Tag: Festivalul international de Film de la Moscova

  • După 40 de zile

    După
    40 de zile, al patrulea lungmetraj al lui Andrei Gruzsniczki, a fost inclus în
    competiția oficială a Festivalului Internațional de Film de la Beijing.
    Evenimentul, ajuns la cea de-a XI-a ediție, se va desfășura în perioada 14-21
    august 2021. După 40 de zile a avut avanpremiera națională, în prezența echipei,
    la Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF, pe 29 iulie, la Cinema
    Victoria Cluj-Napoca, și pe 30 iulie, la Cinema Arta Cluj-Napoca. Pe 14 august,
    filmul va putea fi văzut, tot în avanpremieră, la Iași, în cadrul Festivalului
    Serilor Filmului Românesc la Casa de Cultură Mihai Ursachi. Povestea din
    După 40 de zile / No Rest For The Old Lady se petrece într-o comună din zona
    Olteniei și se concentrează pe relația dintre doi prieteni de-o viață: Emil și
    Titi. Cei doi protagoniști reflectă cele două tipuri de cunoaștere -
    cunoașterea pozitivă, analitică, și cunoașterea intuitivă, cea care sporește
    misterul. În acest film am căutat să alcătuiesc un tip de cinema care observă
    și înregistrează fapte, acțiuni, experiențe de viață cotidiană, din perspectiva
    «luptei» care sfidează trecerea timpului, spune Andrei Gruzsniczki.

    Este un proiect care a pornit din 2015, dezvoltat
    într-un workshop. Acolo am dezvoltat povestea din cele câteva idei pe care le aveam
    și cei doi traineri cu care am lucrat atunci au fost foarte încântați de
    poveste și de relația specială dintre cele două personaje vârstnice. Au fost
    însă și întâlniri cu oameni din industria filmului, la Tallinn, la San
    Sebastián, în diverse etape de preproducție, unde am avut și reacții mai
    rezervate, în sensul că mi s-a spus că poate nu e o poveste pentru publicul
    larg. A fost o părere împărtășită de mai mulți distribuitori și producători cu
    care am vorbit la Tallinn și la San Sebastián, toți aveau aceeași ușoară
    temere. Dacă aș fi dorit să merg mai mult spre public aș fi putut crea o tensiune
    mai puternică, o tensiune spirituală pe care oricum am încercat s-o induc, dar
    la limită, nu mi-am dorit să iasă ceva senzaționalist. Felul în care văd și fac
    cinema vine cumva dintr-o atitudine pe care -cred eu- mi-o păstrez față de
    lucrurile esențiale, lucruri care rămân dincolo de tot ceea ce este superficial
    sau spectaculos. Revenind la cum s-a
    construit povestea, așa cum am spus, ea s-a închegat în 2015, pentru că aveam
    mai multe povești, toate în aceeași zonă, cu personaje de vârsta a treia. Aveam
    în minte mai ales unul dintre personaje, foarte activ și vital și energic, la
    90 și ceva de ani. Și în acel workshop din 2015 s-au cristalizat toate ideile
    și s-a născut povestea. Din momentul în care am ieșit din workshop aveam
    treatment-ul și povestea foarte clară, așa că am scris singur scenariul, n-a
    mai fost nevoie de colaborări din afară și totul a mers foarte rapid.



    Operator
    de imagine al filmului După 40 de zile / No Rest For The Old Lady, este Laurențiu
    Răducanu, care debutează cu această ocazie în lungmetraj. Distribuția este
    alcătuită din Mircea Andreescu, Valer Dellakeza, Gabriel Spahiu, Marian
    Negrescu, Simona Urs, Ștefan Mirea, Valeriu Bâzu și Eugen Titu. După 40 de
    zile a avut premiera mondială, în luna aprilie, în cadrul celei de-a 43-a
    ediție a Festivalului Internațional de Film de la Moscova. Filmul va rula pe marile ecrane din România,
    din 20 august, fiind distribuit de AVVA MMIX Studio.

  • “Berliner”, regizat de Marian Crişan, premiat la Festivalul de Film de la Moscova

    “Berliner”, regizat de Marian Crişan, premiat la Festivalul de Film de la Moscova

    Lungmetrajul Berliner de Marian Crişan, a câştigat premiul Keen Eye
    acordat de Russian Cinema Club Federation, la cea de-a 42-a ediţie a
    Festivalului internaţional de Film de la Moscova (1-8 octombrie). Berliner
    este cel de-al patrulea lungmetraj al regizorului Marian Crişan, cunoscut
    pentru Morgen, Rocker şi Orizont, dar şi pentru miniseria produsă de HBO
    România – Valea Mută. În prim-plan este Mocanu, un politician în plină
    campanie pentru un loc în Parlamentul European, care rămane blocat în orășelul Salonta.
    El este găzduit de Viorel, un cetăţean obişnuit, tractorist de meserie, în casa
    sa, de unde politicianul îşi va continua campania electorală.

    Am vorbit cu
    Marian Crișan despre premiul recent câștigat la Festivalul internaţional de
    Film de la Moscova și despre cum a pornit acest proiect.

    Din păcate, nu am putut fi prezenți la Moscova să prezentăm filmul,
    festivalul ar fi trebuit să se desfășoare în aprilie, pentru acea dată erau
    toate pregătirile făcute. Proiecția de la Moscova a reprezentat premiera
    internațională a filmului Berliner și ar fi fost normal să fim acolo, dar în
    aceste vremuri tulburi am hotărât să nu mai călătorim la Moscova. Am avut o
    conferință de presă online destul de ciudată cu presa de la Moscova, care era
    prezentă la proiecție, a fost o discuție destul de anevoioasă cu traducător și
    moderator. Totuși a fost bine pentru că alături de mine au fost actorii Ion
    Sapdaru și Ovidiu Crișan, iar Ion Sapdaru, din fericire, este vorbitor de limba
    rusă, a terminat facultatea de film VGIK la Moscova.


    Punctul de pornire al filmului Berliner este romanul Ich bin ein
    Berliner de Gabriel Andronache.

    Marian Crișan: Inițial a fost vorba
    de o adaptare, o ecranizare a romanului, dar din discuțiile cu Gabriel
    Andronache am ajuns la concluzia că am putea scrie o poveste inspirată din
    niște fragmente. Niște fragmente în care era vorba despre o campanie electorală,
    desfășurată într-un oraș de provincie. Și asta m-a incitat, mă interesa o
    poveste referitoare la cum se desfășoară o campanie electorală într-un oraș mic
    sau în mediul rural, într-un loc din acesta pierdut și nebăgat în seamă de
    politicieni.

    Și așa am început scrierea scenariului, cu toate că romanul nu era
    despre o campanie electorală, romanul avea alt subiect. Dar am început să
    scriem și am scris destul de repede primul draft și am hotărât să ne focusăm pe
    această temă, un oraș mic unde se întâmplă o campanie electorală și un
    politician care rămâne blocat în acest orașel. Ne-am imaginat că acest oraș mic
    e din nou Salonta, orașul meu natal, unde am filmat și Morgen, un loc despre
    care eu scriu foarte ușor, cu oameni care mă inspiră. Iar Gabriel Andronache a
    scris ușor dialogurile, mai ales replicile politicianului, noi hotărând de la
    început să construim ca personaj un politician moldovean care ajunge în Ardeal.

    În felul acesta am imaginat scenariul care, inevitabil, are și o parte comică,
    pentru că întâlnirea și interacțiunea acestor două personaje diametral opuse,
    din lumi total diferite – un politician care pleacă spre Parlamentul Europei și
    un tractorist dintr-un orășel de provincie – are în sine o parte comică. Este
    un film despre orașe mici, cum sunt foarte multe în România. Dar mai mult decât
    atât, este vorba despre cetățenii simpli care. la fiecare patru sau cinci ani.
    sunt chemați din nou să aleagă. În felul acesta sunt nevoiți să intre în acest
    circ electoral din care, de cele mai multe ori, ies manipulați și apoi uitați.


    Distribuţia filmului Berliner este alcătuită din Ion Sapdaru, Ovidiu
    Crişan, Maria Junghietu, Sorin Cociş, Ion Ruşcuţ, George Dometi, Petre
    Ghimbaşan, Eugen Ţugulea şi Ioana Chiţu.