Tag: eurosceptici

  • Europenism versus Euroscepticism

    Europenism versus Euroscepticism

    Uniunea Europeană trece printr-o perioadă de criză care pune la încercare încrederea cetățenilor în acest proiect. Criza sanitară a atras după sine o criză economică și financiară, dar și o criză a modelului european. Este o perioadă în care discursul eurosceptic și anti-european este unul destul de agresiv, inclusiv prin propagarea de informații false.


    Este și motivul pentru care Biroul Parlamentului European în România a organizat, împreună cu Centrul Roman de Politici Europene – CRPE, o dezbatere pe tema Europenism versus euroscepticism. Viitorul Europei. Au participat membri ai Parlamentului European, experți și reprezentanți ai mediului academic.

    UE a fost criticată, cel puțin în prima parte a pandemiei, din cauza reacției întârziate la criza sanitară, a lipsei de solidaritate. Pe de altă parte, reprezentanți ai instituțiilor europene, inclusiv europarlamentari români, au declarat că nu așa a reacționat Uniunea. Problema ține în mare măsură de lipsa de comunicare. Și asta este ceea ce au scos în evidență și reprezentanții mediului academic participanți la dezbatere, care au analizat reacția instituțiilor europene și reacțiile europenilor.


  • Cetățenia europeană ep. 1

    Cetățenia europeană ep. 1

    În calitate de cetățeni ai unei țări din UE, suntem, în mod automat, cetățeni ai UE. Cetățenia europeană vine cu multe drepturi, dar și cu responsabilități. Ce înseamnă să fii cetățean european? Cum ne raportăm la cetățenia europeană? La aceste întrebări răspunde în acest prim episod, dar și în următoarele dedicate cetățeniei europene, lector univ. dr. Miruna Butnaru Troncotă.

    Odată cu Tratatul de la Lisabona, avem Carta drepturilor fundamentale – capitolul 5 al Tratatului. Este pentru prima dată când într-un tratat constituțional, cum a fost el numit, se face referire exactă la drepturile pe care noi le avem ca cetățeni. Deci, putem vorbi de o consfințire legală, foarte clară, a cetățeniei europene. Și foarte necesară. Pe fondul populismului și al euroscepticismului și al atacurilor la adresa statului de drept din anumite state membre, cetățenia europeană poate deveni o ancoră democratică. De aceea, cunoașterea drepturilor e foarte importantă ( Miruna Butnaru Troncotă).



  • Tusk: Mai sunt doar 20 – 30% şanse ca Marea Britanie să rămână în UE

    Tusk: Mai sunt doar 20 – 30% şanse ca Marea Britanie să rămână în UE

    Preşedintele Consiliului European, Donald Tusk, consideră că şansele ca Marea Britanie să rămână în Uniunea Europeană sunt în momentul de față de 20-30 la sută. În opinia sa, ar fi nevoie de un nou referendum pentru a putea lămuri problemele apărute în procesul de separare.

    Vorbesc în numele guvernului și cu acordul premierului Harold Wilson. Vă cerem să faceți două lucruri: înainte de toate să mergeți la vot la referendumul pentru apartenența la Comunitatea Economică Europeană, iar în doilea rând, guvernul vă îndeamnă să votați DA. Cât se poate de clar DA!

    Sunt cuvintele rostite de parlamentarul laburist, James Callaghan, în timpul campaniei care a precedat referendumul din 4 iunie 1975. Britanicii au fost chemați atunci să se pronunțe prin vot dacă sunt de acord ca țara lor să facă parte din Comunitatea Economică Europeană la doi ani de când Regatul Unit intrase oficial în organizație. Iar calitatea de membru a fost validată de 67 la sută din cei care au mers la urne.

    Anii au trecut, iar Comunitatea Economică Europeană a devenit Uniunea Europeană. În 2016, britanicii au fost chemați din nou la vot, și tot în luna iunie, dar pe data de 23, să spună dacă vor să mai facă parte din spațiul comunitar. În plin avânt al euroscepticilor, ei au ales de data această să iasă din Uniune cu o majoritate de 51.9 la sută din voturi. Au fost așadar două consultări organizate în Marea Britanie pe tema apartenenței la construcția comunitară, iar într-un interviu acordat zilele trecute cotidianului polonez Gazeta Wyborcza, președintele Consiliului European, Donald Tusk, spune că și-ar dori un nou referendum. Argumentul său este simplu: dacă în 2016 a fost posibilă schimbarea deciziei luate în 1975, atunci ar trebui să fie posibilă organizarea unui nou referendum privind Brexitul.

    Donald Tusk şi-a exprimat, de altfel, de mai multe ori dezamăgirea faţă de rezultatul consultării de acum trei ani și față de problemele apărute în procesul de separare: M-am întrebat cum arată acel loc special din iad pentru cei care au promovat Brexit-ul, fără să aibă măcar schiţa unui plan pentru realizarea lui în siguranţă.

    În opinia lui Donald Tusk, adevărata dezbatere asupra consecinţelor Brexitului nu a început înaintea sau în timpul campaniei pentru referendumul din 2016, ci… după vot.

    Astăzi rezultatele probabil ar arăta diferit”, este de părere Donald Tusk. Stabilit inițial pentru 29 martie, divorțul dintre Londra și Bruxelles a fost amânat până cel târziu pe 31 octombrie. Până la finalul acestei perioade, Regatul Unit va avea posibilitatea de a revoca articolul 50 care face posibilă ieșirea unei țări din Uniunea Europeană ) și de a renunța cu totul la Brexit. Această prelungire este pe atât de flexibilă pe cât mă așteptam și ceva mai scurtă decât anticipasem. Este totuși suficientă pentru a găsi cea mai bună soluție posibilă, a afirmat Donald Tusk.

    Marea Britanie este însă în continuare în căutarea un compromis care să permită ratificarea în Parlament a Acordului de retragere din spațiul comunitar. Iar până când se va produce divorțul, Regatul Unit va participa la alegerile pentru Parlamentul Europena. Scrutinul este stabilit pentru 23 mai în această țară.


  • Reducerea disputelor din interiorul Uniunii Europene

    Reducerea disputelor din interiorul Uniunii Europene

    Europarlamentarul român Răzvan Popa consideră că discursul președintelui Comisiei Europene Jean-Claude Juncker despre starea UE, discurs prezentat recent în plenul Parlamentului European a punctat adevăratele probleme și obiective ale Uniunii Europene, cu accent pe câteva de mare interes pentru România: nevoia de mai multă solidaritate și mai puține bariere; necesitatea de a reduce decalajele și disputele în interiorul UE.

    Eurodeputatul atrage atenția însă că Manfred Weber, liderul europarlamentarilor PPE și aspirant la șefia viitoarei Comisii Europene, dovedește o viziune greșită despre UE, care poate stimula reacțiile populiste și naționaliste.

    Iată opinia europalamentarului român Răzvan Popa referitoare la reducerea disputelor din interiorul UE, opinie exprimată în plenul Parlamentului European de la Strasbourg: Apreciez discursul domnului Juncker echilibrat și responsabil, nevoia de solidaritate se simte acum mai mult ca oricând în această perioada de provocări. Mi-a lăsat însă un gust amar atitudinea domnului Weber, care prin discursul sau nu face decât să slăbească proiectul european și să îngroașă rândurile euroscepticilor, un discurs al dezbinării. Este exact opusul a ceea ce ne dorim cu toții și exact lucrul subliniat și de Președintele Juncker. Domnule Weber, România merită să intre în spațiul Schengen, pentru că România și-a îndeplinit toate obligațiile față de Europa, iar cetățenii români au drepturi egale cu ceilalți cetățeni europeni. Felul în care dumneavoastră și alți colegi atacați România nu face decât să slăbească încrederea cetățenilor români în proiectul european. Din păcate, ați transformat popularii europeni în populiștii europeni .






  • Cine se teme de eurosceptici?

    Cine se teme de eurosceptici?

    Euroscepticismul, populismul şi chiar extremismul sunt în creştere în Uniunea Europeană, fapt anticipat de sondajele de opinie şi confirmat de scrutinul europarlamentar din mai. Harta noului executiv comunitar indică menţinerea pe prima poziţie a Grupului Partidului Popular European (creştin democrat), urmat de Grupul Alianţei Progresiste a Socialiştilor şi Democraţilor. Liberalii rămân al treilea grup în noul Parlament European, urmaţi de Verzi. Toate cele patru grupuri pierd, însă, locuri faţă de executivul anterior. Stânga radicală este în urcare, la fel şi grupul Europa Libertăţii şi Democraţiei, construit în jurul UKIP. Altfel spus, rezultatele au confirmat temerile celor care se tem de partidele eurofobe şi eurosceptice.



    Există motive puternice pentru aceste temeri – formaţiunile amintite reprezintă un glas critic la adresa a ceea ce este Europa astăzi şi împărtăşesc multe idei “contra”: sunt anti-imigraţie, contestă spaţiul Schengen şi libera circulaţie a persoanelor, susţin renunţarea la euro, considerat principal vinovat pentru criza economică din Europa şi, în sfârşit, nu exclud ideea de a lăsa Uniunea Europeană să se prăbuşească.



    Nu este atât de greu de înţeles de ce aceste mişcări radicale şi anti-UE seduc şi conving tot mai mulţi europeni, spun analiştii de la DIÁRIO ECONÓMICO – pentru că cei care guvernează au ratat prea multe aşteptări, au permis rigorii Bruxelles-ului să preia frâiele, le-au permis economiilor europene să se fragmenteze şi să se nască o Europă divizată între bogaţi şi săraci, între puternici şi slabi, între autoritari şi supuşi. Şi în faţa atâtor incertitudini, cine poate să nu devină sceptic cu privire la viitorul Europei? S-a spus despre aceste alegeri europarlamentare că vor fi diferite, inclusiv din punct de vedere al campaniei.



    Analistul politic Bogdan Chirieac explică: A fost o campanie pe subiecte post-criză economică. Deci, nu s-a vorbit despre Europa viitorului ci despre imigraţie, şomaj, locuri de muncă, deci chestiuni de politică internă mai degrabă specifice fiecărui stat. Europa, în general, nu cred că are a fi mândră cu rezultatul acestor alegeri şi cu campania care s-a desfăşurat.”



    Ceea ce este surprinzător este prezenţa la vot mai bună decât acum cinci ani de zile, remarcă, pe de altă parte, analistul Cristian Pârvulescu: Şi în Europa, în general, şi în România, e un semn al faptului că europenii s-au mobilizat împotriva Europei sau nu? Dacă ne luăm după rezultatele din Franţa, da. Dacă ne luăm după rezultatele din România sau Belgia, situaţia pare mult mai complicată. Extrema dreaptă antieuropeană câştigă mandate importante, dar cu toate acestea, principalele partide politice europene controlează în continuare Parlamentul European de la distanţă.”



    Alegerile din România nu au adus mandate care să consolideze rândurile euroscepticilor. Care a fost miza cea mare a acestor alegeri europarlamentare în România? Din nou, Bogdan Chirieac: A fost una singură în România. Alegerile prezidenţiale din toamnă. Nimic alteva. Politicienii noştri nu au reuşit să trezească interesul românilor pentru europarlamentare. Pur şi simplu nu s-a reuşit acest lucru. A fost o încleştare îngrijorătoare pe teme de politică internă, nici măcar pe teme de politică internă, ci pe atacuri la persoană între domnul Băsescu şi domnul Ponta. Dânşii au ocupat întreaga scenă politică şi întreaga scenă media şi rezultatele s-au văzut în consecinţă. A fost o campanie pro şi anti-Băsescu. Câştigătorul cel mare este PSD, pierzătorii sunt, acum când vorbim, PNL şi PDL fiindcă PMP şi rezultatul pe care l-au obţinut îl scot pe domnul Băsescu, în opinia mea, din politica activă.”



    Până acum, România a ţintit cel mai des funcţii cu mai mică însemnătate în Parlamentul European – vicepreşedinţi de comisii, de delegaţii. Spre ce se va tinde acum? Din nou, Bogdan Chirieac: Nu cred că vor fi modificări spectaculoase. Gândiţi-vă că am avut un supercomisar european la agricultură, Dacian Cioloş, care a acţionat, în primul rând, ca un comisar european, nu ca un trimis al României în Comisia Europeană. Deci, standardul european este satisfăcut, standardul românesc însă şi, în general, standardul tuturor naţiunilor care au oameni în asemenea funcţii ar fi trebuit satisfăcut altfel. Deci, să nu aşteptăm nimic de la românii puşi în funcţii mari la Bruxelles – vor fi critici acerbi ai României în primul rând.”



    România trimite în Parlamentul European 32 de reprezentanţi. Alianţa electorală de stânga, la guvernare, PSD-UNPR-PC, câştigătoarea scrutinului, a obţinut 16 mandate, iar partidelor din opozitia de centru dreapta, PNL şi PDL, le-au revenit şase, respectiv cinci mandate. UDMR (partener la guvernare) a obţinut 2 mandate, la fel şi Partidul Mişcarea Populară (pro-prezidenţial, opoziţie). Lista este completată de independentul Mircea Diaconu, apariţie suprinzătoare într-o lume dominată de structuri de partid.

  • Vot pentru Parlamentul European

    Vot pentru Parlamentul European

    După o campanie care a avut prea puţin de-a face cu problematicile europene — adică locuri de muncă, fenomenul migraţiei, politicile sociale – alegerile din România pentru Parlamentul European au oferit, cu o singură notabilă excepţie, rezultatele anticipate. Alianţa electorală de stânga PSD — PC — UNPR, în jurul căreia este construit cabinetul de la Bucureşti, şi-a tras partea leului şi va trimite în legislativul comunitar aproape jumătate din cei 32 de eurodeputaţi ce vor reprezenta România.



    Urmează, la mare distanţă, două formaţiuni de centru-dreapta, PNL şi PDL. Vor mai intra în legislativul de la Bruxelles UDMR şi nou creatul Partid Mişcarea Populară, pro-prezidenţial, aflat la primul test electoral, ambele nu departe de pragul de 5%. Într-o competiţie ce părea să aparţină exclusiv partidelor, succesul actorului Mircea Diaconu ca independent reprezintă o surpriză. Războiul în justiţie purtat de el pentru a obţine validarea unei candidaturi îndelung contestate l-a transformat, în percepţia publică, într-un luptător anti-sistem şi s-a convertit în nesperate voturi.



    Odată încheiat un euroscrutin ce nu a fost mai mult decât un antrenament cu public pentru alegerile prezidenţiale din noiembrie, sezonul negocierilor politice poate fi declarat deschis. Pe zona de centru-dreapta, lucrurile s-au simplificat, întrucât alegerile europarlamentare au trimis în tuşă partide de buzunar, precum Forţa Civică sau PNŢCD, ce pretindeau să joace roluri mult peste statura lor politică în viitoarele pertractări. PNL, numărul unu în opoziţie, confirmat şi de aceste alegeri, consideră că urgenţa este crearea unui front anti-PSD.



    În aceeaşi logică, a luptei împotriva forţelor de stânga, liberalii au anunţat că eurodeputaţii săi vor trece de la grupul ALDE — Alianţa Liberalilor şi Democraţilor Europeni — la Partidul Popular European, pentru a se evita preluarea preşedinţiei Comisiei Europene de către Socialişti. Prin configuraţia politică pe care o propune în PE, România contrazice o tendinţă îngrijorătoare care se manifestă la nivel european.



    În condiţiile în care euroscepticii şi extremiştii şi-au luat avânt, mai ales graţie voturilor masive primite în Franţa şi Marea Britanie, România nu va trimite în PE niciun partid de orientare populistă sau xenofobă, deoarece PRM şi PP-DD au ratat prezenţa în legislativul comunitar. Chiar dacă s-a subţiat, Grupul popularilor europeni va avea cei mai mulţi europarlamentari şi în noul Legislativ, fiind urmat de cel al socialiştilor şi democraţilor. Niciunul din ele nu va deţine, însă, majoritatea de 376 de mandate, ceea ce anunţă negocieri dificile şi obligă la compromisuri.