Tag: etichetarea anvelopelor

  • O nouă etichetare a anvelopelor în UE

    O nouă etichetare a anvelopelor în UE

    Anvelopele comercializate în Uniunea
    Europeană vor avea etichete mai vizibile pentru consumatori, iar regulamentul
    de etichetare va fi extins și pentru pneurile pentru autocamioane și pentru
    autobuze. Aceasta este doar una dintre modificările discutate la reuniunea
    miniștrilor comunitari ai energiei, organizată la începutul acestei săptămâni
    la Bruxelles, în cadrul președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Principalul
    obiectiv al regulamentului privind etichetarea pneurilor este de a face
    transportul rutier mai eficient din punct de vedere economic și ecologic,
    precum și mai sigur, prin promovarea pneurilor eficiente din punct de vedere al
    consumului de combustibil și cu zgomot exterior de rulare redus. Eticheta unei
    anvelope conține informații privind clasa de eficiență a consumului de combustibil,
    clasa de aderență pe suprafețe umede, clasa zgomotului de rulare și valoarea
    măsurată a zgomotului, toate clasele de eficiență fiind de la A la G. De
    menționat este faptul că nivelul de performanță al acestor trei parametri de pe
    etichetă este declarat de către producători, fără nicio verificare de către
    terți.

    Pe noua etichetă vor fi și informații despre aderența pe zăpadăși pe
    gheață. Pneurile reșapate vor avea la rîndul lor etichete, după ce va fi
    elaborată o metodă de testare adecvată a performanțelor acestora. În regulament
    există şi o clauză de revizuire care prevede posibilitatea includerii pe viitor
    a încă doi parametri, kilometrajul şi abraziunea. Oficialii europeni și
    miniștrii energiei au acceptat faptul că includerea kilometrajului nu este
    fezabilă pentru moment, deoarece nu există o metodă de încercare standardizată
    fiabilă, precisă și reproductibilă pentru determinarea numărului de kilometri
    care pot fi parcurși de pneuri.

    În ceea ce privește abraziunea, Dominique
    Ristori, director general la Directoratul General pentru Energie al Comisiei
    Europene, a spus: Abraziunea este o sursă majoră
    pentru microparticule eliberate în mediul înconjurător. Așadar sperăm ca
    tehnologia să progreseze și să ne permită să avem și acest parametru şi sunt
    încrezător că ne vom atinge obiectivul în acest caz.


    Particulele provenite din uzura
    pneurilor și a drumurilor contribuie la poluarea aerului. Deoarece celelalte
    surse de poluare a aerului, precum emisiile vehiculelor, sunt reglementate,
    este posibil să particulelor provenite din uzura penurilor să li se acorde o
    atenție crescută, însă în acest moment nu este elaborată o metodă de măsurare
    standardizată. Totuși, în mai multe studii, pneurile sunt indicate drept o
    importantă sursă potențială de poluare microplastică a oceanelor.


    Etichetarea pneurilor pare un
    subiect de interes numai pentru consumatori, însă principala problemă este de
    protejare a mediului. Sectorul transporturilor reprezintă o treime din consumul
    energetic al UE, consum care s-ar putea diminua datorită unui consum eficient
    de combustibil. Rezistența lor la rulare se reflectă în proporţie de 20 până la
    30% din consumul de combustibil. Din acest motiv, reducerea rezistenței la
    rulare este importantă pentru reducerea consumului de combustibil și, totodată,
    pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.