Tag: exporturi Ucraina

  • Premierul român în Ucraina

    Premierul român în Ucraina

    Vizita de o zi a delegaţiei guvernamentale româneşti, condusă de premierul Marcel Ciolacu, în Ucraina invadată de trupele ruse a adus semnarea unui memorandum privind consolidarea cooperării în asigurarea tranzitului sigur al produselor ucrainene către pieţele lumii. Acesta include şi o anexă privind strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere şi a punctelor de trecere a frontierei dintre cele două ţări.



    Comisia Europeană a salutat imediat înţelegerea de la Kiev, care confirmă sprijinul constant acordat de România Ucrainei pentru a-și exporta producția agricolă și industrială, sursă majoră de venituri pentru cheltuielile de război. România are un rol esențial în funcționarea culoarelor de solidaritate și se angajează în mod constructiv cu toate părțile implicate, inclusiv prin intermediul Platformei comune de coordonare a culoarelor de solidaritate Uniunea Europeană-Ucraina. Comisia încurajează o astfel de cooperare strânsă între statele membre ale Uniunii și Ucraina” — precizează un comunicat al Executivului comunitar.



    La întâlnirea dintre premierii Marcel Ciolacu şi Denis Şmîhal au mai fost semnate un acord privind construcţia unui pod rutier de frontieră, peste râul Tisa, precum şi documente de cooperare în domeniile industriei de apărare şi industriei farmaceutice.



    La Kiev, premierul român a fost primit de şeful statului, Volodimir Zelenski, şi a discutat şi cu preşedintele Parlamentului, Ruslan Stefanciuk. Ciolacu le-a amintit amfitrionilor că, pentru a adera la Uniunea Europeană, Ucraina trebuie să respecte principii clare, printre care şi drepturile minorităţilor naţionale.



    Peste 400 de mii de etnici români trăiesc în țara vecină, majoritatea în nordul Bucovinei, nordul și sudul Basarabiei și Ținutul Herța, teritorii românești răsăritene anexate, în 1940, în urma unui ultimatum, de Uniunea Sovietică stalinistă și preluate, în 1991, de Ucraina, ca stat succesor. După invadarea Ucrainei de către trupele ruse, numeroși etnici români au plecat pe front sub drapel ucrainean.



    Altminteri, vestea bună cu care premierul Ciolacu s-a întors de la Kiev e că autorităţile de acolo nu mai recunosc aşa-zisa limbă moldovenească, care-i separa arbitrar pe românofoni şi acredita existenţa a doua minorităţi diferite. Respins de toţi lingviştii autentici, conceptul de limbă moldovenească a apărut în primii ani ai regimului bolșevic, cu o motivație pur ideologică: crearea unei indentități etnice diferite de cea română, care să legitimeze pretenţiile imperialiste ale Moscovei.



    Însuși ultimul șef al poliției politice, KGB, din aşa-zisa republică socialistă sovietică moldovenească, generalul Tudor Botnaru, recunoștea, acum mai bine de trei decenii, că s-a făcut totul pentru a diminua dragostea față de o limbă română literară, ca să fie promovat moldovenismul primitiv.”






  • Culoarele solidarității cu Ucraina

    Culoarele solidarității cu Ucraina

    Războiul din Ucraina are un impact grav și asupra exporturilor din statul vecin, mai cu seamă cele de cereale, foarte importante atât pentru economia ucraineană, cât și pentru țările importatoare din Europa, Asia sau Africa, printre care și state sărace unde populația depinde de cerealele venite din afara granițelor.



    Transporturile din Ucraina așteaptă chiar și o lună să efectueze procedurile vamale



    Exporturile ucrainene sunt împiedicate de blocada porturilor de către armata rusă, dar și din cauza mai multor factori logistici. Potrivit Comisiei Europene, mii de vagoane și camioane așteaptă efectuarea procedurilor vamale pe partea Ucrainei. În medie, un tren de marfă așteaptă 16 zile să treacă granița, însă timpii de așteptare cresc până la 30 de zile în unele puncte de trecere a frontierei. O altă problemă este creată de dimensiunile ecartamentului feroviar. Vagoanele ucrainene nu sunt compatibile cu cea mai mare parte a rețelei feroviare a Uniunii, astfel încât majoritatea mărfurilor trebuie transbordate în camioane sau vagoane care corespund ecartamentului standard al UE.



    Drept urmare, Executivul european a prezentat, joi, un set de acțiuni menite să ajute Ucraina să își exporte produsele agricole prin “culoarele solidarității, așa cum au fost denumite rutele logistice alternative pentru exporturile ucrainene în propunerea Comisiei.



    20 de milioane de tone de cereale trebuie exportate în mai puțin de 3 luni



    Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, spune că Ucraina trebuie să exporte cel puțin 20 de milioane de tone de cereale în următoarele luni, pentru a face loc recoltelor de anul acesta:


    Ucraina stochează în momentul de față circa 40 de milioane de tone de cereale, iar jumătate din această cantitate trebuie exportată până la sfârșitul lunii iulie (n.r. anul curent). Este o provocare de proporții gigantice; prin urmare, este esențial să se coordoneze și să se optimizeze lanțurile logistice, să se creeze noi rute şi să se evite, pe cât posibil, blocajele. Atât pentru soluțiile pe termen scurt, cât şi pentru cele pe termen lung, vom acționa împreună cu autoritățile ucrainene şi în strânsă colaborare în special cu statele membre învecinate, care au depus eforturi enorme pentru a ajuta în timpul acestei crize, a transmis Adina Vălean în cadrul unei conferințe de presă.

    Conferința de presă susținută de comisarul pentru transporuri, Adina Vălean, pe tema coridoarelor solidarității



    Portul Constanța, crucial pentru Ucraina în vreme de război



    România, prin granița terestră de 650 de kilometri cu Ucraina, dar mai ales prin ieșirea la Marea Neagră, are un rol extrem de important pentru exporturile din statul vecin după cum subliniază și Adina Vădean:


    Portul Constanța este poarta de ieșire a exporturilor de cereale ucrainene către piețele sudice din nordul Africii și Orientul Mijlociu. Vom coordona și lucra cu transportatori, exportatori, autorități naționale pentru a fluidiza exporturile de produse agricole din Ucraina. Măsurile propuse sunt de la eficientizarea controalelor vamale la mobilizarea de echipamente și vehicule acolo unde este nevoie, de la identificarea de noi rute la prioritizare transporturilor pe anumite coridoare.



    Comisarul european al transportului a îndemnat statele membre să pună la dispoziție toate resursele pentru a asigura echipamentele necesare de încărcare și descărcare a cerealelor, printre care vagoane de tren, camioane și vapoare. Totodată, oficialul european a solicitat mărirea capacității de inspecție în punctele de frontieră, astfel încât acestea să funcționeze non-stop, în toate cele șapte zile zilele săptămânii.