Tag: etichetare

  • Etichetele produselor alimentare pot păcăli consumatorii din UE

    Etichetele produselor alimentare pot păcăli consumatorii din UE

    Etichetele produselor alimentare ar trebui să-i ajute pe oameni să ia decizii în cunoștință de cauză atunci când cumpără mâncare, spune Curtea Europeană de conturi. În realitate, arată o analiză a instituției, consumatorii sunt bombardați cu tot mai multe mențiuni, logouri, sloganuri, etichete și nutri-scoruri care pot fi confuze.

    Spre exemplu, produsele care conțin zahăr, cum ar fi batoanele energetice, pot fi promovate drept „bogate în proteine,”. În mod similar, consumatorii văd din ce în ce mai des pe etichete mențiuni de sănătate nereglementate referitoare la ingrediente vegetale, care ar asigura un plus de energie sau ar îmbunătăți performanța fizică . În fapt, spune Curtea de Conturi, nu există dovezi științifice care să susțină astfel de afirmații.

    În schimb, potrivit analizei instituției europene de audit, unele firme din industria alimentară dau dovadă de o prudență excesivă în semnalarea alergenilor și recurg la formulări vagi precum „poate conține”. Acest lucru limitează opțiunile persoanelor cu alergii alimentare.
    Vegetarienii și veganii au cel mai mult de suferit: cum nu există o definiție la nivelul Uniunii a produselor vegetariene și vegane, nu există nici norme pentru etichetarea corectă a acestor produse.

    Confuze pot fi și așa-numitele etichete „curate” (care subliniază absența anumitor ingrediente, de exemplu „fără antibiotice”) sau cele care fac referire la calități necertificate ale produselor (cum ar fi „proaspăt” și „natural”), dar și gama largă de afirmații legate de protecția mediului. Din păcate, atrage atenția Curtea de Conturi, normele actuale nu sunt în măsură să prevină astfel de practici.

    Auditorii europeni au constatat totodată că în pofida tuturor acestor probleme, educarea consumatorilor nu pare a fi o prioritate. În ultimii patru ani, Uniunea Europeană a alocat mai puțin de 5 milioane și jumătate de euro pentru campanii de sensibilizare privind etichetele produselor alimentare, iar statele membre nu au decât sporadic inițiative legate informarea consumatorilor.

    Există deficiențe și la nivelul controalelor și sancțiunilor, iar firmele pot profita de aceste lacune. Cel mai greu pot fi controlate vânzările online de produse alimentare prin intermediul unor site-uri înregistrate în afara Uniunii Europene.

    O soluție la toate aceste probleme ar fi instituirea de norme comune în toate statele membre, care i-ar putea ajuta pe consumatori să identifice opţiunile alimentare sănătoase şi ar putea preveni bolile legate de alimentaţie.

  • Comisia propune norme digitale, simplificate și mai clare pentru detergenții de pe piața unică

    Comisia propune norme digitale, simplificate și mai clare pentru detergenții de pe piața unică

    În 2019, Comisia descoperea o serie de deficienţe la regulamentul privind detergenţii. De exemplu, prevederile se suprapuneau cu alte regulamente ale Uniunii referitoare la substanțele chimice şi apăreau duplicări ale cerințelor de etichetare, fapt care împovăra atât producătorii, cât şi pieţele. De aceea, Comisia a stabilit că folosirea instrumentelor digitale pentru comunicarea unor astfel de informații trebuia îmbunătăţită.

    Noua propunere a Comisiei Europene acoperă acum noi produse inovatoare – cum ar fi detergenții cu microorganisme – și practici precum vânzarea de detergenți prin reumplerea propriului recipient.

    Vor fi respectate prevederile Pactului verde european, ale Strategiei pentru promovarea sustenabilității în domeniul substanțelor chimice și ale Comunicării recent adoptate a Comisiei privind competitivitatea pe termen lung a Uniunii Europene.

    Se elimină unele cerinţe precum obligația de a furniza o fișă tehnică pentru detergenții periculoși, testarea post-producţie în laboratoare, posibilitatea unor derogări pentru agenții tensioactivi care nu îndeplinesc criteriul biodegradabilității sau obligația producătorilor de a fi stabiliți pe teritoriul Uniunii. Toate acestea dispar.

    Etichetele vor fi simplificate pentru a fi mai uşor înţelese şi a reduce sarcinile administrative. Va fi introdusă etichetarea digitală voluntară, care va permite distingerea produselor preambalate de cele cu reumplerea recipientului. În acest mod se va reduce cantitatea de ambalaje şi deşeuri. Detergenții livraţi în recipiente refolosibile se supun aceloraşi norme ca şi cei preambalați.

    Vor fi introduse cerinţe de siguranţă pentru detergenţii bazaţi pe acţiunea microorganismelor. Producătorii vor fi astfel obligaţi să eticheteze prezența acestor microorganisme în detergenți.

    Se va introduce un pașaport digital pentru produse, fapt care va consolida supravegherea pieței și va garanta că numai detergenții siguri şi care respectă normele europene intră pe piața unică.

    Trimiterea la pașaportul produsului va trebui inclusă într-un registru central al Comisiei și declarată apoi la vamă.

    Inspectorii din ţările membre ale Uniunii Europene vor continua să fie responsabili de efectuarea controalelor asupra produselor, deși un nou sistem informatic va examina toate pașapoartele digitale ale produselor la frontierele externe.

    Propunerea Comisiei legată de revizuirea Regulamentului privind detergenții va fi supusă spre aprobare Parlamentului European și Consiliului.


  • Europa noastră – 04.04.2015

    Europa noastră – 04.04.2015

    Securitatea din zona Mării Mediteranei, etichetarea produselor din carne și inițiativele cetățenești – pe agenda europeană săptămâna aceasta.