Tag: Festivalul International de Teatru

  • Bun venit în Transilvania, ședere plăcută în județul Sibiu!

    Bun venit în Transilvania, ședere plăcută în județul Sibiu!

    Orașul Sibiu a fost inclus pe lista celor mai sigure destinaţii turistice din Europa în timpul pandemiei de coronavirus de European Best Destinations, portalul oficial al celor mai bune destinații din Uniunea Europeană. Frontierele se deschid, iar hotelurile și pensiunile sunt din nou pregătite pentru primirea turiștilor. Dacă încă nu v-ați hotărât unde să vă petreceți vacanța de vară, orașul Sibiu și împrejurimile sale par să fie o destinație ideală și sigură. Mirela Gligore, purtător de cuvânt la Primăria Sibiu, explică modalitatea prin care Sibiul a ajuns anul acesta în topul celor mai sigure destinații turistice europene.

    Anul trecut am avut un concurs la care am participat alături de orașe turistice foarte importante din întreaga Europă, precum Atena sau Viena. S-a luat în considerare numărul de voturi pe care l-a primit fiecare destinație. Sibiul a fost pe locul al șaselea în topul Best European Destinations. Am intrat astfel în atenția publicațiilor turisticeprezentându-ne atuurile, obiectivele, prezentând Sibiul ca destinație turistică europeană de succes. Odată intrați în atenția publicațiilor de specialitate, am fost evaluați și din punct de vedere al siguranței în contextul acestei pandemii de coronavirus care aafectat turismul la nivel mondial.

    Sibiul a luat foarte multe măsuri. Au fost atât cele impuse de autoritățile centrale, cât și altele, suplimentare. Mă refer atât la autoritățile locale, dar mai ales operatorii economici din HORECA și la cetățeanul simplu. Sibienii au fost mereu foarte responsabili. Au respectat normele de siguranță, au purtat masca,au respectat izolarea și chiar au rămas acasă în perioada dificilă. Astfel, întreaga comunitate am reușit să menținem numărul de îmbolnăviri la minim. Prin măsurile pe care le-am luat, evaluatorii de la Best European Destinations au considerat că Sibiul este un loc sigur.


    În Sibiu, principalele obiective turistice se află în centrul istoric. Este un spațiu în aer liber care poate fi vizitat fără nicio problemă, cu măsurile de protecție pe care le valua fiecare turist, spune Mirela Gligore, purtător de cuvânt la Primăria Sibiu.

    Administrăm Turnul Sfatului, care s-a deschis cu măsuri speciale de protecție: purtarea măștii este obligatorie, iar distanțarea turiștilor se realizează prin planificarea foarte riguroasă a intrării. Fiecare poate intra câte 30 de minute în Turnul Sfatului. Apoi,următoarea jumătate de oră este destinată dezinfectării după fiecare grup de vizitatori. De asemenea, și în Grădina Zoologică, cea mai veche din România, care adăpostește peste 260 de animale din 60 de specii, s-au luat măsuri speciale. La intrare, vizitatorii sunt atenționați cu privire la păstrarea distanței regulamentare. Accesul se face pe două intrări și, dată fiind suprafața foarte mare, se poate asigura distanțarea și protecția celorcare o vizitează.


    Sibiul oferă câte ceva pe gustul fiecărui turist. Astfel, fiecare își poate alege cedorește să vadă.

    Mirela Gligore: Dacă-și dorește să viziteze muzeele, avem două muzee foarte importante. În primul rând, avem Complexul Muzeal Național Brukenthal, primul muzeu deschis în sud-estul Europei, iar apoi recomandăm Muzeu lAstra. Acesta are mai multe secții, printre care Muzeul de Istorie sau Muzeul de Științe Naturale. Dacă turistul își dorește să admire patrimoniul arhitectural, întreg centrul istoric al orașului are o valoare foarte mare, iar municipalitatea a investit foarte mult în clădirile din proprietate.

    De exemplu, anul trecut am renovat o clădire emblematică pentru Sibiu, din Piața Mică, una dintre piețele centrale, iar anul acesta vom finaliza renovarea celor trei turnuri istorice de pe strada Cetății. De asemenea, am efectuat lucrări de renovare și la unul dintre zidurile cetății. Dacă turiștii își doresc să vadă Sibiul cu bicicleta au și această posibilitate. Pădurea Dumbrava, Muzeul Astra și Grădina Zoologică oferă un peisaj natural foarte potrivit, astfel că fiecare își poate alege ceva pe gustul lui.


    Agenda culturală a orașului a suferit în această perioadă. De obicei, sezonul evenimentelor culturale începea în jurul datei de 1 mai, însă o calitate a Sibiului este aceea că se poate adapta foarte ușor. Mirela Gligore, purtător de cuvânt la Primăria Sibiu:

    Primăria Sibiu a luat decizia de a nu suspenda agendele de evenimente în ciuda restricțiilor și a oferit flexibilitate operatorilor culturali. Astfel, cei selectați pentru finanțare prin agenda culturală, sportivă sau comunitară a orașului au primit posibilitatea de regândi planul evenimentelor și de a-l depune din nou. Ei le-au regândit în funcție derestricțiile încă în vigoare în spațiile deschise sau închise. Credem că în perioada următoare se vor relua evenimentele, desigur redimensionate pentru siguranța participanților. De asemenea, Festivalul Internațional de Teatru se reinventează în fiecare an, oferă ceva nou. Anul acesta organizatorii s-au gândit la o variantă online,pentru a respecta restricțiile. Însă, pentru a nu priva publicul iubitor de teatru de evenimente, în perioada 11-21 iunie se desfășoară o ediție specială a acestui festival.Este o ediție online cu moto-ul Puterea de a crede.

    Mare parte a regiunii rurale din jurul orașului Sibiu face parte din Sit Natura 2000,care protejează habitate naturale valoroase. Astfel, Sibiul a fost mereu o combinație între zona urbană şi cea rurală, între municipiul Sibiu care este locomotiva destinației turistice și satele din apropiere.

    Mirela Gligore: Avem sate atât în Mărginimea Sibiului cât și în zona săsească din imediata apropiere a Sibiului, care oferă multe modalități de petrecere a timpului liber. Astfel, șederea se poate prelungi foarte ușor,fără nicio urmă de plictis. Puteți merge foarte bine în Mărginimea Sibiului pentru a gusta din bucatele tradiționale, pentru a lua contact cu satul românesc, dar puteți merge și în satele săsești pentru a vedea biserici fortificate deosebite, înspre Biertan și acea parte a județului. E o experiență pe care n-ar trebui s-o rateze un turist ajuns la noi.Iată așadar o destinație sigură și foarte ofertantă, pe care n-ar trebui s-o ratați din planurile de vacanță ale anului 2020.

  • Sibiu – Regiune gastronomică Europeană

    Sibiu – Regiune gastronomică Europeană

    Sibiul a
    devenit oficial Regiune Gastronomică Europeană 2019. Ceremonia de preluare a
    acestui titlu a avut loc marţi seară, la un eveniment la care au fost prezenţi
    reprezentanţii institutului european de profil şi ai regiunilor europene care
    au deţinut, până acum, acest statut.





    Aflat în centrul
    României şi principal beneficiar al moştenirii civilizaţiei saxone care
    a marcat dezvoltarea Transilvaniei, Sibiul atrage, de la an la an, turişti
    interesaţi de natură, cultură, gastronomie. De altfel, oraşul este singurul loc din România care a
    fost inclus în topul destinaţiilor recomandate în 2019 de revista National
    Geographic Traveller
    , întrucât, în acest an, deţine statutul de Regiune
    Gastronomică Europeană. Sibiul va beneficia, de-a lungul anului, de o serie de evenimente
    culinare care numără târguri, turnee şi festivaluri şi care vor promova
    diversitatea gusturilor din zonă.

    Luni, Primăria Sibiu a fost gazda unei
    întâlniri a reţelei Regiuni Gastronomice Europene, cu participarea mai multor
    regiuni care au deţinut sau vor deţine acest titlu în anii următori. La
    întâlnire a participat şi noul membru al Consorţiului Sibiu Regiune
    Gastronomică Europeană 2019: Academia Forţelor Terestre Nicolae Bălcescu Sibiu. Marţi, regiunea Sibiu şi regiunea Egeea
    de Sud din Grecia au preluat oficial titlul de la regiunile care l-au deţinut
    în 2018 – Brabantul de Nord din Olanda şi Galway din Irlanda. În aceste zile,
    oaspeţii din reţeaua Regiune Gastronomica Europeana sunt invitaţi să guste din
    bunătăţile regiunii, să vadă peisajele şi să îi cunoască pe câţiva dintre cei
    care încă produc hrană în mod tradiţional, pe micii producători, beneficiari ai
    acestui program, al carui scop este acela de a dezvolta turismul gastronomic,
    prin întărirea legăturii între urban şi rural.

    Sibiul este atrăgător nu doar
    pentru diversitatea gastronomică, dar şi pentru frumuseţea oraşului medieval. Zidul oraşului, păstrat timp
    de opt secole, bisericile, cladirile istorice, cel mai vechi muzeu din România, Muzeul Brukenthal, deschis
    în 1817, se numără printre obiectivele care fac din Sibiu o destinaţie perfectă
    pentru cei care îşi planifică vancanţele din 2019. În ultimii zece ani, orasul a fost inclus în
    numeroase topuri internaţionale de turism, intrând în atenţia jurnaliştilor din
    străinătate îndeosebi după 2007, anul în care a fost primul oraş din România cu
    statut de Capitală Culturală Europeană, ceea ce a atras cifra record de un
    milion de vizitatori. De asemenea, aici are loc, din 1991, Festivalul Internaţional
    de Teatru
    , cel mai important festival anual de arte ale spectacolului din România și
    al treilea din Europa, care reuneşte unii dintre cei mai importanţi artiști
    naționali și internaționali.

    Pe de altă parte, Sibiul va fi în centrul atenţiei la nivel european şi
    cu prilejul summit-ului UE pe care-l va găzdui de Ziua Europei, pe 9 mai şi
    pentru care pregatirile sunt în toi. Considerat ‘Moment-cheie în calendarul
    preşedintiei României la Consiliul UE, evenimentul va reuni 27 de şefi de stat şi de
    guvern ai ţărilor europene, 36 de delegaţii oficiale, 400 de invitaţi de rang
    înalt şi aproximativ 800 de jurnalişti.

  • Artişti din diaspora română la FITS

    Artişti din diaspora română la FITS


    Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu este nu doar un maraton al spectacolelor, ci şi prilejul multor întâlniri de valoare şi locul naşterii unor mari proiecte. La FITS, de exemplu, poţi afla ce mai fac artiştii români din diaspora şi le poţi vedea creaţiile. Alexandra Badea, Eugen Jebeleanu, Cosmin Chivu, care trăiesc şi lucrează mult în Franţa sau Statele Unite, au fost prezenţi la a 25-a ediţie a festivalului cu spectacole puse în scenă cu actori ai Teatrului Naţional “Radu Stanca” din Sibiu.



    Tânărul regizor Eugen Jebeleanu locuieşte de opt ani în Franţa, dar în prezent lucrează în ambele spaţii culturale. La Sibiu a pus în scenă primul spectacol într-un teatru de stat, Teatrul Gong, în urmă cu trei ani, urmând apoi colaborarea cu Teatrul Naţional “Radu Stanca”: “Eu cred că nu am pierdut niciodată legătura cu România. Am plecat în 2010. Am terminat acolo nişte studii de actorie, după care m-am întors în România, am început să fac spectacole în mediul independent, după care m-am întors în Franţa, am făcut studiile de master de regie, apoi am revenit în România… Tot timpul pendularea asta a fost constantă. Practic, lucrez tot timpul între cele două spaţii. Şi-mi doresc din ce în ce mai mult, cel puţin cu proiectele companiei mele şi cu oamenii cu care lucrez în compania asta să dezvoltăm un dialog mai concret în sensul acesta”.



    De obicei, Eugen Jebeleanu îşi montează propriile texte sau pe cele ale partenerului său, Yann Verburgh. Dar la ediţia din acest an a FITS, el a fost prezent cu spectacolul “Vedere de pe pod” de Arthur Miller, o producţie a Teatrului “Radu Stanca”: “M-a surprins tocmai pentru că este un text care vorbeşte despre un caz inspirat dintr-un fapt real, din anii 50, şi are o rezonanţă foarte mare la ce se întâmplă azi. Nu vroiam să fac un gen de teatru manifest. Am preferat să aleg acest text pentru a vorbi despre condiţia omului care pleacă, cum trăieşte plecarea lui într-un spaţiu căruia nu îi aparţine, cum se raportează el la integrarea sau dezintegrarea sau … lucrurile astea, străinul care se trezeşte într-un spaţiu şi nu ştie dacă locul lui e acolo sau nu. Şi comunitatea aceasta a diasporei, şi ierarhiile care sunt şi în interiorul acestei comunităţi, care şi ea face parte dintr-o altă comunitate mai mare… şi tot aşa… Pe mine m-a interesat cum ajungem să comitem nişte acte atât de nedrepte şi atât de meschine pentru a ne apăra propriul metru pătrat de teritoriu. Şi cum devenim nişte monştri doar pentru a avea putere în faţa celorlalţi şi a stăpâni ceva sau pe cineva”.



    Alexandra Badea este dramaturg şi regizor. Locuieşte şi creează de mai mulţi ani în Franţa şi i s-a propus recent o colaborare cu Théâtre national de la Colline din Paris, al cărui director este foarte cunoscutul dramaturg şi regizor Wajdi Mouawad. Împreună cu actorii Teatrului “Radu Stanca”, Alexandra Badea a creat la Sibiu spectacolul “Perfect compus”, prezent în programul ediţiei din acest an a FITS: “Vin în România după opt ani de pauză, în care nu am avut niciun contact cu teatrul românesc, doar la un moment dat, un spectacol-lectură la Sibiu, pe textul meu, “Pulverizare”. Mi s-a propus acest proiect la Sibiu. Eugen îmi vorbise foarte mult de teatru, pentru că a lucrat aici câteva spectacole. Şi mi-a vorbit mai ales despre faptul că în Sibiu se încearcă prelungirea vieţii spectacolelor prin turnee naţionale şi asta m-a convins să vin şi să fac acest spectacol. Textul acesta l-am scris pentru actorii din Sibiu. Invitaţia a fost să lucrez cu actori tineri şi m-am întrebat foarte mult ce aş vrea să spun. E un text care se înscrie în trilogia pe care o dezvolt în momentul acesta cu Théâtre national de la Colline din Paris. Eu în Franţa lucrez pe ceea ce s-ar putea numi poveştile ascunse, poveştile nespuse, evenimentele un pic ascunse şi puse în umbră ale istoriei recente. “Perfect compus” e povestea unei familii care retrasează jumătate de secol din istoria României, din 1941, în Iaşi, până astăzi. Sunt Pogromul de la Iaşi din 41, momentele din anii 70 de comunism, în care unii turnau şi alţii suportau consecinţele. Şi, în special, este un text care cred că vorbeşte despre tinerii de azi, aşa cum îi percep eu, care mie mi se par poate mult mai lucizi şi mult mai pregătiţi să privească altfel trecutul şi să îşi asume altfel prezentul”.



    Este al şaptelea an consecutiv de când Cosmin Chivu vine la FITS. Stabilit la New York din anul 2000, unde a obţinut un masterat în regie la celebra şcoală Actors Studio, Cosmin Chivu a montat peste 60 de spectacole în teatre profesioniste şi universităţi din SUA, Europa, Australia şi Thailanda. În prezent, este directorul departamentul de actorie şi regie la Universitatea Pace Performing Arts, New York.



    Cosmin Chivu s-a regăsit în programul ediţiei aniversare a FITS cu două spectacole, musicalul “Rocky Horror Show”, coproducţie Teatrul Naţional “Radu Stanca” şi Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, şi coproducţia România-Franţa “Stări umane”: “Anul acesta am regizat un spectacol în premieră. Se numeşte “Stări umane” şi este un spectacol de muzică şi poezie. A fost prezentat de două ori la Biserica Evanghelică Sf. Ioan. Şi tot anul acesta am reluat spectacolul “Rocky Horror Show”. În trei zile de festival am contribuit la Bursa de spectacole. Spectacolul “Stări umane” a pornit, de fapt, de la muzică, o muzică a sufletului, o muzică a stării, fără prea multe cuvinte, un gen care nu se practică foarte mult în România şi care m-a inspirat să creez o poveste în care noi suntem martorii a ceea ce ni se întâmplă din momentul în care ne naştem până murim, cu toate plăcerile, bucuriile şi suferinţele vieţii. Timp de trei zile, companii şi personalităţi ale artelor spectacolului din întreaga lume vin la Sibiu să-şi prezinte munca, să-şi prezinte compania şi în acest mod să se cunoască cu parteneri şi să creeze proiecte sau relaţii de viitor. Eu am moderat aceste prezentări. Au venit companii cred că de pe toate cinci continentele. Anul acesta a fost o participare fără precedent”.



    Ce îl determină pe Cosmin Chivu să revină an de an la Sibiu este spiritul oraşului, aşa cum a fost el creat de spiritul festivalului: “Porneşte de la o idee foarte generoasă şi de la faptul că un grup mic de oameni a gândit iniţial un eveniment care să strângă împreună minţi creative şi artişti tineri care doresc să împărtăşească unii altora munca lor. Sigur că acel moment a trecut, vorbim de 92 – 93, când a început festivalul. Eu am fost parte din primele două ediţii ale acestui festival, student fiind la Iaşi. Acum s-a transformat într-un eveniment mondial. Deci, să vezi acest arc, să vezi această călătorie în timp şi să realizezi ce era atunci, ce este acum şi toată munca pe care anumiţi oameni au depus-o între timp este absolut senzaţional”.




  • A VI-a ediție Grand Prix Nova readuce profesioniștii teatrului radiofonic la București

    A VI-a ediție Grand Prix Nova readuce profesioniștii teatrului radiofonic la București

    Radio România organizează, în perioada 4-9 iunie, cea de a VI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, dedicat inovaţiei în creaţia radiofonică.

    Luni 4 iunie, de la ora 12:00, în Foaierul central al Sălii de Concerte a Radio România are loc conferinţa de presă și deschiderea oficială a festivalului. Festivitatea de decernare a premiilor va avea loc în cadrul elegant al Palatului Elisabeta, vineri, 8 iunie, de la ora 18:00.

    Competiția

    Festivalul Grand Prix Nova aliniază la startul aceastei ediții 57 de producţii de teatru radiofonic și ars acustica din 23 de ţări în cinci zile de audiţii, organizate în trei secțiuni: drama (maximum 60 minute), forma scurtă (maximum 10 minute) şi binaural. Inaugurăm anul acesta o nouă secţiune dedicată producţiilor binaurale, sincron răspândirii accelerate a audiţiei în căşti a producţiilor radiofonice. Limba oficială a festivalului este engleza. Producţiile radiofonice în concurs şi textele în limba engleză ale acestora (în format pdf) pot fi accesate în perioada festivalului pe site-ul www.eteatru.ro.

    Grand Prix Nova este singurul festival de producţii sonore care caută și recompensează inovaţia în mediul auditiv de comunicare. Ediţia din acest an continuă o tradiţie onorantă, aceea de a se afla sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei române.

    Festivalul Grand Prix Nova şi-a consolidat reputaţia în mediul internaţional ca susţinător al experimentului în creaţia radiofonică, iar originalitatea producţiilor selectate în competiţie validează inovaţia în spectacolul de teatru radiofonic din întreaga lume. În an centenar, primim la Bucureşti în festival un număr record de participanţi dornici să trăiască nu numai emoţiile concursului, ci şi experienţa întâlnirii cu profesioniştii creaţiei radiofonice în secțiunea atelierelor Workshop – History Makes the future/1918-2018 a century of Nations. Anul acesta Grand Prix Nova găzduiește atelierele EBU Radio Drama Workshops, deschise participanților la festival. Întregul program al festivalului reflectă diversitatea şi creativitatea artiştilor din domeniul teatrului radiofonic.

    Producții din 23 de ţări din patru continente îşi vor disputa nouă trofee la Bucureşti, distincţii dedicate celor trei secţiuni: Drama, Short Forms şi Binaural. Din Australia și Malaiezia, până în Canada şi Statele Unite, festivalul cartografiază Europa pentru a ajunge în Iran și Georgia. Spectacolele prezente la Bucureşti vor oferi o panoramă a stilisticilor şi reperelor culturale la nivel mondial.

    Juriul

    Juriul, format din cinci personalităţi internaţionale, printre care un nume de marcă al creaţiei radiofonice româneşti, va decide câştigătorii. Anul acesta preşedintele juriului este Soila Valkama, regizoare, dramaturg și actriță din Finlanda. Din juriul acestei ediţii mai fac parte Olya Booyar, director Radio Asia-Pacific Broadcasting, Union Kuala Lumpur (Malayesia), Janko Hanushevsky, muzician, sound artist independent (Germania) Slobodan Govorcin, dramaturg, editor la RTV Vojvodina (Serbia) și Ilinca Stihi, regizor, unul dintre fondatorii Festivalului Grand Prix Nova, membră în numeroase jurii ale festivalurilor de profil şi autoare a multor spectacole premiate la nivel internaţional.

    Premiile Teatrului Național Radiofonic

    Radio România îşi onorează în fiecare an actorii, recompensând ingredientul esențial în reuşita unui spectacol sonor, interpretarea la microfon. Oferim anual, în cadrul ceremoniei de premiere a competiţiei internaţionale Grand Prix Nova, distincţii pentru interpretările cele mai valoroase ale stagiunii Teatrului Naţional Radiofonic din anul precedent.

    În 2018, selecţia profesioniştilor se îndreaptă cu admiraţie spre:

    Maria Ploae – Premiul pentru cel mai bun rol feminin în Maria Brâncoveanu din spectacolul Maria Brâncoveanu – Biruinţa Învierii, scenariu radiofonic de Iuliana Mateescu şi Ion-Costin Manoliu, regia artistică: Nicolae Mărgineanu.

    Dan Condurache – Premiul pentru cel mai bun rol masculin în Socrate din spectacolul Dialogurile lui Platon. Criton, regia artistică: Attila Vizauer.

    Cristina Flutur – Premiul pentru debut, pentru rolul Mașa din spectacolul Trei surori de Anton Pavlovici Cehov, regia artistică: Gavriil Pinte.

    Atelierele

    Festivalul Grand Prix Nova este recunoscut ca spaţiu al dialogului şi al întâlnirilor culturale majore în spaţiul bucureştean. Având convingerea că radioul îmbină cu abilitate înalta calitate artistică şi comunicarea, festivalul continuă tradiția edițiilor precedente și constituie un spaţiu privilegiat de vehiculare a valorilor autentice din ţară şi străinătate. De aceea, la ediţia a VI-a, Grand Prix Nova 2018 propune din nou Capitalei o serie de evenimente dedicate specialiştilor, dar şi marelui public. Singurul festival din România consacrat creaţiei radiofonice vă invită la patru zile de dialog şi performanţă cu artiştii experimentului radiofonic internaţional în secţiunea Workshop – History Makes the future/1918-2018 a century of Nations.

    Atelierele sunt susţinute de membrii juriului secţiunii Concurs a acestei ediţii. Accesul e liber. Atelierele se vor desfăşura în limba engleză, în Grădina Eden din Calea Victoriei nr.107, după următorul program:

    •4 iunie, 20:00-21:00

    – Olya Booyar – Programming for Cultural and Ethic Diversity.

    – Soila Valkama – How could audio drama help the audience to fiind the lost memories.

    •5 iunie, 20:00-21:00 -Slobodan Govorcin – Surrounding the Future.

    • 6 iunie, 20:00-21:00 – Janko Hanushevsky – Roaring Silence – Tiny Lecture With a Real-Time Soundscape.

    • 7 iunie, ora 20:00-21:00 – Ilinca Stihi – 360 3D Immersive ambisonic sound experience, SAILS written and directed by Ilinca Stihi / Vele, scenariul și regia artistică Ilinca Stihi.

    Atelierele European Broadcasting Union (EBU)

    În perioada 7-9 iunie, festivalul Grand Prix Nova găzduiește atelierele EBU Radio Drama Workshops (European Broadcasting Union). Vineri, 9 iunie, de la ora 9:45, în studioul Alfred Alessandrescu al Radio România (studioul T8) sunt programate o serie de conferințe speciale susținute de prestigioși membri ai EBU: Alison Hindell – președinta grupului Drama a EBU (BBC, Marea Britanie), John Dryen (Marea Britanie), Sandra Kaupmann (ARD – SWR, Germania), Liam O’Brien (RTÉ, Irlanda), Walter Filz (ARD -SWR/Germania), Tim Hinmann (Third Ear, Danemarca), Attila Vizauer (redactor șef Teatrul Național Radiofonic, Radio România, România). Atelierele sunt deschise tuturor participanților la festival, iar programul complet al comunicărilor poate fi consultat pe site-ul www.grandprixnova.ro.

    Ajuns la a șasea ediţie, Grand Prix Nova 2018 face din Bucureşti punctul de întâlnire și de propagare a experimentelor sonore ce prefigurează viitorul teatrului radiofonic.

  • Studenţii sibieni cuceresc oraşul

    Studenţii sibieni cuceresc oraşul

    În urmă cu aproape 25 de ani, actorul
    Constantin Chiriac începea la Sibiu construirea Festivalului Internaţional de
    Teatru mizând pe studenţi. După proiectul Sibiu – Capitală Culturală Europeană
    2007, acelaşi Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional Radu
    Stanca, lansa proiectul Tineri, cuceriţi oraşul!. Acesta este
    cadrul în care, în urmă cu trei ani, studenţii şcolii sibiene de teatru şi
    management cultural au creat Microstagiunea Şcolii de Teatru Sibiene, devenită
    anul acesta DATfest – Festivalul Departamentului de Artă Teatrală al
    Universităţii Lucian Blaga din Sibiu. Festivalul s-a desfăşurat în
    perioada 2 – 5 octombrie, sub titulatura Studenţii sibieni cuceresc oraşul.


    Conf. univ. dr. Luminiţa Bîrsan,
    managerul proiectului, despre ce înseamnă ca studenţii să cucerească oraşul: Ideea proiectului este să plece de pe băncile şcolii în spaţiile lor de joc
    – săli de clasă, Studioul de teatru Cavas, Studioul Virgil Flonda, dar şi în
    spaţiile oferite de Teatrul Naţional Radu Stanca, de Casa de Cultură a
    Sindicatelor şi de Teatrul pentru copii şi tineret Gong, pentru a juca alături
    de mari artişti şi pentru a se pregăti pentru ziua absolvirii. Este un festival
    organizat de studenţii de la Teatrologie, management cultural şi de la secţia
    Actorie, precum şi de cei de la master. Toţi studenţii departamentului, care au
    jucat în stagiunea 2016 – 2017, s-au întrecut timp de patru zile pentru
    premiile oferite de acest festival: Cel mai bun actor, Cea mai bună actriţă şi
    Cel mai bun spectacol.


    În continuare, tot conf. univ. dr.
    Luminiţa Bîrsan vorbeşte despre spectacolele care au intrat în competiţia
    DATfest – Studenţii sibieni cuceresc oraşul: Strategia
    Departamentului de Artă Teatrală constă în faptul că studenţii care finalizează
    studiile de licenţă lucrează cu tineri regizori. Au fost invitaţi de-a lungul
    timpului regizori din România şi din străinătate pentru a ţine module de lucru
    şi a face spectacole. Vorbim aici despre Bogdan Georgescu, care a realizat o
    trilogie – Antisocial, #minor, Mal/praxis, despre Eugen Jebeleanu, care a
    terminat la Sibiu spectacolul Familii, despre Cosmin Chivu, care a montat
    musicalul Rocky Horror Show şi despre Eugen Gyemant, care a fost invitat să
    facă un spectacol cu anul III Actorie, Avioane de hârtie.


    Teatrul ca artă şi-a creat de-a lungul
    anilor un loc special în Sibiu. Există festivalul, studiile de licenţă,
    masterat, doctorat şi chiar o clasă de actorie la Liceul Onisifor Ghibu.
    Există şi o colaborare continuă între toate acestea. De exemplu, în câteva
    dintre spectacolele studenţilor au jucat şi actori profesionişti ai Teatrului
    Radu Stanca. Şi tot actori profesionişti s-au aflat şi în publicul
    festivalului DATfest. Fenomenul teatral s-a dezvoltat prin raportare la şi
    împreună cu comunitatea sibiană. Din nou, asta s-a văzut în perioada celor
    patru zile de DATfest, când sibienii iubitori de teatru au venit să îi vadă pe
    studenţi jucând.


    Actorul Alexandru Ion, co-fondator al
    Festivalului de Teatru Tânăr Ideo Ideis din Alexandria şi membru al juriului
    care a desemnat câştigătorii, a remarcat şi el această relaţie, vorbind despre
    miza festivalului DATfest: Mi se pare că e o miză dublă. O
    parte a ei ţine de sentimentul de coeziune pe care îmi place să cred că îl
    creează în interiorul lor – faptul că toţi studenţii din facultate sunt aduşi
    în cadrul aceluiaşi eveniment şi că funcţionează împreună ca un soi de grup
    unitar mi se pare că e un lucru foarte sănătos, pentru că cred că lucrurile
    astea îi aduc mai aproape unii de ceilalţi. Mai mult decât atât, există o
    componentă a mizei care ţine de partea comunitară a poveştii – cred că e foarte
    sănătos ca publicul dintr-un oraş care nu are neapărat dimensiuni spectaculoase
    să poată să îi vadă pe studenţi, pentru că, până la urmă, unii dintre ei vor
    deveni actori în acest oraş. E o creştere bilaterală. Şi publicul din Sibiu ia
    contact cu tinerii studenţi, şi ei, la rândul lor, iau contact cu publicul.


    Câştigătorul premiului pentru Cel mai
    bun spectacol la a treia ediţie DATfest a fost Mal/praxis, în regia lui
    Bogdan Georgescu. Cea mai bună actriţă şi Cel mai bun actor au fost aleşi doi
    studenţi în anul III la Actorie: Simona Negrilă şi Radu Carp. Pe câştigători
    i-am întrebat ce importanţă are pentru ei participarea la un astfel de
    festival. Simona Negrilă: M-a ajutat foarte mult să îmi
    depăşesc anumite limite, mai ales având în vedere faptul că publicul era foarte
    aproape de noi, şi de o parte, şi de cealaltă. E cumva diferit. Şi, după mai
    multe reprezentaţii, eu am prins încredere şi chiar îmi place foarte tare să
    joc. E primul nostru spectacol. E ca la început. Mă gândesc ca pe viitor să se
    dezvolte şi mai mult, să fie cât mai multe spectacole. Chiar e foarte
    important, pentru că oferă oportunitatea studentului să joace, să fie în cadrul
    unui festival, să fie premiat…. Radu Carp track: În primul
    rând, mi se pare important pentru faptul că suntem studenţi. Consider că avem
    nevoie de genul acesta de festivaluri, deoarece se creează o atmosferă,
    spectacolele pe care le facem noi sunt văzute de cineva. Cea mai mare
    importanţă a avut-o faptul că a fost primul nostru spectacol cu public, cu un
    regizor care a venit special pentru noi şi asta a însemnat foarte mult.



    Simona Negrilă a fost
    recompensată pentru rolul din spectacolul Avioane de hârtie, în regia lui
    Eugen Gyemant, iar Radu Carp pentru rolul din acelaşi spectacol, dar şi pentru
    interpretarea din musicalul Rocky Horror Show, în regia lui Cosmin Chivu.

  • Dansul ca eveniment la FITS 2017

    Dansul ca eveniment la FITS 2017


    De mulţi ani, dansului îi este rezervat un loc special în programul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Ba chiar sezonul israelian este un adevărat eveniment pentru publicul larg. Fondată în 1992 în Ierusalim de Noa Wertheim şi Adi Shaal, Vertigo Dance Company este una dintre cele mai faimoase companii din Israel, foarte apreciată deja de publicul FITS, în faţa căruia a venit deja până acum la cel puţin cinci ediţii ale festivalului. Anul acesta, la a 24-a ediţie, a fost invitată cu două spectacole: “Vertigo 20”, producţie aniversară câştigătoare a premiului de excelenţă pentru performanţă, oferit de Ministerul Culturii şi Sportului din Israel şi “Yama”, un spectacol mai recent, semnat, ca şi primul, de coregrafa Noa Wertheim.



    Despre “Vertigo 20”, spectacol care continuă să fie invitat, deşi compania a ajuns deja la a 25-a aniversare, Noa Wertheim povesteşte: “Am început acest spectacol cu gândul la o celebrare, dar, ca artist este foarte greu pentru mine să creez doar pentru amuzament sau sărbătoare. Nu sunt genul acesta de artist. Întotdeauna vreau să pătrund în esenţa muncii mele. Ceea ce mi se pare interesant aici este tema alegerii, care cred că este parte din creaţia mea. Pentru că îmi pun mereu întrebarea în ce măsură putem decide şi ce putem controla în această viaţă. Deci, alegerea în legătură cu ce să fac şi cum să fac este marea întrebare. Să pun în spectacol momentele de sărbătoare din viaţa noastră, timpul şi spaţiul între pământ şi cer. Acele locuri unde te poţi aşeza astfel încât picioarele nu ating podeaua, ca nişte scaune, dar create într-un mod foarte deştept şi abstract – spaţiul creat e ca o cămară între cer şi pământ. Deci, de fiecare dată când vrem să acţionăm, intrăm rostogolindu-ne în această lume, ieşim oarecum ca nişte marionete mânuite de Dumnezeu, de public…”.



    “Yama” este complet diferit de “Vertigo 20”, ieşind din această zonă a celebrării şi intrând într-una mult mai spirituală. Noa Wertheim: “Yama înseamnă apă, dar costumele sunt negre, totul este negru. Avem nişte cutii care atârnă deasupra noastră din ce în ce mai jos. Pentru că în Biblie este scris că în a doua zi au fost create apa şi cerul. Deci, este ca o reflecţie. Folosesc apa în mişcare, valurile, o fizicalitate foarte puternică, care în artele marţiale se numeşte Fa jin. Mai mult, la final, am creat un dans al dervişilor. Este complet diferit de spectacolul “Vertigo 20″. Vertigo 20 este sărbătoare, iar Yama este greu, serios, profund şi, la final, aduce speranţă spirituală, cred”.



    Tot din Israel, au revenit anul acesta la Sibiu şi Kibbutz Contemporary Dance Company, cu “Horses In the Sky”, în coregrafia lui Rami Beer şi Batsheva Dance Company, cu spectacolul “Naharins Virus”, de Ohad Naharin. Cu acest spectacol, Naharin a câştigat în 2002 Premiul Bessie, în cadrul “New York Dance and Performance Awards”. Creator al pedagogiei Gaga ca limbaj al mişcării, Ohad Naharin este unul dintre cei şase artişti care primesc anul acesta o stea pe Aleea Celebrităţilor din Sibiu, proiect al Festivalului Internaţional de Teatru.



    Tot la secţiunea Dans a revenit la Sibiu în al doilea an consecutiv Brenda Angiel Dance Company, din Argentina. Întemeietoare, în 1994, a companiei care îi poartă numele, pune bazele primei şcoli de dans aerian din Buenos Aires în 1998. După succesul extraordinar avut anul trecut la Sibiu cu spectaculoasa producţie “Tango la înălţime”, anul acesta s-a întors cu o continuare a acesteia, în care dansatorii plutesc în aer, îşi depăşesc limitele folosindu-se de podea şi de pereţi, creând un caleidoscop de mişcare şi animaţie. Un limbaj special, acest dans aerian nu este o acrobaţie de circ. Brenda Angiel, despre “aerial dance”: “Ceea ce arăt acum este rezultatul a 22 de ani în care am făcut acelaşi lucru. Nu este ceva ce poţi face de la o zi la alta. Îmi place foarte mult să cercetez mişcarea, pentru a obţine perspective diferite, pentru a schimba posibilităţile. M-am fixat pe dansul aerian, despre care am descoperit că poate oferi o nouă natură mişcării şi, de asemenea, poate da publicului o nouă perspectivă. Şi asta este foarte atractiv. Într-un fel, e o oportunitate nesfârşită. Este adevărat că, în zilele noastre, “aerial dance” este un gen mai degrabă din zona circului şi cred că lumea tratează acest termen foarte diferit. Background-ul meu este din dans şi îmi descriu munca drept dans. Nu caut în mod special să folosesc acrobaţii. Dansez. Iar elementele acrobatice vin din asta. De aceea, cred că esenţa muncii mele e dansul. Iar dansul poate vorbi prin mişcare şi asta e, nu are nevoie de nimic altceva. Şi uneori dansul poate deveni din ce în ce mai emoţional sau poate crea mici poveşti… Deci, mă joc, într-un fel cu abstractizările, mă duc către mici poveşti, apoi mă întorc la mişcare”.



    Pe lângă Israel, Argentina, dar şi Spania, Franţa, Coreea de Sud, cu siguranţă că România nu putea lipsi cu partea ei de dans. A revenit la Sibiu, coregraful Gigi Căciuleanu, cu un spectacol de teatru coregrafic care se adresează în special tinerilor: #EMOJIPLAY, pus în scenă la Teatrul Excelsior, din Bucureşti. “#EMOJIPLAY îmbină, într-un mod aparent ludic, limbajul tridimensional al DansActorilor cu vizuala şi strania lume bidimensională a acestor noi simboluri şi metafore”, spune artistul. Gigi Căciuleanu: “Ideea comunicării se regăseşte foarte mult în spectacol, ideea dialogului. Câteodată dialog de surzi, câteodată străfulgerări dialogante, adică atunci când vrei să ştergi ceva de pe ecran, dai cu degetul precum cu un chibrit pe cutia de chibrituri… E adevărat că acest gest îl poate dărâma pe partener, de exemplu dacă dai unlike… Pe undeva, nevoia asta a umanului într-o lume care se dezumanizează devine foarte importantă. Şi cam asta ar fi ideea spectacolului. Omul modern este pus în faţa a tot felul de ecrane şi tot felul de “progrese” ale tehnologiei, care, până la urmă, nu ştiu cât îl păstrează ca uman. Poate va trebui să devenim roboţi sau, dimpotrivă, tocmai trăind în mijlocul ecranelor, să devenim noi mult mai cărnoşi. Carnea noastră, pielea noastră, ochii noştri, privirea noastră să devină un fel de a dialoga mai interesant decât doar nişte semne pe un ecran”.



    Gigi Căciuleanu a primit o stea pe Aleea Celebrităţilor din Sibiu încă de la prima ediţie a acestui proiect, lansat în 2013, pentru “unicitatea creaţiei sale în lumea dansului şi a teatrului”.


  • Retrospectiva săptămânii 11.06-17.06.2017

    Retrospectiva săptămânii 11.06-17.06.2017

    Criză politică la Bucureşti




    Scena politică românească traversează o nouă criză, a cărei magnitudine
    este fără precedent în aproape trei decenii de democraţie post-comunistă.
    Evenimentele, în ordinea lor cronologică, se prezintă astfel: ambele formaţiuni din coaliţia la guvernare -
    PSD şi ALDE – au decis, miercuri, să retragă sprijinul politic pentru Guvernul
    condus de Sorin Grindeanu, iar miniştrii şi-au prezentat demisiile. Liderul
    social-democrat, Liviu Dragnea, s-a declarat nemulţumit de activitatea unora
    dintre membrii Cabinetului, spunând că 60% din măsurile prevăzute în programul
    de guvernare au fost neîndeplinite. Liviu Dragnea: PSD este pregătit, împreună cu colegii de la ALDE, să formeze un nou
    guvern, care va avea o foaie de parcurs mult mai bine structurată care va
    cuprinde acţiunile şi măsurile necesare pentru a se recupera întârzierea.
    Continuarea guvernării în actuala stare, cu Sorin Grindeanu sau nu
    prim-ministru, risca ca în România, în trei luni de zile, programul de
    guvernare să devină un document aproape imposibil de pus în practică.

    Lovitura de teatru a venit din partea premierului: Nu-mi dau demisia! Şi vă spun şi de ce! Am obligaţia să mă comport
    responsabil faţă de România şi faţă de partidul din care fac parte! Cred că
    toţi trebuie să ne simţim responsabili de acest lucru! Şi eu mă simt!

    Sorin Grindeanu a precizat că va demisiona numai odată cu Liviu Dragnea, pe
    care îl consideră vinovat de actuala criză politică, şi numai după ce
    preşedintele ţării, Klaus Iohannis, în urma viitoarelor consultări cu partidele
    politice, va numi un premier tot din partea PSD, câştigător detaşat al
    legislativelor din luna decembrie. Ca urmare, PSD a anunţat că îl exclude pe
    Sorin Grindeanu din partid şi că, împreună cu ALDE, va depune luni o moţiune de
    cenzură la adresa propriului Guvern – singura soluţie posibilă, în lipsa
    demisiei, de a-l da jos.

    În acest timp, prin purtătoarea sa
    de cuvânt, Mădălina Dobrovolschi, preşedintele Klaus Iohannis le-a cerut celor
    două partide ale coaliţiei de guvernare să rezolve criza internă care a dus la
    retragerea susţinerii pentru Guvernul Grindeanu: Preşedintele
    solicită soluţionarea urgentă a crizei din interiorul coaliţiei de guvernare,
    pentru a se evita instabilitatea politică. Rezolvarea crizei interne a coaliţiei este strict responsabilitatea
    partidelor din care este alcătuită.
    Aflaţi în opoziţie, liberalii au afirmat că vor decide ce reacţie vor
    adopta, după ce se va găsi o soluţie constituţională la criza politică din
    coaliţia guvernamentală, USR a cerut alegeri anticipate,iar
    Partidul Mişcarea Populară a fost de părere că social-democraţii trebuie să îşi
    asume eşecul guvernării.




    Dosarul Mineriadei din iunie 1990


    În parte eclipsat de
    criza politică în derulare, dosarul aşa-numitei Mineriade a reapărut în
    atenţia opiniei publice din România chiar pe 13 iunie, când s-au comemorat 27 ani de la înăbuşirea unei
    ample manifestaţii împotriva puterii de stânga instalate după căderea,în
    decembrie 1989, a dictaturii comuniste. 14 persoane, între care primul preşedinte din istoria
    post-comunistă a României, Ion Iliescu, fostul premier Petre Roman şi
    ex-directorul SRI, Virgil Măgureanu, au fost trimişi, marţi, în judecată,
    pentru crime împotriva umanităţii. Pe fondul unor incidente violente din
    Bucureşti pe care armata reuşise, deja, să le înăbuşe, pe 13-15 iunie 1990, preşedintele Ion Iliescu a invocat o
    tentativă de puci de extremă-dreapta şi a cerut populaţiei să apere instituţiile democratice. A
    urmat descinderea minerilor din Valea Jiului (centru-vest) în Capitală, unde au
    atacat Universitatea, sediile partidelor de opoziţie şi redacţiile unor ziare
    independente. Bilanţul violenţelor din 13-15 iunie: patru decese înregistrate
    oficial, sute de răniţi şi peste o mie de persoane arestate abuziv. Imaginea
    externă a României a fost, şi ea, grav afectată de acele violenţe. În
    rechizitoriul procurorilor militari care au anchetat cele petrecute la
    Mineriadă se arată că în evenimentele din 13-15 iunie au fost implicate,
    ilegal, forţe ale Ministerului Apărării şi de Interne, ale Serviciului Român de
    Informaţii, peste zece mii de mineri şi alţi muncitori. Între altele, Ion
    Iliescu ar fi ordonat dotarea militarilor cu armament şi muniţie de război
    împotriva civililor.




    Noi creşteri salariale


    În aşteptarea legii salarizării bugetarilor, aflată la promulgare, mai multe categorii de personal
    plătite din banii Statului care nu beneficiaseră, de mult timp, de majorări
    salariale vor primi, în curând, bani mai mulţi. Potrivit unui proiect de lege
    adoptat, marţi, în Camera Deputaţilor de
    la Bucureşti, îşi vor vedea veniturile suplimentate personalul din bibiotecile
    naţionale, salariaţii din ministerele Agriculturii şi Culturii şi o parte a
    personalului medical, cadrele militare în activitate şi personalul civil din
    Ministerul Apărării. Statisticile arată că salariile angajaţilor români au
    crescut, în medie, cu 13,4% în ultimul an, ajungând la 2.366 de lei net în luna
    aprilie, echivalentul a 520 de euro.




    Festivalul internaţional de teatru
    de la Sibiu, spre final


    Duminică se coboară cortina peste Festivalul Internaţional de Teatru de
    la Sibiu, din centrul României. Timp de zece zile, mii de spectatori au fost
    invitaţi să urmărească cele peste 500 de reprezentaţii şi evenimente pregătite
    pentru ei. Tot oraşul, dar şi o parte din judeţ s-au transformat în spaţii de joc în care
    au evoluat circa 3 mii de artişti. Unul dintre invitaţii speciali ai ediţiei de
    anul acesta a fost celebrul dansator de origine rusă Mikhail Baryshnikov, care
    s-a declarat
    impresionat de Festivalul sibian.

  • Retrospetiva săptămânii 04.06 – 10.06.2017

    Retrospetiva săptămânii 04.06 – 10.06.2017

    Preşedintele României, Klaus Iohannis, în vizită la Casa Albă

    Săptămâna politică a fost
    dominată de vizita de cinci zile în Statele Unite ale Americii a preşedintelui
    României, Klaus Iohannis. El este primul şef de stat din
    Europa Centrală şi de Est primit de liderul la Casa Albă, Donald Trump, de la
    preluarea mandatului. Punctul central al intregii vizite a fost consolidarea Parteneriatului Strategic dintre Statele Unite şi România,
    în contextul în care se împlinesc 20 de ani de la lansarea sa. Securitatea şi apărarea
    reprezintă o componentă cheie a Parteneriatului Strategic, a spus preşedintele
    Klaus Iohannis cu ocazia unei dezbateri găzduită, la Washington, de Fundaţia
    Heritage, un centru prestigios de analiză şi strategie de politică externă. El
    a amintit că România a alocat 2% din PIB Apărării, ceea ce o face a 6-a ţară
    membră NATO care alocă un procent important pentru securitate. Menţionând
    provocările curente din mediul de securitate internaţional şi regional, şeful
    statului român a indicat necesitatea unei abordări strategice şi coerente,
    dublate de imperativul păstrării unităţii, atât în interiorul UE, cât şi în
    relaţia UE – Statele Unite. El a evidenţiat importanţa deosebită a dimensiunii
    economice a relaţiilor bilaterale româno-americane, precum şi a celor
    interumane si a atras atenţia că includerea României în Programul Visa Waver,
    aşteptată de toţi românii, ar reprezenta un catalizator pentru stimularea
    acestor paliere. În cadrul întâlnirii pe care a avut-o cu reprezentanţii
    comunităţii de români din Statele Unite, preşedintele Iohannis a exprimat
    aprecierea pentru modul în care aceştia s-au integrat cu succes în societatea
    americană, prin muncă, talent şi onestitate, contribuind considerabil la
    economia americană şi la întărirea Parteneriatului Strategic dintre cele două
    ţări.



    Vizita de lucru la Paris a premierului României, Sorin
    Grindeanu


    Premierul României,
    Sorin Grindeanu, a făcut, în această săptămână, o vizită de două zile la Paris,
    unde s-a întâlnit cu omologul sau francez
    Édouard Philippe. Discutiile au vizat sprijinul Franţei pentru aderarea
    României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. De asemenea,
    agenda a cuprins discuţii despre Parteneriatul Strategic care leagă cele două
    ţări şi consolidarea UE, după Brexit. Sorin Grindeanu: Am mulţumit pentru
    sprijinul pe care Franţa ni-l dă pentru atingerea obiectivului de a deveni
    membru OCDE şi apreciem acest sprijin, un sprijin pe care Franţa l-a dat
    României pe parcursul istoriei. Au fost tot timpul alături de noi şi când am
    dorit, ca să dau cateva exemple, să devenim membri NATO, şi când am devenit
    membri ai UE. E ţara care susţine aderarea Romaniei la OCDE.
    La Paris,
    premierul Grindeanu a participat la ceremonia de aderare a României la Agenţia
    pentru Energie Nucleară, unde a afirmat că integrarea în acest organism
    reprezintă un pas important înainte pentru sectorul nuclear al ţării. Această
    aderare este şi o oportunitate pentru experţii români de a se alătura elitei
    experţilor internaţionali din ţările care deţin cele mai înalte standarde în
    domeniul energiei nucleare, a mai spus Sorin Grindeanu.



    Legea salarizarii unitare, adoptată în Camera Deputaţilor de
    la Bucureşti


    Proiectul legii
    salarizării bugetarilor, promovat de Guvernul de stânga de la Bucureşti, a fost
    adoptat în Camera Deputaţilor. În următorii patru ani, bugetarii au urma să
    primească în medie 56% în plus la salarii, un efort bugetar total de 32 de
    miliarde de lei (7 miliarde de euro) prin care autorităţile încearcă să crească
    nivelul de trai al angajaţilor de la stat. În forma aprobată, legea prevede că,
    de la 1 ianuarie 2018, toţi bugetarii vor avea o creştere a salariului brut cu
    25%, iar de la 1 martie profesorii şi medicii vor primi în plus diferenţa de
    bani promisă. Ministerul Finanţelor a dat asigurări că efortul bugetar este
    sustenabil. Proiectul legii salarizării unitare a provocat deja nemulţumirea
    unor categorii de bugetari. Angajaţii din administraţie, de la Protecţia
    Copilului şi poliţiştii locali au protestat, săptămâna trecută, în Bucureşti şi
    în mai multe oraşe. Sunt nemulţumiri şi ale sindicatelor din educaţie, din
    cauza amânării creşterilor salariale.



    Teatru şi film în Transilvania


    Vineri s-a deschis o
    nouă ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, unul
    de prim rang la nivel internaţional. Aproape 70 de mii de spectatori sunt
    asteptati sa urmăreasca, timp de 10 zile, peste 500 de reprezentatii şi
    evenimente. Tot oraşul Sibiu, dar şi o parte din judeţ se vor transforma în
    spaţii de joc, pe durata festivalului, care va reuni peste 3 mii de artişti şi
    invitaţi. Festivalul de la Sibiu este
    recunoscut pentru atenţia pe care o acordă spectacolelor de stradă. Tot în
    Transilvania, de aceasta data la Cluj-Napoca, continuă, până pe 11
    iunie, a 16-a ediţie a
    Festivalului Internaţional de Film Transilvania – TIFF 2017. Vineri a avut loc
    proiecţia specială a filmului Afacerea Pigot, din
    1981, în prezenţa regizorului şi actorului principal, starul francez Alain Delon. Invitat special la Cluj,
    el va primi premiul pentru întreaga cariera. În vârstă de 81 de ani, Delon împlineşte 6 decenii de la debutul în
    cinematografie. Peste
    1200 de invitaţi români şi străini participă la proiecţiile, concertele,
    atelierele, dezbaterile şi lansările celui mai mare festival românesc de
    profil, la care Radio România este partener media.

  • Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe – „Odiseea străinului”

    Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe – „Odiseea străinului”

    În urmă cu 10 ani, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj lansa Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe, cu scopul de a prezenta publicului şi specialiştilor unele dintre cele mai noi tendinţe din teatrul mondial. Organizat o dată la doi ani, deci ajuns la a cincea ediţie, festivalul reuşeşte să se situeze printre cele mai importante din România.



    Regizorul Gabor Tompa, directorul Teatrului Maghiar din Cluj, despre impactul Festivalului Interferenţe asupra comunităţii locale: “În urmă cu 10 ani, nu era teatru internaţional la Cluj. În afară de câteva spectacole venite din ţări vecine, acest fenomen nu a existat. Publicul clujean, în general, a fost un public foarte conservator, care voia, pe de o parte, să vadă “marile drame naţionale”, pe de altă parte, genurile de teatru de divertisment, de la operetă până la comediile muzicale sau piesele populare. Asta revendicau. Odată confruntaţi cu fenomenele teatrului european şi mondial, cred că lucrurile s-au mai schimbat. Acum, faptul că teatrul internaţional este prezent la Cluj este un lucru firesc. S-au mai născut şi alte festivaluri care îmbogăţesc paleta teatrală clujeană, care ne inspiră şi ne îndeamnă să ne autodefinim continuu, ca festivalul să îşi păstreze un profil aparte, dar care este deschis tuturor tendinţelor. Şi atunci, cred că cel mai important impact este faptul că, în timpul şi chiar şi după încheierea festivalului, se discută, se creează dispute, dialoguri, evocări, amintiri… Cred că cel mai important lucru e această întâlnire a oamenilor, pentru că, fără dialogul direct, nu putem soluţiona nimic. Teatrul ne poate ajuta să scăpăm de prejudecăţi. Ieşim de la teatru şi spunem şi ceva se schimbă”.



    Cele 22 de spectacole invitate la ediţia 2016 a festivalului au abordat, din diverse perspective, tema propusă anul acesta: “Odiseea străinului”. “Breaking the waves”, o producţie a Teatrului Maghiar din Cluj, în regia lui Tom Dugdale, din SUA, are la bază scenariul celebrului film cu acelaşi titlu, regizat de Lars von Trier în 1996. Dacă la început străinul este Jan, nou venit într-o micuţă comunitate scoţiană, treptat Bess, membră a acelei comunităţi, devine străina, şi acest lucru se întâmplă din dragoste, naivitate şi credinţă. Bess este interpretată de Anikó Pethő, care a câştigat pentru acest rol premiul pentru interpretare feminină la Festivalul Teatrelor Maghiare din Kisvárda. Anikó Pethő declară că speră că a reuşit să adauge ceva din ea personajului Bess: “Bess are o credinţă foarte puternică. Ea crede foarte serios că nu are altă posibilitate şi se salvează în felul ei. Mi-e foarte drag personajul şi e foarte personal. Am găsit multe puncte comune între Anikó şi Bess şi e greu după spectacol. Ies de pe scenă, dar nu pot să ies imediat din personaj. E interesant, pentru că noi suntem preocupaţi cum să intrăm într-un rol, dar nimeni nu spune cum să ieşi. Ce am în comun cu Bess este credinţa. Şi nu mă gândesc la religie, ci credinţa în dragoste, într-o relaţie cu cineva… Asta are o forţă enormă pentru mine. Credinţa este ceva foarte personal pentru mine şi, înainte de spectacolul “Breaking the waves” nu m-am gândit la posibilitatea de a comunica cu Dumnezeu, cum face Bess, pentru că mi se pare puţin schizofrenic. Deci, mi-am pus întrebarea asta, dacă poate exista comunicarea cu divinitatea. Şi altă întrebare: dacă dragostea chiar poate fi aşa de puternică şi de serioasă încât ea moare ca să îl salveze pe Jan”.



    Invitat la Interferenţe a fost şi “Omul cel bun din Seciuan”, o producţie a Teatrului Bulandra, în regia lui Andrei Şerban, care a avut patru nominalizări la Premiile UNITER şi un câştigător, Vlad Ivanov, la categoria Cel mai bun actor în rol principal. Vlad Ivanov, despre propunerea regizorală inedită, ce a provocat chiar controverse printre oamenii de teatru şi spectatori: “Ţin minte că Andrei Şerban tatona stilul în care să fie piesa. Şi nu ne puneam de acord. La un moment dat, a fost foarte decis să meargă pe ceva oarecum absurd din punctul de vedere al spectatorului, şi anume, ca actorul să se uite direct spre public, foarte rar spre partener şi doar atunci când regizorul indica asta. Practic stai de vorbă, dar nu te uiţi la partener, te uiţi în faţă. Prin asta a vrut să scoată în evidenţă mesajul piesei lui Brecht. Piesa are trimiteri foarte clare spre ceea ce se întâmplă în ziua de azi. Andrei Şerban, fiind plecat, este foarte conectat la tot ceea ce se întâmplă în România. Şi, în general, asta se întâmplă cu toţi artiştii care sunt plecaţi. Şi, de fiecare dată când vin în România şi au ocazia să îndrepte printr-un act artistic ceea ce se întâmplă rău la noi, o fac. Asta a făcut şi Andrei. A pus în această piesă toate părerile, ideile de schimbare care vizează societatea românească de astăzi”.



    În opinia lui Vlad Ivanov, personajul principal din piesă reflectă cel mai bine tema festivalului, “Odiseea străinului”: “Shen Te se transformă în Shui Ta tocmai pentru a reuşi să existe, să trăiască normal într-o societate bolnavă. Ea se dedublează, se înstrăinează de sufletul ei, de ceea ce este cu adevărat, intră într-un alt personaj ca să poată să îşi salveze copilul, să îşi salveze existenţa. Ea nu poate să trăiască aşa cum începe, cu toţi acei oameni care vin în casă, îi invadează universul. Şi atunci recurge la această metodă de dedublare, jucând un alt personaj, ca să poată duce până la capăt ceea ce simte. Nu reuşeşte. În final, ea se dezbracă de haina celui de-al doilea personaj şi spune clar de ce a făcut lucrul acesta, într-un monolog foarte frumos. Şi zeii îşi văd opera împlinită. Au veni pe pământ şi au găsit un om bun”.



    A cincea ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe s-a adresat unui public care devine din ce în ce mai larg, spune directorul Gabor Tompa: “În primul rând, festivalul doreşte să fie, aşa cum a fost încă de la început, festivalul tuturor clujenilor. Este o ocazie ca la acest festival să se întâlnească acele comunităţi care, de regulă, în Cluj sunt separate. Este un fenomen care se întâmplă şi despre care nu se vorbeşte destul: izolarea sau separarea comunităţilor, nu neapărat etnice, ci şi culturale, diferitele generaţii, pături sociale. Cred că acest lucru este boala cronică a Clujului. Apoi, sigur, festivalul este şi al oamenilor de teatru – invitaţi din ţară şi străini, artişti care vin cu spectacole şi doresc să mai vadă şi celelalte spectacole prezentate în festival. De asemenea, am încercat să avem grijă ca fiecare spectacol prezent aici să poată fi văzut, să nu existe suprapuneri în program. Nu dorim să devenim un festival supradimensionat, în care lumea trebuie să aleagă şi apoi să regrete că s-a dus la un spectacol şi nu la altul. Deci, festivalul rămâne deschis tuturor”.


  • S-a încheiat preselecţia Grand Prix Nova 2015

    S-a încheiat preselecţia Grand Prix Nova 2015

    50 de producţii radiofonice din 28 de ţări, au fost selecţionate pentru a intra în competiţia celei de a treia ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova 2015, care se va desfăşura la Bucureşti în perioada 1 — 6 iunie 2015.


    Organizat de Radio România, Grand Prix Nova şi-a creat o frumoasă reputaţie între festivalurile internaţionale şi, judecând după calitatea producţiilor, şi-a definit riguros profilul incitând la mai multă originalitate şi inovaţie în producţia radiofonică din întreaga lume.





    Iată lista producţiilor selecţionate în cele două secţiuni ale festivalului:



    Grand Prix Nova 2015, Radio Drama:


    1. Belgia – Anne Lepere – Dancing Fire


    2. Canada – The Heart – Movies In Your Head


    3. Republica Cehă – Czech Radio – Nico — The Ice Sphinx


    4. Republica Cehă – Czech Radio — Pescho


    5. Egipt – Voice Of The Arabs From Cairo (Egyptian Radio) – The World of Naguib Mahfouz


    6. Estonia – Estonian Public Broadcast – the river


    7. Finlanda – Yle Finnish Broadcasting Company – The Name of Darkness


    8. Franţa – ARTE Radio — Yes


    9. Franţa – Dominique Balaÿ – Things Happen


    10. Franţa -France Culture – The Headless Soldier / Back to The Future


    11. Georgia – Georgian Public Radio – I Wonder If I’ll See Dreams After Death


    12. Germania — Deutschlandradio – Dry Haze – The Year Without a Summer


    13. Germania — Deutschlandradio Kultur — Bürotifulcrazy


    14. Ungaria – MTVA / MR – Early Sorrows


    15. Irlanda – Alan Meaney – Three For a Girl Four For a Boy


    16. Irlanda – RTÉ Drama On One – Pulse Music / Ceol Cuisle


    17. Malaezia – Radio Television Malaysia (RTM) – Longing Is My Heart


    18. Republica Moldova – Teleradio-Moldova – Dumb Girl Started to Talk


    19. Myanmar – Myanmar Radio and Television – Oasis in The Desert


    20. Noua Zeelandă – Radio New Zealand – Te Awarua


    21. Polonia – Radio Lublin S.A. – The World Is No Good For Your Heart


    22. România – Radio România – The Backgammon Player


    23. Federaţia Rusă – Radio Russia – A Trick of The Ice


    24. Federaţia Rusă – Radio Russia / Radio Kultura – To Moscow


    25. Serbia – RTS/Radio Belgrade – Life With Trolls


    26. Spania – SENSORIMÉTRICA – Cell, The World Continues, The World Spins


    27. Suedia – Swedish Radio – Your Party


    28. Elveţia – Swiss Radio and Television SRF – Babel and The Student and To Dress a Partridge


    29. Marea Britanie – BBC Radio Drama – Ambiguous Loss – No Mans Land


    30. Marea Britanie – BBC Radio Drama – Rock Me, Amadeus


    31. SUA — AudioComics – The Perhapanauts in “Monsters Among Us, or Chimaera Wanna Tellya Somethin”


    32. SUA – Misfits Audio – Devils Night



    Grand Prix Nova 2015, Short Forms:


    1. Argentina – Joaquin Cofreces — Dreamland


    2. Belgia – Anne Lepere — Escape


    3. Canada – WireTap from CBC Radio – Call of Dating


    4. Croaţia – Croatian Radio – 1914 and beyond…


    5. Croaţia – Croatian Radio — Waterfall


    6. Republica Cehă – Czech Radio – Pro Patria Mori


    7. Republica Cehă – Czech Radio – Radio Eternity


    8. Iran — IRIB – Valuable Property


    9. Irlanda – RTÉ lyric fm – Ellipsis His


    10. România – Radio România — The Mother


    11. România – Radio România – Over The Rainbow


    12. Federaţia Rusă – Radio Russia — Awakening


    13. Federaţia Rusă – Radio Russia – Metro. Auditory Hallucinations


    14. Serbia – Arsenije Jovanovic — Naga


    15. Serbia – RTS/Radio Belgrade – Persistence of Memory


    16. Serbia – RTV Vojvodina — Demonstrations


    17. Slovenia – Radio Slovenija – A Prayer for Pace


    18. Spania – Inko Martín Mancisidor – Dream 3