Tag: Festival film

  • Jurnal românesc – 14.06.2022

    Jurnal românesc – 14.06.2022

    Şeful
    Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, Gheorghe Cârciu, a efectuat, în
    perioada 10 – 12 iunie, o vizită de lucru la Viena, în Austria.
    Oficialul român
    s-a întâlnit cu reprezentanţii comunităţii româneşti, într-o reuniune găzduită
    de Ambasadă în prezenţa ambasadorului Emil Hurezeanu. Delegaţia română a
    prezentat programele dezvoltate, demersurile statului român în vederea
    repatrierii şi reinserţiei socio-profesionale a românilor din afara graniţelor,
    precum şi sesiunile de finanţări nerambursabile şi programul Taberelor ARC.
    Avem o misiune comună, aceea de a construi proiecte eficiente şi de
    suflet pentru cât mai mulţi români. Apreciem activitatea şi deschiderea
    mediului asociativ din Austria şi avem credinţa că vom reuşi să aducem România
    mai aproape de fiecare român, indiferent în ce parte a lumii s-ar afla, a
    spus Cârciu. Secretarul de stat a participat, apoi, la slujba de sfinţire a
    altarului Bisericii Ortodoxe Române Sfântul Ştefan cel Mare din
    Viena, oficiată de mitropolitul Serafim al Germaniei, Europei Centrale şi de
    Nord. Clericul ortodox a mulţumit pentru atenţia oferită comunităţii româneşti
    şi pentru păstrarea vie a limbii şi culturii române. DRP arată că 138.390 de
    români erau oficial înregistraţi în Austria, în ianuarie 2022, iar comunitatea
    de români era a doua ca mărime din aceast stat. Austria este a patra ţară în
    care se deplasează Gheorghe Cârciu, după Ucraina, Italia şi Belgia.




    Scurt-metrajele
    românești Planuri de vacanță, în regia lui Alexandru Mironescu, și
    Prin oraș circulă scurte povești de dragoste, de Carina-Gabriela
    Dașoveanu, reprezintă România în competiţia internaţională a Festivalului
    Internațional de Film Studențesc de la Tel Aviv.
    Planuri de vacanță
    a câștigat, în 2021, premiul Heart of Sarajevo pentru cel mai bun film
    studențesc la Festivalul de Film de la Sarajevo şi fost nominalizat la mai
    multe manifestări de profil, precum cele de la San Sebastian sau Festivalul
    Internațional de Film Black Nights din Tallinn. Pelicula Prin oraș
    circulă scurte povești de dragoste este câștigătoarea premiului Gopo 2022
    pentru scurt-metraje. A fost
    premiată, anul trecut, la Festivalul de Film de la Cannes, precum și la
    Festivalul Internaţional de la Denver. De asemenea, scurt-metrajul a fost
    primul film studențesc din România selectat vreodată la Festivalul de Film
    Sundance 2022. A 14-a ediţie a Festivalului Internațional de Film Studențesc de
    la Tel Aviv se desfăşoară până la 18 iunie, iar cei doi regizori susțin
    ateliere de film după proiecțiile peliculelor lor.




    Accademia di Romania la Roma găzduieşte, până la
    19 iunie, a 20-a ediție a expoziției internaționale de artă contemporană
    Spazi Aperti.
    Sunt expuse 21 de lucrări de pictură, grafică, video,
    sunet, instalație și fotografie ale unor artişti internaționali, rezidenți în
    academiile şi institutele străine din capitala Italiei. Printre aceştia,
    artista Alexandra Oancea, beneficiară a bursei Vasile Pârvan
    în 2021. Spazi Aperti este
    un eveniment bazat pe un concept original creat, în 2003, de artiștii bursierii
    Vasile Pârvan. Accademia di Romania la Roma transmite că manifestarea a
    ajuns să fie unul dintre reperele artei contemporane în realitatea multiculturală
    din capitala Italiei, fiecare ediție a expoziției funcționând ca un pilon de
    susținere a tinerilor artiști străini și ca un vector de condensare a
    comunității la nivelul academiilor străine din Roma.




    Galeria
    bucureşteană Sandwich participă, cu sprijinul Institutului Cultural
    Român, la LISTE Art Fair 2022, care are loc în perioada 13 – 19 iunie, la
    Basel, în Elveția.
    Galeria prezintă un proiect semnat de româncele Nicoleta
    Mureș, Raluca Milescu, de ucraineanca Natasha Shulte și de chinezul Zhang Miao.
    Reprezentanţii galeriei arată că operele celor patru artişti prezintă abordări
    critice ale lumii contemporane, ale ritmului său haotic, accelerat și de multe
    ori fără țintă. Liste Art Fair din Basel a fost fondat în 1996 şi este cel mai
    cunoscut târg de artă dedicat galeriilor tinere, de până în 10 ani, precum și
    artiștilor emergenți.


  • Festivaluri de film în 2021

    Festivaluri de film în 2021

    Dacă 2020 a fost unul dintre cei mai dificili ani pentru cinematografia monadială, marcând o pauză și în istoria Festivalului de Cannes, în 2021 festivalurile de film și-au reluat activitatea, cele mai multe fiind organizate în formă hibrid și au inclus în programul lor și premiere foarte așteptate.



    Ediția aniversară, de 20 de ani, a celui mai mare festival de film din România, Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF, s-a desfășurat la sfârșitul lunii iulie (23 iulie – 1 august). Au fost zece zile marcate de premiere absolute, zeci de proiecții sold-out, întâlniri cu cei peste 1.000 de invitați și un număr impresionant de spectatori. Peste 100.000 de iubitori de cinema au sărbătorit întoarcerea în sălile de cinema la împlinirea a 20 de ani de TIFF, transformând ediția din 2021 în cel mai amplu eveniment organizat la noi în țară de la începutul pandemiei. Peste 93.000 de plătitori de bilete au urmărit, în cele 17 locații în aer liber și în interior, selecția de 179 de filme venite din 47 de țări. Lor li s-au alăturat spectatorii prezenți la concertele, masterclass-urile, și întâlnirile cu profesioniștii din industrie, organizate cu intrare liberă – în total, peste 100.000 de participanți. Întâlnirea cu dansatorul de origine ucraineană Sergei Polunin, invitatul special TIFF 2021, s-a aflat în topul celor mai atractive evenimente. România sălbatică (regia Dan Dinu, Cosmin Dumitrache), documentarul românesc prezentat în premieră absolută la TIFF 2021, este filmul care a obținut Premiul publicului și a înregistrat cel mai mare număr de spectatori la această ediție.



    Astra Film Festival s-a desfășurat în aer liber, în săli de cinema și online, în perioada 5-12 septembrie. Temele principale ale #AFF2021, Alerta de colaps climatic, Cupluri în ape tulburi, Procreare în noile coordonate, Moarte indecentă și Granițe, au avut în vedere unele dintre cele mai importante și mai profunde subiecte ale momentului. Festivalul Astra Film Sibiu, ajuns la cea de a 28-a ediție, a prezentat 200 de evenimente cinematografice, inclusiv programul special de vizionare de filme din bărci care plutesc pe lac, Bărcile de Salvare, care a prezentat proiecțiile unor filme realizate de jurnaliști de la Recorder. Pasionații de film documentar au avut ocazia să întâlnească un invitat foarte special, Gary Clarke, unul dintre cei mai apreciați directori de imagine din Marea Britanie, nominalizat la Premiile Emmy, care a susținut masterclass-ul, În Căutarea Realului: Etica Documetarului Dramatizat.



    Cel mai bun film al Secțiunii România a fost considerat Noi împotriva noastră, regia Andra Tarara, absolventă a programului de masterat Studii Vizuale și Societate, de la Facultatea de Științe Politice din cadrul SNSPA (promoția 2018). Juriul a apreciat colaborarea dintre doi cineaști – Andra Tarara și Ion Tarara – aparținând unor generații diferite și modul în care cei doi au găsit calea comună de comunicare prin intermediul limbajului cinematografic. A fost apreciată de membrii juriului analiza emoționantă și onestă a relației autoarei cu tatăl ei și autenticitatea dialogului lor referitor la maladia care a afectat viețile amândurora.



    Cea de-a 14-a ediție a Festivalului de Film Documentar One World Romania (11-27 iunie) a abordat poziționarea femeii în fața și în spatele aparatului care i-a modelat și i-a deformat imaginea în mod dramatic, dar care i-a și folosit deseori drept instrument de eliberare: camera de filmat. Femeile au fost întotdeauna foarte prezente în selecțiile anilor precedenți, dar în 2021 organizatorii One World Romania au subliniat modul în care acestea au depășit statutul schematic în care le închid adesea narațiunile tradiționale și au reușit să-și formuleze propriile versiuni despre aceste subiecte, inspirate din experiența lor directă a inechității, marginalizării și subreprezentării. Ca în fiecare an, One World Romania și-a propus să facă și un tur de orizont al celor mai remarcabile eforturi din domeniul filmului documentar contemporan. Festivalul a inclus,de asemenea, secțiunile clasice dedicate justiției, imigranților și refugiaților din întreaga lume.


  • Marta Bergman

    Marta Bergman

    Marta Bergman, regizoare născută în România, stabilită în Belgia din copilărie, despre lungmetrajul său, Singură la nunta mea, filmat parţial în România, cu actriţa Alina Şerban în rolul principal, care a participat anul acesta la secţiunea ACID (Association du cinéma indépendant pour sa diffusion) a Festivalului de la Cannes.


  • Premiu pentru România, la Berlinală

    Premiu pentru România, la Berlinală

    Ana, mon amour, pelicula regizată de Călin Peter Netzer, i-a cucerit pe critici la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, aşa că cinematografia românească are în palmares un nou premiu. Editorul de imagine Dana Bunescu a fost recompensată cu Ursul de Argint pentru montajul filmului, pentru realizări artistice şi tehnice deosebite. Pelicula fusese proiectată, vineri seară, în competiţia oficială a prestigiosului festival, ajuns la a 67 — a ediţie. Inspirat de romanul Luminiţa, mon amour scris de Cezar Paul Bădescu, lungmetrajul surprinde cele mai tensionate şi delicate momente din evoluţia unui cuplu. Scenariul este semnat de Călin Peter Netzer, Cezar Paul Bădescu şi Iulia Lumânare.



    Dana Bunescu a explicat, pentru Radio România, cum a fost gândit acest film. Scenariul a fost gândit din scriitură ca fiind necronologic şi apoi, în momentul în care lucrurile au început să de ordoneze conform scenariului, au ieşit în evidenţă nişte lucruri care ar fi trebuit să fie gândite altfel şi de aci încolo au început lucrul ca la oricare alt film. Adică, din aproape în aproape, construit puzze-ul dinspre mic înspre mare şi după aceea un pic de distanţă necesară ca să poată să fie privit ansamblul fără parti-pris-uri.



    Dana Bunescu a spus că dedică trofeul echipei filmului. “Fiecărui membru al echipei, pentru că toată munca lor se regăseşte acolo. Până să ajungă la mine, materialul a trecut prin mâinile şi capetele multora. Şi prezenţa se simte în fiecare fotogramă. Şi trebuie respectată”, a punctat câştigătoarea Ursului de argint pentru montaj. Ea i-a îndemnat pe spectatori să se bucure de film. “Sunt vreo 200 de oameni care au transpirat la realizarea filmului. Să se bucure de film, deşi o să iasă aproape sigur cu un gust amar pentru că este un film care stârneşte astfel de umori”, a mai spus Dana Bunescu. Nu este prima oară când cinematografia românească este recompensată la Berlinală.



    În urmă cu patru ani, acelaşi regizor, Călin Peter Netzer, a câştigat marele premiu Ursul de Aur, cu filmul Poziţia copilului. El a afirmat că distincţia primită de Dana Bunescu pentru montajul filmului este unul pe care aceasta îl merită pe deplin. Au cei doi în vedere o altă colaborare? Dana Bunescu: Da, evident, orice lucru nou e binevenit. Facem o echipă bună, ne înţelegem foarte, foarte bine, lucrăm foarte bine împreună. Deci următorul film îl vom face tot împreună.



    O altă româncă ce speră să fie recompensată cu o distincţie cinematografică este Ada Solomon. Ea este primul producător român în cursa pentru premiul Oscar la categoria cel mai bun film străin, cu pelicula Toni Erdmann, în regia lui Maren Ade (Germania). Ada Solomon a fost si producatoarea filmului Pozitia Copilului.

  • “Ana, mon amour”, în competiţia oficială a Festivalului de Film de la Berlin

    “Ana, mon amour”, în competiţia oficială a Festivalului de Film de la Berlin

    Filmul Ana, mon amour, în regia lui Călin Peter
    Netzer, a fost selectat în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a
    Festivalului Internaţional de Film de la Berlin (9-19 februarie) şi va putea fi
    vizionat în cinematografele din România din 3 martie, la scurt timp după
    premiera internaţională. După ce a câştigat Ursul de Aur cu
    pelicula Poziţia copilului, regizorul Călin Peter Netzer revine pe
    marile ecrane cu un nou film ce explorează dinamica celor mai importante
    relaţii din viaţa unui om. Ana, mon amour este analiza unei poveşti
    de dragoste, o incursiune atipică ce surprinde cele mai tensionate şi delicate
    momente din evoluţia unui cuplu. Scenariul este semnat de Călin Peter Netzer,
    Cezar Paul Bădescu şi Iulia Lumânare şi a fost inspirat de romanul
    Luminiţa, mon amour scris de Cezar Paul Bădescu.




    Este filmul
    lui Netzer, care doar a pornit de la romanul meu, a subliniat însă Cezar
    Paul-Bădescu.L-am întrebat
    care a fost percepţia lui după prima vizionare. Este ciudat, pentru că
    deşi ştiam ce se întâmplă în film, am fost răvăşit după prima vizionare. De
    altfel, este un film care lucrează
    în spectator. Îl invită să se investigheze, să coboare în sine, şi să coboare
    foarte, foarte adânc. Filmul spune o cu totul altă poveste faţă de roman.
    Regizorul Călin Peter Netzer a ales o altă abordare, a ales să urmărească
    altceva faţă de ceea ce am urmărit eu în roman. Este adevărat, baza este
    aceeaşi. Pe scurt, o relaţie amoroasă în care există un ingredient care o face
    specială, şi anume, o boală nervoasă. Şi această boală, chiar dacă este una
    destul de uşoară, influenţează relaţia dintre cei doi. Nu este vorba de o
    ecranizare a romanului, scenariul şi filmul doar pornesc de la romanul meu.
    Când am scris scenariul Călin Peter Netzer a ales câteva scene din cartea mea
    pe care apoi le-am transformat în scenariu şi apoi, împreună, am dezvoltat
    nişte poveşti, poveşti care nu se regăsesc în carte şi care sunt mai ales
    poveştile lui Călin.




    Cunoscută publicului pentru rolurile sale din
    Amintiri din epoca de Aur – 2 şi din serialele de televiziune
    Cu un pas înainte şi O săptămână nebună, actriţa Diana
    Cavallioti se află la prima sa colaborare cu regizorul Călin Peter Netzer: A fost o experienţă care m-a zdruncinat. Da, filmările au durat
    mult, repetiţiile au durat şi ele destul, cam trei luni de zile, şi au fost
    atât de intense, încât le-am simţit din plin. Jumătate de an mi l-am ocupat cu
    Ana,mon amour, de dimineaţă până seara, şapte zile din şapte. Să construieşti
    un asemenea rol înseamnă să te pui în nişte situaţii destul de dificile. Şi mai
    ales felul în care am lucrat cu regizorul filmului, Călin Peter Netzer, şi toate
    lucrurile pe care le-am făcut pentru acest film, să merg la psihanaliză, de
    pildă. Au fost lucruri care te scot din ultima fărâmă de confort pe care o mai
    aveai. Cred, până la urmă, că filmul acesta a reuşit -şi bine a făcut- să ne zdruncine tot
    confortul.




    Alături de Diana Cavallioti si Mircea Postelnicu, îi
    regăsim în Ana, mon amour pe Adrian Titieni, Vlad Ivanov, Carmen Tănase,
    Vasile Muraru, Tania Popa şi Igor Caras Romanov. Odată
    cu prestaţia sa din filmul Ana, mon amour actorul Mircea Postelnicu
    face primul său rol principal într-un lungmetraj: Am
    avut doar de câştigat din această experienţă şi în special din subiectul pe
    care l-a abordat Călin şi felul în care l-a abordat. Şi pentru mine a fost o
    întâlnire fericită, atât întâlnirea cu Călin, cu Iulia, cu Diana, cât şi cu
    acest subiect în sine. Pentru mine a însemnat foarte mult şi mi-am dat seama că
    mi-a deschis nişte supape pe care le aveam închise de multă vreme, mă refer la
    tot ce ţine de partea psihanalitică a filmului. Dacă ar fi să rezum povestea,
    este vorba de o relaţie un pic nesănătoasă şi bolnăvicioasă pentru că este bazată
    foarte mult pe nişte proiecţii, gânduri, pe care atât Ana cât şi Toma le
    alimentează, construind pe o fundaţie total nesănătoasă legătura dintre ei. E
    vorba de un fel de căutare pe care o au ambele personaje în regăsirea unui
    echilibru şi întoarcerea la baza acestei relaţi şi la adevărul din spatele ei.
    Şi cumva acestă poveste ajunge să fie şi o căutare a ta., o căutare în tine.
    Este vorba de o căutare şi un drum pe care pornesc cele două personajele şi
    despre cum ajunge fiecare la răspunsuri şi la un echilibru.




    Ana, mon amour
    este al patrulea lungmetraj al lui Călin Peter Netzer. El a semnat regia
    filmelor: Maria (2003), premiat la prestigiosul Festival de la
    Locarno, Medalia de onoare (2009), care a câştigat Premiul Silver
    Alexander la Salonic şi Poziţia copilului (2013), care în perioada
    lansării sale cinematografice a deţinut recordul pentru cel mai mare succes de
    box office al ultimilor 15 ani. Ana, mon amour este o producţie
    Parada Film în co-producţie cu Augenschein Filmproduktion (DE) şi Sophie Dulac
    Productions (FR).

  • „Două lozuri”, record de spectatori la un film românesc

    „Două lozuri”, record de spectatori la un film românesc

    Filmul Două
    lozuri, în regia lui Paul Negoescu, cu Dragoş Bucur, Dorian Boguţă şi
    Alexandru Papadopol în rolurile principale, este prezentat în cadrul celei de-a
    VIII-a ediţii a Săptămânilor Filmului European din Bosnia şi Herţegovina, cu
    sprijinul Institutului Cultural Român de la Viena. Lungmetrajul Două lozuri a
    avut premiera internaţională în cadrul Festivalului de Film de la Zürich, (22
    septembrie – 2 octombrie), unde a câştigat menţiunea specială a juriului.
    Comedia românească a fost inclusă şi în competiţia Festivalului Internaţional
    al Filmului Francofon de la Namur, după care a ajuns în cinematografele din
    România. Având un buget de numai 30.000 de euro, filmat în doar 15 zile şi în
    regim independent, cel de-al dolea lungmetraj regizat de Paul Negoescu (după O
    lună în Thailanda) a avut un
    neaşteptat succes de box office.

    Regizorul Paul Negoescu: Ce este amuzant este că publicul din România
    respinge filmul românesc din câteva motive. Pentru că este filmat în cadre
    lungi şi plictisitoare, are subiecte din sfera socialului, personajele
    principale sunt de multe ori oameni săraci, oameni din categorii defavorizate
    sau având probleme cu legea, prostituate, bătăuşi etc. În afară de comunism,
    noi avem toate aceste ingrediente şi totuşi suntem numărul unu la încasări.
    Este cel mai interesant aspect
    până la urmă, pentru că în ultimii ani, filmele româneşti care au avut succes
    de box office au fost ori filme premiate la Cannes sau Berlin, ori filme pentru
    care s-a investit enorm în campania de promovare. Iar noi nu ne încadrăm în
    nici una din aceste categorii.


    Filmul spune povestea comică a trei bărbaţi dintr-un mic orăşel de
    provincie care câştigă marele premiu la loto, însă nu după mult timp, biletul
    câştigător nu mai e de găsit, aşa că cei trei sunt nevoiţi să pornească într-o
    călătorie ca să-l recupereze. Regizorul Paul Negoescu ne spune cum a ajuns să ecranizeze povestea celor
    trei: Dragoş Bucur m-a sunat să-mi
    propună să fac un film cu studenţii de la actoriedefilm.ro, şcoală de actorie
    iniţiată chiar de Dragoş, Dorian Boguţă şi Alexandru Papadopol, pe care îi
    regăsim în rolurile principale. Iniţial am refuzat, apoi, după mai multe insistenţe,
    am acceptat să fac filmul acesta. Am luat-o ca pe o provocare, ştiam cu câţi
    actori neprofesionişti voi lucra, ştiam cam ce buget voi avea, ştiam că în
    rolurile principale vor fi Dorian Boguţă, Alexandru Papadopol şi Dragoş Bucur.
    Mai aveam nevoie de o idee care să-mi permită să folosesc ingredientele astea
    cât mai bine. Şi am dat peste nuvela lui Caragiale, Două loturi, pe care n-am
    vrut s-o ecranizez, nici măcar s-o adaptez. Am folosit însă, povestea nuvelei,
    cineva care joacă la loz în plic şi pierde biletul, pleacă apoi în căutarea
    lui. Am folosit povestea asta pentru că-mi oferea posibilitatea să plimb
    personajele principale în mai multe locaţii, de asemenea, să folosesc multe
    personaje secundare, interpretate, cum am spus, de studenţii de la Actorie.
    Ro.


    Despre Dinel,
    personajul pe care îl interpretează în Două lozuri, actorul Dorian Boguţă
    spune Este genul la care aş merge să-mi repar maşina. E un băiat de treabă,
    cinstit, puţin naiv şi în unele cazuri încet la minte. Cu siguranţă putem găsi
    aşa personaje în viaţa reală şi chiar destul de des. El este, cumva, tipologia
    băiatului sărac, dar bun, din provincie, care îşi mai îneacă amarul în
    băutură. Actorul Dorian Boguţă, despre experienţa participării la Festivalului
    de Film de la Zürich: A fost interesant să mergem la
    Zurich cu acest film, foarte românesc, după părerea mea. Pentru că mă întrebam
    dacă oameni cu o mentalitate atât de diferită de cea românească, pentru că
    nemţii îmi par foarte diferiţi de noi, vor înţelege ceva. Pentru mine a fost o
    foarte mare surpriză ca oamenii să reacţioneze cu atâta căldură şi empatie şi
    umor. Şi nu mă refer la juriul care ne-a premiat, mă refer, în special, la
    spectatorul obişnuit care a înţeles şi apreciat filmul deşi îi prezentam o
    societate cu totul diferită de cea în care trăieşte el. Un alt lucru care mă
    bucură este că am primit foarte multe mesaje de la oameni care îşi doresc să-l
    vadă a doua oară.



    Comedia românească Două
    Lozuri a fost selectată să participe la cea de-a 57-a ediţie a Festivalului
    Internaţional de Film de la Salonic în cadrul secţiunii Balkan Survey, unde a
    fost invitată să participe alături de alte trei lungmetraje româneşti:
    Sieranevada de Cristi Puiu, Câini de Bogdan Mirică şi Inimi Cicatrizate de Radu
    Jude. Filmul va fi proiectat în prezenţa actorului Alexandru Papadopol, a
    regizorului Paul Negoescu şi a directorului de imagine Ana Drăghici.

  • 05.05.2016

    05.05.2016

    Elections – La campagne électorale pour le scrutin municipal de cette année commence officiellement ce vendredi, 6 mai. Elle doit s’achever le 4 juin, à la veille des élections du 5 juin. Hormis les partis politiques parlementaires, le Parti social-démocrate, le Parti national libéral, l’Union démocratique des Magyars de Roumanie, l’Alliance des libéraux et des démocrates, l’Union nationale pour le progrès de la Roumanie et le Parti du mouvement populaire, nombre de nouvelles formations politiques se sont inscrit dans la course électorale, vu qu’à partir de l’année 2015, on peut fonder un parti avec 3 membres seulement. C’est la troisième fois dans l’histoire post-communiste roumaine qu’un gouvernement de techniciens organise les élections, après les cabinets Theodor Stolojan en 1991 – 1992 et Mugur Isarescu 1999 – 2000.

    Ministres – Le premier ministre roumain, Dacian Ciolos présentera vendredi les résultats de l’évaluation de l’activité des ministres de son cabinet. En moins de six mois, deux ministres ont démissionné : la titulaire de l’Emploi, Ana Costea et celle des Fonds européens, Aura Raducu. Mardi, Dacian Ciolos a révoqué Vlad Alexandrescu de ses fonctions de ministre de la Culture, suite au scandale de l’Opéra national, où en un seul mois, trois directeurs ont été remplacés. A de sévères critiques se confrontent aussi le ministre de la Santé, Patriciu Achimas-Cadariu, et celui de l’Agriculture, Achim Irimescu.

    Film – Coup d’envoi aujourd’hui et dans cinq autres villes roumaines de la 20e édition du Festival du film européen. Organisé par l’Institut culturel roumain, en partenariat avec la représentation de la Commission européenne en Roumanie, le festival bénéficie de l’appui de l’Union des cinéastes de Roumanie, de l’Archive nationale de film, de la salle de cinéma Elvire Popesco de l’Institut français de Roumanie et des ambassades et des centres culturels des pays européens. Au programme, 85 productions de la majorité des pays européens. En marge du festival, l’Institut culturel roumain de Bucarest accueille du 5 au 15 mai une exposition de l’artiste Silviu Ghetie avec des photos prises sur les plateaux de tournage de productions roumaines.

    Famille royale – Plusieurs événements consacrés au 150e anniversaire de la dynastie royale de Roumanie, à marquer le 10 mai, sont organisés à Bucarest et à Sinaia. L’école de la « Reine-mère Marie » est inaugurée aujourd’hui à Bucarest tandis qu’un film documentaire « La guerre du Roi Michel en ses propres mots » est projeté dans les salles de cinéma bucarestoises. Vendredi, la grande synagogue de Bucarest accueillera une cérémonie organisée par la Fédération des communautés juives de Roumanie. Vendredi, également, la Société Roumaine de Radiodiffusion accueillera deux événements : le lancement du volume « L’année royale », ainsi qu’un concert spécial. La princesse Margarita et son époux le prince Radu, aux côtés d’autres membres de la Maison Royale participeront lundi prochain à la session solennelle de l’Académie roumaine. Le lendemain l’étendard de la famille royale roumaine sera hissé au château de Peles, à Sinaia, pour la première fois depuis 1947 ; ce monument, exploité comme musée, appartient à la famille royale. En raison de son état de santé, le Roi Michel, dernier chef d’Etat survivant de l’époque de la Seconde Guerre Mondiale sera représenté aux cérémonies par la Princesse Margarita.

    Tennis – Quatre joueuses roumaines de tennis se sont qualifiées dans les quarts de finale du tournoi de tennis de Madrid et deux d’entre elles, Simona Halep (7e WTA) et Irina Begu (34e) se confronteront pour une place dans les demi-finales. Les deux autres joueuses roumaines présente dans les quarts de finale sont Sorana Cârstea (no 127 au classement WTA) et Patricia Tig (no 134 mondial). Cette dernière a réussi à vaincre l’américaine Madison Keys, 25e mondiale. Dans les quarts de finale, Patricia Tig rencontrera l’Australienne Samantha Stosur (np 23 WTA) alors que Sorana Cârstea affrontera Dominika Cibulkova de Slovaquie (38e WTA).

  • 19.04.2015

    19.04.2015

    Consultations politiques — Une nouvelle série de consultations entre le président roumain Klaus Iohannis et les partis représentés au Parlament est prévue pour lundi. Y participeront plus précisément des représentants de la coalition gouvernementale de centre — gauche et ceux de l’opposition libérale. A l’agenda des pourparlers figure entre autres la législation électorale, y compris les mesures nécessaires pour garantir de droit de vote des Roumains de l’étranger. Autre sujet à l’ordre du jour, les procédures parlementaires permettant d’approuver les requêtes formulées par les procureurs anti-corruption pour le lancement des poursuites pénales, l’arrestation et la perquisition des élus. C’est le troisième round de consultations de ce type depuis le début du mandat présidentiel de Klaus Iohannis, le 21 décembre 2014.



    Financement — La Roumanie a obtenu de la part de la Banque Mondiale un prêt de plus de 200 millions d’euros pour un programme portant sur la baisse de l’abandon scolaire. Ce projet visant l’enseignement roumain est le plus grand de ce type soutenu par la Banque Mondiale en Europe et dans la région de l’Asie Centrale. Il sera mis en œuvre par le ministère de l’Education de Bucarest dans les 7 années à venir. Le contrat de crédit a été signé à Washington par le ministre roumain des Finances, Eugen Teodorovici. Celui se participait dans la capitale américaine à la réunion de printemps de la Banque Mondiale et du FMI. L’occasion pour le responsable roumain de se pencher aux côtés des représentants des organisations financières internationales sur le nouveaux Code Fiscal roumain, sur le budget d’Etat de la Roumanie et sur l’état des engagements convenus par Bucarest avec ses bailleurs internationaux.



    Inventions — Médaille d’or au Salon international des inventions de Genève pour l’ingénieur roumain Corneliu Birtok Băneasă, connu pour ses préoccupations innovatrices dans le domaine de l’industrie automobile. Il a également été récompensé de deux prix spéciaux par les délégations de l’Iran et de la République de Moldova. Tout cela pour la création d’un dispositif qui sert à alimenter de manière sélective avec du nettoyant de pare brise tout type de véhicule. Cela permet à l’éliminer les classiques bidons plastique dans lesquels est stocké le liquide. Appelé « Good Fill », le dispositif peut être utilisé dans toutes les stations-service, les garages de réparations automobiles, les parkings ou les refuges sur les autoroutes. Notons que 25 inventions roumaines ont été présentées cette année au Salon de Genève.



    Cinéma — Le film « Taxi » du réalisateur iranien Jahar Panahi, gagnant de l’Ours d’Or au Festival du Film de Berlin, ouvrira lundi la 11e édition du Festival International du Film de Bucarest. C’est le festival bucarestois le plus ancien, destiné exclusivement aux longs métrages. Une semaine durant, le public de la capitale roumaine aura donc l’occasion de regarder les 6 films en lice pour le trophée du festival ainsi que plusieurs productions présentées en première en Roumanie.



    Gymnastique – Les Championnats européens de gymnastique artistique se poursuivent à Montpellier, en France. La Roumanie est représentée par Marius Berbecar et Andrei Muntean, dans la finale aux barres parallèles, chez les hommes, prévue ce dimanche. Chez les filles, Andreea Munteanu évoluera à la poutre et au sol, toujours ce dimanche. A la fin de la compétition de Montpellier, le président de l’Union européenne de gymnastique, Georges Guelzec, remettra le drapeau de l’Union à Bucarest, qui accueillera les compétitions européennes de 2017.



    Tennis — Ce dimanche, à Montréal, les équipes de la Roumanie et du Canada jouent les matches décisifs du barrage pour le Groupe mondial de la compétition féminine de tennis Fed Cup. Irina Begu doit affronter Eugénie Bouchard, alors qu’Alexandra Dulgheru joue contre Françoise Abanda. Dans la compétition de double, les Roumaines Andreea Mitu et Raluca Olaru rencontreront Sharon Fichmann et Gabriela Dabrowski. Après le premier jour de barrage, le score est nul, 1 à 1. Samedi, Alexandra Dulgheru a vaincu Eugénie Bouchard, numéro 7 mondiale, score 6-4, 6-4, alors que Françoise Abanda a eu raison d’Irina Begu, score 4-6, 7-5, 6-4. L’équipe gagnante de ce dimanche jouera en 2016 dans le premier echelon de la Fed Cup, l’équivalent feminin de la Coupe Davis. Pour sa part, la meilleure joueuse roumaine, Simona Halep, n° 3 mondiale, ne participe pas à cette rencontre, en raison d’un agenda très chargé par les tournois individuels en Europe.



    Météo — Le temps se refroidit en Roumanie en cette fin de semaine ; un processus qui durera jusqu’à mercredi. Les météorologues annoncent des températures plus basses que la normale saisonnière, avec des maxima allant de 8 à 17 degrés, ainsi que du vent plus intense et de la pluie dans plusieurs régions. Nous avions un soleil plutôt timide et 9 degrés à midi à Bucarest.