Tag: Festivalul de Teatru

  • Festivalul de Teatru de la Sibiu – 2021

    Festivalul de Teatru de la Sibiu – 2021

    Sibiul, oraşul
    transilvan cu cea mai puternică amprentă a moştenirii saxone de pe teritoriul
    României, va fi, timp de 10 zile, începând de vineri, capitala internaţională a
    artelor spectacolului. Peste 2.000 de artişti din 38 de ţări vor crea sute de
    evenimente la Festivalul Internaţional de Teatru, ajuns la a XXVIII-a ediţie. Teatru,
    dans, muzică, circ şi acrobaţii, toate propun şi compun un program divers, care
    reuneşte nume mari ale artelor spectacolului şi reprezentaţii în premieră
    mondială. Tema de anul acesta este ‘Construim speranţa împreună’. Festivalul
    este o celebrare a artelor spectacolului şi prezintă manifestări artistice din
    întreaga lume, create de nume precum: Charlotte Rampling, Israel Galvan, Denis
    O’Hare, Helmut Sturmer, Yoshi Oida.

    Este o ediţie, fără a folosi cuvinte mari,
    aproape eroică, pe care o facem cu o bucurie de nedescris, dar şi cu nişte
    eforturi uriaşe
    , a declarat preşedintele Festivalului, actorul Constantin
    Chiriac. Faptul că putem împreună să gândim o altfel de normalitate, care să
    ne ducă mai departe visele, năzuinţele, puterea de a crea, puterea de a crede
    şi bucuria de a întâlni frumuseţea, este reazemul pe care-l avem în tot ceea ce
    facem
    , a subliniat el. Nu a uitat să mulţumească celor care depun tot acest
    efort şi care au înţeles cât de importante sunt asumarea şi angajamentul în
    proiect.

    Cele 600 de evenimente – spectacole
    de teatru, dans, concerte şi ateliere – vor avea loc în cetăţi şi situri
    istorice, de care Transilvania, zona Sibiului în special, nu duc lipsă.
    Festivalul de la Sibiu se va desfăşura atât în format fizic, cât şi în format
    hibrid şi online. Din nou, Constantin Chiriac: Vom avea numai 70% din săli
    ocupate. Avem o formulă hibridă, în care multe teatre din lume, instituţii de
    spectacol joacă special pentru noi de acolo, de acasă de la ei, de la Tokyo
    Metropolitan, până la Batsheva, de la Deutsche Theater, până la Israel Galván;
    vom avea, de asemenea, o dimensiune online, unde peste 100 de reprezentaţii vor
    fi difuzate oriunde veţi fi în lume şi veţi avea internet. Sunt peste 600 de
    evenimente, peste 2.000 de artişti din 38 de ţări care sosesc la Sibiu
    .

    Sunt prezente nume mari ale artei regizorale româneşti, Silviu Purcărete,
    Alexandru Dabija, Eugen Jebeleanu, şi instituţii importante din domeniul
    artistic: Opera Naţională Română din Timişoara, Teatrul Mic, Teatrul Naţional
    din Iaşi, Teatrul Dramatic din Galaţi şi nu în ultimul rând Teatrul ‘Radu
    Stanca’ din Sibiu. Festivalul Internațional de
    Teatru a jucat un rol esenţial în desemnarea Sibiului drept Capitală Culturală
    Europeană în 2007, anul primirii României în Uniunea Europeană.


  • Marina Constantinescu a anunțat selecția națională a spectacolelor din FNT 2019

    Marina Constantinescu a anunțat selecția națională a spectacolelor din FNT 2019

    Selecția națională a spectacolelor care vor fi prezente
    în cea de-a 29-a ediție a Festivalului Național de Teatru a fost anunțată ieri,
    în cadrul unei transmisii livestreaming de la sediul UNITER din
    București.


    Lista celor 41 de spectacole participante în FNT 2019,
    provenind de la 32 de teatre și companii teatrale din România, a fost detaliată
    de directorul și selecționerul Festivalului, Marina Constantinescu, în fața
    unei audiențe care a reunit jurnaliști, critici de teatru sau simpli iubitori
    ai artelor scenei interesați să participe la prima manifestare publică a
    ediției FNT cu numărul 29. Spectacolele vizionate sunt produse în stagiunea
    2018-2019.


    Selecția a fost
    făcută pornind de la o stagiune complicată pentru teatrul românesc: unele
    premiere nu au mai avut loc, alte premiere au avut o întârziere mare față de
    programările inițiale – dar bine că au putut apărea, într-un final, pe scenă.
    Însă toate aceste probleme au făcut ca oamenii de teatru să se concentreze
    foarte atent pe munca lor. Sunt spectacole foarte variate, sunt trupe și
    artiști selecționați pentru prima oară care vor veni în FNT la București, sunt
    universuri umane și dramaturgice foarte diferite. Iar numărul spectacolelor
    cred că arată că această breaslă este foarte coerentă, foarte atentă la munca
    pe care o face, foarte concentrată, aș spune. Regizorii sunt într-o continuă
    căutare de texte noi, sau de accente noi pe texte foarte cunoscute. Am întâlnit
    foarte multă minuție, multă fantezie, creativitate și mai ales – bucuria de a
    ne face această meserie. Am vrut să pun în valoare tot ce înseamnă tendințe
    noi, evoluțiile unor regizori, contactul unor creatori cu anumite colectivități
    teatrale cu care fie au mai lucrat, fie se întorc și își dezvoltă colaborarea
    pe alte coordonate.


    Am descoperit locuri minunate în
    țară și am fost foarte emoționată să văd că o Românie fără cultură nu este
    posibilă. – a declarat la
    încheierea evenimentului directorul Festivalului Național de Teatru, Marina
    Constantinescu


    Cu această ocazie Marina Constantinescu a făcut referiri
    și la noua identitate vizuală a Festivalului, precizând că aceasta a fost
    inspirată de o fotografie parte a unei expoziții de la Theàtre de la Ville din Paris. Fotografia este semnată de
    artistul Jean Louis Fernandez, care a încercat să surprindă momentele de
    transformare a chipului actorului în Mască. Noi amănunte despre această imagine
    vor fi relevate în momentul anunțării spectacolelor internaționale invitate în
    cea de-a 29-a ediție a FNT, care va avea loc între 18-27 octombrie 2019.


    Lista spectacolelor selecționate în FNT 29, precum și
    înregistrarea întregului eveniment pot fi accesate pe www.fnt.ro.


    FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU


    Ediţia a 29-a


    18 – 27 octombrie 2019, Bucureşti




    SELECŢIA NAȚIONALĂ A SPECTACOLELOR


    (ordine alfabetică)






    1.ACEASTĂ
    SONIA


    textul și regia Lia Bugnar, Teatrul LUNI de la Green
    Hours, București




    2.ARLECCHINO ȘI PIERDUTELE IUBIRI


    commedia dell’arte de Enrico Bonavera, inspirată dintr-o canava de Flaminio
    Scala, traducerea Ioana Rufu, regia Enrico Bonavera, măștile Sarah Sartori,
    scenografia Corina Grămoșteanu, Teatrul Excelsior București




    3.AVALANȘA


    de Tuncer Cücenoğlu, traducerea Nermin Hogea Susam, dramaturgia Claudiu
    Groza, regia Petru Vutcărău, decorul Ianis Vasilatos, costumele Amalia Buie,
    Teatrul Regina Maria Oradea




    4.BALADELE MEMORIEI


    un spectacol colectiv de Ionela Pop,
    Raul Coldea, Nicoleta Esinencu, Oana Hodade, Doru Taloș, coordonat de Nicoleta
    Esinencu, Reactor de creație și experiment, Cluj




    5.BEFORE BREAKFAST


    de Eugene O’Neill, versiunea scenică și regia Andrei și Andreea Grosu,
    scenografia Vladimir Turturică, Teatrul Maria Filotti Brăila




    6.CHIRITZA ÎN CONCERT


    după
    Vasile Alecsandri și Matei Millo, spectacol concert de Ada Milea, cântece de
    Ada Milea și Anca Hanu, scenografia Alexandra Constantin, Teatrul Național
    Cluj-Napoca




    7.CLASS


    de Iseult Golden și David Horan, traducerea Andrei Marinescu, regia și
    ilustrația muzicală Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, Teatrul Național
    I. L. Caragiale din București




    8.COLIVIA CU NEBUNE


    de Jean Poiret, în românește de Adrian Solomon, dramaturgia Adrian Nicolae,
    direcția de scenă Victor Ioan Frunză, decorul și costumele Adriana Grand,
    Teatrul Metropolis București




    9.CUI I-E FRICĂ DE VIRGINIA WOOLF?


    de Edward Albee, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir
    Turturică, Teatrul Național Radu Stanca Sibiu




    10.DANSUL DELHI


    de Ivan Vîrîpaev, traducerea Elvira Rîmbu, regia și universul sonor Radu
    Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași




    11.DELIRIUM


    de Enda Walsh, după Frații Karamazov de F. M.
    Dostoievski, traducerea şi regia Vlad Massaci, decorul Adrian Damian, costumele
    Luiza Enescu, Teatrul Odeon București




    12.DESPRE TANDREȚE


    de Matei Vișniec, versiunea scenică, regia, ilustraţia
    muzicală, light-design-ul Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, Teatrul
    Dramaturgilor Români, București




    13.FAMILIA IBSEN


    scenariu colectiv inspirat din piesele lui Henrik Ibsen,
    regia şi scenografia Cristian Ban, mişcarea scenică Maura Cosma, costumele
    Arina Varga, Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad




    14.HENRIC AL IV-LEA


    de Luigi Pirandello, traducerea József Füsi, dramaturgia Eszter Gyulay, direcţia de scenă Victor
    Ioan Frunză, scenografia Adriana Grand, Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely
    Timișoara




    15.IDIȘ?


    textul și versurile Peca Ștefan, ideea, dramaturgia şi
    regia Andreea Vălean, scenografia Mălina Ionescu, Teatrul Evreiesc de Stat,
    Bucureşti




    16.IL NULLAFACENTE. ALEG SĂ NU FAC NIMIC


    de
    Michele Santeramo, traducerea Maria Rotar, regia
    Roberto Bacci, scenografia Cristian Rusu, Teatrul Național Cluj-Napoca


    17.IN A FOREST DARK AND DEEP


    de Neil laBute, traducerea Luiza Vasiliu, regia Iarina Demian, scenografia
    Irina Moscu, coproducţie ArtEst Foundation şi unteatru




    18.IONA


    de Marin Sorescu, regia Gábor Tompa, muzica Ada Milea,
    scenografia Carmencita Brojboiu, coproducție Teatrul Nottara, București și
    Teatrul Maghiar de Stat Cluj




    19.ISTORIE LA PERSOANA I


    echipa de proiect Oltița Cîntec, Ioana Natalia Corban,
    George Cocoș, Alex Iurașcu, filmările Alex Condurache, video Andrei Botnaru,
    muzica Diana Roman, Teatrul pentru Copii şi Tineret Luceafărul Iași





    20.ITINERARII. ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA
    SCHIMBA


    textul șiadaptarea Yann Verburgh, regia Eugen
    Jebeleanu, scenografia Velica Panduru, construcția decorului Tukuma Works,
    coproducţie teatrală internațională ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului
    Bucureşti şi Compagnie des Ogres, Franța





    21.JANNA


    de Iaroslava
    Pulinovici, traducerea Raluca Rădulescu, regia Dumitru
    Acriș, scenografia Cristian Gătina, Teatrul de Nord Satu Mare, secția română





    22.JURNAL DE ROMÂNIA. TIMIȘOARA


    textul și regiaCarmen Lidia Vidu, dramaturgia Andrea Wolfer,
    Teatrul German de Stat Timișoara





    23.LAS MENINAS


    de Ernesto Anaya, traducerea Mariana Radu, regia Andrei Măjeri, decorul Irina
    Chirilă, costumele Lucian Broscățean, Teatrul Maghiar de Stat Cluj





    24.LEGĂTURI PRIMEJDIOASE


    de Christopher Hampton, traducerea Irina Velcescu, regia Cristi Juncu,
    decorul și costumele Cristina Milea, Teatrul Mic București




    25.LIMITE


    de
    Mihaela Michailov și Radu Apostol, regia Radu Apostol,
    scenografia arh. Gabi Albu, costumul Irina Gâdiuță, Centrul de
    Teatru Educațional Replika Bucureşti






    26.MOȘ NICHIFOR


    după Moș Nichifor Coțcariul de Ion Creangă, regia Alexandru Dabija,
    costumele Manuela Pungan, Teatrul ACT București




    27.NAVIGATORUL


    de Conor
    McPherson, traducerea Bogdan Budeș, regia
    Cristi Juncu, scenografia și video Cosmin Ardeleanu, Teatrul Național
    Târgu-Mureș – Compania Liviu Rebreanu




    28.NEGUȚĂTORUL
    DIN VENEȚIA


    de William Shakespeare, traducerea în limba maghiară Ádám Nádasdy,
    dramaturgia András Visky, regia Gábor Tompa, scenografia Dragoș Buhagiar,
    Teatrul Maghiar de Stat Cluj




    29.NEVERMORE


    după Crimele din Rue Morgue și după alte povestiri din seria Short
    stories de E. A. Poe, scenariul, dramatizarea, regia, decorul și coloana
    sonoră Dragoș Galgoțiu, costumele Lia Manțoc, Teatrul Mic București




    30.NU REGRET NIMIC


    de Székely Csaba, regia Zoltán Lendvai, decorul György Bátonyi, costumele
    Anna Szabó, Teatrul de Nord Satu Mare, trupa Harag György




    31.ORAȘUL NOSTRU


    de Thornton Wilder, versiunea scenică Vladimir Anton și
    Réka Dálnoky, pe baza traducerilor de Radu Lupan (versiunea în limba română) și
    Marcell Benedek (versiunea în limba maghiară), regia Vladimir Anton, video
    Petruşka Eranio, decorul Gellért Szucs-Olcsváry, costumele Boglárka Biró,
    Teatrul Tomcsa Sándor Odorheiu Secuiesc




    32.PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR


    după
    Liviu Rebreanu, regia, scenariul și universul sonor Radu Afrim,
    scenografia Cosmin Florea, coregrafia Andrea Gavriliu, Teatrul Național I. L. Caragiale
    din București




    33.REPUBLICA MELANIA


    de Irina
    Nechit, regia Gelu Colceag, scenografia Adrian Damian, Teatrul Odeon București






    34.SALBA DRACULUI


    de Vasile Alecsandri, regia și scenografia Alexandru Dabija, Teatrul Dramatic
    Fani Tardini Galați




    35.SAM SAU INTRODUCERE ÎN VIAȚA DE FAMILIE


    de Maria Wojtyszko, traducerea Patrícia Pászt, regia László Bocsárdi,
    decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Kiss, coproducţie Teatrul Tamási
    Áron Sfântu Gheorghe şi Universitatea de Arte din Târgu-Mureş

    36.SUB FIECARE PAS E O MINĂ NEEXPLODATĂ DINTR-UN RĂZBOI NETERMINAT
    CU TINE


    scenariul și regia Radu Afrim, scenografia Alexandra
    Constantin, Teatrul Tineretului Piatra Neamț




    37.ȘI CAII SE ÎMPUȘCĂ, NU-I AȘA?


    de Horace McCoy, dramaturgia Réka Szabó, regia Mădălin Hîncu, scenografia
    Răzvan Bordoș, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania Tompa Miklós




    38.TREI SURORI


    de A. P. Cehov, regia István Albu, scenografia Erika Márton, Teatrul Figura
    Stúdió Gheorgheni




    39.TRUE WEST


    de Sam Shepard, traducerea Vlad Cristache și Silviu Debu, regia şi
    ilustraţia muzicală Vlad Cristache, scenografia Andreea Tecla și Mădălina
    Niculae, Teatrul Maria Filotti Brăila




    40.UN TRAMVAI NUMIT DORINȚĂ


    de Tennessee Williams, traducerea Antoaneta Ralian, regia Claudiu Goga,
    decorul Ștefan Caragiu, costumele Lia Dogaru, Teatrul Metropolis București




    41.ZBOR DEASUPRA UNUI CUIB DE CUCI


    de Dale Wasserman, după un roman de Ken Kesey, în românește de Adrian
    Nicolae, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, decorul și costumele Adriana
    Grand, Teatrul Metropolis București

  • Festivalul de Teatru Piatra Neamţ, ediţia 30

    Festivalul de Teatru Piatra Neamţ, ediţia 30

    A 30-a ediție a
    Festivalului de Teatru Piatra Neamț, care se desfășoară între 20 septembrie și
    1 octombrie, are loc în anul în care Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ împlinește
    60 de ani de existență. Fiind vorba despre primul festival de teatru organizat
    în afara Capitalei – a debutat în 1969 – şi primul festival dedicat copiilor şi
    tinerilor, este, aşadar, o ediţie aniversară specială.


    Tema din acest
    an, Arhivele insecurității, este o formulă ironică, dar serioasă, care face
    trimitere la istoria festivalului, dar și la prezentul lui. Regizorul şi
    dramaturgul Gianina Cărbunariu, director al Teatrului Tineretului şi curator al
    festivalului, argumentează propunerea Fiind a 30-a ediţie, aniversară, am
    revizitat arhivele foarte generoase ale Teatrului Tineretului. Am descoperit
    lucruri foarte interesante. Am intrat în profunzime pe anumite teme pe care
    doream să le explorăm, deci am fost arhivari o perioadă. Pe de altă parte,
    spectacolul de teatru conectat la realitatea în care trăim e un fel de arhivă a
    momentului. În acelaşi timp, trăim vremuri foarte interesante, nu uşoare… Şi
    atunci, festivalul, aducând împreună aceşti creatori cu spectacolele lor şi cu
    alte evenimente – discuţii, ateliere – , devine el însuşi o arhivă. Ne dorim ca
    accentul să cadă pe temele investigate de foarte mulţi dintre artiştii
    invitaţi, şi anume, dorinţa noastră, astăzi, să arhivăm propriile frici,
    propriile ambiţii, aspiraţii, neputinţe. Facem asta prin toate mijloacele de
    comunicare.


    În contextul în
    care au loc festivaluri în multe dintre oraşele din România care au un teatru,
    şi nu numai din România, există nevoia, spune Gianina Cărbunariu, de a ne pune în situaţia de a gândi direcţiile în
    care vrem să mergem şi de a ne găsi un loc foarte clar în acest context. Cred că suntem încă într-o perioadă de tatonare a ceea ce înseamnă
    festivalul. Şi cred că acesta este mai degrabă un lucru bun. Pentru că acest
    festival s-a reinventat de-a lungul timpului, păstrând nişte direcţii. Dar
    interesant mi se pare că, pe direcţiile iniţiale – originalitate, dramaturgie
    contemporană, tineri creatori, crearea unui public tânăr – , care sunt piatra
    de temelie a festivalului, curatorii au adus de fiecare dată lucruri noi, au
    reinventat de fiecare dată conceptul festivalului. În ceea ce priveşte
    festivalul de anul acesta, avem mai multe secţiuni. În primul rând, secţiunea
    Tineri creatori. Condiţia pentru participare a fost ca cel care semnează
    spectacolul – regizorul, autorul – să aibă sub 30 de ani. Ne-am dorit să
    promovăm artişti aflaţi la început de drum.


    Ligia Ciornei a
    studiat regie şi producţie de film în cadrul UNATC, în 2017 fiind prezentă la
    Festivalul de Film de la Cannes cu scurtmetrajul Vintage. A venit la
    Festivalul de Teatru Piatra Neamţ cu spectacolul Grounded, de George Brant,
    produs de Asociaţia Culturală DOCTOR’S STUDIO din Bucureşti. Spectacolul, care
    o are în distribuţie pe talentata actriţă Isabela Neamţu, reprezintă debutul
    Ligiei pe scenă. Personajul din Grounded este o femeie-pilot de bombardier, care
    devine mamă şi soţie, dar, când se întoarce din concediul de maternitate şi îşi
    doreşte să zboare din nou, sistemul o reciclează şi o trimite să piloteze
    drone în deşert. Ligia Ciornei Eu am la activ trei sau patru
    scurtmetraje în care vorbesc despre femei puternice. Ultimul meu documentar
    este despre Roxana Tudose, campioană internaţională la tir cu arma. Practic,
    zona aceasta de armată şi duritate şi feminitate se regăseşte şi în
    scurtmetrajele mele. Din textul original, Ligia Ciornei a ales să păstreze
    temele relevante pentru publicul român track:
    Tema familiei, tema locului de muncă,
    care nu este unul normal şi cumva şi asta ne-a atras, pentru că e pilot de F16,
    relaţia dintre slujbă şi acasă….


    Ediţia din acest
    an a Festivalului de Teatru Piatra Neamţ include şi o secţiune naţională, în
    care au fost invitaţi artişti de vârste diferite, urmărindu-se conectarea la
    realitate, la teme importante din societatea românească şi din societatea
    contemporană în general. Un criteriu important de selecţie a fost acela ca
    spectacolele să propună teme de dialog.


    Iniţiată la
    începutul anilor 90, secţiunea internaţională a fost reintrodusă de managerul
    şi curatorul Gianina Cărbunariu. Au fost invitate spectacolele Le Petit
    Chaperon Rouge, text şi regie Joel Pommerat, Antonio şi Beatrix, coproducţie
    Companhia de Teatro de Braga, Theatro Circo şi Teatrul Tineretului şi Work in
    progress, un spectacol de Gianina Cărbunariu, produs de Emilia Romagna Teatro
    Fondazione. Bazat pe o intensă documentare, spectacolul investighează
    condiţiile de muncă ale lucrătorilor în Europa, temă care o preocupă de mai
    mulţi ani pe creatoarea Gianina Cărbunariu Se întâmplă nişte lucruri, începând
    chiar cu vulnerabilizarea lucrătorilor prin contracte de muncă pe durată din ce
    în ce mai scurtă. Pe de altă parte, sunt foarte multe lucruri care ţin de
    condiţii noi în societate. Se delimitează din ce în ce mai greu timpul de lucru
    de timpul liber. În momentul în care ai închis uşa biroului, nu eşti liber.
    Telefonul sună în continuare, mailuri… Am făcut interviuri cu aproximativ o
    sută de persoane din oraşul Modena şi din jurul oraşului, persoane între 25 şi
    35-40 de ani care lucrează sau care îşi caută de muncă, cu oameni în grevă, cu
    oameni care au emigrat în Italia, cu celebrele badante… Temele sunt europene, pentru că schimbările
    de pe piaţa muncii au în spate mecanisme globale, care se reflectă, evident,
    într-o regiune, dar ele ţin de aceste schimbări uneori dramatice în ceea ce
    priveşte stabilitatea, siguranţa chiar a condiţiilor de muncă, a felului în
    care oamenii îşi desfăşoară orele de lucru.


    Festivalul
    de Teatru Piatra Neamţ se doreşte a fi un moment de gândire asupra teatrului şi
    un spaţiu al întâlnirilor. Gianina Cărbunariu, directorul general al Teatrului
    Tineretului Fiind curator de festival, încerc să atrag
    atenţia asupra faptului că un festival nu înseamnă doar o selecţie de
    spectacole. Un festival presupune întâlnirea între artişti şi public, a
    artiştilor între ei, confruntarea unor practici teatrale… Dincolo de
    selecţie, un festival e un moment de gândire despre teatru şi despre lumea în
    care trăim. E un moment de socializare, de schimb de idei şi chiar un moment în
    care putem să ne simţim împreună. Şi să ne simţim bine împreună. Şi ca breaslă,
    şi ca spectatori.