Tag: Elise Wilk

  • Theaterstück von Elise Wilk thematisiert Auswanderung der Siebenbürger Sachsen

    Theaterstück von Elise Wilk thematisiert Auswanderung der Siebenbürger Sachsen

    Elise Wilk ist eine der bekanntesten zeitgenössischen rumänischen Dramatikerinnen. Sie studierte Journalistik (an der Babes Bolyai Universität Klausenburg) und Theaterwissenschaft (an der Universität Târgu Mureş / Neumarkt am Mieresch). Ihre in vielen europäischen Ländern präsentierten Stücke — insbesondere die Jugendtrilogie Papierflugzeuge / Krokodil / Grüne Katze“ — wurden mit zahlreichen nationalen und internationalen Preisen ausgezeichnet. Elise Wilk gilt als Teil der Gruppe junger rumänischer Kreativer, die Trends im rumänischen Theater setzen (Forbes Magazine Romania). Sie ist eine von vier europäischen Dramatikern, die für das Hot-Ink-Programm des renommierten Kreativlabors Lark Theatre (New York) ausgewählt wurden. Parallel dazu übersetzt sie Stücke aus dem Deutschen ins Rumänische und ist Chefredakteurin der deutschsprachigen Zeitung Karpatenrundschau“ in Kronstadt.



    Verschwinden“ erzählt die Geschichte einer siebenbürgischen Sachsenfamilie von 1945 bis heute. Ana Nedelea sprach mit der mehrfach preisgekrönten Dramatikerin über diese Themen, mit denen sie sich zum ersten Mal auseinandersetzte.



    Audiobeitrag hören:



  • Premiera iHamlet de Elise Wilk, la Radio România Actualităţi

    Premiera iHamlet de Elise Wilk, la Radio România Actualităţi

    Teatrul Naţional Radiofonic anunţă premiera producţiei iHamlet de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru, joi, 4 octombrie, de la ora 23:05, la Radio România Actualităţi. De vineri, 5 octombrie, producţia poate fi ascultată şi pe www.eteatru.ro, secţiunea Colecţii, în playlistul Radio Teen-Fest.

    Teatrul Naţional Radiofonic inaugurează în cadrul festivalului de teatru pentru adolescenţi Excelsior Teen-Fest secţiunea Radio Teen-Fest, o secţiune de teatru radiofonic pentru adolescenţi şi tineri, disponibilă online pe www.eteatru.ro.

    Radio România oferă în ultimii ani publicului tânăr o serie de producţii de teatru radiofonic care abordează problematici ale vârstei adolescenţei racordate la realităţile vieţii contemporane. Familia disfuncţională, descoperirea iubirii şi a sexualităţii, raportul cu şcoala şi exersarea relaţiilor sociale, confruntarea cu moartea sunt câteva din temele pieselor produse în ultimii ani la teatrul radiofonic. În acord cu creşterea interesului acordat de dramaturgi şi regizori acestui nou public, Teatrul Naţional Radiofonic susţine debutul noilor dramaturgi, descoperă şi adaptează piesele dedicate acestui segment de public în formare. Complementar acestei direcţii de susţinere a dramaturgiei noi, actualizările dramaturgiei clasice oferă tinerilor o cale de acces spre temele perene ale literaturii dramatice, recontextualizate în lumea contemporană. Nu în ultimul rând, scenarii radiofonice originale, scrise special pentru mediul auditiv, pun în pagină sonoră teme ale romantismului negru, ale culturii pop, ale istoriei ultimului secol citite din perspectiva valorilor tinerilor de azi.

    Acum puteţi asculta o serie de autor Elise Wilk: Pisica verde, Exploziv, iHamlet (adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru), scenariile originale ale Ilincăi Stihi care semnează şi regia artistică: Maldoror, Argentina şi Biblia neagă a lui William Blake şi debutul absolut al autorului Sandu Macrinici cu Ping-pong (regia Mihnea Chelaru)

    .

    Producţia în premieră iHamlet este prezentă în această toamnă în două concursuri internaţionale de teatru radiofonic, la Prix Europa Berlin (13-19 octombrie) şi la Prix Ex Aequo Bratislava (13-16 noiembrie).

    Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamlet la dramaturgia Elisei Wilk, pe care a urmărit-o cu consecvenţă, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original, validat de premiile obţinute. După succesul montării radiofonice Pisica verde la New York Festivals World’s Best Radio Programs 2016, a urmat Exploziv (Marele premiu Asia Pacific Broadcasting Union ABU 2017, marele premiu Grand Prix Maruliç 2018 şi medalia de aur la New York Festivals 2018). iHamlet este o provocare pentru Mihnea Chelaru nu doar din perspectiva regiei artistice, ci şi pentru adaptarea textului original şi transpunerea sonoră a piesei scrise special pentru un spectacol multimedia, montat în premieră absolută de regizoarea Catinca Drăgănescu la Teatrul Excelsior în 2017. iHamleteste o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează şi particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în nobleţea idealurilor tinereţii care judecă relaţiile de familie din prisma refuzului compromisului şi a valorilor etice absolute. Tragedia suportă, şi ea, ajustarea la fapte comune. Ofelia e exponenta instabilităţii iubirii juvenile. Părinţii sunt despărţiţi de un divorţ, nu de moartea tatălui. Gertrude e o femeie pragmatică, Claudius e noul iubit al mamei, iar cei doi sunt vinovaţi în ochii lui Hamlet pentru plecarea tatălui. Trădările se reduc la măsura vieţii cotidiene, doar Hamlet resimte existenţa la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Familia disfuncţională compromite echilibrul emoţional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei familiale şi posibilitatea negării vieţii ce îşi pierde sensul în absenţa iubirii.

    Producţia de teatru radiofonic convinge prin calitatea adaptării piesei originale, prin ritmul alert şi contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospeţimea şi autenticitatea interpretării actoriceşti a întregii distribuţii.

    Elise Wilk aparţine valului tânăr al dramaturgiei româneşti contemporane, afirmată prin câteva piese de teatru multipremiate şi montate constant în teatrele din ţară sau în mediul independent. Născută în 1981, Elise Wilk a studiat jurnalistica la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi are un două masterate, unul de literatură şi comunicare la Universitatea Transilvania din Braşov, respectiv de scriere dramatică la Universitatea de Arte din Târgu Mureş.

    iHamletde Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia Mihnea Chelaru. Distribuţia: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Cosmin Şofron, Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Rrenata, Janina Tudor. Muzica originală: Codrin Lazăr, la violoncel: Eduard Târâş, regia de studio: Janina Dicu, redactor: Oana Cristea Grigorescu.

  • Două producţii Radio România în selecţia oficială a Festivalului Prix Marulic, Croaţia 2018

    Două producţii Radio România în selecţia oficială a Festivalului Prix Marulic, Croaţia 2018

    Radio România, cu spectacolele Teatrului Naţional Radiofonic Exploziv de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru şi Spovedania – scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski, regia artistică Ilinca Stihi, au trecut exigenta selecţie şi intră în lupta pentru trofeele Festivalului Prix Marulic, la secţiunea dramă.

    Festivalul, cu o tradiţie de 11 ani, este organizat de HRT – Radio Croaţia în colaborare cu European Broadcasting Union (EBU) şi se va desfăşura în perioada 19 – 25 mai.

    Exploziv de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru.

    În distribuţie: Daniela Ioniţă, Adriana Trandafir, Vlad Bârzanu, Alexandru Voicu, Răzvan Ursuleanu, Ana-Maria Bălescu, Adrian Dima, Silvana Ionescu, Marcela Nistor, Alin Potop, Alexandra Răduţă şi copilul Vlad Stanciu. Regia de studio: Janina Dicu. Sound design: Mihnea Chelaru. Înregistrări de teren: Bogdna Dumitrescu. Manager de locaţie: Simona Vasiliu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu.

    Piesa de teatru Exploziv este o reinterpretare în cheie contemporană a mitului Bacantelor, cu accentul mutat pe relaţia mamă-fiu (Agave-Penteu). Elise Wilk plasează personajele piesei într-un liceu din zilele noastre, iar relaţiile mamă-fiu, profesori-elevi descriu dificultăţile de adaptare şi autocunoaştere specifice vârstei. Piesa face trimitere prin numele personajelor şi prin relaţia dintre ele la teatrul antic, dar reinterpretarea mitului antic al Bacantelor depăşeşte clişeul crizei excesului, specific vârstei, şi pune în discuţie efectele autorităţii, ale presiunii performanţei şcolare şi ale slabei comunicări în familie asupra echilibrului fragil al adolescenţilor aflaţi la vârsta formării.

    Spovedania – scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski. Regia artistică Ilinca Stihi.

    În distribuţie: Zoltan Octavian Butuc, Marian Râlea, Ana Ioana Macaria, Isabela Neamţu, Magda Catone, Manuela Ciucur, Andrei Ciopec, Ana Maria Ţoghină. Muzica originală şi sound design: Tom Brânduş. Asistenţa tehnică înregistrări teren: Bogdan Dumitrescu şi Marius Ţoghină. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea.

    Scenariul radiofonic semnat de Doina Papp, realizat cu ştiinţa dozării exacte şi simţ teatral, porneşte de la ultimul capitol din Demonii, La Tihon, refuzat iniţial publicării. Aici, Stavroghin, care caută mântuirea spovedindu-se călugărului Tihon, retrăieşte obsesia unui act de pedofilie, crima odioasă comisă faţă de copila pe care o ademeneşte şi o împinge la sinucidere, corolar al unei vieţi în afara credinţei. Suferinţa personajului, dilemele acestei fiinţe aflate în impas, se amplifică prin inserarea unor secvenţe retrospective semnificative din roman, care-l definesc pe Stavroghin ca reprezentant al nihiliştilor pe care romanul îi are în centru. Scriitura radiofonică adoptă tehnica colajului, în acord cu nevoile transpunerii în limbaj auditiv, lansând întrebări şi îndemnând, fără îndoială, la meditaţie, la confruntarea cu ideile dostoievskiene despre credinţă, moarte, esenţa (ambiguitatea) fiinţei umane. Acest nucleu dramatic răscolitor este încadrat de poezia lui Charles Bukowski, dedicată lui Dostoievski, adăugată de regizoare care face un racord spectaculos la contemporaneitate, aducând lumea spectacolului aproape de noi, publicul de secol XXI.

  • Exploziv de Elise Wilk finalista Premiilor Asia-Pacific Broadcasting Union 2017

    Exploziv de Elise Wilk finalista Premiilor Asia-Pacific Broadcasting Union 2017

    Producţia de teatru radiofonic a Radio Romania Exploziv de Elise Wilk în regia lui Mihnea Chelaru se află pe lista celor patru producţii finaliste la categoria Drama ale Premiilor Asia-Pacific Broadcasting Union 2017 (ABU 2017). În perioada 25-27 septembrie, la Kuala Lumpur (Malaezia), va avea loc jurizarea finală a premiilor ABU.

    Departamentul Programe al reţelei ABU a anunţat la începutul lunii septembrie finaliştii pe categorii pentru premiile ABU 2017. Din cele peste 260 de producţii înscrise în cele două secţiuni, radio şi televiziune, au ajuns în finala secţiunii radio 28 de producţii în şapte categorii distincte. Categoria Drama aliniază patru producţii finaliste, după cum urmează: Radio România (ROR) cu Exploziv, Japan Broadcasting Company (NHK) cu The Piano That Awaits You, The Voice of Vietnam (VOV) cu Through the Field şi Islamic Republic of Iran (IRIB) cu The Last Photo.

    Comunicarea câştigătorilor va avea loc în cadrul ceremoniei de decernare a premiilor la Chengdu (China) în data de 3 noiembrie 2017, în cadrul celei de-a 54-a ediţii a Adunării Generale ABU (ABU GA, 30 oct.- 4 nov.2017).

    Reţeaua ABU este formată din 272 de membri, difuzori de media din 69 de ţări ce depăşesc regiunea Asia-Pacific, din Turcia până în Samoa şi din Rusia în Noua Zeelandă. Asociaţie profesională înfiinţată în 1964, ABU a aniversat 50 de ani de existenţă în 2014, jumătate de secol în care a susţinut dezvoltarea acitvităţii media, a reprezentat interesele comune şi a stimulat cooperarea difuzorilor de radio şi televiziune, a promovat producţiile acestora.

    Producţia de teatru radiofonic Exploziv de Elise Wilk este destinată publicului tânăr, iar regizorul Mihnea Chelaru revine la dramaturgia Elisei Wilk şi explorează dimensiunea sonoră a acestei reinterpretări în cheie contemporană a mitului Bacantelor. După Pisica verde, precedenta producţie a regizorului multipremiată în festivaluri de gen, Exploziv de Elise Wilk reia problematica vârstei formării şi a trecerii pragului maturizării, la fel ca în celelalte trei piese din trilogia adolescenţei (Pisica verde, Avioane de hârtie şi Crocodil). Elise Wilk plasează personajele piesei într-un liceu din zilele noastre, iar relaţiile mamă-fiu, profesori-elevi descriu dificultăţile de adaptare şi autocunoaştere specifice adolescenţei. Spectacolul nostru de teatru radiofonic explorează polifonic multiplele paliere ale relaţiilor dintre personaje, sugerează sonor confruntarea cu conştiinţa morţii în excepţionala interpretare a întregii distribuţii.

    În distribuţie: Daniela Ioniţă, Adriana Trandafir, Vlad Bîrzanu, Alexandru Voicu, Răzvan Ursuleanu, Ana-Maria Bălescu, Adrian Dima, Silvana Ionescu, Marcela Nistor, Alin Potop, Alexandra Răduţă şi copilul Vlad Stanciu.Regia de studio: Janina Dicu. Sound design: Mihnea Chelaru. Înregistrări de teren: Bogdna Dumitrescu. Manager de locaţie: Simona Vasiliu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu.

  • Premieră la Radio România Actualităţi: Exploziv, de Elise Wilk

    Premieră la Radio România Actualităţi: Exploziv, de Elise Wilk

    Joi, 8 iunie, de
    la ora 23:05, la Radio România Actualităţi, Teatrul
    Naţional Radiofonic vă invită să ascultaţi, în premieră,
    Exploziv, de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea
    Chelaru. În distribuţie: Daniela Ioniţă, Adriana Trandafir, Vlad Bârzanu,
    Alexandru Voicu, Răzvan Ursuleanu, Ana-Maria Bălescu, Adrian Dima, Silvana
    Ionescu, Marcela Nistor, Alin Potop, Alexandra Răduţă şi copilul Vlad Stanciu.
    Regia de studio:
    Janina Dicu. Sound design: Mihnea Chelaru. Înregistrări de teren: Bogdna
    Dumitrescu. Manager de locaţie: Simona Vasiliu. Redactor: Oana Cristea
    Grigorescu.


    Avanpremiera
    cu public a spectacolului va avea loc miercuri, 7 iunie, ora 17:00, la Muzeul
    Naţional al Literaturii Române (str. N. Creţulescu, nr. 8). Intrarea este
    liberă.


    După succesul precedentei montări radiofonice cu Pisica verde, premiată în 2016 cu medalia de argint la secţiunea Best Drama Special la New York Festivals
    World’s Best Radio Programs 2016, regizorul Mihnea Chelaru revine la dramaturgia Elisei Wilk şi explorează
    dimensiunea sonoră a acestei poveşti plasate într-un liceu al zilelor noastre. Exploziv reia problematica vârstei
    formării şi a trecerii pragului maturizării citite din perspectiva crizei
    vârstei de mijloc traversate de mama personajului principal.


    Piesa de teatru Exploziv
    este o reinterpretare în cheie contemporană a mitului Bacantelor, cu accentul
    mutat pe relaţia mamă-fiu (Agave-Penteu). Elise Wilk plasează personajele
    piesei într-un liceu din zilele noastre, iar relaţiile mamă-fiu,
    profesori-elevi descriu dificultăţile de adaptare şi autocunoaştere specifice
    vârstei. Piesa face trimitere prin numele personajelor şi prin relaţia dintre
    ele la teatrul antic, dar reinterpretarea mitului antic al Bacantelor depăşeşte
    clişeul crizei excesului specific vârstei şi pune în discuţie efectele
    autorităţii, ale presiunii performanţei şcolare şi ale lipsei comunicării în
    familie asupra echilibrului fragil al adolescenţilor aflaţi la vârsta formării.
    Elise Wilk ne declara, în interviul acordat în exclusivitate: În primul rând, îmi place să scriu despre
    adolescenţi, iar în al doilea rând, din păcate, în 2012 când am scris eu Pisica verde, nu existau prea multe texte despre şi pentru adolescenţi în
    dramaturgia românească şi nici traduceri. De aceea mi s-a părut că este o grupă
    de vârstă neglijată de teatrele din România şi m-am decis să continui să scriu
    pentru ea. Pentru mine Exploziv este mai mult povestea Agavei, o femeie
    matură, decât a celorlalţi. Ea se află la un fel de criză a vârstei de mijloc,
    se caută pe ea şi Penteu devine victima crizei mamei.


    Elise
    Wilk este o voce reprezentativă a dramaturgiei emergente de azi. Tânăra
    autoare, născută în 1981, a studiat jurnalistica la Universitatea Babeş-Bolyai
    din Cluj-Napoca şi are un dublu masterat, unul de literatură şi comunicare la
    Universitatea Transilvania Braşov şi altul de scriere dramatică la
    Universitatea de Arte Târgu Mureş.
    S-a lansat ca dramaturg în 2008, câştigând concursul dramaAcum5 cu piesa S-a
    întâmplat într-o joi. De
    atunci, piesele ei de teatru au fost puse în scenă la teatre din Bucureşti,
    Târgu Mureş, Petroşani, Iaşi şi Craiova, fiind apreciate pentru subiectele care
    explorează vârsta adolescenţei. Notorietatea a câştigat-o, însă, în 2012 cu Pisica verde, tradusă deja 6 limbi,
    montată în egală măsură în teatre profesioniste, dar jucată şi de trupe şcolare
    de elevi. Aceasta, alături de Avioane de hârtie şi Crocodil (premiată la secţiunea
    dramaturgie la Bacău Fest Monodame – aprilie 2016), formează trilogia
    adolescenţei. Elise Wilk este unul dintre cei 10 dramaturgi români selectaţi în
    programul internaţionalFabulamundi.
    Playwriting Europe, iar în 2015
    s-a aflat printre cei patru dramaturgi selectaţi în programulHot Inkla Teatrul Lark din New York.

  • Junge Theaterautorin im Rampenlicht: Elise Wilk

    Junge Theaterautorin im Rampenlicht: Elise Wilk

    Der jungen Theaterautorin Elise Wilk gelang der Durchbruch in der rumänischen Theaterszene. Mittlerweile werden ihre Stücke auch im Ausland inszeniert und sie wurde vielfach ausgezeichnet. Im gro‎ßen Teil ihrer Stücke setzt sich die Kronstädter Dramatikerin mit den Problemen der Jugendlichen auseinander und spricht somit aktuelle Themen an, die in Rumänien und im Ausland eine gute Resonanz beim Publikum finden.



    Mit ihrem Stück Die grüne Katze“ (Pisica verde“) ist die Dramatikerin Elise Wilk im deutschsprachigen Raum ins Rampenlicht getreten. 2014 hatte das Stück eine szenische Lesung in Berlin, im kommenden Jahr wurde es in Zürich von Enrico Beeler beim Jungen Schauspielhaus inszeniert. In Rumänien erhielt Die grüne Katze“ 2013 den Preis für Nachwuchsdramatiker der Irischen Botschaft in Bukarest und wurde insgesamt in sechs Sprachen übersetzt. Im Stück, das die Kronstädter Theaterautorin 2012 für ein Projekt des Theaters 74 in Târgu Mureş schrieb, setzt sie sich mit dem Problem der orientierungslosen Jugendlichen auseinander, die dem Alltag nichts abgewinnen können, und spricht somit universelle Themen an. Elise Wilk:



    Das erste Mal, als ich sehen konnte, dass die Probleme wirklich universell sind, war es in Rom, als das Stück eine szenische Lesung hatte, und die Schauspieler haben mir gesagt, dass sie sich in meinen Figuren wiedererkennen. In Berlin erlebte ich das Gleiche, auch in Russland, wo es zweimal von verschiedenen Ensembles aufgeführt wurde. Ich dachte, es ist leicht verständlich, wenn mein Stück dem russischen Publikum gefällt, weil die Situation sie auch ansprechen könnte… Diese Welt mit Plattenbauvierteln und mit Wodka, den sie in Clubs trinken, aber als ich erfahren habe, dass das Stück in der Schweiz aufgeführt werden sollte, hätte ich nie gedacht, dass Jugendliche aus der Schweiz sich mit denselben Problemen identifizieren können. In der Schweiz war ich bei vielen Publikumsgesprächen dabei, konnte direkt Feedback bekommen. Im Stück geht es um Roxana, deren Eltern in Spanien sind, im Text steht es aber einfach: ‚Meine Eltern sind in Spanien und ich wohne mit meiner Gro‎ßmutter‘. Wenn man das in Rumänien sagt, dann verstehen alle, dass die Eltern nach Spanien gezogen sind, um dort zu arbeiten, aber in der Schweiz dachten sowohl die Schauspieler als auch der Regisseur, dass die Eltern in die Rente gegangen sind und sich ein Ferienhaus auf Mallorca oder auf Ibiza gekauft hätten, also für sie bedeutete das: ‚Meine Eltern machen Urlaub oder sind langfristig hingezogen.‘ Das wichtigste: Meine Eltern sind nicht da und das ist in Rumänien und in der Schweiz dasselbe Problem.“




    In ihrem Stück lässt die Theaterautorin eine Welt entstehen, in der jede der sechs Figuren, drei junge Frauen und drei junge Männer, auf ihre eigene Art und Weise nach Sicherheit und Halt in ihrem Leben suchen, in einem Leben, in dem ihnen die Eltern als Bezugspunkt fehlen. Die grüne Katze wird von der Gestalt Dani immer wieder, bei jeder Gelegenheit erwähnt. Das Fantasietier spielt eine zentrale Rolle in der Handlung, die bis zuletzt ein tragisches Ende nimmt. Elise Wilk:



    Es wird viel über Fantasie und unsere Einbildungskraft geredet. Oft hilft uns die Fantasie, den grauen Alltag zu vergessen. Zum Beispiel Dani, der sich diese grüne Katze einbildet, die gar nicht existiert. Die grüne Katze steht für die Kraft der Fantasie. Viele Leute versuchen mithilfe der Fantasie ihre Probleme zu überwinden und sich Sachen einzubilden, die eigentlich gar nicht existieren. Diese Träume helfen ihnen, aber die Kraft der Fantasie kann auch zerstören.“



    Auszug aus der Grünen Katze“:









    In Rumänien werden nur wenige Stücke für Jugendliche geschrieben. Elise Wilk erhielt nach dem Stück Die grüne Katze“ ein positives Feedback. So ist sie auf die Idee gekommen, eine Trilogie zu schreiben. Das zweite Stück, Papierflugzeuge“ (Avioane de hârtie“), hat voriges Jahr den Nationalen Dramenwettbewerb gewonnen. Was die beiden Stücke gemeinsam haben, sei der Ort, wo sich die Handlung abspielt, eine kleine rumänische Provinzstadt, und die Situation der Kinder, die ohne Eltern aufwachsen, weil sie im Ausland arbeiten, sagt die Theaterautorin. Derzeit arbeitet Elise Wilk am dritten Teil der Trilogie. In dem Stück Papierflugzeuge“, setzt sich die Dramatikerin jedoch mit einem anderen Thema im Universum der Jugendlichen auseinander, das in Rumänien selten angesprochen wird: das Mobbing in der Schule.



    In Rumänien ist der Anteil der Inszenierungen nach ausländischen Autoren höher als jener der Inszenierungen einheimischer Autoren. Elise Wilk hat jedoch als junge Dramatikerin den Durchbruch in der rumänischen Theaterszene geschafft. Der Weg vom ersten Versuch bis zum ersten Erfolg sei weder kurz noch leicht gewesen, sagt die Theaterautorin. Elise Wilk:



    Ich schrieb Theater, aber ich war nicht so begeistert von dem, was ich geschrieben hatte. Dann habe ich die Ausschreibung eines Wettbewerbs von DramAcum gesehen, sie haben junge Talente gesucht, unter 26-Jährige, die Theater schreiben. Ich habe damals mein Stück »Es geschah an einem Donnerstag« (»S-a întâmplat într-o joi«), das aus Monologen bestand, die alle an einem Donnerstag passieren, hingeschickt. Ich war unter den Gewinnern, es gab auch eine Lesung in Bukarest und damals war es zum ersten Mal, dass professionelle Schauspieler mein Stück vorgetragen haben. Das Stück hätte man in Bukarest aufführen sollen, aber es geschah nicht mehr, weil die Regisseurin nach Amerika ausgewandert ist. Von Theaterhaus zu Theaterhaus ist es irgendwann an jemanden gekommen, der es auch inszeniert hat, aber erst nach zwei Jahren.“




    Mit dem ersten Erfolg, den Elise Wilk dem Theaterstück Die grüne Katze“ verdankt, kam auch die grö‎ßte Herausforderung: der Leistungsdruck. Mit der Angst, dass ihr nächstes Stück, die Komödie Zimmer 701“ (Camera 701“), den Geschmack des Publikums nicht treffen könnte, hat sich auch die Dramatikerin konfrontiert. Alle sieben Texte, die sie geschrieben hat, wurden mittlerweile inszeniert. Die grö‎ßte Freude, die einem Dramatiker die erfolgreichen Inszenierungen bringen, sei laut der rumänischen Theaterautorin die positive Resonanz beim Publikum, die sogar wichtiger als eine positive Rezension über das Theaterstück sei.



    Die 1981 geborene Theaterautorin hat mehrere Studiengänge abgeschlossen: Journalismus, Literatur und Kommunikation, szenisches Schreiben. Elise Wilk ist auch Journalistin bei der Allgemeinen Deutschen Zeitung“ in Kronstadt und Chefredakteurin der Wochenzeitung Karpatenrundschau“. Einer der zwei Berufe liegt ihr doch näher am Herzen:



    Ich habe gerade gestern darüber nachgedacht — das ist interessant: Ich schreibe, seitdem ich ein Kind bin, mein erster Versuch galt den Kurzgeschichten. Ich wollte Journalistin werden, weil ich dachte, ein Journalist ist eine Art Schriftsteller, aber vor der ganzen Erfahrung im Theater gefiel mir der Journalismus, glaube ich, mehr als jetzt. Jetzt denke ich, dass ich erstens Theaterautorin bin und dann Journalistin. Man kann nicht beides auf einmal mit derselben Freude machen, man kann nicht zwei Sachen auf einmal gleich viel lieben, aber ich liebe meine Jobs, weil sie starke Ähnlichkeiten aufweisen.“




    Am Jahresanfang feierte ihr Stück Sprengstoff“ (Exploziv“) in der Regie von Andrei Măjeri seine Premiere beim Nationaltheater Marin Sorescu“ im südrumänischen Craiova. Es handelt sich um eine moderne Inszenierung von Euripides Drama Die Bakchen“. Die Autorin mit Einzelheiten:



    Es war meine erste Erfahrung, einen Klassiker neu zu interpretieren, das ist eigentlich keine getreue Neuadaption von Euripides, ich habe nur einige Ideen und Figuren vom ursprünglichen Text beibehalten. Die Handlung ist ganz anders, also es ist nicht eine klassische Neuinterpretation. Es hat mir Spa‎ß gemacht und ich glaube, dass ich vielleicht später nochmals versuche, einen Klassiker neu zu adaptieren.“




    Der Regisseur Bobi Pricop wurde für seine moderne Inszenierung des Stückes Die grüne Katze“ beim Kinder- und Jugendtheater in Iaşi für die Preise des Rumänischen Theaterverbands UNITER nominiert. Zum ersten Mal in Rumänien wurde das Stück im System Silent Disco inszeniert. Die Zuschauer werden dabei eingeladen, die clubähnlich ausgestattete Bühne zu betreten und die Geschichte der sechs Gestalten live mitzuerleben, indem sie den Dialog über drahtlose Kopfhörer hören.



    Mit Märtyrer“ von Marius von Mayenburg hatte Elise Wilk vor ein paar Jahren angefangen, deutsche Dramaturgie aus dem Deutschen ins Rumänische zu übersetzen. Die Theaterautorin zählt zudem zu den zehn rumänischen Dramatiker/Innen, die ins internationale Programm Fabulamundi. Playwriting Europe“ 2015-2016 aufgenommen wurden.




    Audiobeitrag hören: