Tag: FFE

  • Festivalul Filmului European. Noaptea Muzeelor

    Festivalul Filmului European. Noaptea Muzeelor

    Institutul Cultural Român a dat startul celei de-a 27-a ediții a
    Festivalului Filmului European chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara,
    Capitala europeană a Culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la
    Oravița, Curtea de Argeș, Botoșani și la Gura Humorului În București,
    Festivalul se desfășoară între 15 – 23 mai, la Sala Auditorium a Muzeului
    Național de Artă al României, Cinemateca Union și Cinema Elvire Popesco.
    Influența în creștere a inteligenței artificiale în toate domeniile artistice,
    inclusiv în lumea filmului, este una dintre temele evenimentelor conexe organizate
    în cadrul ediției din acest an a Festivalului Filmului European.

    Cătălin Olaru,
    director artistic al FFE: Făcând referire la parteneriatul
    nostru cu Biroul Parlamentul European în România, aș dori să menționez cele
    două filme pe care le vom proiecta la FFE datorită acestei colaborări. Este
    vorba de Will-o’-the-Wisp, în regia lui João Pedro Rodrigues, şi Kurak Günler/
    Burning Days, regizat de Emin Alper, selectat în cadrul secţiunii Un certain Regard
    a Festivalului de la Cannes de anul trecut. Will-o’-the-Wisp, în regia lui João
    Pedro Rodrigues, ar putea fi catalogat până la urmă ca fiind scandalos. Este și
    un pariu pe care îl facem, ca organizatori, cu partenerii noștri de la Biroul
    Parlamentul European în România, de a aduce în festival, pe lângă oferta bogată
    pe care o prezentăm, nu doar filme călduțe, cuminți, care să nu deranjeze pe
    nimeni, ci și titluri provocatoare. Iar Will-o’-the-Wisp
    este, cu siguranță, unul dintre acestea.


    Cea de-a 19-a ediție a Nopții Muzeelor a avut loc sâmbătă, 13 mai, și a
    adus publicului expoziții, experimente artistice, proiecții, prezentări,
    spectacole, ateliere, animații stradale și interioare, concerte sau tururi
    interactive. Anul acesta, în premieră, muzee din Republica Moldova s-au
    alăturat proiectului, pentru o ediție comună cu România a Nopții Muzeelor.

    Dragoș Neamu, coordonator al acestei ediții a Nopții Muzeelor: Am
    considerat că este un pas absolut firesc, în contextul în care avem foarte
    multe asemănări culturale, aspect care ne interesează cu precădere. Este și
    motivul pentru care am invitat aceste
    muzee din Republica Moldova să facă parte din circuitul național, de fapt,
    internațional, dacă ne uităm la participarea din acest an. Încercăm să vedem în
    ce măsură această vizibilitate sporită pe care o s-o asigurăm folosindu-ne
    resursele și canalele noastre oficiale de distribuire a informației va genera o
    masă mai mare de vizitatori. Vom încerca să dezvoltăm un partener strategic pe
    termen lung cu muzeele acestea din Republica Moldova, vom încerca chiar să inițiem
    anumite proiecte comune.


    Noaptea Muzeelor a adus, în premieră, o expoziție a unui muzeu fenomen la
    nivel mondial, Muzeul Copilăriei în vreme de război/ War Childhood Museum.
    Expoziția va putea fi vizitată gratuit la Noua Galerie a Muzeului Național al
    Țăranului Român, în perioada 12 mai – 12 iunie 2023. Este o demonstrație de
    curatoriat inovator, adaptabilitate și provocare tematică din postura
    singurului muzeu din lume care se concentrează exclusiv pe copilăria afectată
    de conflictele armate. Dominant, în cadrul expoziției, este războiul din
    Ucraina, dar există și obiecte și povești dramatice ale unor copii din Yemen,
    Eritrea, Afganistan, Pakistan, Iraq, Bosnia, Siria care au trăit absurdul și
    cruzimea războiului.




  • Festivalul Filmului European

    Festivalul Filmului European

    Cea de-a 25-a ediție a Festivalul Filmului European s-a desfășurat recent
    hibrid, în cinema (Elvire Popesco din București) și în spațiul online. Această
    ediție a Festivalului Filmului European a avut în programul curatoriat de
    Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediții, patru filme europene,
    dar și dialoguri live cu realizatori și critici de film. Punând accentul pe
    necesitatea filmului documentar, The Monopoly of Violence (regia David
    Dufresne) și Walchensee Forever (regia Janna Ji Wonders) propun două direcții
    de investigație: pe de o parte, chestionarea legitimității forței de control și
    represiune în relația stat-cetățean, pe de alta, explorarea istoriei personale
    și a moștenirii familiale a cinci generații de femei.

    Un alt film al acestei
    ediții, To the Moon (regiaTadhg O’Sullivan) străbate întregul mapamond și
    memoria colectivă a arhivelor de film, a literaturii și a muzicii, rezultând o
    odă poetică adusă lunii și impactului pe care aceasta îl are asupra vieții
    noastre. În cadrul FFE a fost difuzat și mult-așteptatul The French Dispatch de
    Wes Anderson, cu o distribuție remarcabilă (Tilda Swinton, Timothée Chalamet,
    Frances McDormand, Léa Seydoux). Andrei Tănăsescu despre filmul care a deschis
    cea de-a 25-a ediție a FFE, The Monopoly of Violence.

    Este
    un film în regia lui David Dufresne, un jurnalist foarte cunoscut care a lucrat
    multă vreme pentru Liberation. David Dufresne a făcut un film extrem de important,
    un documentar care ia drept studiu de caz protestele recente din Franța ale
    Vestelor Galbene și prezintă înregistrări filmate de la proteste. Este un film
    care pune sub semnul întrebării legitimitatea folosirii violenței de către stat
    și discută foarte amănunțit despre relația dintre cetățean și stat, prin
    intermediul mai multor oameni care apar în documentar: sociologi, filozofi,
    jurnaliști, jandarmi, protestatari. Este un film care a stârnit în general
    foarte multe reacții, reacții despre care este important să discutăm. Anul
    trecut Festivalul de la Cannes nu s-a ținut, au existat filme selecționate de
    juriul festivalului, așa cum s-a întâmplat și în cazul acestui documentar, dar
    ele nu au avut fost proiectate la Cannes, au primit ștampila festivalului și au
    fost difuzate ulterior în cadrul altor festivaluri. Filmul lui David Dufresne a
    avut premiera în Franța în 2020, a avut mare succes la public, apoi
    cinematografele s-au închis, însă filmul a avut un traseu festivalier
    incredibil.


    Andrei Tănăsescu, directorul artistic al FFE, cu o lungă experiență în
    organizarea de festivaluri, a vorbit de multe ori despre legătura extrem de
    importantă a unui curator cu publicul. Am vorbit cu el și despre efectele
    pandemiei asupra publicului de cinema.

    S-a văzut foarte clar
    că festivalurile de film au avut foarte mult de pierdut de când a început
    pandemia și că au fost subfinanțate. Și nu doar festivalurile au avut de
    suferit, ci și cinematografele, care au stat mai mult închise. Vorbind despre
    partea de conținut, alternativa de a oferi un festival hibrid cred că va rămâne
    ca opțiune. Și mi se pare o opțiune foarte bună, pentru că vorbim despre o
    democratizare a cinematografului pentru oameni care nu se pot deplasa din
    diverse motive la cinema. În același timp, experiența cinematografică mi se
    pare că rămâne de neînlocuit. Vorbim de un limbaj artistic care a fost conceput
    pentru o sală de cinema și nu cred că va înceta să fie conceput în acest fel,
    chiar în cazul filmelor produse de Netflix. Pentru că și regizorii care fac
    filme pentru Netflix au în vedere relația dintre ecranul dintr-o sală
    întunecată și spectator. Cred că orice festival care a reușit să reziste și să
    meargă mai departe în perioada asta merită felicitat, dar cred că spectatorii
    încep să aibă tot mai multe așteptări de la genul acesta de eveniment. Adică
    trebuie să-i motivezi puternic pe spectatori ca să-i faci să vină într-o sală
    de cinema. Și aici cred că este o mai
    mare presiune pe festival, pe selecționeri, o spun cu modestie, în ideea că trebuie
    să ne asigurăm că ceea ce îi oferim spectatorului merită văzut.


    Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român,
    cu sprijinul financiar al Reprezentanței Comisiei Europene în România, în
    parteneriat cu EUNIC România, Institutul Francez, Goethe-Institut București și
    Ambasada Irlandei în România.

  • Festivalul Filmului European 2019 sau cum să înțelegem Europa de azi

    Festivalul Filmului European 2019 sau cum să înțelegem Europa de azi

    Festivalul Filmului European, editţia cu numărul 23, se desfășoară între 11 și 30 iunie la București, Râmnicu Vâlcea, Tîrgu-Mureș, Sibiu și, în premieră, la Chișinău. Cu peste 55 de filme din 23 de țări, Festivalul oferă o platformă de înțelegere a societății contemporane și care ne poate da răspunsuri la întrebarea Încotro merge, de fapt, Europa?ˮ. Dar, ca să ne cunoaștem prezentul, trebuie să investigăm și trecutul, așa că noua ediție a FFE are atât filme și documentare recente, cât și o importantă selecție de filme clasice.



    Festivalul oferă publicului acces la o dezbatere multiculturală și propune o panoramare subiectivă, filtrată artistic, a temelor dominante pentru societatea contemporană. Ediția din București are loc între 11 și 23 iunie. O parte dintre proiecții vor fi însoțite de întâlniri cu cineaști și actori, concerte, dezbateri, lansări de carte și alte evenimente speciale. În țară și dincolo de graniță, 23.FFE se desfășoară la Chișinău (21-23.06), Râmnicu Vâlcea (21-23.06), Tîrgu-Mureș (21-23.06) și Sibiu (28-30.06).




    “Mi-e greu să sintetizez bogăția selecției din acest an, însă sper că spectatorii vor frecventa și site-ul nostru pentru detalii mai suculente. Nu e tocmai o ediție estivală, ci una consistentă, substanțială, o veritabilă panoramă a Europei de ieri și de azi. Da, am inclus și o selecție spumoasă de comedii recente, dar și câteva dintre cele mai controversate pelicule ale anului, pe teme grele cum ar fi abuzurile din biserica catolică, dragostea și obsesia în lumea virtuală, lupta pentru mediu sau pentru creația artistică, exploatarea celor vulnerabili, migrația sau cruzimea jocurilor politice. Impresionantă e și diversitatea genurilor: avem thrillere, biografii, tragicomedii, documentare biografice, politice și despre modă, pelicule pentru copii, SF sau fantastice. În secțiunea Sinergii, filmul devine teatru.



    La 30 de ani de la căderea zidului Berlinului, am pus la cale cea mai complexă retrospectivă a filmelor amplasate în Germania de Est — Dincolo de Zid. Secțiunea Tribut e dedicată marelui maestru italian Bernardo Bertolucci, cu patru filme, dintre care trei proaspăt restaurate, în premieră pe marele ecran. Inedit va fi și maratonul de 24 de ore cu seria de documentare 24H Europe, unde 60 de tineri din 26 de țări europene vorbesc despre speranțele, fricile, visele și ambițiile lor” a declarat Anca Grădinariu, directorul artistic al 23.FFE.



    Festivalul va debuta la București, pe 11 iunie, cu alegoria italiană “Lazzaro felice” / “Fericit ca Lazăr” (Italia, 2018, regia Alice Rohrwacher), film selecționat anul trecut în competiție la Festivalul de film de la Cannes, unde a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun scenariu.



    Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene, al Biroului de Informare al Parlamentului European și al Uniunii Cineaștilor din Romania, sub egida EUNIC România, în parteneriat cu ambasadele, centrele și institutele culturale ale ţărilor europene.