Tag: etnii

  • PROETNICA SIGHIȘOARA

    PROETNICA SIGHIȘOARA

    La Sighișoara, are loc, în perioada 28.08 – 1.09.2024 un important festival european intercultural, ajuns la ediția a XX-a și care reunește reprezentanți ai 20 de etnii din România.

    Pe scena din centrul medieval (înscris în patrimoniul mondial UNESCO) evolueaza sute de cântăreți și dansatori; paralel, au loc dezbateri, expoziții, un targ meșteșugăresc etc. Sighișoara este locul unde s-au născut domnitorul Vlad Țepeș (1431) și Hermann Oberth (1894) – unul dintre părinții astronauticii.

  • Atracții turistice în Zalău

    Atracții turistice în Zalău

    Ajungem astăzi în
    vestul României, în municipiul Zalău. Este reședința județului Sălaj, un județ
    mic, dar locuit de mai multe etnii care și-au lăsat amprenta asupra culturii și
    civilizației locale. Vechiul târg de odinioară, situat la mică distanță de
    ansamblul roman Porolissum păstrează și astăzi o parte dintre vestigiile sale
    istorice. Scoase la lumină prin prisma evenimentelor organizate, festivaluri
    istorice, atracțiile turistice ale zonei în care se află municipiul Zalău
    merită vizitate. Chiar în centrul orașului, în Piața 1 Decembrie 1918, veți
    vedea Catedrala Adormirii Maicii Domnului, construită între anii 1930 si 1932, în
    mare parte cu sprijinul localnicilor greco-catolici și cu implicarea susținută
    a lui Iuliu Maniu, la acea vreme prim-ministru al României. Totodată, luând
    orașul la pas, veți remarca frumusețea caselor vechi și a celor câtorva muzee
    aflate pe teritoriul său. Printre acestea, Muzeul de Artă și de Istorie, spune Mircea
    Groza, de la Asociația de dezvoltare intercomunitară Sălaj Plus. Muzeul
    a dezvoltat un concept modern și propune o incursiune în istorie prin
    tehnologiile actuale: realitate virtuală sau augmentată și modele 3D. De
    asemenea, se are deja în vedere un nou concept de program expozițional sub
    titulatura Vreau la muzeu. Acesta are în prim plan expozițiile 3D. Muzeul
    ține pasul cu ceea ce se întâmplă în lume și sunt atâtea de arătat.


    Cei care ajung în
    Zalău nu ratează una dintre cele mai importante zone de cercetare arheologică
    din România. Mircea Groza, de la Asociația de dezvoltare intercomunitară Sălaj
    Plus. Faptul că se află în imediata apropiere a municipiului
    reședință de județ, Zalău, ne avantajează. De altfel, toate traseele sunt în
    jurul acestui punct de atracție. Este cel mai mare castru de graniță din Dacia
    romană. Are amfiteatru, clădiri religioase și fortificații minore din zona
    limesului. Limesul era granița imperiului roman, iar noi suntem în partea de
    nord a acesteia. Am amenajat acest complex arheologic astfel încât să fie mai
    accesibil turiștilor. S-au creat în interiorul castrului spații de odihnă și
    recreere, într-o zonă cu belvedere. S-au făcut reconstituiri grafice pe 45 de
    panouri, conținând și informații. S-a amenajat un centru de informare turistică
    în care există și un magazin de suveniruri. Avem permanent ghid specializat.
    Lucrăm la aplicații care vor facilita accesul la informații despre complexul
    arheologic.


    Zona este
    recunoscută la nivel național și prin prisma producției de vinuri și pălincă. Oferta gastronomică a Zalăului este
    una bogată și îi poate mulțumi pe toți turiștii, spune Mircea Groza, de la
    Asociația de dezvoltare intercomunitară Sălaj Plus. Palinca de
    Zalău putem spune că e un brand local. Totodată, avem crame care funcționează
    în continuare și pot fi vizitate. Apicultura, de asemenea, e des întâlnită în
    satele din Sălaj. Bineînțeles, nu pot uita de marea mea pasiune, gastronomia.
    În ultimii 40 de ani, am făcut cercetări în domeniul gastronomiei tradiționale.
    Numai în județul Sălaj am reușit să identific și să documentez 397 de rețete de
    ciorbe și de supe diferite ca denumire, ingrediente și gust. Turistul are
    oportunitatea de a-și desăvârși experiența și prin aceste preparate deosebite.
    Am susținut mereu că România e reprezentată gastronomic de câteva preparate
    deosebite: ciorbe, supe, borșuri și de tocane. Avem o diversitate
    incredibilă.


    Invitația a fost lansată. Până data viitoare, când vă
    așteptăm cu o nouă destinație, drum bun și vreme frumoasă!


  • Proetnica alternativă

    Proetnica alternativă

    Ultimele două
    ediții ale celui mai mare festival al etniilor – Proetnica, n-au mai fost
    ținute la Sighisoara, din cauza pandemiei. Organizatorii au acoperit această
    absență temporară oferind, cu sprijnul Guvernului și al unor asociații
    neguvernamentale o Conferință despre
    drepturile minorităților în perioada de criză sanitară și o Academie a
    tinerilor – reprezentanți a 19 etnii conlocuitoare din România.


  • Spiritualitate românească și conviețuire interetnică în județul Covasna

    Spiritualitate românească și conviețuire interetnică în județul Covasna

    Reportaj la
    Centrul European de Studii Covasna-Harghita al Academiei Române. Munca de cercetare și de punere în valoare a
    contribuției românilor într-o zonă
    populata majoritar cu secui – merit al
    unui colectiv condus de sociologul dr. Ioan Lăcătuș. Înregistrare
    la Sfântu Gheorghe.

  • Bucureștiul armenesc

    Bucureștiul armenesc

    Diversitatea etnică a Bucureștiului a fost consemnată de
    majoritatea celor care au trecut prin capitala Munteniei în decursul timpului.
    Pe lângă români, la București conviețuiau etnii balcanice, etnii
    central-europene și orientale. Între acestea din urmă, o pondere semnificativă
    o reprezentau armenii. Aceștia nu aveau o pondere numerică însemnată, ci una importantă
    la nivelul elitelor care creionau tendințele și orientările vremurilor.
    Bucureștiul armenesc a fost o realitate care a lăsat urme în mentalul colectiv
    și în memoria topografică. La un kilometru est de punctul 0 al capitalei
    României este Biserica armenească, în apropiere de ea se află și strada
    Armenească, locul de unde începea cartierul uneia dintre cele mai traumatizate
    populații din istorie. Cimitirul armenesc, odată la marginea de est a
    Bucureștiului, este acum unde începe cartierul Pantelimon, unul dintre
    cartierele Bucureștiului construite în anii 1970.


    Un ghid
    mai potrivit pentru Bucureștiul armenesc nu putea fi decât un armean. Este
    vorba despre istoricul și jurnalistul Eduard Antonian, unul dintre cei mai
    activi membri ai comunității armenești din București. De la el am aflat despre
    primii armeni din București. Primele urme de
    locuire datează din Evul Mediu când armenii au venit aici și au început
    negustoria. Dar despre o comunitate armenească bine închegată putem vorbi pe
    vremea negustorului Manuc. De altfel, el a făcut prima biserică armenească din
    București, din lemn, pe locul unde se află actuala biserică armenească,
    ridicată pe ruinele bisericii lui Manuc, în secolul 18, pe la 1760. Desigur că
    o biserică nu putea fi construită dacă nu existau enoriași, dacă nu exista o
    mahala armenească, dacă nu exista o școală. Cartierul armenesc din București
    ține de la Biserica armenească până la Obor, pe întreaga Cale a Moșilor. Nu s-a
    făcut niciodată o statistică, un recensământ, deci nu putem spune cu exactitate
    numărul armenilor, dar putem spune că în București erau câteva mii. Începând cu
    anul 1915, după genocidul armean din Imperiul otoman când au început să vină
    armenii refugiați, comunitatea s-a mărit.


    Comunitatea
    armenească din București a fost una dinamică, a oamenilor cu o meserie și a
    celor întreprinzători. Eduard Antonian. Armenii în majoritate erau mici meșteșugari, se ocupau cu negoțul, cu
    schimbul de bani. Erau potcovari, șelari, cizmari. Vindeau carne, erau
    măcelari. Vindeau carne armatelor, o duceau către turci. Veneau alți negustori,
    care la rândul lor aveau contracte cu armata turcă, și luau carne de aici.
    Armenii la rândul lor luau pielea vitelor din care se făcea echipament militar
    precum cizme, ranițe, saci de la armenii din Gherla, care erau cei mai mari
    crescători de animale din zonă. Armenii din Gherla, la rândul lor, aprovizionau
    și armata austriacă. Armenii dădeau și pe caiet, adică pe datorie. Vindeau
    mai mult și mai ieftin și de aceea au fost urâți de concurența evreiască și
    grecească. Acesta a fost succesul afacerilor armenești. Tradiția aceasta s-a
    păstrat până la venirea comuniștilor.


    Bucureștiul
    armenesc însemna mai ales cartierul unde locuiau armenii. Viața cotidiană a
    armenilor bucureșteni este redată din propriile amintiri dar și din documentele
    epocii de Eduard Antonian. Cartierul
    armenesc a fost foarte bine sistematizat, erau acele case-vagon, eu am
    copilărit într-o astfel de casă, tocmai pe Calea Moșilor. Se aduna acolo
    întreaga familie. Unde am copilărit eu au trăit cei trei frați Antonian cu
    familiile lor, cu neveste și copii. Mai era și o sumedenie de veri și neamuri.
    Se strângeau toți în curtea mare și se făceau mese mari, atmosfera era de
    neuitat. Toți vecinii se cunoșteau între ei, își beau cafeaua de dimineață,
    duminica se strîngeau și se duceau întâi la biserică și după aceea la cimitirul
    armenesc. Era o comunitate foarte unită, se ajutau foarte mult între ei.


    Unul dintre cei mai mari antreprenori
    din istoria României a fost armeanul Emanuel Mârzaian, cunoscut ca Manuc-bei,
    în a doua jumătate a secolului al 18-lea. Om de afaceri și diplomat, Manuc a
    ajuns în cele mai înalte sfere ale puterii în Imperiul otoman și Rusia. Rolul
    lui în apariția unui centru al afacerilor în București a fost esențial. Eduard
    Antonian. Când s-a făcut
    Hanul lui Manuc, în 1809, el avea acolo o mică piață și oferea spațiu pentru
    prăvălii. Armenii erau scutiți de taxe, nu plăteau chirie pe acele dughene,
    totul gravita în jurul Hanului lui Manuc. Relațiile cu majoritatea românească nu
    au fost tensionate, armenii au fost considerați întotdeauna integrați, nu au
    ridicat niciodată niciun fel de problemă. Bucureștenii i-au fost foarte
    recunoscători lui Manuc deoarece a sistematizat toată zona aceea a Centrului
    Vechi prin construirea hanului. Să nu uităm de invazia turcă de la începutul
    secolului al 19-lea când Manuc a luat toate familiile negustorilor care erau în
    jurul lui și le-a găzduit la el în han. A închis porțile și turcii n-au putut
    intra. Manuc a adus un element de civilizație în Bucureștiul de altădată. Era
    ceva de admirat dacă te vedea lumea bună plimbându-te în jurul Hanului lui
    Manuc. Terenul pe care a fost construit Hanul lui Manuc i-a fost vândut
    acestuia de voievodul Ghica la un preț modic pentru că Manuc îi promisese că va
    reface toată acea zonă.



    Urmele
    Bucureștiului armenesc de azi se văd mai puțin ca în trecut, dar unele sunt
    încă acolo. Orașele se transformă și vremurile se schimbă și nici capitala
    României nu stă în loc.