Tag: femeia

  • Femeia, eterna poveste în premieră la Teatrul “Stela Popescu”

    Femeia, eterna poveste în premieră la Teatrul “Stela Popescu”

    Premiera de final de an prezentată de Primăria Municipiului București, prin Teatrul Stela Popescu, condus de un an de actorul Nicolae Pungă ne poartă în lumea Bucureştiului interbelic.


    Femeia, eterna poveste este un spectacol în regia lui Attila Vizauer pe un scenariu de Ema Stere care va fi prezentat în premieră pe 18 decembrie, ora 19.00, la Sala mică a Palatului Naţional al Copiilor. Scenografia îi aparţine Ancăi Albani, iar coregrafia Ioanei Macarie. În distribuţie vă veţi întâlni cu Ana Maria Ivan – Maria, Eugeniu Cozma – Pavel, Sandu Aurel Sorin – Monsieur Jacques, soliști vocali Crina Matei / Irina Cărămizaru şi Daniel Filipescu, instrumentişti Gabriel Stănescu – vioară, Ionuț Preda – acordeon, Raul Kusak – pian și aranjament muzical. Dansează Andrei Dogaru, Alexandra Dogaru, Ștefan Rebeja, Silvia Maurițiu, Cristina Marin, Carla Waltner.

    Acţiunea se petrece pe terasa localului bucureștean Leul și cârnatul, într-o seară de vară, prin 1937 sau 1938. Maria are o poveste senzațională de spus. Ea este nimeni alta decât fosta servitoare a Titei Cristescu, ex-Miss România, otrăvită în ziua de Crăciun a anului 1935. La acea vreme, fusese un scandal imens în presă, cu atât mai mult cu cât personajele implicate erau oameni importanți. Tita Cristescu era fiica lui Gheorghe Cristescu, zis Plăpumarul, unul dintre fondatorii și primul secretar al Partidului Comunist Român.

    Dar să nu divulgăm povestea şi să vă lăsăm să descoperiţi singuri câte ceva despre Femeia, eterna poveste, o poveste despre Bucureştiul intebelic, cu muzica lui, cu rafinamentul şi misterele sale, în premiera Teatrului Stela Popescu.

  • Femeia scriitoare în spaţiul public

    Femeia scriitoare în spaţiul public

    O dezbatere având ca temă Femeile în spaţiul public a avut loc
    săptămâna trecută, la librăria Humanitas Cişmigiu din capitală, eveniment
    organizat de PEN Club România. Invitaţi: Magda Carneci, preşedinte Pen Romania,
    scriitoarele, jurnalistele şi traducătoarele Svetlana Cârstean, Adina Diniţoiu,
    Ioana Bâldea Constantinescu şi scriitorul, traducătorul şi publicistul Bogdan
    Ghiu. Pornind de la dezbaterea propusă de PEN Club le-am invitat pe Svetlana Cârstean şi Adina Diniţoiu să
    vorbească despre condiţia şi posibilităţile scriitoarei în spaţiul public
    românesc. Svetlana Cârstean este autoarea volumelor de poezie Floarea de
    menghină (Editura Cartea Românească, 2008), câştigător al celor mai importante
    premii literare româneşti, şi Gravitaţie (Editura Trei, 2015), nominalizat la
    Premiile Radio România Cultural şi Observator Cultural. Critic literar,
    jurnalist cultural şi traducator din franceză, redactor la Observator cultural,
    Adina Diniţoiu colaborează la România literară, Dilema veche, Dilemateca, Radio
    Romania Cultural. Este autoarea cărţii Proza lui Mircea Nedelciu.
    Puterile literaturii în faţa politicului şi a morţii, Editura Tracus
    Arte, 2011. Le-am întrebat pe cele două invitate cum se raportează la condiţia
    lor de scriitoare în spaţiul public.

    Svetlana Cârstean: Eu am în minte un articol din Scottish Pen citit
    recent, care încă mă obsedează pentru că acolo am găsit date. Pe scurt,
    folosind date si citate, autoarea articolului ajunge la concluzia că acţiunile
    întreprinse de bărbat sunt reprezentative pentru omenire, în timp ce acţiunile
    femeii rămân reprezentative pentru femeie. Cu alte cuvinte, tot ce scriu
    bărbaţii este reprezentativ pentru întreaga omenire, în timp ce scriem noi,
    femeile, rămâne reprezentativ doar pentru femei. Autoarea articolului face
    referire şi la un caz concret: o scriitoare care a trimis 100 de emailuri către
    diverşi editori, cu acelaşi manuscris al ei. Cincizeci de mesaje au fost
    trimise în nume propriu şi 50 în numele unui bărbat. Ca autor femeie a primit
    şapte răspunsuri, pentru cea de-a doua situaţie, şaptesprezece răspunsuri. Vă
    las să consideraţi dacă este relevantă sau nu această situaţie.


    Adina Diniţoiu: În
    general, critica literară este o zonă de putere în spaţiul literaturii,
    criticii literari, prin discursul lor asupra literaturii, de validare sau
    invalidare a unui text, execută şi un act de putere culturală, stabilindu-şi un
    anume loc în ierarhia literară. Eu am debutat cu inocenţa omului care scrie
    despre literatură, face critică, fără să se gândească la identitatea sa de gen.
    Am încercat în acel moment să fac abstracţie de gen, mi s-a părut că aşa este
    firesc, este un prim pas spre o normalitate a discursului critic şi literar.
    Îmi doresc să ajungem să vorbim normal, ca femei şi bărbaţi, fără să fie
    necesar ca noi, femeile, să luptăm pentru o cauză, fără să ne simţim
    marginalizate într-un discurs public, fără a ne simţi marginalizate fie şi
    pentru că avem parte de un exces de corectitudine politică când suntem în
    vizorul public.


    Tot Adina Diniţoiu. Despre pierderea inocenţei după momentul
    debutului: După debut, mi-am dat seama că nu este atât de
    simplu. Şi am fost obligată să iau act de identitate de gen, mi-am dat seama că
    sunt femeie, nu numai critic literar, şi că acest lucru îmi crează nişte
    dificultăţi mai mari decât aş fi bănuit. Şi atunci n-am simţit neapărat o
    marginalizare, dar am devenit conştientă de faptul că sunt critic literar, dar
    în acelaşi timp am şi o identitate feminină şi că acest lucru complică
    lucrurile în spaţiul public al ideilor şi mai ales în România, care are un
    climat mai tradiţional. Citeam zilele trecute că în 2015, într-un index
    european al egalităţii de gen, România ocupa ultimul loc, este vorba de un
    studiu realizat la nivel euroepan. Şi concluziile erau că întreaga UE se află
    abia la jumătatea drumului în această luptă a afirmării de gen, a reprezentării
    publice echilibrate femei-bărbaţi. Astfel că în momentul de faţă e nevoie să
    lupt mai mult ca femeie pentru ca discursul meu să se facă auzit.


    Svetlana Cârstean: Eu cred că
    nici măcar nu este nevoie de marginalizare. Este suficientă etichetarea, pentru
    că este o manieră foarte subtilă – n-aş numi-o chiar perversă – de a evita
    marginalizarea pe faţă împotriva căreia e mult mai simplu să lupţi sau să o arăţi
    cu degetul. E vorba de etichetare şi despre nişte prejudecăţi, concepte cu care
    operăm, care provin de multe ori din zona criticii literare, care e zona
    puterii.


    Cum e la început de drum, discuţia rămâne
    deschisă. Vorba Mihaelei Ursa, în Divanul scriitoarei (editura Limes, 2010):
    Este important de văzut dacă, din punctul de vedere al
    proiecţiei de sine, scriitoarele din România se percep armonios sau antagonic
    şi mai ales dacă li se pare necesar să problematizeze relaţia dintre existenţa
    lor publică şi cea privată, dintre creaţia artistică şi viaţa domestică -
    relaţii, după cum se va vedea, cu nesfârşite complicaţii şi nuanţe.