Tag: energie electrica

  • Potențialul eolian al României

    Potențialul eolian al României

    Capacitatea eoliană onshore existentă în România ar putea permite generarea unei cantități de două ori mai mare de electricitate decât consumul actual. Chiar și cu constrângerile spațiale existente și având o abordare orientată către optimizarea eficienței financiare a proiectelor putem genera aproximativ 123 TWh doar valorificând potențialul a cinci județe. Datele sunt cuprinse într-un studiu recent, analizat de Ioana Csatlos – General Manager EfdeN – un ONG specializat în regenerare urbană, eficiență energetică și arhitectură verde.



    Mixul energetic pentru producția electricității în România arată destul de balansat, cu producția din hidro aprovizionând 32%, urmată de producția din nuclear (20%), hidrocarburi (17%), cărbune (15%), eolian (13%), solar (2%) și biomasă (1%). Aceste date oferite de compania Transelectrica indică o pondere încă destul de ridicată a producției pe bază de combustibili fosili, cărbunele și centralele pe hidrocarburi fiind responsabile de o contribuție totală de circa 32%.



    Totuși vedem și o pondere destul de importantă a energiei electrice provenite din surse eoliene. Acest fapt se datorează capacității eoliene existente în România și a obiectivelor stabilite de România pentru 2030 în privința generării electricității din eolian de 54%. Având în vedere acest context, e util să ne întrebăm cât de mult putem crește totuși generarea din surse eoliene și unde sunt aceste resurse.



    Un studiu publicat de Austrian Institute of Technology (AIT) în octombrie 2023 detaliază exact locurile unde amplasarea turbinelor eoliene nu doar ar permite valorificarea unui potențial energetic important, ci ar ține cont și de limitările spațiale (precum arii naturale protejate, medii construite, puncte cu acces la rețea etc).



    Ioana Csatlos: Discuția este despre cum facem acest lucru, cum producem fără a afecta mediul natural. Și aici aș vrea să discutăm poate despre trei aspecte: primul este cadrul legal predictibil și transparent, pentru că stabilirea unei legislații detaliate și de durată poate atrage, bineînțeles, investiții internaționale sau naționale, poate chiar locale. Și acest lucru ar puncta major în decizia de a investi în România în astfel de proiecte.



    În al doilea rând, bineînțeles, această protecție a biodiversității, care sigur că nu trebuie neglijată, dar trebuie realizată cu implicarea experților, a specialiștilor, pentru a putea să ne asigurăm că minimizăm acest impact negativ asupra naturii. Pentru că există în discuție coridoarele de migrații ale păsărilor, arealele de locuire ale acestora, care pot fi afectate dacă nu o facem cum trebuie, cu implicarea specialiștilor.



    Și în al treilea rând, ce ni se pare nouă foarte important ar fi implicarea comunităților locale, pentru că aici putem să vorbim de amprenta acestor proiecte, poate chiar amprenta vizuală, și cred că transmiterea beneficiilor și, nu știu, poate dezvoltarea unor scheme de coparticipare cu beneficii directe pentru comunitatea locală – economice, sociale – ar putea crește această participare. Pentru că oamenii ar înțelege mai bine despre ce este vorba. Și bineînțeles că pentru a lua decizii îmbrățișate de majoritate, toți actorii ar trebui să fie implicați și consultați și să înțeleagă atât constrângerile, cât și beneficiile. Dacă stăm împreună la aceeași masă, că să zic așa, cred că putem să găsim soluții care pe termen lung să ne permită să folosim tehnologia modernă fără să afectăm viitorul generațiilor. Vorbim despre sustenabilitate, până la urmă.



    Când discutăm de potențialul eolian trebuie să ținem cont de două aspecte tehnice importante: potențialul – cât de mult vânt bate și indicatorul Full Load Hours (FLH) – numărul total de ore de lucru/producție de energie întru-un an. Având acești indicatori la baza analizelor făcute, dar și mulți alții, cei de la AIT evidențiază cinci județe din România cu un potențial semnificativ pentru dezvoltarea proiectelor de acest tip. Aici, chiar și în scenariul cel mai pesimist în ceea ce privește potențialul de producție, acesta este de două ori mai mare decât consumul de energie electrică al întregii Românii în prezent. Or acest lucru indică faptul că putem discuta despre o valorificare a potențialului eolian terestru ce ține cont de toate aspectele importante (căile de migrație a păsărilor, arii naturale protejate, regenerarea agricolă) și totuși permite creșterea generării într-un mod substanțial.



    În plus, mai scrie Ioana Csatlos, simulările de preț arată că dacă vom prioritiza și valorifica potențialul eolian, energia electrică astfel obținută va fi mai ieftină. Toate aceste calcule se referă la eolienele onshore, fără a lua în calcul potențialul offshore din Marea Neagră. Recent guvernul de la București a făcut un pas important în direcţia promovării energiei regenerabile, prin aprobarea proiectului Legii privind energia eoliană offshore, care a şi fost trimis spre adoptare Parlamentului.




    “Adoptarea unui cadru legislativ pentru demararea exploatării resurselor eoliene offshore ale României este un demers vital în asigurarea independenţei şi rezilienţei energetice a țării, fiind, totodată, şi o asumare în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, se arată într-un comunicat al Ministerului Energiei. Potrivit sursei citate, datele Băncii Mondiale arată că România are un potenţial eolian offshore de 76 GW putere instalată, fiind un mediu propice dezvoltării acestui tip de energie regenerabilă.



    Prin intermediul acestui proiect, România face progrese în realizarea dezideratelor de tranziţie şi decarbonizare a sistemului energetic, precum şi în consolidarea statutului de lider regional în domeniul energiei. Vorbim de investiţii de miliarde de euro, spune ministrul energiei, Sebastian Burduja. El a precizat că, în elaborarea acestei legi, specialiştii români s-au consultat inclusiv cu Departamentul de Stat al SUA şi cu state europene, precum Olanda.


  • Îngrijorări înaintea iernii

    Îngrijorări înaintea iernii

    România parcurge o toamnă blândă, cu temperaturi mult peste cele normale la început de noiembrie, dar românii se tem de ce s-ar putea întâmpla la iarnă. Aproape 60% dintre ei spun că le va fi foarte greu să achite facturile pentru utilităţi în sezonul rece, iar tinerii sunt cei mai speriaţi de o astfel de posibilitate, arată studiul realizat de o companie de cercetare de piaţă.

    Jumătate dintre respondenţi sunt îngrijoraţi că nu vor reuşi să-şi încălzească locuinţa, iar, într-un procent asemănător, se aşteaptă să existe întreruperi de furnizare a căldurii din cauza infrastructurii vechi. 58% dintre români estimează că temperatura din casă va fi mai mică iarna aceasta decât în anii anteriori, capitol la care tot tinerii sunt cei mai pesimişti. Jumătate dintre respondenţi vor folosi mai multe metode de încălzire a locuinţei, iar 32% iau în calcul chiar deconectarea de la serviciul public de termoficare. Studiul mai relevă că românii au început deja să se pregătească de facturi record în această iarnă, ceea ce îi obligă să economisească pentru a le putea achita.

    Costurile crescute cu utilităţile au determinat schimbări profunde în comportamentul de consum şi cumpărare: 55% dintre români declară că au renunţat să mai cumpere produse care nu sunt esenţiale, într-o măsură semnificativ mai mare persoanele de peste 65 de ani. Referitor la soluţiile pe care românii le iau în calcul pentru sezonul rece, 48% declară că vor reduce consumul de energie electrică, în special bărbaţii şi vârstnicii. 42% dintre români sunt pregătiţi să se îmbrace mai gros în casă, iar 29% vor opri încălzirea în camerele neutilizate şi vor folosi apa la o temperatură mai scăzută.

    Centrala termică pe gaze naturale este considerată a fi metoda cel mai puţin costisitoare de a încălzi locuinţa, iar cea mai scumpă este considerată centrala termică electrică. Studiul mai semnalează că, în prezent, 28% dintre români declară că intenţionează să îşi schimbe, în următorul an, metoda de încălzire a locuinţei, în special cei care folosesc o centrală termică electrică sau pe lemne. 17% dintre cei chestionaţi declară că beneficiază de ajutorul oferit de stat pentru încălzirea locuinţei, însă puţini consideră că el este suficient.

    Potrivit studiului, scumpirile îi îngrijorează pe români mai mult decât alte surse de nelinişti din societate, cum ar fi extinderea conflictului de la graniţele ţării, nivelul corupţiei sau un nou val al pandemiei. 40% dintre români declară că valoarea facturii pentru energia electrică sau gazele naturale este cel mai mare motiv de nelinişte pentru perioada următoare, iar 25% se declară îngrijoraţi de creşterea preţurilor la articolele de bază. Doar 18% dintre conaţionali se declară optimişti, în vreme ce 43% sunt mai degrabă pesimişti cu privire la nivelul de trai pentru iarna care urmează.


  • Energie electrică pentru Republica Moldova

    Energie electrică pentru Republica Moldova

    Republica Moldova primeşte, din noaptea de joi spre vineri, curent electric din România. Contractul de furnizare a fost semnat, în regim de de urgenţă, de operatorul român Hidroelectrica şi de compania Energocom din statul vecin, pentru 100 de megawaţi-oră. Este cantitatea care îi lipsea Republicii Moldova, după ce Ucraina vecină, invadată de trupele ruseşti, a fost nevoită să întrerupă exporturile de electricitate, din cauza bombardamentelor inamice, care i-au avariat infrastructura energetică. Anterior, Ucraina asigura o treime din necesarul de energie pentru Republica Moldova.



    Corespondenţii Radio România la Chişinău notează că furnizarea energiei electrice de către România a devenit posibilă după sincronizarea sistemului energetic al republicii cu cel al Uniunii Europene, încă din luna martie, când războiul din Ucraina era abia la început. În plus, precizează ministrul român de resort, Virgil Popescu, Republica Moldova va putea cumpăra energie electrică din România la un preţ mai mic decât cel de pe piaţa liberă, de aproximativ 90 de euro pentru un megawatt-oră.



    Vicepremierul în Guvernul pro-occidental de la Chişinău, Andrei Spînu, scrie că, datorită deschiderii sufleteşti şi a sprijinului călduros oferit de România pentru cetăţenii noştri ştim că nu suntem singuri şi avem un prieten pe care ne putem baza în situaţii de urgenţă maximă. Plecăciuni, România!” — conchide el, textual. Şi preşedinta Maia Sandu apreciază că decizia statului român de a furniza republicii sale o treime din necesarul de energie electrică anterior procurat din Ucraina e un sprijin providenţial în vremuri dificile. Apreciem acest ajutor prompt şi generos într-un moment de mare încercare pentru noi” – a transmis şefa statului, îndemnându-şi concetăţenii să economisească, pe cât este posibil, energia electrică.



    Creată pe o parte a teritoriilor româneşti răsăritene anexate, în 1940, în urma unui ultimatum, de Uniunea Sovietică stalinistă şi devenită independentă faţă de Moscova în 1991, Republica Moldova a beneficiat permanent, în ultimele trei decenii, de sprijinul României, în plan politic, diplomatic, economic ori social.



    Detaliu elocvent, noul ajutor oferit Chişinăului de la Bucureşti survine în pragul iernii, anotimp în mod tradiţional energofag, şi într-un moment în care, asemenea tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, România însăşi nu stă pe roze în ceea ce priveşte electricitatea. Acum o săptămână, preşedintele Klaus Iohannis afirma că n-ar fi rău să se elaboreze un plan decent de economisire” a energiei. Anterior, el a dat, însă, asigurări că românii nu vor suferi de frig și nici nu vor rămâne fără curent în locuințe.






  • Timbihi mutrindalui ună iarnă greauă

    Timbihi mutrindalui ună iarnă greauă

    Iarna cari yini va s’hibă prota tru cari va s’dukească cabaia multu criza energetică, ţi lo silă di itia a polimlui, a sancţiuniloru băgati di Occidintu ti Moscova şi di şantajlu energetic pritu cari regimul Putin mindueaşti s’li contracareadză. Rusia numata easti un furnizor ti pistipseari, iara scădiarea a dipendinţăllei di gazlu arusesc şi diversificarea a surselor di aprovizionare cu energie agiumsiră impearative la nivelu ali Uniuni Europene.



    După ţi meşi di dzăli s’afiriră di subiectul ndilicat a consumului raţional di gaze şi curent electric, tora, tru ton cu opinia cvasigenearală di pi continentu, autorităţli di Bucureşti ahurhiră, andirsitu, s’hăbărăsească mesaje pritu cari mindueaşti s’căndăsească populaţia că hărgiuearea di primansus ali energie riscă s’ahăndusească. Premierlu libearal Nicolae Ciucă acaţă tru isapi un sistem di bonificaţii tră românilli cari fac economii, maxus tru oarili di kipita. Nu va s’hibă, loată, ama, niţi ună misură până cându pripunirli a miniştrilor energiillei ditu văsiliili membri, ffapti la aţea ditu soni reuniune di Bruxelles, nu va s’hibă acăţati tru dibatu tru cadrul a Consiliului European.



    Nicolae Ciucă: “Easti ayoñea tu aestă oară să zburămu ti ună tadi misură, di itia că ea nica nu fu apufusită. CAţea ţi noi aprăftăsimu s’adrămu tru aestă oară fu ca, pritu misurli adoptate s’nă asiguripsimu că avem un sistem energetic sigura şi funcţional; avem energie, oamenii păltescu idyili valori la kWh, emu la gaz, emu la energie electrică şi, dialihea, nă asiguripsimu că cetăţenii vulnearabili suntu afiriţ, că economia easti protejată şi avem rezervele di gaze naturale asigurate tră iarnă.”



    Uidisitu cu experţălli, dipozitele româneşti pot s’asiguripsească consumul pi kiro di iarna iar România, andicra di majoritatea a statelor comunitare, easti tru situaţia hărăcoapă tra s’hibă producător di gaze naturale şi tra ş’asiguripsească consumlu ditu producţia internă.



    La andamasea pe energie di Bruxelles, România andrupă misuri catacum plafonarea a păhălui ti gazili ruseşti şi existenţa a unăllei platformă tră ancupărarea diadunu a gazilor tru UE. Pi şcurtu kiro, Comisia Europeană mindueaşti misuri catacum ñicurarea a consumului di energie electrică la nivel european pritu mecanisme voluntare şi obligatorii tră oarili di kipită ti consum, ună contribuţie di solidaritate di partea a companiilor ditu sectorlu a combustibililor fosili, ñicurarea a păhadzloru la gazi naturale, cu accent, maxusu, pi plafonarea a păhălui ti gazili naturale importate ditu Rusia.



    Lidirlu social-dimocrat Marcel Ciolacu, partener di coaliţie a libearalilor, diclară că el nu poati s’lă caftă a românilor, ditu cari ună parte bănară cu privaţiunile ditu perioada comunistă, să astingă becurli tra s’ñicureadză consumlu di electricitate, tru condiţiile tru cari România produţi cât consumă. Ciolacu easti simfunu, ama, cu existenţa a unui plafon di consum până la cari diconteadză statlu, a diapoa tut ţi easti pisti s’hibă păltitu la păhălu băgatu di furnizor.


    Autoru: Stefan Stoica


    Armânipsearea: Taşcu Lala








  • Avertismente privind o iarnă dificilă

    Avertismente privind o iarnă dificilă

    Iarna care urmează
    va fi prima în care se va resimţi puternic criza energetică, agravată de
    război, de sancţiunile impuse de Occident Moscovei şi de şantajul energetic
    prin care regimul Putin încearcă să le contracareze. Rusia nu mai e un furnizor
    credibil, iar scăderea dependenţei de gazul rusesc şi diversificarea surselor
    de aprovizionare cu energie au devenit imperative la nivelul Uniuni Europene.


    După
    ce luni de zile au evitat subiectul delicat al consumului raţional de gaze şi
    curent electric, acum, în ton cu opinia cvasigenerală de pe continent,
    autorităţile de la Bucureşti au început, timid, să lanseze mesaje prin care
    încearcă să convingă populaţia că risipa de energie riscă să adâncească criza. Premierul
    liberal Nicolae Ciucă ia în calcul un sistem de bonificaţii pentru românii care
    fac economii, mai ales la orele de vârf. Nu va fi luată, însă, nicio măsură
    până când propunerile miniştrilor energiei din ţările membre, făcute la recenta
    reuniune de la Bruxelles, nu vor fi dezbătute în cadrul Consiliului European.


    Nicolae
    Ciucă: Este prematur în momentul de faţă să discutăm despre o măsură anume,
    pentru că ea nu a fost încă decisă. Ceea ce noi am reuşit să facem în acest
    moment a fost ca, prin măsurile adoptate să ne asigurăm că avem un sistem
    energetic sigur şi funcţional; avem energie, oamenii plătesc aceleaşi valori la
    kWh, atât la gaz, cât şi la energie electrică şi, desigur, ne asigurăm că
    cetăţenii vulnerabili sunt protejaţi, că economia este protejată şi avem
    rezervele de gaze naturale asigurate pentru iarnă.


    Potrivit
    experţilor, depozitele româneşti pot să asigure consumul pe perioada iernii iar
    România, faţă de majoritatea statelor comunitare, este în situaţia fericită de
    a fi producător de gaze naturale şi de a-şi asigura consumul din producţia
    internă.


    La reuniunea pe energie de la Bruxelles, România a susţinut măsuri
    precum plafonarea preţului gazelor ruseşti şi existenţa unei platforme pentru
    achiziţia în comun a gazelor în UE. Pe termen scurt, Comisia Europeană vizează
    măsuri precum reducerea consumului de energie electrică la nivel european prin
    mecanisme voluntare şi obligatorii pentru orele de vârf de consum, o
    contribuţie de solidaritate din partea companiilor din sectorul combustibililor
    fosili, reducerea preţurilor la gaze naturale, cu accent, în mod special, pe
    plafonarea preţului gazelor naturale importate din Rusia.


    Liderul social-democrat
    Marcel Ciolacu, partener de coaliţie al liberalilor, a declarat că el nu le poate
    cere românilor, dintre care o parte au trăit privaţiunile din perioada
    comunistă, să stingă becurile pentru a reduce consumul de electricitate, în
    condiţiile în care România produce cât consumă. Ciolacu e de acord, totuşi, cu existenţa
    unui plafon de consum până la care decontează statul, urmând ca tot ce e peste să
    fie plătit la preţul impus de furnizor.


  • Îngrijorările românilor

    Îngrijorările românilor

    Trei sferturi dintre români și
    anume 76% sunt îngrijoraţi de o eventuală criză economică, care le-ar putea influenţa
    situaţia financiară. Aceasta este concluzia care reiese din rezultatele unui
    barometru intitulat
    Percepţia riscului şi cultura asigurărilor din România
    realizat luna trecută pe un eşantion format din 1.000 respondenţi cu
    vârsta între 18-50 de ani. Acesta a fost realizat de Uniunea Naţională a
    Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) și Institutul
    Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES).


    Analiza arată că inflaţia
    galopantă reprezintă un motiv de îngrijorare pentru 68% dintre respondenţi,
    urmată de război – pentru 64%, incendii şi accidente auto pentru 61%. Pandemia
    și/sau îmbolnăvirile constituie o sursă de neliniște pentru 57% dintre români. Odată cu înaintarea în
    vârstă, crește proporţia celor care exprimă îngrijorare mare sau foarte mare
    faţă de eventualitatea survenirii unor evenimente nedorite, mai relevă sondajul.
    Totodată, cei care locuiesc în mediul urban şi cei cu venituri medii sunt mai
    curând îngrijoraţi de aceste aspecte.


    Evoluţia inflaţiei i-a afectat pe unul
    din doi români, în contextul în care puţin peste jumătate dintre respondenţi
    spun că, în ultimul an, veniturile le-au rămas la fel, mai relevă barometrul. De
    altfel, rata inflației crește, în România, în mod constant în ultima periodă. Această
    situație a fost generată de mărirea prețurilor la gazele naturale, la
    combustibili, energie electrică, mărire care antrenează scumpiri în lanț.


    Datele
    publicate, recent, de Institutul Național de Statistică arată că cele mai mari
    scumpiri s-au înregistrat, în ultimul an, la gaze naturale, produse alimentare
    precum ulei, mălai, făină, cartofi, servicii de salubritate. Specialiștii
    estimează că inflația va continua să crească o perioadă de timp, iar conflictul
    din Ucraina care afectează exporturile vor menține prețurile cerealelor
    ridicate.


    Sondajul mai indică faptul că, în pofida evoluţiei economice, aproape
    4 din 10 intervievaţi sunt de părere că vor economisi mai mult în următorul an,
    în timp ce, anul trecut, doar 2 din 10 respondenţi declarau acest lucru.
    Similar cu 2021, depozitele bancare ar fi principalul loc unde şi-ar plasa
    disponibilităţile financiare, 4 din 10 alegând această metodă.

    De asemenea, un
    sfert dintre respondenți afirmă că ar investi în imobiliare. Acum, mai mult ca
    niciodată, este important pentru oameni să ştie că există metode de economisire
    sigure, disponibile oricui, cum ar fi planurile de protecţie financiară oferite
    de asigurările de viaţă. Asigurările pot reprezenta o soluţie eficientă de a
    conferi sustenabilitate întregului patrimoniu şi finanţelor unei familii,

    a declarat Alexandru Ciuncan, director general Uniunea Naţională a Societăţilor
    de Asigurare şi Reasigurare din România.



  • Ditu istoria ti adrari energhiea electrică tru România

    Ditu istoria ti adrari energhiea electrică tru România

    Subiectu di mari simasie pi agenda comunitatillei internaționale di adză, energia electrică easti indispinsabilă ti bana a omului di adză. Di la avansul a llei spictaculos di la ahurhita a secolului al 19-lea, electricitatillei ălli si aflară tutu ma multi ufiliseri agiungânda s’hibă lugursită ună ananghi a banăllei. Produţerea a llei ama adusi multi ntribari și controverse, atea ditu soni dicenii mutrinda la protecția fisillei hiinda aţea cari promoveadză noile tehnologhii alternative. Nu easti ama fără di interes s’vidimu că tehnologiile noi di produţiri a electricitatillei nkisira mână tru mână cu ateali veclli. Toradioară, tehnologhiile alternative nu suntu acutotalui haristusitoari tră s’traga mana di la aţeali veclli.



    Și tru România producția di energie cunscu tute fazele tehnologiei modirne. Di la ţentralili pi cătrani și gaz la aţeali pi cărbune, di la hidrocentrale la ţentralili nucleare, tru aesti ditu soni 140 di ani România adra unități tehnologice tră asigurarea necesarlui di electricitate tră economie și tră consumatorllii casniţ. Extindirea rețelei di electricitate pi tut teritoriului național fu ună prioritate a tutulor regimurilor politiţi di itia că un ahtari proiect eara pisti puterile entităților private. Tu partea ditu soni a secolului al 19-lea datează apariția termocentralelor și hidrocentralelor. Prima ţentralăelectrică s-construi la București tru 1882 și funcționa pi gaz. Doi ani ma amanatu, tru 1884, s’construia prima hidroţentralăla Pileș, la un an di la inaugurarea a castelului regal. Ea eara ndreaptă ti alimentarea cu electricitate a reședințăllei monarhului român. Di atumţea, rețeaua di termocentrale și di hidrocentrale s-teasi constant.



    După 1945 și instalarea regimului comunist, planlu tră extindirea electrificarillei a României fu diclanșat. Tru 1950, patrulu baraj ali Europă ahurhea s’hibă construit la Bicaz, tru nordul României, pi cupañea arâului Bistrița. După 10 ani di mari eforturi, tru 1960 centrala fu băgată tru lucru. Tu bitisita a anilor 1960, pondirea energiei electrice produsă di hidrocentrale tru România eara di maş 1%, iar dupu politica energetice la giumitatea anilor 1970 avea criscută la 12%. Maxim Berghianu fu prezidintulu a Comitetului di Stat al Planificării, instituție cari lucre ti planificaria economiei României după modil marxist-leninist. Berghianu avu rangu di ministru și lo parti, la giumitatea a anilor 1960, la dizbaterile mutrinda investițiile cari lipsea sa s’facă tru construirea hidrocentralelor. Tru 2002, el spunea Centrului di Istorie Orală ditu Radiodifuziunea Română că energia hidro eara profitabilă pi lungu kiro.


    “S-tricu la ună valorificari a potenţialului hidroenergetic, tră aţea că investiţia easti ma mare iniţial, ama energia easti multu ieftină. Nu caftă efortul di combustibili. Ea se amortizeadză tru un kiro ma lungu, ama cu custuseri mult mai ñiţ, tră atea că aclo ţi ai ma multu? Turnări betoane. Ti custuseaşti ma multu suntu utilajul, turbinele, agregatele, transformatoarele.”



    Tru paralel, statul român continua s’bagă besă și pi energia electrică produsă di cărbune. Exploatările miniere românești, la suprafață și tru sumutearan, eara multi și construirea di termocentrale apropia a lor eara un calcul rațional.



    Maxim Berghianu: “Fură discuţii multu mari ti putearea calorică, ti transportul cătă centrale a cărbunelui. Tră aestă furñie s-adrară şi termoţentralili tru viţinata di Rovinari, tru Oltenia, la Işalniţa, ta s’nu s-poartă ahăntu cărbune. Earau rezerve mări şi neasimu pi capacităţi enorme cari ñicura ditu costuri. Excavarea s’făţea la dzuuă, fără s’adrămu mine, eara exploatare la suprafaţă. Excavatoarele custusescu, ama s’nu mata hibă ananghi s’adari ună mină.”



    Alănciră marile șantiere di hidrocentrale di la barajele Porțile di Her și aţeali di pi arâurile Argeș și Olt. Aţeali ma spictaculoase eara di pi Dunăre ale hidrocentralelor Porțile di Heru I și Porțile di Heru II. Prima, aţea di la Porțile di Heru I, a fost construită di România diadunu cu Iugoslavia ahurhinda cu anlu 1964 și fu inaugurată tru 1972. Easti una ditu aţeali ma mari construcții hidrotehniţi ditu Europa și nai ma mare di pi Dunăre. Ea ama avu ca efecte secundare kirearea a vaclliuluio căsăbă românesc Orșova prit nicari și ahăndusearea a hamunisiillei Ada Kaleh ditu nolgica a Dunării. Hidrocentrala di la Porțile di Heru II fu construită tut di România și Iugoslavia la giumitatea anilor 1980.



    Tut la ahurhita a anilor 1970, România avea tru scupo și tehnologia nucleară di produţiri a energiei electrice. Ama tăs tu ahurhita a anilor 1980, centrala atomică di la Cernavodă, căsăbă la Dunăre tru Dobrogea, avea planurile schițate. Eara pruvidzută construcția a 5 reactoare nucleare cu tehnologie franco-canadiană. Tru aistu kiro, la Cernavodă funcționeadză dauă reactoare nucleare cari diadunu produc 20% ditu energia electrică a României. Primul fu construit anamisa di 1982 și 1996, iara doilu anamisa di 1983 și 2007. Alti dauă reactoare ahurhiră s’hibă adrati tru 1984 și 1985, ama proiectul easti tru dirulare. Lucrările la ţinţilu reactor, a curi construcție ahuhri tru 1987, fură toradioară curmati.



    Autoru: Steliu Lambru


    Armânipsearea: Taşcu Lala












  • Din istoria producerii energiei electrice în România

    Din istoria producerii energiei electrice în România

    Subiect
    extrem de important pe agenda comunității internaționale de azi, energia
    electrică este indispensabilă vieții omului de azi. De la avansul ei spectaculos
    de la începutul secolului al 19-lea, electricității i s-au găsit din ce în ce
    mai multe întrebuințări ajungând să fie considerată o necesitate a vieții.
    Producerea ei însă a ridicat numeroase întrebări și controverse, cea din
    ultimele decenii privitoare la protecția mediului fiind cea care promovează
    noile tehnologii alternative. Nu este însă lipsit de interes să remarcăm că
    tehnologiile noi de producere a electricității au mers mână în mână cu cele
    vechi. Deocamdată, tehnologiile alternative nu sunt total satisfăcătoare pentru
    a se renunța la cele vechi.


    Și în
    România producția de energie a cunoscut toate fazele tehnologiei moderne. De la
    centralele pe păcură și gaz la cele pe cărbune, de la hidrocentrale la
    centralele nucleare, în ultimii 140 de ani România a construit unități tehnologice
    pentru asigurarea necesarului de electricitate pentru economie și pentru
    consumatorii casnici. Extinderea rețelei de electricitate pe tot cuprinsul
    teritoriului național a fost o prioritate a tuturor regimurilor politice
    deoarece un asemenea proiect era peste puterile entităților private. Din ultima
    parte a secolului al 19-lea datează apariția termocentralelor și
    hidrocentralelor. Prima centrală electrică s-a construit la București în 1882
    și funcționa pe gaz. Doi ani mai târziu, în 1884, se construia prima
    hidrocentrală la Peleș, la un an de la inaugurarea castelului regal. Ea era
    destinată alimentării cu electricitate a reședinței monarhului român. De
    atunci, rețeaua de termocentrale și de hidrocentrale s-a extins constant.


    După
    1945 și instalarea regimului comunist, planul pentru extinderea electrificării
    României a fost declanșat. În 1950, cel de-al patrulea baraj al Europei începea
    să fie construit la Bicaz, în nordul României, pe cursul râului Bistrița. După
    10 ani de mari eforturi, în 1960 centrala a fost pusă în funcțiune. La
    sfârșitul anilor 1960, ponderea energiei electrice produsă de hidrocentrale în
    România era de doar 1%, iar în urma politicii energetice la jumătatea anilor
    1970 crescuse la 12%. Maxim Berghianu a fost președintele Comitetului de Stat
    al Planificării, instituție care se ocupa de planificarea economiei României
    după model marxist-leninist. Berghianu a avut rang de ministru și a participat,
    la jumătatea anilor 1960, la dezbaterile privitoare la investițiile care urma
    să se facă în construirea hidrocentralelor. În 2002, el spunea Centrului de
    Istorie Orală din Radiodifuziunea Română că energia hidro era profitabilă pe
    termen lung.

    S-a trecut la o
    valorificare a potenţialului hidroenergetic, pentru că investiţia e mai mare
    iniţial, dar energia este foarte ieftină. Nu cere efortul de combustibili. Ea
    se amortizează într-un timp mai lung, dar cu costuri mult mai mici, pentru că
    acolo ce ai mai mult? Turnări betoane. Ce costă mai mult sunt utilajul,
    turbinele, agregatele, transformatoarele.


    În
    paralel, statul român continua să se bazeze și pe energia electrică produsă de
    cărbune. Exploatările miniere românești, la suprafață și în subteran, erau
    numeroase și construirea de termocentrale în apropierea lor era un calcul
    rațional.

    Maxim Berghianu: Au fost discuţii foarte mari despre puterea calorică, despre transportul spre
    centrale a cărbunelui. Pentru acest motiv s-au şi făcut termocentralele în
    apropiere de Rovinari, în Oltenia, la Işalniţa, ca să nu se transporte atâta
    cărbune. Erau rezerve imense şi am mers pe capacităţi enorme care reduceau din
    costuri. Excavarea se făcea la zi, fără să mai construim mine, era exploatare
    la suprafaţă. Excavatoarele te costă, dar să nu mai este necesar să
    construiești o mină.


    Au apărut marile șantiere de
    hidrocentrale de la barajele Porțile de Fier și cele de pe râurile Argeș și
    Olt. Cele mai spectaculoase au fost cele de pe Dunăre ale hidrocentralelor
    Porțile de Fier I și Porțile de Fier II. Prima, cea de la Porțile de Fier I, a
    fost construită de România împreună cu Iugoslavia începând cu anul 1964 și a
    fost inaugurată în 1972. Este una dintre cele mai mari construcții hidrotehnice
    din Europa și cea mai mare de pe Dunăre. Ea însă a avut ca efecte secundare
    pierderea vechiului oraș românesc Orșova prin inundare și scufundarea insulei
    Ada Kaleh din mijlocul Dunării. Hidrocentrala de la Porțile de Fier II a fost
    construită tot de România și Iugoslavia la jumătatea anilor 1980.


    Tot la începutul anilor 1970, România
    avea în vedere și tehnologia nucleară de producere a energiei electrice. Dar
    abia la începutul anilor 1980, centrala atomică de la Cernavodă, oraș la Dunăre
    în Dobrogea, avea planurile schițate. Era prevăzută construcția a 5 reactoare
    nucleare cu tehnologie franco-canadiană. În momentul de față, la Cernavodă
    funcționează două reactoare nucleare care împreună produc 20% din energia
    electrică a României. Primul a fost construit între 1982 și 1996, iar cel de-al
    doilea între 1983 și 2007. Alte două reactoare au început să fie ridicate în
    1984 și 1985, însă proiectul este în derulare. Lucrările la cel de-al cincilea
    reactor, a cărui construcție a început în 1987, au fost deocamdată sistate.




  • Măsuri de gestionare a crizei energetice

    Măsuri de gestionare a crizei energetice

    În Romania, facturile la gaze și energie electrică au explodat în ultimele luni, dupa liberalizarea pieței si creșteri
    importante la nivel global. Multe dintre ele s-au dublat, iar în unele cazuri
    au crescut și de 4-5 ori, asta desi există o lege prin care prețurile la aceste
    utilități sunt compensate și plafonate în perioada 1 noiembrie 2021- 30 martie
    2022.

    În acest context, Guvernul
    de la București a decis noi măsuri de
    protejare a populaţiei şi a firmelor faţă de efectele creșterii preţurilor la
    energie şi gaze. Măsurile vor fi aplicate timp de un an de zile, vor garanta
    predictibilitatea şi stabilitatea de care cetăţenii şi mediul de afaceri au
    nevoie.

    Astfel, de la 1 aprilie, vor fi aplicate tarife unice pentru
    consumatorii casnici si noncasnici. În ceea ce privește consumatorii casnici, cei vor folosi până la 100 de
    kilowaţi pe luna curent electric vor avea un tarif fix de 0,68 de lei / kwh. În
    prezent, sunt peste 4 milioane de gospodării care se incadrează în acest tip de
    consum, conform autorităților. În schimb, cei care vor consuma între 100 şi 300
    de kilowaţi pe lună vor plăti puțin mai mult,
    adică 0,8 lei kilowatul.
    Potrivit datelor, și aici sunt alte 4 milioane de gospodării.

    Pentru
    clienţii noncasnici – IMM-uri, instituţii publice, spitale, şcoli, grădiniţe,
    lăcaşuri de cult, primării, universităţi, ONG-uri, precum şi alte astfel de
    instituţii – va fi un tarif unic de un leu/kwh.

    La
    gaze naturale, clienţii casnici care vor avea un consum anual de până la 1.200
    mc vor beneficia de un tarif de 0,31 lei/kw. Pentru consumatorii noncasnici
    costul gazului natural va fi de 0,37 lei/kw. În cazul marilor consumatori de energie,
    facturile la curent vor fi reduse cu 20 de procente, iar pentru gazele naturale
    vor fi adoptate alte scheme de ajutor.


    Impactul bugetar pentru energia
    electrică şi gazele naturale va fi de aproximativ 14,5 miliarde de lei (2,93
    miliarde euro) până la sfârşitul acestui an. Toate aceste tarife ar putea să fie adoptate de guvern săptămâna viitoare.


    Pe de
    altă parte, autoritățile au mai decis şi o serie de măsuri suplimentare, fără a
    încălca regulile europene, care ar expune România unor proceduri de
    infringement. Astfel, rata profitului pe costul de furnizare va fi de maxim 5%
    pentru furnizori și este introdus un impozit suplimentar pentru activitatea de
    trading pe piaţa din România, pentru a descuraja tranzacţiile repetate care pot
    conduce la creşterea preţurilor.


    Totodată, vor fi suspendate certificatele
    verzi până la sfârşitul anului 2022 şi va fi prelungită valabilitatea lor cu
    perioada suspendată, măsură ce va reduce temporar presiunea fiscală asupra
    bugetului, care va putea astfel suporta mai bine măsurile de protejare a
    populaţiei şi economiei.


    Potrivit
    Guvernului, implementarea noilor măsuri după 1 aprilie va permite continuarea
    sustenabilă a eforturilor statului de a oferi protecţie populaţiei
    şi mediului afaceri, care, timp, de un an, vor avea o stabilitate a preţurilor
    cu respectarea pieţei libere.




  • Proiecte americane în România

    Proiecte americane în România

    Proiectată să funcționeze cu cinci unități, centrala nucleară de la Cernavodă, singura de acest tip din România, are și în prezent finalizate, la 24 de ani de la punerea în exploatare a primului reactor, în 1996, doar două unități. Acestea asigură cam 20% din necesarul de energie electrică al țării, iar între timp destinația unității 5, a cărei construcție începuse în 1987, a fost schimbată. Pentru construirea unităților 3 și 4 – aflate în conservare din 1992, în stadiu de realizare de circa 15% – s-au tot căutat soluții de-a lungul timpului, iar discuțiile avansaseră considerabil cu China în ultimii ani.


    În vara acestui an, însă, Bucureștiul a reziliat contractul, iar zilele trecute, un acord interguvernamental între România și SUA a fost parafat, la Washington. Este un acord de colaborare în domeniul nuclear civil, pentru retehnologizarea unităţii 1 şi construcţia reactoarelor 3 şi 4, tot cu tehnologie canadiană CANDU, ca și în cazul unităților deja funcționale. Odată intrate în funcțiune, reactoarele 3 și 4 vor dubla actuala capacitate de producție de electricitate a centralei. Acordul cuprinde şi o colaborare universitară în domeniul nuclear, inclusiv colaborarea pe o nouă tehnologie a reactoarelor mici, modulare, pe care americanii o dezvoltă, a declarat ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri, Virgil Popescu, care a semnat documentul din partea Bucureștiului.


    Proiectul ar urma să fie realizat în următorii zece ani, de un consorţiu de companii din Statele Unite, România, Canada şi Franţa, condus de o firmă americană şi cu sprijin financiar din partea partenerilor implicaţi. Potrivit unui comunicat al Departamentului american al Energiei:Acest acord istoric va pune bazele utilizării de către România a expertizei şi tehnologiei Statelor Unite şi subliniază importanţa parteneriatului strategic dintre Statele Unite şi România, ca şi angajamentul comun pentru securitatea energetică în regiune. Energia nucleară este crucială în a asigura faptul că România are resurse de energie electrică fiabile, accesibile şi fără emisii.


    Acest proiect în valoare de 8 miliarde de dolari este cel mai mare pachet de finanțare primit până acum de România, fapt care indică încrederea pe care o au Statele Unite în vechiul lor partener și aliat,a subliniat ambasadorul SUA în România. Adrian Zuckerman a dezvăluit că este în pregătire şi un uriaş proiect de infrastructură: Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și căi ferate, care să lege Portul românesc Constanţa, la Marea Neagră, de Portul polonez Gdansk, la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo.

  • Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben privind intensificări ale vântului

    Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben privind intensificări ale vântului

    Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească pe teritoriul Republicii Croația că, în conformitate cu datele transmise de Institutul Hidro-Meteorologic local, începând cu data de 28 decembrie 2019, condițiile meteorologice se vor înrăutăți din cauza intensificărilor vântului. Astfel, autoritățile locale au emis, pentru data de 28 decembrie 2019, un cod roșu de vânt pentru canalul Velebit, fiind posibile intensificări ale vântului ce vor atinge o viteză de până la 130 km/h, un cod portocaliu de vânt puternic pentru regiunile Rijeka, Split, golfurile Kvarner și Kvarnerić și un cod galben de intensificări ale vântului pentru regiunile Osijek, Zagreb, Karlovac, Gospić, Knin, Dubrovnik, Istria și Dalmația.

    De asemenea, conform informațiilor comunicate de autoritățile locale, vor fi afectate transportul maritim și furnizarea energiei electrice.

    Pentru informații actualizate, se recomandă consultarea urmatoarelor pagini de Internet:

    – Institutul Hidro-Meteorologic Național https://www.meteo.hr,

    – Automobil Club Croat http://www.hak.hr/en#traffic-flow-and-road-conditions,

    – Compania Naţională Croată de Căi Ferate http://www.hznet.hr,

    – Autoritatea Portuară Croată http://www.portauthority.hr,

    – Agenţia Croată de Aviaţie Civilă http://www.ccaa.hr.

    Ministerul Afacerilor Externe reamintește cetățenilor români că, în situații de urgență, pe teritoriul Croației, pot apela numărul european unic de urgență 112.

    Cetățenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Zagreb: +38514677660 sau +38514610009, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență.

    De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefonul de permanență al misiunii diplomatice a României în Republica Croația: +38598414341.

    MAE recomandă consultarea paginilor de Internet http://zagreb.mae.ro, www.meteoalarm.eu, http://www.mae.ro şi reamintește faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziție aplicația Călătorește în siguranță (http:/www.mae.ro/app_cs), care oferă informații şi sfaturi de călătorie.

  • Retrospectiva săptămânii 22.09 – 28.09.2019

    Retrospectiva săptămânii 22.09 – 28.09.2019

    Preşedintele la Adunarea Generală a ONU


    România va face mai mult pentru a atinge, până în 2030,
    obiectivele Organizaţiei Naţiunilor Unite privind dezvoltarea durabilă – a
    promis preşedintele Klaus Iohannis, la New York, adresându-se Adunării Generale
    a ONU. Ţintele comunităţii internaţionale, împărtăşite de România, includ
    eradicarea sărăciei, educaţie de calitate, energie curată la preţuri accesibile
    şi măsuri urgente de combatere a schimbărilor climatice. Preşedintele a amintit
    că nici România nu a fost ocolită de efectele adverse ale schimbărilor
    climatice şi a iniţiat programe pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de
    seră. Şeful statului a condamnat, în intervenţia sa, atacurile teroriste şi a
    reiterat angajamentul ferm al Bucureştiului pentru combaterea terorismului la
    nivel internaţional. El a aminitit că, recent, doi cetăţeni români au fost
    ucişi, la Kabul, în atacuri ale talibanilor afgani. În marja Adunării Generale,
    preşedintele
    Iohannis a avut a avut întrevederi bilaterale, între alţii, cu omologii săi din
    Ucraina şi Republica Moldova vecine, Volodimir Zelenski şi, respectiv, Igor
    Dodon, pe care i-a asigurat de susţinerea României faţă de aspiraţiile europene
    ale celor două state ex-sovietice.



    Premierul în Statele Unite


    Peste Ocean, în vizită de lucru, s-a aflat şi premierul Viorica
    Dăncilă. Ea a avut o întrevedere cu secretarul american al Energiei, Rick
    Perry, prilej cu care a fost semnat memorandumul de înţelegere între guvernele
    României şi Statelor Unite, privind cooperarea în domeniul nuclear civil.
    Potrivit unui comunicat de presă al Executivului de la Bucureşti, premierul a
    transmis părţii americane determinarea Guvernului său pentru dezvoltarea, pe
    baze pragmatice şi mutual avantajoase, a componentei economice a Parteneriatului
    Strategic dintre România şi Statele Unite ale Americii. Şefa Guvernului s-a
    întâlnit şi cu secretarul general al Organizaţiei pentru Cooperare şi
    Dezvoltare Economică, Angel Gurria, căruia i-a comunicat că România continuă să
    fie ferm dedicată şi pregătită să înceapă negocierile de aderare la OCDE.



    Românca de la şefia viitorului Parchet European


    Românca Laura Codruţa Kövesi va deveni primul procuror-şef al
    viitorului Parchet European, după ce Legislativul comunitar şi Consiliul
    Uniunii Europene au ajuns la un acord final pe această temă. Fosta şefă a DNA
    din România este deosebit de competentă, cu un palmares impresionant de
    realizări în lupta împotriva corupţiei – a declarat spaniolul Juan
    Fernando López Aguilar, preşedintele Comisiei pentru libertăţi civile a
    Parlamentului European. Acordul asupra numirii Laurei Codruţa Kövesi, fostă
    şefă longevivă şi temută a DNA din România, ca procuror-şef european mai
    trebuie oficializat de Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene.
    Parchetul Public European ar urma să devină operaţional la sfârşitul anului
    viitor. Va fi o instituţie independentă, însărcinată cu investigarea, urmărirea
    penală şi aducerea în faţa justiţiei a infracţiunilor împotriva bugetului
    Uniunii.



    Incertitudini privind candidatul României la funcţia de comisar
    european


    Duş rece la Bruxelles: candidatura eurodeputatei social-democrate
    române Rovana Plumb pentru postul de comisar european la Transporturi a fost
    respinsă, joi, de Comisia Juridică a Parlamentului European. În favoarea ei au
    votat doar şase europarlamentari, 15 au votat impotriva si doi s-au abtinut.
    Procedural, fără avizul Comisiei Juridice, audierea din Comisia de Transporturi
    nu mai poate avea loc. Comisia pentru afaceri juridice a PE decisese s-o invite
    pe Rovana Plumb, desemnată de Guvernul de la Bucureşti să facă parte din
    viitorul executiv comunitar, la o audiere extraordinară, ca să lămurească
    aspecte neclare din declaraţia sa de avere.



    Interconectare energetică


    La Chişinău, au fost semnate, joi, trei acorduri pentru
    implementarea proiectului de interconectare a reţelelor de energie electrică
    dintre Republica Moldova (majoritar românofonă) şi România. Potrivit acestora,
    Chişinăul urmează să acceseze 60 de milioane de euro, împrumut de la Banca
    Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar alte 40 de milioane de euro
    urmează să-i fie oferite drept grant de Uniunea Europeană. Banii sunt prevăzuţi
    pentru modernizarea sistemului energetic, în special pentru construcţia unei
    staţii ce va conecta reţelele din Republica Moldova şi România. Partenerii
    occidentali ai republicii subliniază că aceasta îşi va consolida, astfel,
    securitatea energetică şi-şi va diminua dependenţa de livările de gaz rusesc.



    Prezidenţiabilii la start


    Între timp, la Bucureşti, la Biroul Electoral Central s-a încheiat
    înregistrarea persoanelor care vor să participe la alegerile prezidenţiale de
    pe 10 noiembrie. Au fost înregistraţi candidaţi din partea tuturor
    formaţiunilor parlamentare, dintre care, spun atât sondajele, cât şi comentatorii,
    se vor decanta, cel mai probabil, finaliştii din al doilea tur de scrutin, de
    pe 24 noiembrie. Este vorba despre preşedintele în exerciţiu, Klaus Iohannis,
    susţinut de PNL (în opoziţie), premierul PSD Viorica Dăncilă, Dan Barna
    (USR-PLUS), Theodor Paleologu (PMP), Mircea Diaconu, sprijinit de ALDE şi Pro
    România, şi Kelemen Hunor (UDMR). Restul aspiranţilor sunt fie independenţi,
    fie susţinuţi de partide extra-parlamentare, foarte discrete, până acum, pe
    scena politică.

  • Republica Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben pentru intensificări ale vântului

    Republica Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben pentru intensificări ale vântului

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau călătoresc pe teritoriul Republicii Croația că, în conformitate cu datele transmise de Institutul Hidro-Meteorologic local, pentru data de 3 septembrie 2019, au fost emise coduri galben, portocaliu și roșu privind intensificări la rafale ale vântului. Pentru canalul Velebit și golfurile Kvarner și Kvarnerić s-a emis cod roșu de vânt cu o viteză de peste 130 km/h, însoțit de descărcări electrice. Regiunile Rijeka, nordul Dalmației și Istra se află sub avertizare meteorologică cod portocaliu de vânt puternic, iar regiunile Zagreb, Gospić, Split, centrul și sudul Dalmației se află sub avertizare meteorologică cod galben de vânt.

    Autoritățile croate avertizează cu privire la posibilitatea existenței unor disfuncționalități în transportul maritim și în furnizarea energiei electrice. Pentru informații actualizate, se recomandă consultarea paginilor de Internet ale Institutului Hidro-Meteorologic Național https://www.meteo.hr, Automobil Clubului Croat http://www.hak.hr/en#traffic-flow-and-road-conditions, Companiei Naţionale Croate de Căi Ferate http://www.hznet.hr, Autorităţii Portuare Croate http://www.portauthority.hr şi a Agenţiei Croate de Aviaţie Civilă http://www.ccaa.hr. Ministerul Afacerilor Externe reamintește cetățenilor români că, în situații de urgență, pe teritoriul Croației, pot apela numărul european unic de urgență 112.

    Cetățenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Zagreb: +38514677660 sau +38514610009, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu caracter de urgenţă au la dispoziţie şi telefonul de urgență al misiunii diplomatice a României în Republica Croația: +38598414341.

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de Internet http://zagreb.mae.ro/, http://www.meteoalarm.eu/, http://www.mae.ro

  • În UE energia eoliană este a doua sursă de electricitate

    În UE energia eoliană este a doua sursă de electricitate

    Energia eoliană furnizează
    12,5% din totalul energiei produse în România și suntem pe al şaptelea loc în
    Europa. Cea mai mare pondere a energiei eoliene se regăseşte în Danemarca, unde
    vântul produce 36,8% din totalul energiei a spus eurodeputatul Marian Jean -
    Marinescu:




  • Preţul energiei electrice în România

    Preţul energiei electrice în România

    Desi
    in Romania energia electrica are unul din cele mai scazute preturi din Europa,
    romanii platesc printre cele mai mari facturi pentru energie din Uniunea
    Europeana
    , raportat la veniturile lor.


    Conform
    unui studiu recent al Asociatiei Agentilor de Reglemetare in Energie din
    Europa, 11 la suta dintre consumatorii romani de energie sunt consumatori
    vulnerabili, spune Cristian Buchiu, adjunctul sefului Reprezentantei Comisiei
    Europene in Romania: Ultimul
    Eurobarometru ne arata ca romanii plaseaza garantarea unor preturi rezonabile
    la energie pe primul loc printre prioritatile Uniunii energetice. Pretul
    energiei din Romania este mai mic decat in alte tari ale Uniunii Europene dar
    romanii sunt printre cetatenii care platesc cele mai mari facturi de energie
    din Europa in raport cu veniturile lor.


    In
    Europa cheltuielile medii pentru energie nu depasesc 6 la suta din veniturile
    gospodariilor iar in Romania acestea se ridica la aproximativ 9- 1o la suta.


    Datele
    Eurostat arata ca aproape 14 la suta dintre romani nu isi pot permite sa isi
    mentina casele suficient de clade in comparatie cu media Uniunii Europene de
    mai putin de 9 la suta.



    Comisia
    Europeana
    cere statelor membre sa defineasca si sa masoare saracia energetica
    si sa propuna masuri de sprijinire a consumatorilor vulnerabili si de
    imbunatatire a eficientei energetice.


    Cristian
    Buchiu mai spune ca saracia energetica este o problema vizibila in intreaga
    Europa, nu doar in tarile mai sarace si creeaza excluziune sociala si
    preocupari legate de sanatate. Initiativa ‘Smart finance for smart buildings
    din pachetul ‘Energie curata pentru toti‘ a identificat masuri concrete de
    deblocare a finantarii pentru renovarea cladirilor. Reprezentantul Comisiei Europene
    in Romania da ca exemple Irlanda, Franta si Polonia unde miliarde de euro au
    fost investite in renovarea cladirilor, in special in comunitatile vulnerabile.


    De
    exemplu in cadrul politicii generale de protectie a consumatorilor propunem
    garantii procedurale impotriva deconectarii. Consumatorii vor fi informati cu
    privire la alternativele de deconectare. Ei vor primi aceste informatii critice
    cu mult inainte de deconectarea planificata.


    La
    fel de important in tratarea problemei este si eficienta energetica. Efiecienta
    energetica nu se refera numai la decarbonizare, la calitatea aerului, la
    inovare sau la locurile de munca. Este de asemenea un remediu opentru a-i ajuta
    pe cei ale caror case nu sunt pregatite de iarna, al caror acoperis este
    distrus iar ferestrele lasate prada curentilor.



    Cristian
    Buchiu mai spune ca masurile propuse de Comisia Europeana, Parlamentului si
    Consiliului European ar putea scoate din saracie intre 1 milion 5oo de mii si 3
    milioane de gospofdarii din Europa.