Tag: festivalul Sundance

  • Jurnal românesc – 19.05.2020

    Jurnal românesc – 19.05.2020

    ***Ministrul
    Muncii, Violeta Alexandru, se află într-o vizită de lucru în Germania pentru a
    verifica situaţia lucrătorilor români. Ea a avut deja o întrevedere cu
    reprezentanţii Proiectului Faire Mobilität, care lucrează pentru a proteja
    drepturile sezonierilor. Discuţiile au vizat principalele probleme cu care se
    confruntă românii care lucrează pe teritoriul Germaniei, din punct de vedere al
    legislaţiei muncii şi al condiţiilor contractuale, precum şi sprijinul pe care
    centrele de consiliere ale Faire Mobilität îl acordă acestora. Violeta
    Alexandru a cerut informaţii privind contractele de muncă, perioada de preaviz,
    modalitatea de decontare a transportului dus-întors, asigurarea medicală,
    condiţiile de cazare, dar şi despre cele mai frecvente motive pentru care
    românii reclamă condiţiile de muncă.


    ***Operatorii de
    transport internaţional de persoane pot efectua curse spre şi dinspre statele
    unde doresc să ajungă cetăţenii români, cu respectarea anumitor condiţii, a
    declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode. Acesta a spus că, în primul
    rând, operatorul care realizează transportul trebuie să se asigure că cetăţenii
    care doresc să călătorească înspre Spania, Franţa sau Germania au contract de
    muncă valabil în ţara de destinaţie, respectiv au drept de şedere valabil.

    De
    asemenea, compania trebuie să se asigure că cetăţenii care doresc să se
    întoarcă în România au avut un contract de muncă în ţara de unde solicită să
    fie preluaţi sau domiciliu acolo. A doua condiţie este aceea ca operatorul de
    transport să transmită Autorităţii Rutiere Române, cu cel puţin 24 de ore
    înainte de efectuarea cursei, lista de pasageri, locul de unde îi preia şi
    destinaţia acestora. A treia condiţie este asigurarea măsurilor de protecţie
    sanitară şi evitarea aglomerărilor.

    Am primit informaţia de la
    Autoritatea Rutieră Română că sunt deja solicitări pentru şapte curse spre
    Spania, spre Italia, spre Franţa, spre Germania din România cu muncitori
    sezonieri şi sunt convins că şi din ţările respective vor fi aduşi cetăţeni în
    România
    , a afirmat ministrul. Lucian Bode a precizat are cunoştinţă de un
    operator de transport care are 20 de autocare în Spania şi este pregătit să
    aducă acasă muncitori sezonieri români. Şeful de la Transporturi a subliniat
    că, deşi zborurile internaţionale către şi dinspre ţările considerate a fi în
    zone roşii sunt în continuare suspendate până la 1 iunie, există curse charter
    pentru muncitorii sezonieri, zboruri umanitare sau pentru urgenţe medicale
    operate de TAROM sau de alte companii aeriene în colaborare cu ministerul de
    Intene şi cel al Afacerilor Externe.




    ***Guvernul are în
    lucru o strategie de aducere acasă a românilor din străinătate care implică,
    printre altele, creşterea salariului net în sectorul agricol la 3.000 de lei, a
    declarat ministrul Agriculturii, Adrian Oros. Acesta a precizat că, anul
    acesta, Programul Tânărul Fermier va avea un buget de 43 milioane
    de euro şi două componente, astfel încât jumătate din această sumă să fie
    destinată celor din diaspora. Oros a adăugat că beneficiarii acestui program
    vor primi şi până la 50 de hectare în arendă sau concesiune.

    Din iunie,
    vom implementa o schemă de sprijin pentru cei care angajează muncitori zilieri
    sau sezonieri. Am adoptat Hotărârea Guvernului nr. 356/2020 privind aprobarea
    Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură,
    acvacultură şi industrie alimentară
    , a mai spus ministrul. Mii de români
    au sfidat pericolele noului coronavirus şi au plecat în ultima perioadă în
    state precum Germania, Austria sau Marea Britanie, mulţi dintre ei pentru a
    lucra în agricultură. Aceştia şi-au argumentat decizia prin lipsa de
    oportunităţi din sectorul agricol românesc.




    ***Pelicula
    Acasă, filmul de debut al regizorului Radu Ciorniciuc, a câştigat
    Marele Premiu la a 35-a ediţie a Festivalului internaţional de film documentar
    DOK.fest Munchen, care se desfăşoară online în perioada 6 – 24 mai.
    Acasă spune povestea familiei Enache, care a trăit timp de 20 de
    ani în sălbăticia din Delta Văcăreşti, până când locul a căpătat statutul de
    Parc Natural şi a devenit zonă protejată.

    Actorul american Ethan Hawke, care s-a
    aflat printre spectatori la proiecţiile din cadrul Festivalului Sundance, a
    declarat că filmul este special, autentic şi unic – de la idee şi imagine
    la relaţia sinceră cu familia şi că povestea l-a emoţionat
    enorm. Radu Ciorniciuc este reporter special, regizor de film şi unul
    dintre co-fondatorii Casei Jurnalistului. A realizat reportaje pentru The
    Guardian, Al-Jazeera, Channel 4 News, ZDF şi este laureat al mai multor premii
    naţionale şi internaţionale. Producţia Acasă poate fi văzută online
    în competiţia internaţională a Festivalului de Filme Documentare de la
    Thessaloniki, care are loc în perioada 19 – 28 mai, şi în cadrul Festivalului
    Internaţional de Film de la Cracovia, care se va desfăşura între 31 mai şi 7
    iunie.

  • Filme românești selecționate la festivalul Sundance

    Filme românești selecționate la festivalul Sundance

    La Club Cultura ne
    întâlnim cu Radu Ciorniciuc şi Alexander Nanau, regizorii români selecţionaţi
    la Festivalul de Film de la Sundance, cel mai cunoscut festival de film
    independent din Statele Unite, care are loc în perioada 23 ianuarie – 2
    februarie. colectiv, filmul lui Alexander Nanau a fost selectat la categoria
    Spotlight, în timp ce Acasă, filmul lui Radu Ciorniciuc, este prezentat în
    secţiunea World Cinema Documentary Competition.

    Filmul colectiv, realizat
    de Alexander Nanau, a fost selectat la Festivalul de Film Sundance, după
    succesul premierelor de la Veneția și Toronto. Este singurul film documentar
    care va fi proiectat în secțiunea Spotlight a festivalului, un tribut pentru
    titlurile de excepție care au avut premiera mondială cu un an în urmă. Filmul,
    un documentar observaţional, urmărește evenimentele primului an de la tragedia
    din clubul Colectiv din Bucureşti (unde a izbucnit un incendiu pe 30 octombrie
    2015, soldat cu 66 de victime) și se concentrează pe relația dintre autorități
    și jurnaliști în încercarea de a afla adevărul.

    colectiv este despre oameni
    versus sistem, linia fină dintre adevăr și minciună, despre curaj și
    responsabilitate.

    Regizorul Alexander Nanau: Am decis că trebuie spusă o poveste despre ce s-a întâmplat, că
    trebuie înţeles procesul care are loc în societatea românească. Am pus cap la
    cap o echipă de documentare, am documentat povestea în toate direcţiile şi,
    împreună cu Antoaneta Opriş, coautoarea filmului, mi-am dat seama că trebuie să
    ne concetrăm pe presă, pentru că presa ar putea descifra relaţia dintre putere
    şi cetăţean.

    Şi am ales să spunem povestea prin ochii presei pentru că la acel
    moment, presa, mai exact echipa de la Gazeta Sporturilor, formată din Cătălin
    Tolontan, Mirela Neag şi Răzvan Luţac, era singura care începuse să pună
    întrebări. În rest, în toată media, oficialii minţeau şi dezinformau. Spuneau
    că victimele pot fi operate în România pentru că există condiţii, în timp ce
    echipa de la Gazeta Sporturilor a descoperit că unitatea pentru arşi de la Spitalul
    Floreasca, unde se spunea că urmează să fie operate victimele incendiului era
    de fapt închisă. Aşa ne-am dat seama că din toată povestea asta poate ieşi mai
    mult.

    Pentru că echipa condusă de Cătălin Tolontan era cunoscută pentru
    investigaţii şi atunci ne-a venit ideea să mergem către ei să-i întrebăm dacă
    au ceva în plus, ceva nou la care lucrează pentru a deconspira această minciună
    a statului şi dacă ne pot lăsa să urmărim felul în care documentează subiectul.
    La început au fost foarte reticenţi, dar văzând că şi echipa noastră a
    investigat atât de profund subiectul, au prins curaj şi încredere în noi şi am
    început să colaborăm. Şi, pe măsură ce filmam, ne-am dat seama că documentăm un
    thriller desprins din viaţă.

    Acasă, My Home, filmul
    de debut al regizorului Radu Ciorniciuc, spune povestea unei familii care a
    trăit timp de 20 de ani în sălbăticia din Delta Văcărești, până când locul a
    căpătat statutul de zonă protejată – Parcul Natural Văcărești – primul parc
    natural urban din România. Timp de patru ani, regizorul Radu Ciorniciuc a
    urmărit marea aventură prin care a trecut familia Enache: de la o viață în
    completă armonie cu natura, la traiul plin de provocări din marea junglă urbană
    a capitalei.

    Echipa filmului a dezvoltat, în același timp, și un proiect social
    la care au contribuit nenumărați specialiști și organizații umanitare. Cei 11
    membri ai familiei au trăit izolați de societate: fără documente, fără educație
    sau acces la sănătate. Acum, toți cei nouă copii din familia Enache au acte,
    merg la școală, sunt văzuți în mod regulat de medici, iar adulții au locuri de
    muncă stabile.

    Jurnalistul şi regizorul Radu Ciorniciuc: Aş putea spune că Acasă, my Home e filmul
    dramei unei familii. Filmul este povestea acestei familii întinsă pe patru ani,
    am filmat aproape doi ani cu ei în Delta Văcăreşti, şi apoi încă aproape doi
    ani cu ei în oraş, în timpul procesului lor de integrare socială. Este un
    documentar realizat în colaborare cu coscenarista Lina Vdovîi, apoi s-a
    alăturat proiectului şi Mircea Topoleanu.

    Nici unul dintre noi nu avea
    experienţă în cinematografie, însă am reuşit să colaborăm, iar de la un moment
    dat ni s-a alăturat şi un producător cu experienţă. Oricum, pentru că suntem
    jurnalişti şi am avut acces la nişte canale prin care am comunicat mereu cu
    publicul, proiectul devenise destul de vizibil. A fost şi încercarea de a
    consolida proiectul social pe care l-am pornit şi care şi-a propus o tranziţie
    mai puţin traumatizantă a copiilor şi a părinţilor lor, eforturi care au fost
    susţinute şi de public.

    Datorită celor care ne-au susţinut am putut realiza
    acest proiect multimedia, Acasă. Un album făcut de copii în primul lor an de
    tranziţie, când au documentat perioada de la plecarea din Deltă până la terminarea
    primului an de şcoală. Până atunci, ei nu mai fuseseră niciodată la şcoală.