Tag: etni

  • Românizarea României

    Românizarea României

    Statul naţional s-a bazat pe apelul la o majoritate naţională pentru a
    se fonda. Dar în statul naţional, odată înființat, au existat şi minorităţi
    care chiar şi în absenţa unor politici de deznaţionalizare tind să se
    asimileze. Nici România nu a făcut excepţie de la regula statului naţional a
    cărui inerţie este către asimilare şi omogenizare. Procesul prin care un stat
    se naționaliza, adică devenea omogen din punct de vedere etnic, a luat numele
    națiunii majoritare. În România acesta s-a denumit românizare.


    Istoricul Lucian Boia
    este cel mai controversat istoric din România contemporană deoarece a provocat
    toate clișeele și prejudecățile din istoria națională a României. Ultimul său volum,
    Românizarea României, în care vorbește despre mecanismul prin care România a
    devenit mai omogenă din punct de vedere etnic, a stârnit deja controverse. Boia
    a ținut să comenteze elementele constitutive ale națiunii și a început prin a
    arăta care este definirea acesteia. Vorbind în mare, există cele două tipuri de națiune, de ideologie
    națională, națiunea de tip francez și națiunea de tip german, mă refer la
    secolul al 19-lea. Națiunea franceză inaugurată de revoluția franceză, este o
    națiune politică, aparții corpului politic al națiunii indiferent de origine,
    limbă și alte considerente. Națiunea germană este una de ordin etnic, ești
    german fiindcă te naști german. Deci te naști german și devii francez. În ce
    privește România, românii au ales varianta germană a națiunii. E clar că încă
    pentru foarte mulți români națiunea este un concept care înglobează
    etnicitatea. Cum să fii român dacă ești neamț? Cum să-i explicăm unei bune
    părți a românilor că un neamț poate să fie român? E logic în mintea lui. Dar
    este o concepție a națiunii pe cale de a fi depășită. Totuși, tendința generală
    în lumea civilizată este de a merge spre națiunea de tip francez, de tip
    politic: suntem români indiferent de origine.


    Ce însemnă
    românizarea României? Lucian Boia s-a referit la aceasta prin comparație cu
    alte țări, nu prin faptul că românizarea a fost ceva unic: M-am referit la procesul de românizare, dar ce vreau să
    spun? Și am mai spus-o și în alte cărți. Să nu ne închipuim că toate lucrurile
    astea s-au petrecut doar în România și departe gândul meu de a critica ce s-a
    întâmplat în România, dar nici de a lăuda. Pur și simplu constat un anume
    proces care s-a petrecut într-o manieră sau alta, cu o intensitate mai mare sau
    mai mică, cu un rezultat sau altul. Dar acesta s-a petrecut cam în toatre
    statele naționale. Să ne înțelegem și să nu fim ipocriți și să credem că statul
    național apără minoritățile. Sigur că se poate găsi un punct de echilibru în
    ceea ce privește tratamentul aplicat minorităților. Dar e clar că un stat
    național nu este în principiu favorabil minorităților. Statul național are ca
    obiectiv tocmai acesta, de a cimenta națiunea respectivă, de a-i aduna pe
    oameni în jurul unei anumite culturi naționale, inclusiv în jurul unei limbi.
    Iar exemplul cel mai bun e foarte democratica Franță. Francezii, pur și simplu,
    și-au lichidat minoritățile. Nu prin genocid, nu prin mijloace brutale, dar a
    fost o lichidare perfectă pe care nici măcar cei care au practicat genoicidul
    nu au reușit s-o ducă până la capăt așa cum au reușit francezii. Până în
    preajma revoluției franceze, majoritatea locuitorilor Franței nu vorbeau
    franceza. Printr-un caracter foarte centralizat al statului, prin administrație,
    școală și armată, Franța s-a francizat.


    Lucian Boia a spus că
    naționalizarea statelor-națiune în Europa Centrală și de Est a fost un proces
    mult mai complicat și adesea mai violent:
    În Europa Centrală și de Est lucrurile s-au petrecut cu totul altfel, date
    fiind permeabilitatea acestei zone, migrațiile care au continuat până târziu,
    imperiile care și-au împărțit regiunea, cu toată vânzoleala etnică. În momentul
    constituirii statelor naționale s-au format niște majorități și frontiere dar
    în interiorul acelor frontiere s-au cuprins și minorități naționale și religioase.
    A fost imposibil să se traseze frontierele ideale care să mulțumească pe toată
    lumea. Rezultatul a fost peste ceea ce s-a realizat în România. România încă
    mai are ceva minorități, dar sunt țări ca Polonia care în perioada interbelică
    avea un procent mai mare de minoritari decât România. S-a petrecut ceeea ce
    știm: exterminarea evreilor, aici însă polonezii n-au avut nicio vină, apoi au
    pierdut teritoriile din est și au primit teritorii germane în vest, cele
    germane fiind evacuate. În prezent, în Polonia procentul minoritarilor este
    mult mai mic decât în România. În Cehia s-a petrecut cam același lucru, în
    interbelic cam o treime era populație germană.


    Raporturile dintre
    români și ceilalți în decursul timpului care au dus la formarea națiunii politice
    române au fost comentate de Lucian Boia:
    E o zonă de frontieră aici unde românii s-au întâlnit cu foarte multe
    etnii, culturi, e o zonă de întrepătrunderi etnice și culturale extraordinară.
    Și asta dă bogăția istoriei României, o bogăție de care istorii români s-au cam
    ferit. Când au scris istoria românilor ei i-au tratat concesiv pe minoritari.
    Dar dacă privești minoritățile în totalitatea lor nu e corect să le privim ca
    minorități. Sunt etnii cu trăsături culturale și religioase distincte care au
    jucat uneori un rol foarte important. Un caz celebru este Caragiale, el nu are
    ncio picătură de sânge românesc. Asta nu înseamnă că el nu e român. Și încă o
    dată ajungem la definiția românului, tot la problema națiunii, ce înseamnă să
    fii român? Chestiunea este de ordin cultural nu biologic. Cultural, Caragiale
    este român, dar biologic nu.


    Azi, România este mai
    românească din punct de vedere etnic decât era în urmă cu 70 de ani. Dar cei care
    au ales să fie români nu au fost mai puțin români decât alții.