Tag: fantani secate

  • Efectele secetei în România

    Efectele secetei în România

    Canicula
    a fost nemiloasă în acest început de vară. A lovit mai întâi vestul României,
    apoi nord-vestul teritoriului, pentru a cuprinde, treptat, întreaga ţară şi a
    se cantona, în prezent, în sud şi est. Dincolo de disconfortul termic
    accentuat, provocat de temperaturi ce s-au apropiat, local, de 40 de grade
    Celsius şi de indicele temperatură – umezeală ridicat, la limita şi dincolo de
    pragul de 80 de unităţi, valurile succesive de căldură şi lipsa precipitaţiilor
    produc efecte pe termen mediu şi lung. Judeţele din sudul ţării, dar şi cele
    din est, sunt lovite de o secetă severă.

    Numai în judeţul Iaşi, din nord-est,
    peste 33.000 de hectare de culturi agricole din peste 40 de localităţi resimt
    lipsa acută a apei din sol. Principalele culturi agricole care au avut de
    suferit sunt grâul, porumbul şi floarea-soarelui. Iar pentru că fenomenele
    extreme se însoţesc unul pe altul, grindina care a căzut săptămîna trecută a
    produs pagube pe aproximativ 5.000 de hectare.

    Pe de altă parte, în Olt, sute
    de fântâni au secat, iar în unele localităţi pompierii aduc apă cu cisternele.
    Specialiştii susţin că dacă nu va ploua în următoarele zile, vor fi probleme
    mari, mai ales în sud, culturile fiind compromise, iar pierderile financiare
    inevitabile. Seceta prelungită va afecta, de altfel, şi culturile viitoare.

    Şi
    Dunărea suportă consecinţele secetei. Din cauza acesteia, cotele fluviului scad
    alarmant. La Galaţi, în sud-est, Dunărea coborâse ameninţător sub cota de
    atenţie. Întrucât temperaturile ridicate prognozate vor duce la scăderea
    continuă a nivelului fluviului, Administraţia Dunării de Jos Galaţi face
    demersuri pentru a încheia contracte de dragare a fluviului, iar pentru
    navigatori a fost emisă o avertizare de a se menţine în şenalul navigabil.

    La
    punctele de trecere cu bacul de la Tulcea şi Galaţi, maşinile au
    aşteptat ore în şir îmbarcarea, din cauza nivelului apei, iar bacurile nu au
    putut fi încărcate la capacitate maximă.

    Şi în portul Corabia, din sud,
    circulaţia fluvială este pusă în pericol. Dunărea a scăzut foarte mult şi s-au
    format insule de nisip ce îngustează şenalul navigabil.

    Potrivit autorităţilor
    locale, pentru transportul produselor agricole depozitate în silozurile
    construite în imediata apropiere a portului sunt folosite acum autovehicule
    care duc mărfurile până la calea ferată. Autorităţile locale solicită
    ministerului Transporturilor măsuri cât mai rapide pentru lucrări de
    întreţinere şi dragare a şenalului navigabil, astfel încât să poată fi folosit
    portul comercial din oraş, dar şi în perspectiva deschiderii portului turistic,
    anul viitor, proiect derulat cu finanţare europeană.