Tag: Festivalul International de Film Independent Anonimul

  • Scurtmetrajul „Acolo unde bărcile nu ajung”, premiat la Festivalul Anonimul

    Scurtmetrajul „Acolo unde bărcile nu ajung”, premiat la Festivalul Anonimul

    Acolo unde bărcile nu ajung, regizat de Vlad Buzăianu,
    este scurtmetrajul căruia Fundația ANONIMUL i-a acordat Premiul Ovidiu Bose
    Paștină la finalul Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL,
    care anul acesta a ajuns la cea de-a 20-a ediție și s-a desfășurat,
    tradițional, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării. Premiul Ovidiu Bose
    Paștină a fost înființat de echipa Festivalului Internațional de Film
    Independent ANONIMUL și se acordă anual unui cineast în amintirea regizorului de
    film documentar, autor și al unor scurmetrajde de filcțiune, care s-a stins în
    2006.

    Documentarul de Vlad Buzăianu, ales câștigător la ANONIMUL din cele două competiţii
    de scurtmetraj – românesc şi internaţional – s-a întors cu o Mențiune Specială și
    de la Trieste Film Festival (ianuarie 2023). În numai 18 minute, filmul spune o
    poveste complexă despre familie și este cel de-al doilea scurtmetraj al lui
    Vlad Buzăianu, după Vise de vânzare/ Dreams on Sale. Filmul este produs de
    Tangaj Film și co-produs de Castalia Pictures. Vlad Buzăianu și-a însoțit
    scurmentrajul la Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL și
    impresia lui este că evenimentul din Sfântu Gheorghe a crescut de la an la an. Vlad
    Buzăianu despre această ediție a festivalului.

    Am fost la
    festival, am stat 3 zile. Am fost cu băiatul meu de 6 ani. Este pentru prima
    dată când merg cu el la un festival de film și mi s-a părut foarte binevenită
    această experiență, de neuitat, aș spune. Am mai fost la Sfântu Gheorghe, am
    fost la festival și ca spectator, acum 12 ani, din câte îmi amintesc. Și atunci
    evenimentul era bine organizat, dar acum mi s-a părut că publicul a fost mai numeros
    și că și din punct de vedere tehnic a ieșit mult mai bine. A căpătat tot mai
    mare amploare evenimentul.

    Parcursul
    lui Vlad Buzăianu în cinema n-a fost unul clasic. Vlad Buzăianu, despre cum a
    ajuns să facă film. Eu
    am absolvit ASE-ul (Academia de Studii Economice) și Facultatea de Psihologie
    și am fost în căutări multă vreme. Mi-a plăcut mereu cinema-ul, de mic am fost
    cinefil, dar pentru mine regizorii erau ca niște zei, mi se părea foarte greu
    să ajungi să faci film. M-am decis să fac film abia pe la 30 de ani și așa am
    făcut primul film, Vise de vânzare, un film făcut cu prieteni. Am fost trei
    prieteni implicați în acest proiect, noi trei am produs filmul, care a fost
    receptat neașteptat de bine. La un festival unde am fost cu scurtmetrajul, am
    întâlnit-o pe producătoarea Anamaria Antoci, căreia i-a plăcut filmul.

    A fost o
    întâlnire importantă, pentru că i-am trimis și scenariul filmului Acolo unde
    bărcile nu ajung, și așa am ajuns să-l producem prin Tangaj Film. Vise de
    vânzare a fost făcut în 2016, pe atunci nu prea știam cum funcționează
    lucrurile în cinema. L-am trimis cumva haotic în festivaluri, ar fi trebuit să
    avem o strategie mai bună, asta am învățat pe parcurs. A fost la Kitzbühel, în Austria, la Kansas City, la Festivalul
    de Film de la Swansea – Țara Galilor, la River Bend Film Festival, la un
    festival important din Iran. Avem o listă destul de lungă de participări și am
    obținut peste 10 premii cu el. Și pot să spun că succesul acesta ne-a luat un pic
    prin surprindere.

    Eu nu-mi doaream decât să-l văd pe un ecran mare, într-un
    cinematograf, ăsta era obiectivul meu, dar a mers mai bine decât m-aș fi
    așteptat. Probabil că dacă acest prim film pe care l-am făcut n-ar fi fost
    remarcat, nu ajungeam să lucrez cu o casă de producție ca Tangaj Film. Iar dacă
    l-aș fi făcut din nou singur, cu siguranță nu ar fi ieșit la fel de bine.



    Din distribuția filmului Acolo unde bărcile nu ajung, fac parte Matei Gorgos, Codruț Ioniță, Iulian
    Postelnicu și Rada Ixari. Filmat de Tudor Panduru și montat de Alex Pintică,
    scurtmetrajul are decoruri și costume create de Alexandra Alma Ungureanu.

  • Cultura română acasă şi în lume 04.08.2022

    Cultura română acasă şi în lume 04.08.2022

    Sebastian Mihăilescu, regizorul documentarului “Pentru mine tu ești Ceaușescu”, recent intrat în cinematografe, câștigător al premiului pentru Cel mai bun documentar la TIFF Transilvania IFF 2022, premiat la festivalurile de profil Doclisboa și Ji.hlava; Dan Hudici, unul dintre protagoniștii filmului; Laura Ducu, PR al Festivalului Național de Teatru Tânăr Ideo Ideis, care are loc la Alexandria, între 15 și 21 august; Dan Lupu, PR al Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL, care va avea loc în perioada 8 – 14 august 2022, la Sfântu Gheorghe (Delta Dunării)



  • Mariţa, un debut remarcabil în lungmetraj

    Mariţa, un debut remarcabil în lungmetraj

    Mariţa, lungmetrajul de debut al regizorului
    Cristi Iftime, a intrat în cinematografele româneşti la sfârşitul anului
    trecut, după ce a câştigat marele premiu al juriului FEDEORA în secţiunea East
    of West a Festivalului de Film de la Karlovy Vary şi trofeul celei de-a 14-a
    editii a Festivalului International de Film Independent Anonimul. Una dintre
    calităţile care a atras atenţia criticilor europeni a fost simplitatea regiei
    acestei poveşti, concentrată pe viaţa de fiecare zi a unei familii, ai cărei membri, deşi sunt despărţiţi după divorţul părinţilor,
    când se întâlnesc, se bucură în mod spontan de energia pozitivă care îşi face
    loc în viaţa lor. Povestea filmului,
    spune regizorul Cristi Iftime, a pornit de la o întâmplare care l-a urmărit.
    Deşi separaţi de multă vreme, o femeie şi un bărbat se îndreaptă, din
    obişnuinţă, spre maşina care a fost cândva a cuplului, o Dacie botezată Mariţa.
    Una dintre întrebările pe care i le-am pus lui Cristi Iftime a fost legată de
    riscul de a construi cinematografic o poveste
    pornind de la un gest care poate părea insignifiant. Acel
    gest m-a impresionat foarte tare, m-a urmărit, şi de obicei filmele mele se
    nasc din momente care mă urmăresc. Aşa că nu m-am gândit dacă e riscant sau nu
    să pornesc de aici. Este adevărat că celebra regulă kill your darlings -
    renunţarea la elementele care îţi sunt cele mai dragi într-o poveste – de
    obicei funcţionează, dar în Mariţa n-am ţinut cont de ea. La un moment dat mi-a
    fost teamă că fimul nu va ieşi pe măsura aşteptărilor mele, dar, fără falsă
    modestie, se pare că a ieşit. Noi am încercat să condensăm cât mai multe
    lucruri în film, dar într-o formă aerisită şi totodată simplă .



    Una din mizele filmului – spune Cristi Iftime -
    este fost ca spectatorii să înţeleagă personajul Sandu, posesorul Mariţei, tată
    a trei băieţi, împătimit colecţionar de timbre, autodeclarat iubitor al vieţii
    şi doritor să-şi povestească experienţele, fără a-l judeca. Aceeaşi încercare
    la care este supus şi Costi, unul dintre cei trei fii ai lui Sandu, aparent cel
    mai exigent faţă de excesele tatălui său. Aşa se
    întâmplă şi când se reunesc cu toţii în jurul mesei de Crăciun. Cristi Iftime. M-a interesat mai mult alienarea, faptul că
    ei acolo se întâlnesc, deşi în mod real nu mai sunt împreună. Se întâlnesc şi
    se simt bine şi pentru câteva ore este o atmosferă plăcută şi prientenoasă. Dar
    apoi legătura aceasta se destramă, doar situaţia a făcut ca ei să arate, să se
    mai comporte ca o familie. La fel e şi cu gestul de la final, care te poate
    duce la ideea că încă sunt o familie, desi nu mai sunt. Dacă ar fi existat
    tensiuni sau scandaluri între ei, partea aceasta frumoasă a întâlnirii ar fi
    fost ratată, nu şi-ar mai fi avut rostul.



    Mariţa este un road movie care încearcă să
    surprindă un moment de trecere din existenţa unui tânăr – acela al desprinderii
    de tată. Un road movie în spaţiul fizic, dar şi în spaţiul interior al
    personajului, complexitate care l-a cucerit pe actorul Alexandru Potocean, unul
    dintre cei mai buni actori ai noului val, cu peste 30 de roluri în filmografia
    sa – producţii româneşti sau coproducţii internaţionale – şi colaborări cu
    regizori ca Radu Muntean, Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Constantin Popescu. La un moment dat, toată ţesătura asta de
    relaţii creată în jurul tatălui din familie a început să mă intereseze foarte
    tare. Adică ceva de acolo îmi era, îmi părea foarte familiar. Aşa am început
    să-l înţeleg pe personajul Sandu, şi am înţeles şi raportarea lui Costi la
    tatăl său. La repetiţii am pornit cu ideea de a-l amenda pe Sandu. De a-l
    amenda mai tot timpul. Numai că în ultimă instanţă nu e vorba doar despre asta.
    Se întâmplă şi asta, dar ideea nu e de a-l judeca pe Sandu. Este mai degrabă o
    încercare de a-l înţelege şi de a-i înţelege raportarea la viaţă. Chiar dacă nu
    ne place sau nu ne convine.



    Adrian Titieni, premiat la Festivalul
    de Film de la Chicago, cu Silver Hugo pentru rolul principal din
    lungmetrajul Bacalaureat de Cristian Mungiu, câştigător a cinci trofee
    Gopo, 3 pentru pentru cel mai bun actor într-un rol
    principal şi
    două pentru cel mai bun actor într-un rol secundar, este considerat cel mai
    prolific actor al momentului. Numai în 2017, a interpretat 12 roluri în filme de scurt şi lungmetraj iar cu Cristi Iftime nu este la
    prima colaborare, Adrian Titieni jucând şi în 15 iulie, un scurtmetraj
    selectat în competiţia de gen a Festivalului de Film de la Berlin. Adrian Titieni Cristi este un regizor cu un background
    foarte interesant. În afară de Film, a absolvit şi Facultatea de Filozofie, şi
    de aceea vine cu o perpectivă diferită asupra regiei. Are o atenţie
    extraordinară pentru detalii şi amănunt. Are o viziune şi un mod de a gândi
    care-mi plac foarte mult. Iar mie îmi face plăcere să lucrez cu oameni care văd
    dincolo de realitatea imediată, Or, modalitatea aceasta de abordare este
    provocatoare pentru mine. Eu mă bucur că s-a gândit să mă distribuie, rolul
    este ultraprovocator şi dificil în acelaşi timp. Şi, cu riscul de a mă repeta,
    nu ştiu cât de mult m-am ridicat la înălţimea aşteptărilor.



    Scenariul filmului a fost scris de Anca Buja şi
    Cristi Iftime, imaginea este semnată de Luchian Ciobanu, montajul a fost
    realizat de Dragoş Apetri. Alexandra
    Alma Ungureanu este designer de costume, scenografia îi aparţine Mălinei
    Ionescu iar sunetul a fost semnat de Dan-Ştefan Rucăreanu, Alexandru Dumitru şi
    Florin Tăbăcaru. În afară de Alexandru Potocean şi Adrian Titieni, din
    distribuţia filmului fac parte Lucian Iftime, Victoria Cociaş, Andrei Huţuleac,
    Bogdan Dumitrache, Ana Ciontea. Producători sunt Ada Solomon şi Radu Stancu.