Tag: Fizica altfel

  • Fizica şi chimia predate altfel

    Fizica şi chimia predate altfel

    Cu 12 ani în urmă,
    asociația nonguvernamentală Centrul de Evaluare și Analize Educaționale iniția proiectul Fizica altfel
    pentru a schimba metoda de predare a acestei discipline la gimnaziu. Ce s-a
    dorit în 2011 a fost renunțarea la învățarea teoriei urmată de aplicarea ei în
    diverse probleme în favoarea încurajării experimentării direct de către elevi. Cum și de ce s-a simțit nevoia predării
    altfel a fizicii în România aflăm de la Cristian Hatu, președintele Centrului
    de Evaluare și Analize Educaționale. :

    A fost, de fapt, un răspuns la niște tendințe
    pe care le vedeam în alte țări cu sisteme educaționale performante. De ce s-a
    produs o asemenea schimbare de paradigmă în alte țări? E o discuție mai
    complexă, dar o să menţionez câteva elemente care mi se par mie importante.
    Față de acum 30-40 de ani, când multe slujbe presupuneau activități repetitive
    și rutiniere, odată cu trecerea timpului, cu introducerea automatizării, s-a
    redus tot mai mult procentul acestor joburi rutiniere, unde muncile erau
    repetitive. A crescut procentul slujbelor în care era nevoie ca angajatul să
    gândească cu mintea lui și să rezolve situații problematice noi. Și atunci s-a
    pus problema în ce măsură școala mai trebuie să se bazeze pe memorare, pe
    reproducere și dacă nu cumva acum școala trebuie, într-o măsură mai mare, să
    dezvolte o gândire structurată a elevilor. Și au încercat să regândească modul
    în care se predau anumite discipline în școală pentru a dezvolta gândire
    critică, partea de rezolvare a problemelor. Și atunci, când predai științele
    exacte sau când ai o temă, să zicem la fizică, tu, ca profesor, ai o temă, nu
    mai vii în fața clasei și doar predai legea lui Ohm. Nu mai spui doar formula,
    ca apoi să treci imediat la rezolvarea unor probleme. Dimpotrivă îl lași pe
    elev, după ce îi pui o problemă în față, să-și bată capul, să găsească
    rezolvarea problemei respective. Profesorul face un pas în spate și-l lasă pe
    elev în contact direct cu realitatea. Deci, la scară mică, elevul reia pașii
    prin care a trecut cercetătorul când a făcut o descoperire.



    În plus, metoda investigației aplicată prin
    proiectul Fizica altfel poate contribui la scăderea analfabetismului
    funcțional științific, elevii înțelegând direct cum funcționează o lege fizică
    și unde apare ea în practica zilnică, prin experimente și prin stimularea
    propriei gândiri. Dar cum reacționează copiii când sunt confruntați pentru
    prima dată cu această metodă? Ne povestește tot Cristian Hatu. I-a făcut
    curioși, iar apoi au început să-și dea seama ce potențial există în ei.
    Profesorii spun că, la început, elevii reacționează în felul acesta: De ce ne
    puneți pe noi să răspundem la întrebări? Noi, cu mintea noastră, nu putem să
    răspundem la așa întrebări. Dați-ne dumneavoastră răspunsul. Și durează niște
    săptămâni până reușesc să iasă din acest blocaj care este normal să se formeze
    din atâția ani de predare după metoda clasică.


    După 12 ani de aplicare a acestui
    proiect, se poate spune că Fizica altfel este un succes. Aproape 3 mii de
    profesori au fost instruiți să predea după metoda investigației. Și dacă, la
    început, proiectul s-a adresat doar claselor de gimnaziu, începând cu clasa a
    VI-a până la a VIII-a, în timp au fost extins și la liceu. Detaliază tot
    Cristian Hatu, președintele
    Centrului de Evaluare și Analize Educaționale. La gimnaziu s-au făcut și schimbări în
    programa școlară în această direcție. Inspecțiile acum verifică în ce măsură
    profesorii aplică în clasă metoda investigației. La examene, fie cele de grad,
    fie de definitivat, profesorii sunt întrebați despre învățarea prin investigație.
    Și la liceu, chiar dacă au fost probleme cu adoptarea unei noi programe de
    liceu, s-a găsit o soluție intermediară și s-au propus recomandări metodologice
    pentru profesorii de la clasa a noua și la clasa a zecea, pentru că veneau
    elevi din gimnaziu unde se aplicase învățarea prin investigație, dar care,
    odată admiși la liceu, urmau să studieze după abordarea clasică. Și atunci, cu
    aceste repere metodologice, profesorii au fost ajutați să continue abordarea
    folosită la gimnaziu cu această primă generație de elevi, care acum e în clasa
    a zecea.


    Succesul
    programului Fizica altfel i-a determinat pe cei de la Centrul de Evaluare și Analize
    Educaționale să inițieze de câțiva ani și proiectul Chimia altfel, bazat tot
    pe metoda investigației. În viitor, intenția asociației este
    de a dezvolta un proiect similar pentru predarea matematicei.