Tag: festivalul Narativ

  • Un festival ca o poveste

    Un festival ca o poveste


    Aflat deja la cea de-a cincea ediţie, Festivalul NARATIV este organizat de Asociaţia Curtea Veche şi se desfăşoară cu avizul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti. Ce înseamnă el în numere: 2 zile, 30 de pedagogi, 100 de ateliere gratuite pentru elevi.



    Iren Arsene, directorul Editurii Curtea Veche și președintele Asociației Curtea Veche, ne-a povestit. “Propunem să apropiem copiii de carte, de lectură, așa în general și vor fi la sfârșitul săptămânii, 25-26 martie, la Colegiul Național Școala Centrală, peste 30 de ateliere diferite, care, repetându-se, vor ajunge la 100 de ateliere, unde copiii între 7 și 14 ani pot participa la diverse ateliere conduse de actori, de profesori, de chimiști, oameni pricepuți în meseriile lor, care să povestească că totuși, toate meseriile se bazează pe o carte sau pe mai multe cărți. Așadar, putem să vorbim despre ateliere de actorie, despre anatomie, despre bandă desenată, invităm și campioni la sport și lectură, cititul de plăcere în rândul adolescenților. Cum să facem asta? În timp ce copiii sunt în sală la orele alese, părinții pot discuta, îl așteptându-i cu psihologi, care dau poate câteva idei despre ce înseamnă cititul de plăcere, cum putem declanșa și mai apoi menține acest obicei și multe alte ateliere.”



    Asociația Curtea Veche a fost înfiinţată în luna martie a anului 2014, pentru a dezvolta într-un mod independent şi sustinut activitatea de responsabilitate socială începută de Curtea Veche Publishing, prin programul naţional alternativ de lectură “Cărţile copilăriei” care îşi propune cresterea reală a interesului copiilor şi tinerilor pentru citit, ridicarea nivelului de înţelegere a textelor şi cresterea consumului de carte din România. Întrebată câţi copii participă la Festivalul NARATIV; Iren Arsene ne-a spus: “Noi am avut la ediția de dinainte de pandemie 1.500 de elevi pe sfârșit de săptămână. Și atunci am avut două sfârșituri, adică consecutiv, sâmbătă și duminică și apoi următoarea, sâmbătă și duminică. Acum avem un singur weekend, sper să avem tot atâția, adică 100 de ateliere cu 15-20 de copii înscriși per atelier.”



    Iren Arsene consideră că, pentru a avea copii cititori, trebuie să îi încurajăm: “Dacă nu-i ajutăm, atunci nici nu putem să avem aceste așteptări, pentru că știți câte alte posibilități au în ziua de astăzi copiii. Așadar, dacă îi învățăm, dacă acest obicei poate cumva să fie instalat, atunci sigur vor citi. Dar adulții sunt responsabili pentru asta și de aceea încercăm și noi să ne facem datoria și să abordăm cumva legătura din multe puncte de vedere. Adică, cum să facem o piesă de teatru dintr-un text, cum să facem o dezbatere, cum să vorbim despre diferite cărți din literatura universală. Şi dacă prind această plăcere, atunci o vor citi. Dar dacă nu se întâmplă asta la școală sau nu se întâmplă acasă, sau nu au o altă șansă să se apropie de carte, atunci probabil că încet-încet, după ce se termină școala, nu prea mai citesc.”



    Dezbatere, actorie, improvizaţie, bandă desenată, storytelling, creative writing, dar şi programare, ecologie, astronomie, chimie şi fizică sau chiar educaţie financiară se numără printre atelierele propuse în cadrul Festivalului NARATIV.



    Elevii se pot înscrie online la atelierul preferat sau pot opta pentru a participa la mai multe ateliere. Fiecare atelier va avea o durată de 50 de minute şi va fi urmat de o pauză. Cei mici vor fi încurajaţi să pună întrebări şi să discute liber, stimulându-le astfel gândirea şi comunicarea. De exemplu, în cadrul atelierului “Jurnalistul de poveste”, cei mici sunt invitaţi să exploreze un text alături de regizorul Barna Nemethi şi să descopere secretele poveştii prin tehnici de investigaţie care le vor stârni curiozitatea şi interesul faţă de citit.



    Prin dialogurile organizate pentru părinţi, aceştia pot afla care sunt cele mai bune metode prin care îi pot încuraja pe cei mici să descopere bucuria lecturii, participând la conferinţa “Cum dobândim obiceiul lecturii”, susţinută de Nora Neghină, psiholog, psihoterapeut şi expert mindsight.


    Participarea este gratuită pentru elevi, iar aceştia se pot înscrie pe www.narativ.ro.






  • Târguri bucureştene dedicate cărţilor şi textelor copilăriei

    Târguri bucureştene dedicate cărţilor şi textelor copilăriei

    Lipsă de apetit pentru
    lectură, elevi mai atraşi de tablete şi internet decât de cărţi, părinţi prea
    ocupaţi pentru a le citi copiilor… Iată doar câteva dintre motivele de
    nemulţumire legate de relaţia dintre generaţiile mai tinere şi cărţi, motive
    care au devenit o constantă a discursului public din ultimii ani referitor la
    educaţie. Recent, însă, au apărut şi iniţiative private care doresc să impună o
    schimbare de atitudine: în loc să ne plângem, mai bine să încercăm să schimbăm
    lucrurile în bine. De pildă, asociaţia Câte-n lună şi-n mansardă a organizat
    primul târg de carte pentru copii, BOOKerini, din Bucureşti. Pe parcursul unui
    weekend, copiii au avut acces la cărţi pentru ei, la preţuri reduse, în cadrul
    librăriei centrale Cărtureşti.

    Nu doar cărţi le-au fost puse la dispoziţie
    copiilor, ci şi diverse ateliere pe teme asociate lecturii şi cărţii, după cum
    aflăm de la Valentina Bâcu, una dintre organizatoare: Punem accentul pe
    cartea de calitate şi urmărim împrietenirea copiilor cu personajele din cărţi.
    De aceea, modul în care am organizat acest târg e foarte important. Am amenajat
    standurile special pentru ei, să fie la înălţimea lor ca să poată ajunge foarte
    uşor la cărţi. În acelaşi timp, pot sta pe jos, pe perne, pe fotolii. Organizăm
    în acelaşi timp o serie de activităţi, aici, în librăria Cărtureşti Verona. În
    mansardă există o expoziţie a copiilor pe care am realizat-o împreună cu ei cu
    o lună înainte de începerea târgului. Tot în mansardă se desfăşoară ateliere
    pentru copii şi lansări de carte.



    Pe parcursul celor trei
    zile de târg,aglomeraţia de copii, părinţi şi profesori pare a infirma
    impresia că tinerii nu mai citesc. Valentina Bâcu. În ciuda acestei păreri, copiii citesc şi
    citesc chiar mult, dar fără să fie obligaţi de programa şcolară. Este lucrul pe
    care l-am descoperit lucrând cu ei şi pe care ar trebui să-l înţeleagă şi
    părinţii, şi profesorii. Ei nu citesc constrâns, nu citesc neapărat cărţile
    recomandate de părinţi ca fiind capodopere. Cred că cel mai important este să-i
    lăsăm pe ei să descopere plăcerea cititului. Tocmai de aceea am organizat acest
    târg care este altfel decât alte evenimente de acest gen, fiindcă am creat
    spaţii de citit, cum ar fi un cort. Avem ateliere de poveşti, de creare de
    ilustraţii pentru poveştile respective. Copiii citesc, cam asta ar fi
    concluzia. Această primă ediţie a BOOKerini ne confirmă acest lucru. În prima
    zi de târg am avut peste 700 de copiii care au participat la evenimentele
    noastre. Şi sperăm să crească numărul lor.


    Copiii nu doar citesc,
    ci şi scriu, după cum am descoperit la BOOKerini unde am stat de vorbă cu Delia
    Calancia, cel mai tânăr scriitor Humanitas, aşa cum se prezintă autoarea
    volumului scris şi ilustrat de ea şi intitulat O zi din viaţa Deliei. Acum în vârstă de 9 ani şi jumătate, ea
    desenează de la trei-patru ani, iar după ce a învăţat să citească, desenele
    sale au început să se inspire din lecturi. Ce cărţi îi plac? Delia. Cel mai mult îmi plac cărţile fantasy precum
    şi cele scrise de Roald Dahl, de pildă Matilda şi Charlie şi fabrica de
    ciocolată. De fapt, toate cărţile lui îmi plac. Citesc zi de zi. Nu trece o zi
    fără să citesc.


    Un alt tânăr autor este
    şi Petru Buzea de 10 ani, care împreună cu sora lui mai mică, Smaranda, au
    scris şi ilustrat cartea Poveşti scurte, dar cu haz. Cum i-a venit ideea, ne
    spune chiar Petru. Într-o seară când
    n-aveam ce să fac, m-am gândit să scriu o poveste. Am început să scriu, apoi am
    citit-o şi i-am arătat-o mamei care a zis că-i place. Scriu în stilul basmelor,
    căci îmi plac basmele, mai ales să le citesc. Dar cu puţin timp în urmă mi-a venit
    ideea să scriu şi inspirat din viaţa mea.


    Şi Petra, de aproape 11
    ani, şi-a încercat mâna la scris după ce, oricum, era o cititoare împătimită. Chiar
    azi am început să scriu o carte, dar îmi place să le şi ilustrez. Îmi citeau
    părinţii şi într-o zi, după ce am învăţat să citesc şi citeam mai mult eu
    singură, îmi mai citea şi bunica, dar ea adormea cu cartea în mână, aşa că,
    atunci, mi-am zis: Ia să citesc eu singură în continuare.


    Rolul părinţilor în privinţa deschiderii apetitului pentru lectură e
    primordial ca în oricare din celelalte aspecte ale educaţiei. De aceea,
    Narativ, festival de lectură pentru copii, se adresează în egală măsură şi
    părinţilor. Acolo am stat de vorbă cu Ana, mama unui băieţel şi a unei fetiţe,
    care ne-a
    spus de ce şi-a adus ambii copii la Narativ. Vreau să fie mai atraşi de
    lectură dat fiind faptul că în zilele noastre, ei sunt orientaţi mai mult către
    TV, către tabletă, internet şi telefon. Parcă nu mai au atracţia faţă de cărţi.
    Băiatul meu care are 10 ani a început să citească singur, dar din când în
    când mai are nevoie de un imbold de la mine. Fetei încă îi mai citesc eu, de
    fapt citim împreună, căci ea e în clasa I şi de-abia acum învaţă să citească.
    Citim împreună, dar timpul e foarte scurt. De asta am şi început să vin la
    festivalul Narativ, ca să înceapă să citească singuri.



    Festivalul Narativ, ajuns anul acesta la cea de-a treia ediţie, e
    organizat de Asociaţia Curtea Veche, şi oferă copiilor peste 3000 de locuri
    gratuite la diverse ateliere menite să stimuleze interesul pentru citit. Miruna
    Meiroşu, vicepreşedinta asociaţiei Curtea Veche. Organizăm ateliere pe diverse teme prin care
    încercăm să le demonstrăm copiilor cât de amuzant poate fi să citeşti. În
    acelaşi timp încercăm să le dezvoltăm creativitatea, simţul critic şi
    capacitatea de argumentare prin îmbinarea lecturii cu diferite tehnici preluate
    din arte vizuale, din teatru de umbre, din arhitectură. Sunt şi ateliere de
    povestit în diverse limbi străine. Avem ateliere şi pentru copiii cu probleme
    de vedere şi de auz. Dincolo de aceste tipuri de evenimente avem şi conferinţe
    pentru părinţi. De trei ani încercăm să promovăm conceputul de parenting
    pentru lectură, adică familiarizarea părinţilor cu tehnicile moderne de a
    aborda, în relaţia cu copiii, problema cititului şi de a-i impulsiona spre
    lectură.



    În
    această privinţă, eforturile părinţilor şi ale educatorilor trebuie unite,
    căci, potrivit unui studiu realizat tot de asociaţia Curtea Veche, doar 8%
    dintre elevii bucureşteni citesc de plăcere.

  • Narativ sau lectura pentru copii

    Narativ sau lectura pentru copii

    În câte feluri
    poţi citi o poveste s-au întrebat şi în această toamnă cei de la Asociaţia Curtea Veche şi, pentru a afla
    răspunsul, i-au invitat pe copii, părinţi şi profesori la cea de a doua ediţie
    a Festivalului de lectură pentru copii NARATIV. Cele 120 de activităţi din
    cadrul festivalului au fost gratuite şi au avut ca scop să crească interesul
    celor mici pentru lectură şi să îi familiarizeze pe părinţi cu noţiunea de
    parenting pentru lectură.


    Valentina
    Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
    director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
    spus cum a apărut ideea acestui festival: Asociaţia Curtea Veche este
    înfiinţată de peste doi ani, doi ani de când promovăm lectura în rândul copiilor,
    încercăm să promovăm cititul de plăcere şi nu din obligaţie. Prin toate
    acţiunile noastre care sunt şi în mediul urban şi în mediul rural am
    identificat două probleme privind lectura în rândul celor mici şi anume: în
    mediul rural, în sate, lipsa accesului la cărţi, iar în oraşele mari unde
    există cărţi, există librării, copiii au acasă cărţi, dar nu sunt neapărat
    foarte entuziasmaţi să le citească, nu ştiu cum s-ar putea apropia de lectură,
    iar părinţii sunt îngrijoraţi şi nu mai găsesc strategii prin care să-i facă pe
    cei mici să descopere cititul. Aşa ne-a venit ideea unui festival de lectură în
    care am adunat tot felul de activităţi interactive pentru cei mici. Încercăm
    să-i apropiem de carte şi să-i facem să-şi imagineze altfel poveştile.


    Ateliere precum
    Odiseea – Bandă desenată, Pinocchio – Poveşti pe muzică, Peter Pan – Actorie
    pentru cititori, Storytelling, au fost o ocazie în care copiii au desenat, au
    compus muzică, au jucat teatru şi chiar au inventat propriile poveşti. Titluri
    cunoscute din literatura universală au devenit pretextul unor explorări care
    mai de care mai neobişnuite, ne-a spus Valentina Roman, manager de proiect
    Narativ – Festival de lectură pentru copii: Pe baza lor, am
    gândit o serie de ateliere interactive, i-am invitat pe cei mici să facă
    coloana sonoră pentru o carte pe care o îndrăgesc, să realizeze o bandă
    desenată după volumul Odiseea, un teatru de umbre, să născocească poveşti. Şi
    pentru cei mai mici, care nu ştiu încă să citească, am făcut nişte rime şi ghicitori,
    Litere pentru prichindei le-am spus noi, în cadrul cărora s-au familiarizat
    cu alfabetul.


    Barna Nemethi,
    regizor şi fotograf, a susţinut un atelier pentru copii şi ne-a vorbit despre
    experienţa pe care a avut-o în cadrul festivalului: Atelierul meu s-a
    numit Jurnalist de poveste şi am încercat să plecăm de la întrebările
    fundamentele ale jurnalistului şi cumva să investigăm poveştile pe care le
    citim. Unul dintre motivele pentru care facem asta e ca să le arătăm copiilor
    că o carte nu e doar interesant să fie citită. De exemplu, Robinson Crusoe,
    care este o carte pentru copii, dar în acelaşi timp este şi un tratat de
    ştiinţe politice. Practic încercăm să-i obişnuim să investigheze cât mai mult
    ceea ce citesc.


    Festivalul
    Narativ este un mod foarte bun de a
    intra în contact cu elevii şi copii şi cumva cu obiceiurile de consum
    când vine vorba de citit, ne-a mai spus interlocutorul nostru şi a adăugat: De exemplu în modulul meu de data aceasta am vorbit despre Jules Verne
    O călătorie spre centrul pământului, care este unul dintre primele SF-uri
    popularizate în istoria genului şi discuţia a ajuns la foarte multe lucruri: ce
    e în centrul pământului, cum aflăm asta, ce ştia Jules Verne despre ce e în
    centrul pământului. Adică e un schimb de informaţii foarte interesant pentru ei
    şi e destul de captivant.


    Gaspar Gyorgy este specialist în consiliere de familie şi cuplu şi a
    susţinut în cadrul festivalului Narativ, module de parenting prin lectură: La fel ca şi anul trecut şi în acest an a fost o experienţă deosebită,
    deoarece sunt o serie de părinţi care îşi doresc foarte mult să îmbunătăţească
    relaţia pe care o au între famila lor şi cărţi. Sunt părinţi care doresc să
    creeze o relaţie de prietenie între copii şi lectură. A fost o experienţă de
    familie, o experienţă în care atât copiii cât şi părinţii s-au bucurat de o
    serie de activităţi toate bazate pe importanţa lecturii. Eu văd lectura ca
    orice altă relaţie de prietenie din vieţile noastre. Şi asta înseamnă că,
    pentru a cultiva un comportament sănătos atunci când vine vorba de lectură în
    viaţa copilului, important este el să nu fie forţat, să nu fie presat să
    citească, ci mai degrabă să găsim acele strategii potrivite pentru a încuraja
    lectura din plăcere. Asta înseamnă că încă de mic, din primele luni de viaţă
    ale copilului este foarte important ca părintele să înceapă să-I citească
    acestuia poveşti, să comunice cât mai mult cu copilul, deoarece lectura se
    bazează pe capacitatea copilului de a auzi cuvinte şi a le înţelege. La atelierul
    meu au fost peste o sută de părinţi.


    Valentina
    Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
    director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
    spus că de la 40 de ateliere organizate la prima ediţie, anul trecut,
    festivalul a ajuns la 120 de ateliere, cu peste 2 mii de copii participanţi.
    Iar cum colaborarea cu copiii este întotdeauna plină de inedit, Valentina Roman
    ne-a împărtăşit una dintre experienţe: Am adunat şi câteva perle de la
    micii cititori. Chiar pot să vă spun despre o fetiţă care ne-a spus că îi place
    volumul Cei trei muşchetari pentru că de fapt sunt patru.



    La fel, în centrul pământului se poate găsi un
    pământ mai mic şi tot aşa. Joc, explorare, cunoaştere, toate pornind de la
    citit.