Tag: emisii de dioxid de carbon

  • Un transport mai sigur şi mai curat în Europa

    Un transport mai sigur şi mai curat în Europa

    Parlamentul European a convenit asupra stabilirii de noi standarde
    privind emisiile de dioxid de carbon.


    Este vorba despre autoturismele şi vehiculele comerciale uşoare ce
    se vor fabrica după anul 2o2o.


    Comisarul pentru Energie şi Climă, Miguel Arias Canete a salutat
    decizia legislativului european- acest vot transmite un mesaj foarte clar,
    mobilitatea şi sectorul transporturi au de jucat un rol crucial în tranziţia
    Europei către o economie care să nu afecteze clima.


    Se estimează că aceste măsuri vor conduce la o scădere cu peste 37
    la sută a emisiilor de CO2 până în 2o3o comparativ cu nivelul înregistrat în
    2o21- în cazul autoturismelor şi cu 31 la sută- în cazul vehiculelor comerciale
    uşoare.


    O altă iniţiativă vizează siguranţa rutieră.


    Instituţiile europene au ajuns la un acord provizoriu cu privire
    la noi reglementări care să îmbunătăţească siguranţa pe şoselele din Europa şi
    să reducă numarul accidentelor.


    Toate maşinile care se vor fabrica din 2o22 vor trebui echipate cu
    noi tehnologii de siguranţă pentru a proteja pasagerii, pietonii şi
    bicicliştii.


    Printre noile elemente valabile pentru toate categoriile de
    autovehicule se numără sistemele de avertizare în caz de somnolenţă sau de
    neatenţie a şoferului. Pentru autoturisme şi camionete: asistenţa pentru
    menţinerea benzii de circulaţie. Pentru camioane şi autobuze: sisteme de
    îmbunătăţire a vizibilităţii şoferilor si de eliminare a unghiurilor moarte.


    Despre aceste subiecte a vorbit şi comisarul european pentru
    transporturi, Violeta Bulc la reuniunea informală a miniştrilor europeni ai
    transporturilor de la Bucureşti.





  • Ţinte obligatorii pentru emisiile de dioxid de carbon ale noilor camioane şi autobuze

    Ţinte obligatorii pentru emisiile de dioxid de carbon ale noilor camioane şi autobuze

    Emisiile de dioxid de carbon ale noilor camioane şi autobuze vor fi cu 30%
    mai mici în anul 2030. Acesta este obiectivul Uniunii Europene în vederea
    reducerii emisiilor de carbon din sectorul transporturilor.

    Preşedinţia
    României la Consiliul Uniunii Europene a anunţat recent că Parlamentul European
    şi Comisia Europeană au ajuns la un acord provizoriu
    acordul provizoriu în
    privinţa propunerii de regulament al Parlamentului European şi al Consiliului
    de stabilire a standardelor de performanţă pentru emisiile de dioxid de carbon
    pentru vehiculele grele noi
    . În luna noiembrie a anului trecut, Parlamentul
    European a adus 72 de amendamente la textul iniţial, propus de Comisia
    Europeană. Uniunea Europeană a acceptat reducerea cu 30% a emisiilor de dioxid de carbon pentru noile camioane şi autobuze până la
    termenul limită din anul 2030. Aceasta presupune noi standarde de performanţă
    pentru vehiculele grele noi care, conform propunerii de regulament, vor stimula
    inovarea în domeniul tehnologiilor eficiente din punctul de vedere al
    consumului de combustibil.

    Europarlamentarul olandez Bas Eickhous, din Grupul
    Verzilor, a fost raportor al acestui dosar şi a exprimat, în plenul
    Parlamentului European, necesitatea stabilirii unor obiective cât mai
    ambiţioase în vederea scăderii emisiilor de dioxid de carbon în domeniul
    transporturilor:

    Eu cred că noi trebuie să fim foarte clari
    aici pentru că am adoptat deja obiective naționale obligatorii pentru 2030 în
    cadrul partajării efortului. Aceasta înseamnă că știm că, dacă în sectorul
    transporturilor nu reducem suficient emisiile, reducerile de emisii vor trebui făcute
    și din celelalte sectoare care intră sub incidența Regulamentului privind
    distribuirea eforturilor, cum ar fi locuințele sau agricultura. Dacă nu mergem
    pentru reducerile eficiente din punct de vedere al costurilor care sunt
    posibile în domeniul transporturilor, aceasta va însemna că agricultura trebuie
    să producă mai mult în țările în care vor avea dificultăți în atingerea
    obiectivelor lor de reducere. Toate analizele arată că un standard privind
    emisiile de CO2 pentru autoturisme și vehicule grele este modalitatea cea mai
    potrivită de reducere a emisiilor în acele sectoare care intră sub incidența
    Regulamentului privind distribuirea eforturilor, ceea ce am făcut noi aici.


    Reforma privind reducerea emisiilor
    de carbon în transporturi stabileşte obiective privind achiziţiile de
    autovehicule, camioane şi autobuze ecologice pentru perioada 2025-2030
    .
    Obiectivele sunt exprimate ca procente minime ale vehiculelor ecologice în numărul
    total de vehicule de transport rutier contractate prin achiziţii publice. În
    prezent, camioanele au o pondere de doar 5% în numărul total al vehiculelor
    rutiere, dar sunt responsabile pentru 22% din emisiile poluante în sectorul
    transporturilor din Uniunea Europeană. Introducerea unor motoare diesel mai
    eficiente ar reduce emisiile de carbon cu 30% pe kilometru
    . Privind mai
    departe, utilizarea unei flote compuse în întregime din camioane electrice sau
    pe bază de hidrogen ar putea duce în anul 2050 la emisii de carbon de opt ori
    mai mici comparativ cu cele din anul 2015.


  • Obiective noi privind reducerea emisiilor de CO2 produse de camioane

    Obiective noi privind reducerea emisiilor de CO2 produse de camioane

    Comisia pentru mediu a Parlamentului European propune standarde noi și ambițioase pentru reducerea poluării produse de camioane și vehicule utilitare.

    Transportul este singurul sector major de activitate unde emisiile gaze cu efect de seră sunt încă în creştere în întreaga Uniune Europeană, este ideea de la care pleacă raportul întocmit de Comisia pentru mediu a Parlamentului European. În plus, date statistice oficiale arată că emisiile de dioxid de carbon produse de camioane reprezintă 6 la sută din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră și nu sunt incluse în nici o strategie de reducere a poluării.

    În aceste condiții, eurodeputații din Comisia de Mediu propun o reducere cu 35 la sută a emisiilor poluante produse de camioane până în 2030, cu o etapă intermediară de 20 la sută stabilită pentru 2025. Este un obiectiv mai ambițios decât cel al Comisiei Europene care și-ar dori o reducere a emisiilor cu 30 la sută până în 2030.

    Totodată, Comisia pentru Mediu a legislativului comunitar vrea ca vehiculele cu zero sau puține emisii poluante să dețină o cotă de 20 la sută din piața camioanelor noi până în 2030. Și în acest caz a fost stabilit un obiectiv intermediar de 5 la sută pentru 2025.

    Propunerile se aplică și autobuzelor, folosite în transportul urban de călători, iar europarlamentarii din Comisia de Mediu vor ca 50 la sută dintre aceste mașini să fie electrice până în 2025. Pentru 2030, ținta este extrem de ambițioasă: 75 la sută dintre autobuze ar urma să fie electrice.

    Cu toții suntem conștienți că este nevoie de o schimbare în modul în care vehiculele utilitare și camioanele sunt produse. Se impunea așadar o inițiativă politică prin care să stabilită o anumită cotă din piață pentru vehiculele cu zero sau puține emisii poluante. Dacă producătorii vor ține cont de acest lucru, piața se va adapta imediat și prețurile mari de la început vor scădea treptat. Am observat că sunt anumite țări care țin cont mai mult de ceea ce vor producătorii auto și mai puțin de vocea viitorului care spune clar că modul în care se va desfășura transportul se va schimba în mod considerabil. Autovehiculele cu motoare pe bază de ardere internă încep să țină de domeniul trecutului, spune europarlamentarul olandez, Bas Eickhout, raportor pe această temă.

    Membrii Comisiei de Mediu din legislativul comunitar sunt însă conștienți că toate aceste schimbări vor avea și consecințe sociale negative. De aceea propun ca Uniunea Europeană să susțină programe de recalificare profesională pentru muncitorii din acest sector care vor fi afectați de tranziție.

    Propunerile Comisiei de Mediu vor ajunge în plenul legislativului european luna viitoare.

    Până atunci mai trebuie spus că la începutul acestei luni același Parlament European a convenit să solicite o reducere cu 40 la sută a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate autovehiculelor noi până în 2030, o ţintă mult mai ambiţioasă decât cea dorită de Comisia Europeană şi Germania.


  • Calitatea aerului, o prioritate pentru Uniunea Europeană

    Calitatea aerului, o prioritate pentru Uniunea Europeană

    Uniunea Europeană îşi continuă politicile de mediu cu
    scopul îmbunătăţirii calităţii aerului din statele membre
    . Deşi există regiuni
    în care standardele stabilite sunt respectate, cetăţenii europeni din marile
    încă oraşe se confruntă cu problemele cauzate de poluare, în special cu
    emisiile de dioxid de carbon care le pun în pericol sănătatea.


    Karmenu Vella, comisarul european pentru afaceri maritime
    şi pescuit, despre măsurile pe care Uniunea Europeană le propune în vederea optimizării
    calităţii aerului: În ceea ce priveşte calitatea aerului, în
    multe zone care au în vedere protejarea mediului înconjurător, Europa este un
    lider global. Dar atunci când este vorba despre calitatea aerului în general,
    ne dezamăgim propriii cetăţeni. Unele norme în ceea ce priveşte calitatea
    aerului sunt mai slabe decât ceea ce recomandă Organizaţia Mondială a
    Sănătăţii. De aceea, trebuie să facem mai mult, vom face mai mult. Încurajez
    ministerele să aibă o colaborare apropiată cu partenerii naţionali, cum ar fi
    cei din domeniul energiei, al transportului şi al agriculturii. De asemenea,
    încurajez cooperarea transfrontalieră. Încurajez aceste instituţii şi pe
    reprezentanţii lor să îşi păstreze ambiţia în negocierea actualelor iniţiative
    legislative, cum ar fi limitarea emisiilor de dioxid de carbon de la automobile
    şi implementarea taxelor de drum. M-am exprimat clar asupra faptului că mult
    prea multe zone din Europa încă se mai confruntă cu deficienţe inacceptabile în
    ceea ce priveşte standardele calităţii aerului. Comisia nu este mulţumită cu
    această situaţie. Responsabilitatea noastră are menirea de a-i proteja pe
    cetăţenii europeni şi nu ne vom dezice de această responsabilitate. Întrunirea
    ministerială pe tema calităţii aerului, organizată în ianuarie şi la care au
    participat nouă state membre, necesită o continuare care să întărească măsurile
    stabilite pentru respectarea standardelor de mediu, mai ales în acele cazuri în
    care măsurile de protecţie nu au fost adoptate. În acest caz, voi solicita
    colegilor mei să se adreseze Curţii Europene de Justiţie.



    Începând cu anii 1970, calitatea aerului a reprezentat o
    problema dezbătută în mod curent la nivel european. Cele mai noi cercetări din
    domeniul sănătăţii au confirmat cât de periculoase sunt emisiile de dioxid de
    carbon
    , iar domeniile vizate pentru adoptarea de reglementări sunt domeniul
    energetic, transporturile şi agricultura. Prin directivele de mediu stabilite,
    Uniunea Europeană lucrează constant pentru diminuarea acestor emisii prioritare
    fiind zonele cu risc crescut de poluare, în special aglomerările urbane, unde
    poluarea aerului atinge deseori cote alarmante
    .