Tag: Florica Zaharia

  • Florica Zaharia din Statele Unite ale Americii

    Florica Zaharia din Statele Unite ale Americii

    După aproape trei decenii în străinătate – 28 de ani a lucrat la celebrul Muzeu Metropolitan de Artă din New York, Florica Zaharia a revenit în România, unde în 2018 a inaugurat un muzeu unic în Europa, Muzeul Textilelor din Băița şi Hărţăgani, judeţul Hunedoara (http://www.muzeultextilelor.org/)




  • Weekend cu prietenii 19.06.2021

    Weekend cu prietenii 19.06.2021

    Week-end cu prieteni ai artelor. Participă: artiștii plastici Ilina Schileru, Mircea Modreanu, Mircea Cantor, Oláh Gyárfás, Ioana Sisea, prof. univ. dr. Unda Popp, Departamentul Modă, UNArte, Excelența Sa, Laurence Auer, Ambasadoarea Franţei în România, Florica Zaharia, Conservator Emerit al Muzeului Metropolitan de Artă din New York, Director și Co-proprietar al Muzeului Textilelor din Băița:



  • [În]toarcem cânepa spre viitor

    [În]toarcem cânepa spre viitor

    La
    Muzeul Național al Țăranului Român (MȚR), din București, s-a deschis o
    expoziție în premieră – primul eveniment multidisciplinar dedicat cânepii – [În]toarcem
    cânepa spre viitor – un eveniment integrat dedicat acestui material care face
    legătura între tradiție și ecologia contemporană. Expoziția integrează artă,
    instalații și un performance cu interpreţi tradiţionali şi ţesătoare din
    Maramureş (nordul României), dar şi conferințe și dezbateri pe teme de economie
    circulară. Expoziția marchează și 10 ani de la înființarea Brandului
    Patzaichin, susținut de Asociația Patzaichin, fondată de celebrul canoist român
    Ivan Patzaichin, multiplu laureat cu aur și argint la Jocurile Olimpice,
    asociație care sprijină dezvoltarea locală din Delta Dunării și din alte
    regiuni din România. La vernisajul evenimentului am stat de vorbă despre acest
    material cu totul special, cânepa, cu directoarea Muzeului Textilelor din Băița
    (județul Hunedoara, vestul României), conservator al Muzeului Metropolitan de
    Artă din New York, Florica Zaharia:


    Este o expoziție la care am fost invitați să participăm de
    Asociația Patzaichin și suntem foarte încântați să putem participa cu obiecte
    din colecția Muzeului Textilelor – pentru că, cânepa este o fibră la fel de
    importantă ca și lâna, de fapt sunt două cele mai importante, urmate de in, în
    cultura românească. Cânepa este o fibră pe care în ultimii ani n-o mai cultivăm
    din multiple motive, și la care ar trebui să ne întoarcem. Pentru că este o
    fibră excepțională, este o fibră care ne poate da foarte multe resurse. Sunt
    două fibre extrem de importante – cânepa, inul în anumite părți, și mai târziu
    bumbacul – s-au folosit fie pentru hainele de vară, fie pentru anumite piese de
    interior, cum ar fi cearceafurile, cum ar fi fețele de masă care au apărut mai
    târziu; pe când lâna asigură confortul pe perioada umedă și friguroasă a
    anului. Lâna noastră are un specific aparte, este de fapt lâna din toată zona
    Balcano-Carpatică și a Carpaților, mai ales, este o fibră groasă. Dacă cineva
    încearcă o cămașă sau o piesă făcută din cânepă, sunt convinsă ca a doua oară
    se va gândi înaintea achiziționării unui obiect de fibre, făcut din fibre
    sintetice. Are o calitate excepțională care ne ajută corpul, ne ajută să
    respirăm, ne protejează de intemperii.



    Florica
    Zaharia ne-a dezvăluit colecția de obiecte de la Muzeul Textilelor cu care a
    venit în cadrul de la MȚR:


    Una dintre grupele de obiecte foarte importante este un mostrar
    de fibre și fire și țesături – care demonstrează procesul tehnologic foarte
    complex al producerii și al selectării pe calități a fibrelor de cânepă, acestea
    corespunzând anumitei grupe de obiecte: obiectele de zi, obiectele de
    sărbătoare, obiectele care se foloseau în gospodărie. Venim, de asemenea, cu
    obiecte făcute din cânepă: valuri de pânză, metraje de pânză. Venim și cu două
    cămăși – una chiar din Apuseni și venim cu o altă cămașă fantastică din zona
    Pădurenilor. Deci iată cânepa, cultura cânepii, s-a extins în zona carpatică
    bineînțeles, pe culmile Carpaților în sus, în jos, în toate direcțiile de fapt.
    Mai aducem iun grup de obiecte foarte important, din cultura japoneză. De ce
    consider obiectele acestea extrem de importante? E aceeași fibră, este
    prelucrată într-o tehnologie diferită, care răspunde necesității materialului
    din țările asiatice. Formarea firului nu este prin toarcere în Japonia, este
    prin îmbinarea terminațiilor fibrelor – de aici rezultă o pânză aproape ca o
    foaie de hârtie, firul nu are volumul firului tors. Ceea ce facem la Muzeul
    Textilelor și ce facem aici demonstrează același lucru – întotdeauna încercăm
    să plasăm cultura românească și textilele românești într-un context global.
    Înțelegând alte culturi, ne înțelegem noi înşine mai bine.



    În
    cadrul vernisajului, am stat de vorbă cu artistul și performerul internațional,
    de origine română, care locuiește la Paris, Mircea Cantor:


    Pentru mine, această expoziție este un omagiu adus tuturor
    acelora care prin mâinile lor și prin vocea lor au adus memoria pe care au
    moștenit-o în prezent. Aceste țesătoare, acești meșteri maramureșeni, acești
    cântăreți care prin ceea ce au moștenit de la părinții lor, de la bunicii lor,
    de la stră-străbunicii lor, au reușit să ne aducă aminte cât de importantă e
    tradiția, cât de importante sunt rădăcinile, cât de important e să menținem
    acest lucru viu, prin promovarea lor, prin a ne impregna de acest frumos pe
    care îl au – din ceea ce rezultă, din munca lor, din cămeșile lor, din
    sculpturile lor, din cântecele lor de nuntă – din toate aceste lucruri care
    formează un tezaur foarte prețios și pe care noi aici în România încă mai avem
    șansa să îl avem. Firul roșu este cânepa – în care fiecare în domeniul lui o
    abordat-o într-un fel anume.pe mine m-a impresionat foarte mult la Patzaichin
    grija, atenția, și pasiunea pe care o are legată de această materie care e o
    armă de rezistență a poporului român, pot să-i zic, pentru că, dacă ne uităm în
    trecutul lui, hainele de cânepă erau hainele țăranilor, ale oamenilor din
    pătura sociala cea mai dezavantajată și practic prin asta, prin continuarea lor
    au reușit să o aducă aici. Patzaichin a dus mai departe, arătând că din ceva
    foarte umil poți să faci ceva nobil. Și acesta e meritul luim, de a continua să
    lucreze cu fabrici în România, cu oameni din România și să ofere locuri de
    muncă în România, tocmai valorificând această materie care, se pare că revine
    în avanscena agriculturii mondiale#.



    Mircea
    Cantor, laureat al prestigiosului Premiu Marcel-Duchamp în 2011, ne-a vorbit şi
    despre cum vede viitorul acestei materii prime, cânepa, în societatea românească:


    Eu cred că e pariul nostru pe care putem să-l punem aici în
    România, pentru că avem foarte mult teren, încă avem acest savoir-faire, sunt
    oameni, trebuie doar investit. Trebuie doar clasa politică să își dea seama în
    ceasul al 12-lea că e un potențial uriaș de valorificare a acestei materii care
    e cânepa. Și încă în materie de artizanat, încă uitați avem aici țărănci care
    știu să țeasă și care o fac, și care o torc, și care pot să o cultive și putem
    să-i încurajăm prin politici economice, politici culturale.





  • Textilkunst: Künstlerfamilie betreut Textilmuseum an drei Standorten

    Textilkunst: Künstlerfamilie betreut Textilmuseum an drei Standorten

    Wir wollen heute gemeinsam die einzige Textilkollektion in Osteuropa entdecken. Die Sammlung ist die Krönung der jahrelangen Arbeit dreier engagierten Menschen: Florica, Ana und Romulus Zaharia. Daher auch die Bezeichnung der Kollektion: FARZ. Florica Zaharia, emeritierter Konservator im Metropolitan Museum of Arts und Leiterin des Textilmuseums in Băiţa, Kreis Hunedoara, erzählte uns die Geschichte der Textilkollektion — eine Geschichte mit tief reichenden Wurzeln:



    Alles begann mit der Leidenschaft für Kleider. Die Sammlung von Kleidungsstücken wurde allmählich zu unserem Beruf. Die Sammlung entwickelte sich mit der Zeit derma‎ßen, dass ihre Verwendung zur Verantwortung wurde. In Osteuropa, insbesondere in den ehemaligen kommunistischen Staaten, war der Bedarf einer Textilien-Bezugskollektion spürbar. Wir wollten damit eine kulturelle Brücke zwischen Ost- und Westeuropa bauen.“




    Die Sammlung wurde in den letzten 40 Jahren auf die Beine gebracht. Florica und Romulus Zaharia haben gro‎ße Erfahrung im Bereich der Textilien-Restaurierung. Jahre später trat auch ihre Tochter, Ana Teodora Drăguş, dem Geschäft bei. Florica Zaharia ist überspezialisiert in der Textilwissenschaft. Die Hälfte ihres Berufslebens arbeitete sie als Textilrestauratorin im Metropolitan Museum of Arts. 13 Jahre lang leitete sie die Abteilung »Faserstofferhaltung« innerhalb des Museums. Wie es dazu kam, erzählt sie selbst:



    Ich wusste nicht, wohin mich das Leben führen wird — ob in ein Museum oder in ein Forschungsinstitut. Ursprünglich sammelten wir rumänische Kleidungsstücke, denn diese kannten und liebten wir. Sie waren Teil unseres Lebens. Als Studenten nahmen ich und mein Ehemann oft an den sogenannten Sommerpraktika teil. Wir machten gerne mit, denn die Erfahrung brachte uns näher an die traditionelle Kultur. Und wir reisten durch verschiedene Regionen des Landes. Und so kamen wir dazu, immer mehr Gegenstände zu sammeln. Die Familienangehörigen und Freunde bemerkten zu einem gewissen Zeitpunkt, dass wir derartige Gegenstände sammelten, also brachten sie uns auch einige. So kamen wir auf den Gedanken einer umfangreicheren Kollektion. Wir überlegten uns eine Struktur und ein Thema, denn wir wollten professionell vorgehen. Später weiteten wir die Sammlung mit verschiedenen Textilien aus der weiten Welt aus. Derzeit umfasst unsere Sammlung zu 60% internationale Teile und zu 40% rumänische Objekte.“




    Das Textilmuseum hat drei Standorte, zwei in der Gemeinde Băiţa und einen im Dorf Hărţăgani. Alle drei Standorte befinden sich im Kreis Hunedoara, so unsere Gesprächspartnerin:



    Die Besucher können gerne alle drei Standorte des Museums besichtigen. Die drei Gebäude, in denen das Museum untergebracht ist, kommen unserem Anliegen entgegen, die historisch relevante Architektur des Ortes zu erhalten. Zum einen haben wir das Haus eines Kaufmanns, das Mitte des 19. Jahrhunderts errichtet wurde. Das Haus wird derzeit restauriert. Der zweite Teil unseres Museums wurde im einstigen Kaufhaus in der Gemeinde Băiţa eingerichtet. Knappe 4 Km von Băiţa entfernt, im Dorf Hărţăgani, werden die Besucher einen traditionellen Haushalt besichtigen können. Die traditionelle häusliche Textilindustrie, mit dem gesamten zusammenhängenden Instrumentarium, ist dort ausgestellt. Im Sommer veranstalten wir auch Werkstätte, in denen wir zeigen, wie Textilfasern hergestellt werden.“




    Die Sammlung umfasst sowohl Textilien wie auch verschiedene Werkzeuge, die in der Textilproduktion verwendet werden. Wir lernen eine vielfältige Bezugskollektion kennen, die Fasern, Farbstoffe, Gewebe und Fachliteratur vorstellt. Die Sammlung umfasst auch zweidimensionale Textilien, Anzüge, Zubehör und Trachten aus Rumänien, aus Osteuropa, aber auch aus vielen anderen Ecken der Welt. Die Einmaligkeit der Sammlung besteht darin, dass sie systematisch und professionell aufgebaut wurde. Besonderen Wert wurde auf die technische Dimension gelegt. Darüber hinaus werden im Museum auch zahlreiche Veranstaltungen organisiert, so Florica Zaharia:



    Im Mai starten wir eine neue Ausstellung, »Die Wolle und das Wasser«. Die Ausstellung zeigt verschiedene Bettdecken, die in der Karpatenregion verwendet wurden. Diese Decken werden durch eine für die Bergregion typische Methode gewoben. Auch in der Museumscafeteria Art Café gibt es derzeit eine Ausstellung. Da geht es um »Techniken zur Textilveredelung«. Die Ausstellung ist noch bis Ende des Monats offen. Die genannte Ausstellung wird durch eine Fotoausstellung ersetzt. Ana und Gheorghe Tripon, zwei Fotografen aus der Gemeinde, haben Land und Leute im Alltagsleben fotografiert. Selbstverständlich gibt es auch Schnappschüsse von Trachten und vielfältigen traditionellen Kleidungstücken.“




    Werkzeuge, die bei der häuslichen Herstellung von Kleidern verwendet wurden, können am Standort im Dorf Hărţăgani gesichtet werden. Das Aufgabenfeld des Textilmuseums umfasst unter anderem die Erhaltung, Sammlung, Forschung und Teilung der Kollektion sowie anderer Ressourcen mit Fachleuten und der Öffentlichkeit. Somit soll ein weitgehendes globales Umfeld geschaffen werden, in dem die rumänischen und osteuropäischen Textilien sowie die damit verbundenen Technologien miteingebunden sind. Darüber hinaus besteht das Anliegen, ein Forschungszentrum zu gründen, das den Fachleuten die Möglichkeit bieten soll, sich auf Landesebene sowie international auszutauschen.

  • Textiles as Art

    Textiles as Art

    Today we invite you to discover the only collection of textiles in Eastern Europe, the outcome of three years of work and dedication, by three passionate Romanians: Florica, Ana and Romulus Zaharia, the creators of the collection known as FARZ.



    Florica Zaharia, a Conservator Emerita at the Metropolitan Museum of Arts and director and owner of the Textiles Museum in Baita, Hunedoara County, has told us the story of this collection, a story with very deep roots: “It all started with my passion for textiles, for collecting them, which blended well with my profession and which developed up to the point where the collection had grown a lot and capitalizing on it had become a responsibility. Moreover, the fact that eastern Europe, more specifically the former communist area, lacked such a collection, and the need to build a bridge between the East-European cultures, the Romanian one included, and the Western cultures, also encouraged me to put this collection together.



    The collection has been compiled in the past four decades with passion for textiles, determination and professional expertise by Florica and Romulus Nicolae Zaharia, helped by their daughter, Ana Teodora. Florica Zaharia has a PhD degree in textiles and is also a Conservator Emerita at the Metropolitan Museum of Art, where she worked for many years as a textile conservator. For 13 years she was the head of the Textile Conservation Department.



    Florica Zaharia: “I didnt know whether it was going to be a museum or a research institute. In the beginning I collected Romanian items, because I knew them, I grew up with them and I loved them. My husband and I were both students and back then students used to do the so called ‘summer-practice, which was wonderful, because we had the opportunity to get familiar with traditional culture and the specificities of various regions in the country. So, various items started piling up. Noticing our interest in such objects, our friends and family started offering such items to us too and that is how we started thinking of a collection, because along with professional development, one realizes the need for a systematic way of collecting things, also based on a theme. Then the collection expanded and started covering universal textiles, so today the collection comprises 60% Romanian items and 40% international.



    The textile museum has three locations – two in Baita and one in Hartagani, in Hunedoara County, as Florica Zaharia has told us: “Should you come visit, you will see the three locations of the museum which somehow answer our desire to preserve architecture with historical value. Among the locations there are a mid-19th century merchant house, which at present is undergoing restoration works, the building of the former department store in the commune of Baita, and, 4 kilometers from it, in the village of Hartagani, the traditional household where the regions domestic textile industry is on display, with all its required toolkit and, especially during summer, with the whole range of activities related to the manufacturing of textile fibers. You will also see the exhibitions held here throughout the year, and, should you take an interest in a certain part of the collection which is not on display, we are very open to sharing it with the public and the researchers.



    The collection includes textiles and the toolkit used in the traditional textile production, with items manufactured across the world, a rich reference collection of fibers, textile structures and also a specialized library. The collection includes bi-dimensional textile items, costumes and accessories from Romania, Central and Eastern Europe, Western Europe, the Middle East, India, Central Asia, Japan, China, South-East Asia, Africa and America. The originality of the FARZ collection consists in the fact that it was systematically and professionally put together, with special care for the technical aspects of the textiles.



    Moreover, the museum also hosts a big number of specialized events. With details on that, here is Florica Zaharia once again: In May we will be opening an exhibition dubbed Wool and Water, where blankets from the Carpathian region are on display, woven in a manner typical of the mountain culture. For the time being, another venue for the exhibition is the Art Café hall of the museum, where the collection “Textile Decoration Techniques is on display until end of the month. On March 29 we shall open another exhibition, dedicated to the communes photographers, Ana and Gheorghe Tripon, who have taken pictures of the people, places and costumes for more than three decades.



    Also, the household textile industry is on display at the Hartagani household, as Florica Zaharia told us. The mission of the Textiles Museum is preserving, collecting, researching and sharing the collection and other resources with specialists and the public, thus creating a global context where Romanian and East-European textiles, as well as the related technologies, should be integrated. Also, a center will be set up, for research and professional interaction between experts and young professional of the national and international community, in order to encourage the appraisal of textiles as a form of art.