Tag: faliment

  • City Insurance, despăgubiri mai rapide

    City Insurance, despăgubiri mai rapide

    Şoferii
    ghinionişti care trebuie să îşi repare maşinile în baza unei poliţe RCA emise
    de compania City Insurance vor fi despăgubiţi mai repede prin Fondul de
    Garantare a Asiguraţilor. Potrivit unei ordonanţe de urgenţă aprobate luni de
    Guvern, ei nu mai trebuie să aştepte până ce instanţa va declara definitiv
    falimentul fostului lider pe piaţa asigurărilor românești, ci vor fi
    despăgubiți într-un termen mai scurt. Actul normativ prevede, totodată, majorarea plafonului de garantare de la
    450 de mii la 500 de mii de lei (circa 100 de mii de euro). Cu detalii, ministrul
    de Finanţe, Dan Vîlceanu: ʺFondul este îndreptăţit să efectueze plăţi
    aferente despăgubirilor cuvenite creditorilor de asigurări în termen de 60 de
    zile – şi aici urmează modificarea – termen calculat de la data publicării în
    Monitorul Oficial a deciziei ASF de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi
    constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului. Până
    acum, puteai aplica într-un termen de la intrarea în faliment, deci practic se
    întâmplă mai repede cererea pe care poţi să o faci către Fondul de Garantare.ʺ

    Premierul liberal Florin Cîţu a cerut mai multe anchete în cazul falimentului
    de la City Insurance. El crede că Autoritatea de Supraveghere Financiară şi
    Fiscul ar trebui să prezinte public rezultatele rapoartelor cu privire la
    companie. Răspunsuri vor şi parlamentarii despre cum a fost posibilă o nouă
    prăbuşire pe piaţa asigurărilor auto, după ce, în România, în urmă cu câțiva
    ani, alte două companii – Carpatica şi Astra – au ieşit de pe piaţa
    asigurărilor. Comisia economică a Senatului a chemat la audieri mai mulţi
    reprezentanţi ai instituţiilor şi asociaţiilor din domeniu. Preşedintele
    Comisiei, senatoarea USR-PLUS, Silvia Dinică: ʺEste foarte important
    ca aceste comisii parlamentare care au responsabilitate în domeniu să poată să
    lucreze, ca să evite un alt posibil eveniment de tipul acesta şi să înţelegem
    dacă este vorba de neglijenţă, de superficialitate şi ce putem face din punct
    de vedere parlamentar.
    ʺ

    Cât despre procurorii de la crimă organizată,
    aceștia vor investiga, la solicitarea acţionarilor City Insurance, modul în
    care a fost administrată compania. Acţionarii au făcut plângere penală la DIICOT şi îi acuză pe angajaţii
    din România care au gestionat compania de asigurări de constituire de grup
    infracţional organizat, înşelăciune şi delapidare. În momentul retragerii autorizaţiei de funcționare, City
    Insurance avea 3 milioane de poliţe RCA emise.


  • Scandal pe piaţa asigurărilor

    Scandal pe piaţa asigurărilor

    Intrată, la începutul lunii iunie, în administrarea specială a Fondului
    de Garantare a Asigurărilor (ASF), City Insurance, lider al pieţei asigurărilor
    auto RCA din România, nu a reuşit să depună la termen suma necesară pentru a
    acoperi cerinţa de capital minim. Este vorba de peste 150 de milioane de euro,
    iar fără această infuzie
    de capital, ASF a anunţat că firma, care deţine aproximativ 3 milioane de
    poliţe RCA, nu îşi poate continua activitatea în ţară. Dan Apostol, purtătorul
    de cuvânt al ASF: Autoritatea a
    obligat societatea să transmită într-un termen limită impus de lege, spre
    aprobare, un plan de finanţare pe termen scurt, respectiv să demonstreze că
    dispune de bani care acoperă cerinţa minimă de capital. Apoi să vină cu un plan
    de redresare reconstruit prin care să demonstreze că acoperă cerinţa de capital
    de solvabilitate. În acelaşi timp, pentru asigurarea unei conduceri prudente a
    activităţii acestei companii, Autoritatea de Supraveghere Financiară a desemnat
    Fondul de Garantare a Asiguraţilor ca administrator temporar.

    Ancheta derulată în cazul
    falimentului companiei dezvăluie posibile fraude şi operaţiuni realizate prin
    aşa-numitele paradisuri fiscale, spune şeful Direcţiei de Asigurări din cadrul
    Autorităţii de Supraveghere Financiară. Potrivit lui Valentin Ionescu, City Insurance
    declara sume fictive în conturi, iar reasigurarea riscurilor se făcea prin
    conturi offshore foarte greu de verificat Această companie avea cedare în reasigurare peste 90%, iar cedarea
    aceasta în reasigurare era făcută în paradisuri fiscale. Noi am făcut
    investigaţii cu autoritatea din Cayman şi Barbados, au venit răspunsurile după
    un an de zile şi am constat că sunt anumite probleme şi pe asigurarea acestei
    companii.

    Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras autorizaţia
    de funcţionare a City Insurance, a constatat starea de insolvenţă şi a început
    procedura de deschidere a falimentului. Sunt zeci de mii de dosare cu maşini
    lovite care au încheiată o poliță RCA cu City Insurance, iar cererile de
    despăgubire vor fi preluate de Fondul de Garantare a Asiguraţilor, care va
    achita prejudiciile. Între timp, Guvernul pregăteşte două
    proiecte de ordonanţă de urgenţă care vizează piaţa asigurărilor şi care se
    află în circuitul de avizare la Consiliul Concurenţei, a anunţat premierul
    Florin Cîţu. Unul dintre acte se referă la preţul poliţei, iar cel de al doilea
    la o formă de protecţie în cazul clienţilor companiei de asigurări City Insurance,
    dacă va fi cazul. Prin aceasta va fi urgentată plata despăgubirilor pentru
    şoferii ghinionişti nevoiţi să folosească poliţa RCA. Aşa cum este legea acum,
    ei ar trebui să aştepte luni sau poate ani până când instanţa va declara
    definitiv falimentul companiei, așa cum s-a întâmplat şi în cazul altor două
    companii, Carpatica şi Astra, care au ieşit de pe piaţa asigurărilor în urmă cu
    câțiva ani.


  • Muncind în Europa

    Muncind în Europa

    Concluziile primei dezbateri
    din acest an, parte a proiectului PACTUL PENTRU MUNCĂ – ÎMPREUNĂ
    RECONSTRUIM ROMÂNIA – derulat de Confederaţia
    Naţională pentru
    Antreprenoriat Feminin.

    Declaraţie vicepreşedintele CONAF, Nicoleta Munteanu.


  • Jurnal românesc – 15.06.2016

    Jurnal românesc – 15.06.2016

    Miniştrii apărării din ţările
    NATO au convenit, marti, la Bruxelles, să consolideze securitatea în zona Mării
    Negre şi printr-o prezenţă terestră în România, organizată şi consolidată în
    jurul unei brigăzi multinaţionale. Prezent la reuniune, ministrul Mircea Motoc
    a precizat că brigada, subordonată Comandamentului Multinaţional de
    Divizie al NATO pentru Sud-Est de la Bucureşti, va facilita activităţile de
    instruire ale statelor aliate în zona de sud-est a Organizatiei. Potrivit unui
    comunicat al MAPN, Motoc a mai spus că România poartă discuţii cu Bulgaria şi
    Turcia pentru dezvoltarea unor măsuri suplimentare de consolidare a apărării şi
    securităţii în zona Mării Negre, cu un accent sporit pe domeniile naval şi
    aerian. Ministrul român a subliniat că aceste măsuri au un caracter defensiv,
    sunt în concordanţă cu nevoile de întărire a apărării naţionale şi a Alianţei,
    survenind pe fondul creşterii prezenţei şi acţiunilor militare ale Rusiei de-a
    lungul frontierei estice a NATO, inclusiv în Marea Neagră, după anexarea
    Crimeei. În acelaşi timp, prezenţa adaptată pentru sud-est este în consonanţă
    cu abordarea mai largă a Alianţei, care nu urmăreşte confruntarea cu Rusia.




    Persoanele
    fizice îşi pot cumpăra, începând din 14 iunie, un autoturism nou prin Programul
    Rabla, de la producătorii şi dealerii autorizaţi, a anunţat
    Ministerul român al Mediului. În 2016,
    acest Program este structurat pe două componente: Rabla
    Clasic – prin care românii pot beneficia de o primă de casare pentru
    achiziţia unui autovehicul nou în schimbul unuia vechi şi Rabla
    Plus – un program nou, prin care
    este stimulată achiziţia unui autovehicul nou electric sau electric hibrid, fără
    obligativitatea casării un autovehicul vechi.




    Firmele vor putea acorda angajatilor cu contract individual de muncă
    tichete de sănătate. Acestea vor fi disponibile atât pe suport hârtie, cât si
    pe suport electronic si vor avea diverse valori nominale. Introducerea acestui
    tip de tichete va fi luată în discuţie în perioada următoare de Parlament. Tichetele de sănătate vor fi
    integral suportate de către angajator, iar nivelul maxim al sumelor care vor
    putea fi acordate salariaţilor sub formă de tichete de sănătate este
    contravaloarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată,
    pentru un salariat, în decursul unui an fiscal.




    Senatorii din Comisia Juridică au respins cererea DNA de începere
    a urmăririi penale în cazul senatorului PSD Titus Corlăţean, în dosarul votului
    din diaspora de la alegerile prezidenţiale din 2014. El este acuzat de abuz în
    serviciu şi împiedicarea drepturilor electorale. Plenul Senatului va lua
    decizia finală în acest caz marţea viitoare.




    Tribunalul
    Bucureşti a decis, marţi, intrarea în faliment a FC Rapid din cauza dificultăţiilor financiare
    cu care se confruntă de câţiva ani. Clubul, înfiinţat în 1923, are datorii de
    peste 4 milioane de euro. Deciza instanţei nu este definitivă. FC Rapid
    Bucureşti a câştigat de trei ori Campioantul Naţional, ultima dată în 2003 şi
    de 13 ori Cupa României. Pe plan internaţional, echipa a ajuns până în
    sferturile de finală ale Ligii Europa în 2006.




    România are la
    dispoziţie peste 572 de milioane de euro, în perioada 2014-2020, pentru
    proiecte ce vizează incluziunea socială si reducerea sărăciei, a declarat,
    marţi, comisarul european pentru Politică Regională, Corina Creţu, după
    discuţiile avute la Bruxelles cu ministrul Muncii, Dragoş Pîslaru. Fondurile pot fi folosite pentru a rezolva
    probleme precum părăsirea timpurie a şcolii, sărăcia, excluziunea socială. Conform Eurostat, rata persoanelor expuse riscului de sărăcie
    sau de excluziune socială în România este de aproape 40%. De asemenea, jumătate
    dintre copiii din România sunt expuşi riscului de sărăcie.

  • De la TVR la SRR – trebuie schimbată Legea 41/1994?

    De la TVR la SRR – trebuie schimbată Legea 41/1994?

    Comisiile de cultură ale Parlamentului, reprezentanţi ai ministerelor, reprezentanţi ai Preşedinţiei şi premierul Dacian Cioloş au discutat marţi cu membri ai conducerii interimare a televiziunii publice, TVR, despre salvarea financiară a instituţiei.



    O propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, iniţiată de senatorul PSD Georgică Severin, președintele Comisiei pentru cultură din Senat, se află în dezbatere publică până pe 29 februarie.



    Să găsim o soluţie în asa fel încât TVR să poată să funcţioneze nestingherit. N-am să ezit să mă refer la necesitatea unei instituţii puternice, care să aibă un rol educativ. Când în politică se amână deciziile, ele vin peste noi (…). Sper ca până la sfârşitul acestei zile să găsim măcar o parte dintre soluţiile care să facă televiziunea să funcţioneze. Dar acest lucru nu se poate face numai cerând bani, ci şi evaluând managementul”, a declarat Călin Popescu Tăriceanu. Despre Radio România, preşedintele Senatului a precizat: Stau și mă uit la radioul public, care a reușit să reînvie și regret că nu se întâmplă același lucru cu televiziunea”.



    Premierul Dacian Cioloş a declarat că, în pesajul media actual, o televiziune publică care să servească într-adevăr interesul general cu un serviciu public atractiv şi performant va fi un câştig nu numai pentru societatea românească, cât şi pentru piaţa media. Prim-ministrul a subliniat că ștergerea datoriilor printr-un sprijin de la bugetul de stat nu este posibilă pentru că ar fi considerat ajutor de stat. Executivul consideră că este nevoie de soluții pe termen foarte scurt în ceea ce privește TVR. La sfârșitul lunii martie va trebui să numiți și un Consiliu de Administrație nou. Ar fi bine ca acest nou Consiliu de Administrație să aibă și un mandat”, a declarat premierul. El a adăugat că măsurile pe termen mediu sau lung vor presupune modificări legislative.



    Senatorul PNL Mihaela Popa a subliniat, pentru Radio Iaşi, că discuţiile pe marginea gestionării situaţiei TVR trebuie să aibă la bază şi modelul de succes al radioului public. Ea a afirmat că Radio România rămâne un reper datorită modului în care îşi onorează misiunea publică, aspect completat şi de cifrele de audienţă şi de situaţia financiară. Mihaela Popa a reiterat că liberalii nu susţin iniţiativa legislativă, care pune la un loc radioul şi televiziunea publice, ale căror situaţii sunt diferite.



    Preşedintele UDMR Kelemen Hunor a declarat că rezolvarea situaţiei financiare a TVR trebuie privită independent de SRR: Trebuie să discutăm filosofia finanţării Televiziunii Române şi eu aici nu aş discuta de Radio. Radioul merge bine. Haideţi să nu încercăm să facem dintr-un singur mort încă un alt bolnav, care va muri încet-încet. Comasarea cu Radioul nu este o soluţie. Eu cred că o finanţare de la bugetul de stat ar fi o variantă şi atunci nu mai vorbim de taxe, nu mai vorbim de alte astfel de soluţii financiare, fiindcă există state unde finanţarea serviciului public de televiziune este asigurată de la bugetul de stat. (…) Nu spun că asta este o soluţie, dar trebuie discutată. Dacă nu mergem pe această variantă, atunci scutirile trebuie oprite. Nu se poate să mergem cu aceste scutiri până la infinit, fiindcă, într-adevăr, există foarte-foarte multe argumente. Se pot discuta multe, multe alte probleme, dar dacă nu găsim o rezolvare pentru Consiliul de Administraţie şi pentru datoria către bugetul de stat, eu cred că degeaba discutăm variante pe termen lung, pe termen foarte lung”.



    Președintele Comisiei pentru cultură din Camera Deputaților, liberalul Gigel Știrbu, consideră că Parlamentul poate să rezolve problema financiară a Societății Române de Televiziune prin modificarea legislației în domeniu, astfel încât serviciul public de televiziune să poată intra în insolvență. La rândul său, președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, a susținut ideea intrării în insolvență a TVR.



    Pe de altă parte, Preşedintele Director general al SRR, Ovidiu Miculescu, afirma într-o scrisoare deschisă că nu legea nr.41/1994 a împins TVR în situația dramatică în care se află, ci modul în care a fost condusă până în prezent. Cum poate susține cineva că legea e vinovată când bilanțurile activității celor două societăți pe care le guvernează, SRR și TVR, sunt atât de diferite? — se întreba Ovidiu Miculescu. Nu numai că nu va produce salvarea televiziunii publice, dar modificarea legii în forma propusăde iniţiatori riscă să producă grave și ireversibile perturbări în stabilitatea editorială şi financiară a SRR, consideră PDG al SRR, care adaugă că orice comparaţie între cele două societăți demonstrează că succesul şi stabilitatea sunt posibile sub actualul cadru legislativ.



    Schimbarea legii de dragul schimbării va afecta nu doar calitatea actului editorial, cu influenţe directe asupra dreptului la informare pentru milioanele de ascultători şi useri, dar va avea efecte şi asupra SRR ca organizație: amestecarea atribuţiilor de conducere, perturbarea lanţului de decizie, demotivarea salariaţilor şi a managerilor, măcar prin prisma faptului că această iniţiativă legislativă superficială ar induce ideea că politicul ar premia incompetenţa managerilor TVR şi ar sancționa rezultatele foarte bune, palpabile, ale managementului şi ale personalului de execuţie din SRR, se arată în scrisoarea PDG al SRR.



    Radio România Cultural şi Radio România Muzical au iniţiat o petiţie online cu titlul “Nu distrugeți cultura la Radio România!”. Petiţia este disponibilă la http://www.petitieonline.com/nu_distrugeti_cultura_la_radio_romania

  • Economia dirijată şi băncile

    Economia dirijată şi băncile

    Sistemul economiei dirijate de
    către stat a fost o piesă de rezistenţă a regimului comunist. După instalarea
    primului guvern comunist în România, pe 6 martie 1945, PCR a început să pună în
    practică acest sistem. În transformarea economiei, partidul comunist s-a bazat
    pe instituţiile de stat pe care le acaparase sub tutela armatei sovietice, pe
    cadrele proprii, pe munca ideologică, pe presiuni şi pe cointeresare. Ritmul de
    trecere de la o economie liberă de piaţă la una centralizată şi planificată a
    fost unul care a durat câţiva ani, însă cu obiective bine definite şi
    îndeplinite. Metoda a fost naţionalizarea sau confiscarea, iar băncile au fost
    printre principalele bunuri care au trecut în proprietatea statului.
    Considerate unul dintre simbolurile capitalismului, băncile au fost deposedate
    de atât de prerogativele, cât şi de activele lor, de dreptul de a da credite şi
    de a fixa dobânzi, de depozite şi alte creanţe.


    Legea nr. 119 din 11 iunie 1948
    naţionaliza întreprinderile industriale, bancare, de asigurări, miniere şi de
    transporturi, care intrau în proprietatea statului. Practic, orice mijloc de
    producţie aducător de profit era etatizat. Nicolae Magherescu, membru al
    tineretului liberal şi şef de cabinet al ministrului de finanţe Mihail
    Romniceanu, îşi aducea aminte în 1996 când a fost intervievat de Centrul de
    Istorie Orală din Radiodifuziunea Română de momentele care au urmat
    naţionalizării. Toţi
    salariaţi care erau la celelalte bănci au fost preluaţi de Banca Naţională,
    care a devenit bancă de stat şi numai prin ea se făceau toate operaţiunile
    bancare: şi de casă, şi de credite, şi decontări şi tot. Era o singură bancă,
    de atunci a început sistemul centralizat al statului. Sistemul centralizat al
    statului a început cu sistemul bancar, pentru că sistemul bancar era acela care
    deţinea pârghiile economico-financiare în mâna lui şi atunci desfiinţând tot
    sistemul bancar particular şi concentrând toate operaţiunile într-o singură
    bancă centralizată, de atunci a început sistemul centralizat de statului.

    Etatizarea
    sistemului bancar a dus la prăbuşirea economiei de piaţă şi a sistemului de
    creditare,a circulaţiei monetare, motorul unei economiii sănătoase. Mihail
    Magherescu şi-a amintit de noile condiţii în care muncea un angajat într-o
    bancă. Eram nou intrat în
    bancă şi aveam cel mai mic salariu, că eram stagiar, un salariu de vreo
    45.000.000 de lei, iar o pâine era 200.000 sau 400.000 lei, poate şi mai mult.
    Ca să distrugă sau ca să confişte toate aceste mijloace de producţie care erau
    în mâna clasei de mijloc sau a burgheziei, guvernul a venit cu o reformă
    monetară, dar nu era o reformă monetară în sensul adevărat al cuvântului, ci
    era numai o lichidare a tuturor sumelor, dar nu se dădea nimic în schimb. Noi
    care eram salariaţi eram singurii privilegiaţi pentru că primeam un salariu
    oricât de mic, dar era un salariu. Ţin minte că atunci, în 1947, am primit 30
    de lei, dar cu 30 de lei aceştia puteai să faci ceva. Alţii, care nu erau în
    câmpul muncii cum spuneau comuniştii, nu primeau nimic. Şi asta a fost cea
    mai mare lovitură care s-a dat burgheziei, că în primul rând i s-au luat banii.
    După ce a luat banii, după un an de zile, guvernul a venit cu naţionalizarea tuturor inteprinderilor particulare şi atunci
    s-a dat a doua lovitură. În anul 1952 a
    urmat a doua reformă monetară care nu s-a făcut la paritatea de 1 la 1, ci la
    paritatea de 1 la 20 şi nu s-au schimbat toate sumele pe care le aveau
    deponenţii, ci numai până la un cuantum. Acestea au fost mijloacele prin care
    Partidul Comunist a căutat să scape de burghezie şi să-şi atragă toate
    mijloacele băneşti care erau în ţară.


    Consilierii
    sovietici au fost un element esenţial în noul tip de economie pe care puterea comunistă
    de la Bucureşti îl punea în practică. Mihail Magherescu: În Banca Naţională eu, personal, am văzut consilieri
    când am fost preluat de la Banca Românescă. Pentru că eram foarte tânăr şi
    necăsătorit, am fost trimis la sucursala Ploieşti, dar nu am stat decât doi ani
    şi după aceea am revenit în centrală. Şi când am revenit în centrală, asta s-a
    întâmplat prin 1949-50, era un consilier sovietic pe care îl chema Romaşov, îmi
    aduc aminte numele perfect. Şi era neglijent îmbrăcat şi pantalonii necălcaţi,
    după câte ţin eu minte. Şi acesta a venit cu toate instrucţiunile de la
    GostBank, de la Moscova, şi noi am trecut cu toate operaţiunile noastre de
    bancă pe modelul GostBank.


    Dar Mihail Magherescu a ţinut să
    spună că regimul s-a sprijinit şi pe vechile cadre în atingerea obiectivelor
    sale. Toate capetele care
    au dirijat acest proces foarte bine pus la punct au fost cadrele vechi. Dacă
    erai curat, nu avuseşi proprietăţi sau nu aveai intreprinderi, dacă erai un bun
    salariat, erai lăsat să lucrezi. Şi tot acest aparat timp de 8-9 ani a făcut
    lucrurile astea, deci comuniştii au lucrat tot cu cadrele vechi. Eu pot să
    vorbesc mai bine despre Banca Naţională, unde am funcţionat până când am ieşit
    la pensie. Toţi foştii directori care erau mai vechi şi aveau atunci vârsta de
    45 de ani sau 50 de ani au fost înlocuiţi treptat cu cadre vechi de partid şi
    chiar cu muncitori care deşi nu aveau o pregătire financiară, se bazau foarte
    mult pe tehnocraţii care erau păstraţi în posturi şi nu erau în funcţie de
    conducere.


    Prin
    naţionalizare, băncile româneşti se integrau într-un tip de economie care nu
    fusese niciodată probat în nicio ţară dezvoltată. Economia dirijată părea pe
    hârtie una superioară celei de piaţă, dar în realitate se va dovedi tocmai
    invers: falimentul avea să fie dovedit în anii care urmau.