Tag: energie atomica

  • UE – maşini tot mai „verzi”

    UE – maşini tot mai „verzi”

    UE renunţă din 2035 la vânzarea de maşini noi cu
    motoare cu ardere internă, adică pe bază de benzină şi motorină. Statele membre
    au ajuns la un acord final, iar votul a fost dat la reuniunea miniştrilor
    europeni ai Energiei. Noile reguli impun ca în următorii 12 ani să fie reduse
    emisiile autovehiculelor cu 55% faţă de nivelurile din 2021.

    În privinţa
    autoutilitarelor, ţinta este de 50% până în 2035, însă, începând cu această
    dată, este impusă o reducere cu 100% a emisiilor, ceea ce înseamnă eliminarea
    din producţie a motoarelor cu combustie, ce folosesc combustibil fosil. Totuşi,
    acest tip de motoare va fi permis ulterior, dacă utilizează combustibili
    ecologici. Această derogare vine ca urmare a lobby-ului purtat de Germania în
    ultima lună. Acest tip de combustibil, în dezvoltare în acest moment, este unul
    sintetic, cum ar fi hidrogenul, iar utilizarea sa are emisii. Însă filozofia
    aşa-zisei neutralităţi vine din faptul că aceşti combustibili ecologici sunt
    produşi capturând dioxid de carbon din atmosferă cu ajutorul electricităţii ce
    vine din surse regenerabile. Ulterior, emisiile acestui motor vor elibera în
    atmosferă aceeaşi cantitate de dioxid de carbon captată pentru producţie şi nu
    mai mult.

    Dintre combustibilii ecologici ce pot alimenta motoarele produse după
    2035 sunt excluşi biocombustibilii, pentru că aceştia provin din agricultură şi
    au, deja, o amprentă de carbon. Combustibilii ecologi vor face subiectul unei
    reglementări ulterioare. Experții se întreabă, însă, ce tip de energie va fi
    acceptată pentru a-i produce. Se poate vorbi și despre energia electrică
    nucleară, o resursă privită din ce în ce mai bine de Comisia Europeană pentru
    tranziţia către economia fără emisii.

    State precum Franţa, Polonia sau România
    încearcă să obţină o recunoaştere, dar şi avantaje pentru utilizarea energiei
    atomice atât pentru producerea energiei electrice în sine, cât şi pentru
    obţinerea combustibililor ecologici, cum este cazul hidrogenului. Țările care
    se opun energiei nucleare sunt Germania, Austria sau Spania. Pe de altă parte, Norvegia și-a propus cea mai apropiată țintă pentru a
    renunța la mașinile cu combustie internă. Aceasta este țara cu cea mai
    electrificată piață auto din lume, având în vedere căîn 2022
    aproape patru din cinci mașini noi vândute, adică 79%, au fost electrice.

    Renunțarea la motoarele cu ardere internă are loc în
    contextul în care vânzările Dacia – mașină fabricată și în România, la
    Pitești, de francezii de la Renault – au crescut, anul trecut, în Europa.
    Conform
    companiei, Dacia și-a confirmat locul 3 pe podiumul european al
    vânzărilor către clienții particulari, cu o cotă de piață record de 7,6%. Ford
    este al doilea mare jucător din industria auto românească. Automobilul este
    fabricat la Craiova, de compania Ford Otosan, un
    joint-venture turco-american.