cadrul misiunii internaționale din Afganistan. Imaginile
    filmate de martorii oculari arată cum elicopterul, care raportase probleme
    tehnice, pierde brusc din altitudine şi zboară deasupra maşinilor aflate în
    trafic pe unul dintre principalele bulevarde, până la aterizarea într-un sens
    giratoriu pe care poliţia a reușit să-l elibereze la timp, evitându-se, astfel,
    o posibilă tragedie. Două maşini au fost avariate, însă nimeni nu a fost rănit.

    În urma incidentului, festivitățile de Ziua Forțelot Aeriene se vor desfășura
    fără survolul aeronavelor militare, iar la ceremoniile din 21 iulie vor lua
    parte aeronave de transport care au executat misiuni în Afganistan, respectiv
    de tip Hercules şi tip Spartan. Deciziile au fost luate de Ministerul român al
    Apărării, care a anulat zborurile de antrenament planificate în această
    perioadă deasupra Bucureștiului pentru cele două evenimente. Siguranţa
    cetăţenilor este foarte importantă pentru noi şi, de aceea, au fost dispuse
    măsuri pentru a evita producerea, pe viitor, a unor astfel de incidente
    , a precizat
    ministerul. Parchetul Militar a anunţat că a început o anchetă şi a deschis un
    dosar penal în acest caz.


    Purtătorul de cuvânt, Florin Bobin: S-a deschis o cauză penală în care se fac
    cercetări cu privire la cele întâmplate. Cel mai probabil va fi o încadrare
    349, 350 Cod Penal, neluarea şi nerespectarea măsurilor privind siguranţa şi
    securitatea în muncă. Respectăm toate normele legale, inclusiv Tratatul privind
    statutul forţelor militare americane pe teritoriul naţional.
    Ambasada
    Statelor Unite la Bucureşti a anunţat că urmăreşte îndeaproape incidentul în
    care a fost implicat elicopterul american şi a spus că lucrează alături de
    autorităţile române pentru a remedia situaţia creată. Black Hawk este un
    elicopter utilitar cu patru lame şi două motoare, potrivit producătorului
    american Lokheed Martin. România intenţionează să achiziţioneze 12 astfel de
    aparate pentru 270 de milioane de euro prin intermediul unei licitaţii. Banii
    provin de la bugetul de stat şi din fonduri europene.


  • Elicopter al Forţelor Aeriene Române, avariat in Mali

    Elicopter al Forţelor Aeriene Române, avariat in Mali

    Un elicopter IAR-330 Puma L-RM din cadrul detaşamentului Carpathian Pumas a fost avariat de o furtună luni, în Mali. Niciun militar nu a fost rănit.

    Militarii români executau o misiune de recunoaştere şi aterizaseră pentru realimentare pe Baza ONU din Douentza, înainte de a se întoarce în locaţia de bază din Gao. Pe timpul staţionării, s-a manifestat o furtună violentă, în urma căreia unul dintre cele două elicoptere a fost răsturnat.

    Comandantul detaşamentului românesc dislocat în Mali a numit o comisie de cercetare a circumstanţelor producerii acestui incident.

    Din luna octombrie 2019, România contribuie, pentru o perioadă de un an, la eforturile internaţionale de menţinere a păcii cu un detaşament al Forţelor Aeriene format din 120 de militari şi 4 elicoptere IAR-330 Puma L-RM participant la Misiunea Multidimensională Integrată ONU de Stabilizare în Republica Mali (MINUSMA).

    sursa: MApN

  • Elicopter SMURD, prăbuşit în Republica Moldova

    Elicopter SMURD, prăbuşit în Republica Moldova

    Patru salvatori români au murit, după ce un elicopter SMURD de la Iaşi(nord-est) s-a prăbuşit, joi, în raionul Cantemir din statul vecin, Republica Moldova, în apropiere de graniţa cu România. Cei patru sunt pilotul, copilotul, un medic şi un asistent. A fost ultima misiune pentru salvatorii care plecaseră să preia un pacient care suferise un accident vascular pentru a-l transporta la Chişinău.



    Martorii oculari au declarat că aparatul s-a prăbuşit pe o vreme rea, cu vizibilitate foarte redusă. Aeronava a luat foc la impactul cu solul şi niciunul din cei aflati la bord nu a avut vreo şansă de supravieţuire. La scurtă vreme, epava a fost localizată lângă o pădure. Fabricat în august 2014, elicopterul avea toate inspecţiile efectuate la termen, cea mai recentă fiind în februarie 2016, iar pilotul avea peste 4.000 de ore de zbor.



    Purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne, Monica Dajbog a precizat: “Pilotul avea o vastă experienţă, având pe elicopter 4.181 de ore de zbor, iar copilotul de 1.480 de ore de zbor. Medicul avea o experienţă de 5 ani pe elicopterul SMURD, iar asistentul medical, de 11 ani.”



    Procurorii militari de la Bucureşti au deschis un dosar penal în acest caz, iar o comisie mixta de specialişti din România şi Republica Moldova cercetează împrejurările prăbuşirii elicopterului SMURD. Cele două state au un acord de colaborare în domeniul situatiilor de urgentă, care prevede si misiuni comune cu elicoptere SMURD. Protocolul a fost semnat în februarie 2014, în cadrul unui acord mai larg de colaborare transfrontalieră între România, Republica Moldova si Ucraina.



    Astfel, la Bălti, a fost deschis în 2014 un centru SMURD, dotat cu ambulante oferite de statul român, iar elicoptere de la Iasi si Galati au efectuat, până acum, 19 misiuni în Republica Moldova. In ultimii ani, s-au produs mai multe accidente aviatice în care au fost implicate aeronave având la bord cadre medicale aflate în misiune. Ultimul accident de acest fel a avut loc în urmă cu un an şi jumătate, când un elicopter SMURD, având la bord pilotul, copilotul, un medic şi un asistent medical, s-a prăbuşit în Lacul Siutghiol din sud-estul ţării.



    O altă tragedie aviatică a îndoliat medicina de urgenţă în ianuarie 2014, când două persoane au murit şi cinci au fost rănite în urma unei aterizări forţate în Munţii Apuseni, la o altitudine de 1400 de metri. Acestea mergeau de la Bucureşti la Oradea pentru a preleva un ficat de la un donator care suferise un accident vascular.

  • ISU şi intervenţia în cazuri extreme

    ISU şi intervenţia în cazuri extreme

    “Statul şi-a lăsat, din nou, cetăţenii să moară”. Este titlul unui amplu articol pe care o televiziune româneascâ îl publică pe pagina sa de internet, după ce, luni după-amiază, un elicopter al serviciului medical de intervenţie rapidă SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol, din sud-estul ţării, la numai aproximativ 500 de metri de mal. La bordul aparatului se aflau medicul Laura Vizireanu, în vârstă de 39 de ani, asistenta Gabriela Harton, de 38 de ani, pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu – 47 de ani, şi copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel – 42 de ani. Se întorceau dintr-o misiune medicală pe care o încheiaseră cu bine.



    De ce s-a prăbuşit elicopterul la doar aproximativ 10 minute după decolare? Şi de ce cei patru oameni, ca o ironie a sorţii antrenaţi să-i ajute pe semenii lor şi chiar să salveze vieţi, au murit — se pare — cu zile? Această ultimă întrebare revine cu obstinaţie în încercarea de a fi desluşit modul în care s-a intervenit după accident.



    Martori oculari, aflaţi pe malul lacului Siutghiol, cei care au sunat imediat după prăbuşire la numărul unic de urgenţă 112, spun că cel puţin două persoane erau în viaţă, ei auzindu-le strigătele disperate după ajutor. Au surprins imagini cutremurătoare cu telefoanele lor mobile, care fac, acum, înconjurul televiziunilor şi reţelelor de socializare! Aeronava SMURD a decolat la ora 16:06 a României şi s-ar fi prăbuşit la 16:16. Primele echipaje de ajutor ar fi plecat spre lac la 3 minute după ce au fost alertate. Ambulanţele, ajunse primele, nu au putut interveni pentru că accidentul era pe apă.



    Pompierii au pornit, la rândul lor, din trei puncte diferite, cel mai îndepărtat fiind la 16 kilometri. Din acest din urmă loc au plecat cei care aveau o barcă şi, cum era de aşteptat, au ajuns ultimii în zonă. Odată acolo, ar fi constatat că nu au cheia de la motor şi au plecat în larg cu vâslele. A fost nevoie de ore pentru ca, apoi, toate victimele să fie scoase din apa care avea 2 grade Celsius. Un raport oficial indică faptul că instituţiile cu responsabilităţi de intervenţie au acţionat conform procedurilor legale, dar că timpii de reacţie au fost întârziaţi din cauza unor probleme tehnice.



    În consecinţă, ministrul de interne Gabriel Oprea a dispus destituirea şefului Inspectoratului local pentru Situaţii de Urgenţă şi a propus schimbarea din funcţie a prefectului judeţului.



    În paralel, continuă cercetările pentru stabilirea cauzelor accidentului. Specialiştii analizează fiecare fragment al elicopterului, care avea numai 180 de ore de zbor. A fost începută şi o investigaţie a procurorilor.



    La fel ca în cazul unui alt accident aviatic produs pe 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, din vestul României, autorităţile s-au bâlbâit, din nou, şi nu au fost capabile să salveze vieţi omeneşti. Atunci au fost invocate terenul accidentat şi vremea foarte rea. Acum?