Tag: fotografii

  • Aspecte ale periferiei Bucureștiului în perioada interbelică

    Aspecte ale periferiei Bucureștiului în perioada interbelică


    Începând cu luna septembrie și până la mijlocul lunii noiembrie, Muzeul Municipiului București (MMB) în cadrul sediului său din centrul capitalei, Palatul Suțu, aduce în fața publicului capitalei și nu numai o expoziție ce poartă vizitatorul în trecutul orașului București: “Aspecte ale periferiei Bucureștiului în perioada interbelică”.



    Perioada interbelică este definită istoric în intervalul de 21 de ani dintre cele două războaie mondiale, 1918-1939. Capitala României, orașul București este cel mai important centru industrial și comercial al țării, centru scenei artistice, culturale și mass-media, în 2011 populația sa fiind stabilită în jurul a aproximativ 2 milioane de locuitori, fără a lua în calcul persoanele în tranzit sau localitățile din împrejurimile orașului. Prima mențiune a Bucureștiului apare în 1459, iar în 1862 acesta devine capitala Principatelor Unite (Țara Românească și Moldova).



    Despre o parte din istoria capitalei și despre detalii ale urbei din perioada interbelică am stat de vorbă cu curatorul expoziției, muzeograful Cezar Petre Buiumaci:


    “Ideea acestei expoziții a apărut din nevoia de a expune publicului evoluția Capitalei de-a lungul timpului, felul în care s-a transformat orașul atunci când a cunoscut una dintre cele mai ample extinderi teritoriale pe orizontală, și anume în perioada interbelică. Aceasta pentru că Bucureștiul era un oraș deschis, primitor, chiar dacă au existat frecvente încercări de limitare a extinderii geografice ori demografice.


    Stabilirea capitalei Valahiei pe malurile Dâmboviței, apoi a capitalei Principatelor Unite și a României Mari, a creat un miraj ce a atras în permanență alogeni, oameni care veneau să se realizeze și care aduceau cu ei un bagaj cultural propriu, transformând orașul într-o metropolă cu multiple valențe. Însă, majoritatea celor care soseau aici nu erau înstăriți și din acest motiv se stabileau în zonele mai ieftine, anume la marginea orașului. Astfel, contribuiau la extinderea geografică a urbei.”



    Muzeul Municipiului București deține în patrimoniul său o documentare fotografică a periferiei orașului, a zonelor care urmau să fie subiectul extinderii capitalei, o periferie dispărută în a doua parte a secolului trecut. Ce a încercat curatorul Cezar Buiumaci să realizeze prin compunerea acestei expoziții din resursele patrimoniului MMB?


    “Am încercat și sper că am reușit să realizez o oglindă a periferiei urbane a unui oraș în plină dezvoltare. Dinamica Bucureștiului este una unică în peisajul românesc, extinderea fiind o constantă și de aceea asistăm la o permanentă schimbare.


    Dacă în secolul al XVII-lea se limita undeva în zona Universității, la începutul secolului al XIX-lea ajungea în zona actualului Ateneu, pentru ca la finele acestui secol să ajungă la Piața Victoriei sau, mai bine zis, să urmeze o șosea circulară periferică, pe un traseu care unea principalele gări ale orașului.


    Pentru a înțelege fenomenul extinderii geografice, trebuie să apelăm la statistică, care ne prezintă următoarele date demografice: în anul 1831 erau în București aproximativ 60 de mii de locuitori, iar în 1859 această cifră se dubla. În 1878 cifra se triplează pentru că la sfârșitul secolului al XIX-lea să ajungă la aproximativ 230 de mii de locuitori, iar la începutul secolului următor la 300 de mii. În anul 1930, deci la mijlocul perioadei interbelice, erau în București 640 de mii de suflete, iar la mijlocul secolului să atingă cifra de 1 milion, pentru ca în anii 80 și această cifră să se dubleze.”



    Ce prezintă publicului vizitator expoziția de la Palatul Suțu din centrul capitalei? Tot Cezar Buiumaci:


    “Expoziția prezintă periferia orașului mergând pe un traseu ce urmărește șoseaua mai sus amintită, însă ceea ce se găsea la acel moment în exteriorul acestei șosele periferice, zone care urmau a fi demolate și care erau documentate la solicitarea administrației locale de către marii fotografi ai epocii. Expoziția prezintă în 60 de fotografii, în 60 de opriri, în 60 de clișee, aspecte ale vieții și locuirii din cartiere.


    Vizitatorii pot vedea cum arătau cârciumile de cartier, cum arătau unele străzi înainte de a fi desfundate sau destupate, cum arătau marile artere de ieșire din oraș înainte de a fi pavate, sau aspectul unor zone precum “Valea Plângerii”, zone care sunt astăzi de nerecunoscut.


    Pot vedea cum mergeau oamenii la scăldat și acolo, în aceeași imagine, putem vedea cum sunt spălate animalele, automobilele sau cum se spălau oamenii. Cum se scotea gheața din gârlă pe timpul iernii pentru a fi folosită la răcirea alimentelor pe timpul verii. Cum se potcoveau caii sau cum se pășteau oile în Calea Plevnei. Prezentăm astfel imagini în premieră comandate de primărie, care prezintă aspectul periferiei.”






  • LYNX, primul festival românesc dedicat filmului documentar și fotografiei de natură

    LYNX, primul festival românesc dedicat filmului documentar și fotografiei de natură


    LYNX, primul festival românesc dedicat filmului documentar și fotografiei de natură, a avut loc perioada 1 – 5 iunie, la Brașov. Pasionații de film și natură s-au delectat cu un program complex și complet de proiecții, vernisaje și expoziții de fotografie, activități în natură, masterclass-uri cu invitați internaționali, întâlniri cu artiști locali și reprezentanți ai ONG-urilor de mediu și alte evenimente-surpriză.



    O inițiativă marca România Sălbatică, LYNX Festival are printre obiectivele sale principale creșterea gradului de conștientizare asupra importanței pe care natura o are în viața noastră, încă din primii ani. Astfel, ziua de 1 iunie a inclus o ofertă generoasă de activități pentru copii, toate cu componentă educațională și înscriere gratuită. Inițiativa acestui festival de film documentar și fotografie de natură se datorează, în mare parte, succesului pe care l-a avut documentarul România Sălbatică, realizat de Dan Dinu și Cosmin Dumitrache, film care a avut premiera în 2021, considerat cel mai complex documentar dedicat naturii din țara noastră.



    Documentarul, care a surprins publicul prin filmările din regiuni spectaculoase și greu accesibile și poveștile unice despre biodiversitatea țării, a primit 3 premii GOPO: pentru Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun film documentar și Cel mai bun sunet. Dan Dinu, regizorul filmului România Sălbatică și director artistic al LYNX Festival. Surpriza cea mai mare pentru noi, ca realizatori ai României Sălbatice, a fost să câștigăm Premiul Publicului laWildscreen Festival, care este cel mai mare festival de acest gen din Europa, și unul dintre cele mai mari din lume. Și cumva prezența noastră în acest festival ne-a motivat și pe noi să realizăm un festival de fotografie. Ideea LYNX Festival așa a pornit, participând la aceste festivaluri mari din Europa.


    În România avem multe festivaluri de film apreciate, dar puține pe zona asta de natură, chiar duceam lipsă de un eveniment de gen. Ne întorceam de la Green Screen International Wildlife Film Festival, eveniment organizat în Germania, și eram împreună cu producătorul României Sălbatice, Matei Truța. Mi-amintesc că stând în aeroport ne-a venit ideea să facem și noi un festival asemănător. Eu, fiind în același timp și membru al Societății FORONA, m-am gândit să aducem în festival și componenta de natură, aceasta este intenția noastră, de educare și conștientizare, credem că această necesitate de a conserva natura prin fotografie și film se transmite foarte puternic în cadrul unui festival. Evident, în primul rând a fost această


    intenție de a sensibiliza publicul, de a-l ajuta să conștientizeze problemele momentului, acesta este și scopul celor două organizații partenere co-organizatoare ale festivalului, România Sălbatică și FORONA. Dorim să realizăm și să facem cunoscute fotografii și documentare frumoase, interesante pentru public. Încercăm să educăm mai mult publicul, să dăm mai departe cunoștințele noastre, dar , totodată, să învățăm și noi mai mult. Pentru că printr-un astfel de festival avem ocazia să întâlnim mulți oameni interesanți, foarte mulți invitați care au ceva de spus, creștem cu toții, atât publicul, cât și noi, cei implicați.



    Programul de proiecții al primei ediții LYNX Festival a inclus 10 filme documentare lansate în ultimii 2 ani și apreciate în festivalurile din întreaga lume. Printre titlurile de anul acesta s-au numărat Elefantul și termita / The Elephant and the Termite (r. Mark Deeble, Victoria Stone) – câștigător a 2 premii în cadrul Green Screen Festival anul trecut, Din inima Texasului: O poveste despre viața sălbatică / Deep in the Heart: A Texas Wildlife Story (r. Ben Masters) – un spectacol vizual îndelung lăudat de criticii americani, Râsul / Lynx (r. Laurent Geslin) – câștigător Grand Prix la Nature Namure FF și Profesoara mea, caracatița / My Octopus Teacher (r. Pippa Ehrlich, James Reed) – câștigător al Oscarului în 2021 pentru Cel mai bun documentar, pe lângă numeroase alte premii în marile festivaluri internaționale.





  • Expoziţia de fotografii „Ucraina – Chipuri ale războiului”

    Expoziţia de fotografii „Ucraina – Chipuri ale războiului”

    La un an de la invazia Rusiei în Ucraina, colegul nostru Ilie Pintea, reporter special al Radio România Actualităţi pentru zone de conflict, cu multiple misiuni în Afganistan și Ucraina, a dorit să împărtășească publicului clipe de emoție, suferință și speranță surprinse în expoziția de fotografie “Ucraina – Chipuri ale războiului”, vernisată pe 23 februarie în foaierul central al Sălii Radio din București.



    Evenimentul reprezintă un demers prin care Radio România aduce un omagiu tuturor victimelor războiului din ţara vecină şi se înscrie în seria de manifestări prin care marchează împlinirea unui an de la invazia rusă. Expoziția poate fi vizitată până în 31 martie 2023.



    Expoziţia

  • Ziua mondială a libertății presei – Expoziția World Press Photo

    Ziua mondială a libertății presei – Expoziția World Press Photo

    Expoziția internațională anuală World Press
    Photo, care face înconjurul lumii, fiind expusă în peste 70 de orașe din 30 de
    țări, se va putea vizita în piața Universității din București, dar și în Cluj
    și Timișoara, în perioada 1 mai – 4 iunie. Cele 122 de fotografii surprind
    evenimente importante din întreaga lume: de la marile incendii din Grecia și
    mașinăria de fake news din Macedonia, până la defrișările din pădurea
    Amazoniană și protestele violente din Sudan.




    Cristian Movilă, fondatorul fundației Eidos și reprezentantul World Press Photo în România: Într-o lume în care știrile false se răspândesc cu o
    viteză uluitoare, credem că această expoziție este mai necesară ca oricând.
    World Press Photo are puterea de a conecta societatea la poveștile globale care
    contează, prin intermediul imaginilor de înaltă calitate, care prezintă
    realitatea justă, așa cum este ea. Criza climatică, drepturile civile, accesul
    la educație – indiferent de subiectul surprins, vrem ca poveștile prezentate
    să-i facă pe oameni să se oprească, să simtă, să gândească și să acționeze.





    Actrița Ada
    Galeș și jurnalistul George Popescu s-au alăturat expoziției narând în limba
    română turul audio prin intermediul căruia vizitatorii vor putea asculta, pe
    propriile device-uri, povestea fiecărei fotografii. Printre fotografiile expuse
    se vor regăsi și lucrările celor patru câștigători globali:




    ●Premiul fotografia anului: Kamloops Residential
    School de Amber Bracken, Canada, pentru The
    New York Times


    ●Premiul articolul
    anului: Saving Forests with Fire de
    Matthew Abbott, Australia, pentru National
    Geographic/ Panos Pictures


    ●Premiul pentru
    proiecte pe termen lung: Amazonian
    Dystopia de Lalo de Almeida, Brazil, pentru Folha de São Paulo/ Panos Pictures


    ●Premiul pentru
    proiect multimedia: Blood is a Seed
    de Isadora Romero, Ecuador




    Timp de 35 de
    zile, 24 de ore din 24, fotografiile vor fi expuse simultan în București, Cluj
    și Timișoara (1/3/4 mai – 4 iunie), în Brașov, Sibiu și Constanța (10 iunie -14
    iulie) și în Iași și Oradea (22 iulie – 25 august). Detaliile fiecărui
    eveniment vor fi publicate pe pagina de Facebook a expoziției.




    Expoziția World
    Press Photo este adusă în România de Fundația Eidos. Evenimentul este organizat
    cu sprijinul Primăriei Capitalei prin Arcub și finanțat de Ministerul Culturii.
    Proiectul este realizat în parteneriat cu Fundația Superbet și comunicat de
    Radio România.

  • Jurnal românesc – 16.12.2020

    Jurnal românesc – 16.12.2020

    ***Radio Chişinău transmite că aceasta a avut o întrevedere cu ambasadorul României, Daniel Ioniţă, în cadrul căreia a subliniat necesitatea de a restabili cooperarea bilaterală firească între cele două state şi de a intensifica colaborarea în mai multe domenii care să aducă beneficii cetăţenilor de pe ambele maluri ale Prutului. Maia Sandu va fi învestită în funcţie pe 24 decembrie.

    ***Guvernul de la Roma pregăteşte noi restricţii pentru sărbătorile de Crăciun şi Anul Nou, a anunţat prim-ministrul italian Giuseppe Conte. Executivul italian a adoptat deja un pachet de măsuri sanitare menite să reducă riscul răspândirii noului coronavirus în această perioadă. Circulaţia pe timpul nopţii a rămas restricţionată, oamenii nu pot călători între regiuni în perioada 21 decembrie – 6 ianuarie, iar în zilele de Crăciun şi de Anul Nou, nu pot părăsi oraşele în care locuiesc. Noile restricţii intervin după ce Germania şi Olanda au decis să impună restricţii la nivel naţional ca urmare a creşterii bruşte a numărului de infectări cu SARS-CoV2.

    În Regatul olandez, măsurile anunţate de premierul Mark Rutte sunt valabile 5 săptămâni şi includ închiderea magazinelor nealimentare, a muzeelor şi a sălilor de sport. Germania a intrat din 16 decembrie în carantină până cel puţin pe 10 ianuarie, iar în Marea Britanie, restaurantele din Londra şi mai multe comitate din sudul regatului au fost închise.

    Restricţiile sunt însă mai lejere în Spania, unde guvernul a decis ca în zilele de Crăciun şi Revelion să permită deplasările între regiuni, precum şi întrunirile în famile în formulă de maximum 10 persoane. Italia, Germania, Spania şi Marea Britanie găzduiesc cele mai numeroase comunităţi de români din diaspora, peste un milion trăind doar în peninsula italiană.

    ***Românii care intenţionează să se deplaseze în Marea Britanie pentru a se întâlni cu cei dragi sau în scop turistic vor mai putea folosi cartea de identitate ca document de călătorie doar pănă la data 30 septembrie 2021, a anunţat Ambasada ţării nostre la Londra.

    De la 1 octombrie 2021, românii vor avea nevoie de paşaport pentru a călători în Regatul Unit. Excepţie o fac conaţionalii care au obţinut statutul de rezident, aceştia putând folosi cartea de identitate ca document de călătorie până la 31 decembrie 2025.

    Ambasada reaminteşte că, începând cu 1 ianuarie 2021, regulile de imigrare în Regatul Unit cu scopul de a locui, a munci sau a studia se schimbă pentru toţi cetăţenii străini, inclusiv români, fiind necesară solicitarea unei vize prin noul sistem de imigrare bazat pe puncte. Acest lucru se va putea face pe site-ul www.gov.uk, iar doritorii vor trebui să demonstreze că îndeplinesc criteriile cerute şi punctajul necesar vizei pentru care se depune cererea.

    Potrivit ultimelor cifre furnizate de Ministerul de Interne britanic, până la jumătatea acestui an, circa 600.000 de români s-au înregistrat pentru noul statut de rezident în Marea Britanie.

    ***Vocalista Teodora Enache Brody și chitaristul Călin Grigoriu prezintă, în premieră, pe 17 decembrie pe pagina de Facebook a reprezentanţei Institutului Cultural Român la Berlin, varianta integral vocală a Sonatei pentru pian nr. 8 în C minor Op. 13 de Ludwig van Beethoven. Interpretarea are loc cu ocazia aniversării, în această lună, a 250 de ani de la naşterea marelui compozitor german. Piesa muzicală, cunoscută și ca Sonata Pathétique, este una dintre compozițiile celebre ale lui Beethoven, scrisă în 1798 și publicată în 1799. Lucrarea este una din cele șapte creaţii dedicate prietenului său, prinţul Karl Lichnowsky. Evenimentul De la clasic la jazz – Omagiu adus lui Beethoven va fi transmis de ICR Berlin de la ora 19.00, ora Germaniei.

    ***Fotografii din albumul Piețe din Europa și istoriile lor, realizat de prodecanul Facultății de Litere a Universității București Cătălin Constantin, au fost cuprinse într-un material video realizat cu sprijinul de Institutul Cultural Român de la Praga. Clipul, cu o durată de circa 20 de minute, prezintă fotografii aeriene și secvențe filmate cu drona în orașe din Cehia. Expoziţia video în limba română, cu subtitrare în limba cehă, va fi prezentată pe 17 decembrie, pe canalul YouTube al ICR Praga și promovată pe pagina de Facebook a reprezentanței.

  • Afganistan: chipuri ale războiului

    Afganistan: chipuri ale războiului


    Dincolo de dramatismul conflictului care macină Afganistanul, dincolo de tragediile care fac breaking news şi de diferenţele uriaşe, dar nu de nedepăşit, dintre mentalitatea orientală şi cea occidentală, războiul de aici înseamnă, în primul rând, oameni.



    Chipurile militarilor din cadrul Coaliţiei, ale copiilor din satele afgane ori ale oamenilor care se mişcă pe drumurile dintre oraşe cu o siguranţă pe care nu o aveau cu câţiva ani în urmă, sunt o oglindă plină de semnificaţii a acestei lumi.



    Pentru orice fotograf, o incursiune în acest spaţiu e o sursă inepuizabilă de inspiraţie, iar în misiunile desfăşurate în ultimii ani alături de Armata Română corespondentul Radio România, Ilie Pintea, a avut ocazia să fotografieze chipuri care, fără cuvinte, spun povestea acestui război.



    Nu mai puţin de 50 de fotografii realizate în Afganistan vor putea fi văzute chiar în baza militară de la Kandahar, în cadrul unei expoziţii-eveniment, realizată de Radio România în parteneriat cu Ministerul Apărării Naţionale. Evenimentul este dedicat memoriei sublocotenentului post mortem Mădălin Stoica, militar al Batalionului 280 Infanterie Focşani, căzut la datorie în teatrul de operaţii la 15 septembrie anul acesta, iar vernisajul va avea loc chiar de Ziua Naţională a României, în prezenţa unor înalţi oficiali ai Coaliţiei.



    Fotografiile realizate de jurnalistul Radio România de-a lungul mai multor ani pun în valoare sacrificiul militarilor care îşi fac datoria în Afganistan, inocenţa copilăriei şi frământarea pentru prezentul nesigur oglindită pe chipurile localnicilor de aici. Contextul acestui vernisaj este cât se poate de potrivit, deoarece anul acesta România marchează 20 de ani de la semnarea parteneriatului strategic cu SUA şi 15 ani de prezenţă a Armatei Române în teatrul de operaţii Afganistan. În plus, dedicând această expoziţie memoriei sublocotenentului post mortem Mădălin Stoica (Ilie Pintea a fost jurnalistul care l-a fotografiat şi intervievat pentru ultima dată) subliniem, o dată în plus, faptul că parteneriatul acesta nu este doar unul la nivel de state, ci unul despre oameni.



    Chipurile războiului


    Orice militar care ajunge în misiunile de patrulare din teatrul de operaţii vă poate spune că cei mai curioşi şi dornici de a comunica sunt copiii afgani care, parcă în ciuda faptului că s-au născut şi trăiesc în mijlocul unui conflict de proporţii, sunt mereu cu zâmbetul pe buze. Copiii aceştia, care zâmbesc din toată inima spre aparatul de fotografiat, pot fi luptătorii de mâine, ori pot fi cei care pun capăt unui conflict ce pare să nu se mai sfârşească. În ciuda sărăciei şi a războiului, ei se bucură de copilărie: şi-au făcut un teren de fotbal la câteva zeci de metri de turnul din care o mitralieră supraveghează perimetrul bazei militare Kandahar sau aleargă pe uliţele pline de praf, în jurul plutonului românesc sosit la maliqul satului.



    În misiune ori în timpul dintre două patrule, militarii întâlniţi în Afganistan i-au dat prilejul jurnalistului să observe cum te schimbă războiul, iar imaginile cu ei dau măsura dedicării totale de care e nevoie pentru a duce la bun sfârşit ceea ce au de făcut, dar vorbesc și despre camaraderia profundă ce se naşte între oameni într-un astfel de loc.



    Cât despre portretele localnicilor – mulţi cu priviri neîncrezătoare, mulţi cu un zâmbet optimist, şi imaginile din satele în care praful şi deznădejdea sunt la ele acasă, acestea ilustrează cel mai bine prezentul Afganistanului, dominat de incertitudine şi nesiguranţă.



    Despre autor


    Ilie Pintea este corespondentul Radio România Actualităţi din aprilie 2000 şi a însoţit de cinci ori batalioanele româneşti în Afganistan. Este coautorul proiectului Reporter Special, care a dat startul exprimării multimedia la Radio România, cu zece ani în urmă, iar cu documentarele video realizate în Afganistan a participat la mai multe festivaluri de film, inclusiv internaţionale. A fost premiat pentru fotografiile realizate de-a lungul timpului în Afganistan la mai multe concursuri naţionale şi a expus alături de Radu Dobriţoiu şi Mario Balint la Bucureşti, în cadrul unei expoziţii-eveniment a corespondenţilor de război ai Radio România.



    Cele mai recente reportaje multimedia realizate în Afganistan (august-septembrie 2017)


    http://www.romania-actualitati.ro/Portal/Afganistan%202017-168.



    Reportajul cu Mădălin Stoica, militarul căzut la datorie căruia îi e dedicată expoziţia din Afganistan


    http://www.romania-actualitati.ro/cine_are_grija_de_sanatatea_militarilor_din_afganistan-106466




  • 1 Decembrie 1918

    1 Decembrie 1918

    Samuil Mârza era un român ardelean care a slujit tot războiul, cel care
    avea să fie numit Primul Război Mondial, în armata austro-ungară. Când România
    a intrat în război, armata trecând Carpaţii pentru eliberarea românilor din
    Transilvania, soldaţii de origine română ai Imperiului au fost mutaţi la
    celălalt capăt al imensului câmp de luptă ce devenise acesta. Sfârşitul
    războiului îl suprinde în Italia, unde activa în biroul topografic şi
    fotografic al armatei austro-ungare. Românii ardeleni se întorc de pe front,
    acasă, în Ardeal, nu înainte de a sfinţi drapelul tricolor, la Viena. Samuil
    Mârza este acolo şi face fotografii istorice. Când ajunge acasă, în satul său,
    află că românii se pregătesc să meargă la Alba Iulia, la 1 decembrie, să spună
    clar că vor unirea cu ţara mamă, România. Samuil Mârza face imediat o
    fotografie cu mândra delegaţie a satului său şi, astfel, Galţiu
    intră în istorie. Sunt mulţi tineri frumoşi care poartă costume populare, iar
    pe o pancartă mare, mereu în mijlocul delegaţiei, scrie:
    Galţiu Trăiască Unirea
    şi România Mare
    .


    O imagine face cât mii de cuvinte, se spune mai mereu, iar
    fotografiile surprinse de Samuil Mârza depun mărturie şi, mai ales, arată clar
    cum se gândea atunci. De la plecarea din satul lor, românii din Galţiu, comună
    din judeţul Alba, exact în mijlocul României, voiau Unirea şi România Mare, în
    care să se regăsească cu toţi românii. De o sută de ani se tot discută şi,
    uneori, se lansează nedrepte îndoieli asupra evenimentelor şi a sentimentelor
    de acum aproape un secol. La Alba Iulia, delegaţiile care îi reprezentau pe
    românii din întreaga Transilvanie au susţinut cu entuziasm Unirea cu România.
    Înaintea lor o făcuseră românii din Basarabia, covârşitor majoritari şi în
    această provincie luată Moldovei de Imperiul ţarist în 1812. Cu câteva zile
    înainte, şi românii din Bucovina ceruseră, la Cernăuţi, unirea cu România.
    Pentru românii din Transilvania vorbiseră mereu alţii, mai ales cei care îi
    ţinuseră sute de ani fără cele mai elementare drepturi umane sau cetăţeneşti.


    La 1 decembrie 1918, românii, aşa cum apar ei în fotografiile lui Samuil Mârza,
    au cerut fără echivoc Unirea care să îi facă demni cetăţeni ai unei Românii
    Mari. Cei 1.228 de reprezentanţi aleşi au fost însoţiţi la Alba Iulia de
    impunătoare delegaţii din locurile pe care le reprezentau. Împreună au redactat
    rezoluţia citită de Vasile Goldiş: Adunarea Naţională a tuturor românilor din
    Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească, adunaţi prin reprezentanţii lor
    îndreptăţiţi la Alba Iulia în ziua de 1 decembrie 1918, decretează unirea
    acelor români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu România
    . Liderii
    românilor nu au ezitat şi, cu o uriaşă susţinere populară, au votat Rezoluţia,
    au ales un Mare Sfat Naţional, cu 250 de membri, şi un Consiliu Dirigent, cu
    atribuţii de guvernare directă. Cererea românilor din Ardeal a fost prezentată,
    la Bucureşti, regelui Ferdinand, iar acesta a dat, în preajma Crăciunului din
    1918, decretul-lege de Unire a Transilvaniei cu Regatul României.


    Tratatele de
    pace de la Versailles au consfinţit, după lungi şi complicate negocieri, Unirea
    cu România, voinţa naţională a românilor din Transilvania, din Basarabia şi din
    Bucovina. Fotograful Samuil Mârza a strâns toate fotografiile realizate în acele
    momente istorice într-un album care a ajuns şi la Versailles, în timpul
    negocierilor de pace cu învinsa alianţă a Puterilor Centrale. Mai bine ca mii de cuvinte, fotografiile sale
    arătau victorioşilor lideri ai lumii că românii din Transilvania vreau Unirea
    şi România Mare.

  • Documentarul ”Țara moartă”, de Radu Jude, pe ecrane

    Documentarul ”Țara moartă”, de Radu Jude, pe ecrane

    Documentarul ”Țara moartă”, realizat de Radu Jude, rulează începând din 25 august în 19 orașe din România. Proiecții speciale vor avea loc la Timișoara, Slobozia, Bacău și Sibiu, în prezența unor membri ai echipei de producție.



    Filmul, prezentat în premieră internațională la Festivalul de la Locarno, este un eseu documentar compus din mai mult de 500 de fotografii dintre cele peste 8.500 ale colecţiei Costică Acsinte, cunoscut fotograf din Slobozi,a care a deţinut studioul Foto Splendid“, din texte de jurnal scrise de medicul Emil Dorian şi fragmente din coloana sonoră a filmelor de propagandă din anii 30-40.



    Montajul documentarului este semnat de Cătălin Cristuţiu, sound design-ul de Dana Bunescu, iar consilierea tehnică este asigurată de Marius Panduru. Filmul este realizat cu sprijinul lui Cezar Mario Popescu, cel care a descoperit fotografiile lui Costică Acsinte.



    În viziunea site-ului Kino-Zeit.de, producția ”Țara moartă” face parte dintr-o trilogie a unor povești îngropate, alături de ”Aferim!” și ”Inimi cicatrizate”. ”Noul copil de aur al cinematografiei românești a găsit un mod propriu de a privi în spatele mecanismului fotografiilor. Acolo stă ceva care în istoriografia prezentă a României este prea ușor uitat: rasismul. Jude combină cercetările politice cu un mod de abordare abstract”.



    ”O excepție între filmele românești recente care se străduiesc din răsputeri să atingă autenticitatea maximă, «Țara moartă» folosește imaginile împreună cu scepticismul unui istoriograf asupra ariei vaste pe care o evocă”, a notat Variety.





    Ţara moartă

  • 100 de ani de dadaism

    100 de ani de dadaism

    O expoziţie dedicată aniversării a 100 de ani de dadaism a fost
    deschisă la ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti în sediul din
    strada Gabroveni, aflată în centrul vechi al capitalei României.
    Expoziţia TZARA.DADA.ETC, realizată de Erwin Kessler cu lucrări din colecţia
    familiei Emilian Radu, reprezintă cea mai amplă retrospectivă a creaţiilor şi
    publicaţiilor lui Tristan Tzara organizată vreodată în România. Este, în
    acelaşi timp, şi prima expoziţie la nivel internaţional care prezintă o mare
    parte din opera poetică de primă ediţie a lui Tzara, ilustrată de marii artişti
    ai lumii. Evenimentul celebrează şi inaugurarea Cabaret Voltaire şi naşterea
    mişcării Dada la Zürich, pe 5 februarie 1916. Printre cele mai cunoscute texte
    dadaiste ale lui Tristan Tzara se numără La Première Aventure céleste de
    Monsieur Antipyrine (1916; Prima aventură cerească a domnului Antipyrine) şi
    Vingt-cinq poèmes (1918; Douăzeci şi cinci de poeme), respectiv manifestele
    mişcării: Sept manifestes Dada (1924; Şapte manifeste Dada). Lucrările sale de
    maturitate încep cu L’Homme approximatif (1931; Omul aproximativ) şi continuă
    cu Parler seul (1950; Vorbind singur) şi La Face intérieure (1953; Faţa
    interioară). Erwin
    Kessler, realizatorul expoziţiei TZARA.DADA.ETC. Este o realizare
    deosebită faptul că un tânăr plecat din Bucureşti în 1915, noiembrie, ajunge pe
    5 februarie 1916 să intre direct pe marea scenă a artei internaţioanle, pe care
    o şi crează. Aceasta este şi teza expoziţiei, că dadaismul a fost creat într-un
    vârtej de inspiraţie la începutul lui 1916, iar Tristan Tzara împreună cu
    Marcel Iancu şi Arthur Segal, toţi originari din România, Bucureşti, au creat
    cu acest impuls extraordinar dadaismul. În expoziţia de la ARCUB prezentăm
    aproape 100 de piese care provin din colecţia Emilian Radu, un colecţionar
    bucureştean care s-a dedicat în ultimii ani acestei minuţioase şi extrem de
    costisitoare activităţi de a pune laolaltă un amplu dosar Tristan Tzara şi
    DADA. Sunt piese cu valoare de unicat, unele dintre ele n-au fost expuse
    vreodată nici la nivel internaţional, cu toate că au o imensă relevanţă, cum
    este o scrisoare adresată de Tristan Tzara lui Andre Breton în iulie 1919, o
    scrisoare esenţială, scrisă pe o filă ruptă din cartea sa, Douăzeci şi cinci
    de poeme, prima sa carte. O scrisoare în care îşi aranjează venirea la Paris,
    şi odată cu venirea lui, mutarea
    DADAISM-ului de la Zurich la Paris.


    În plină glorie, Tristan Tzara decide să se retragă din viaţa
    publică. Într-un interviu acordat prietenului său brăilean Ilarie Voronca, în
    cunoscuta revistă de avangardă Integral, Tristan Tzara mărturisea :Scriu
    pentru a descoperi oameni. Şi, într-adevăr, am descoperit oameni, dar care m-au
    dezamăgit atât de mult, încât această raţiune a dispărut în întregime, ca bruma,
    din cadrul vizual, din preocupările mele. Faptul însuşi că obiectul decepţiei
    mele este şi astăzi de o manieră pe care o cred relativ cea mai demnă de
    atenţie, nu face decât să crească tristeţea mea. Mi-am dat seama, în sfârşit,
    că ceilalţi scriau dacă nu pentru a urca, socialemente vorbind, cel puţin
    pentru a-şi face un depozit în banca relaţiilor lor, care într-o zi le va
    deschide uşile unei Academii de care prea puţin mi-a păsat. Continui să scriu
    pentru mine, chiar pentru moment şi, negăsind alţi oameni, mă caut mereu.
    Contrar zvonurilor false răspândite, conform cărora Dada ar fi murit prin
    demisia câtorva indivizi, eu însumi sunt cel care a ucis Dada, în mod voluntar,
    pentru că am considerat că o stare de libertate individuală devenise în cele din
    urmă o stare colectivă şi că diverşii preşedinţi începeau să simtă şi să
    gândească la fel. Or, nimic nu-mi este mai antipatic decât lenea cerebrală care
    anihilează mişcările individuale fiind aproape de nebunie şi contrar
    interesului general.


    Erwin Kessler, realizatorul expoziţiei TZARA.DADA.ETC. Într-adevăr, a fost extrem de dezamăgit, iar
    legat de această dezamăgire vă pot prezenta o altă scrisoare extraordinară din
    colecţie, şi implicit din expoziţie, o piesă adresată de Tristan Tzara unui
    biet birocrat de la biroul de presă francez, care strângea documentaţie despre
    dadaism. Când, în 1928, respectivul funcţionar îi trimite un dosar despre DADA,
    Tristan Tzara îi răspunde cu multă tristeţe că nu mai vrea să primească nimic referitor
    la DADA şi dadaism, doar ce este referitor la el însuşi. Din cauza acestei
    dezamăgiri, se decuplase de la dadaism, creaţia sa. Pentru că dadaismul a fost
    o întreprindere – o întreprindere de relaţionare, de comunicare, de publicare,
    şi socială, şi politică unică, de fapt. Şi pe parcursul acestei întreprinderi,
    urmărind această întreprindere, l-am descoperit de fapt pe Tristan Tzara. Nu
    l-am descoperit acum, lucrez de cinci, şase ani, mă documentez şi citesc despre
    Tristan Tzara, am publicat mai multe texte despre el, inclusiv în străinătate,
    în SUA, despre capacitatea lui de a crea din nimic, un curent de o
    amploare extraordinară. Pentru că la ora actuală neodadaismul este unul din
    curentele care contribuie la arta contemporană.



    Expoziţia TZARA. DADA. ETC, deschisă la Bucureşti până
    la sfârşitul lunii aprilie, include lucrări originale de grafică semnate de
    avangardişti celebri precum André Breton, Pablo Picasso, Henri Matisse, Joan
    Miró, Sonia Delaunay, Max Ernst, Alberto Giacometti, Yves Tanguy, Jean Arp şi
    Marcel Iancu, cărţi de artist şi publicaţii avangardiste istorice, afişe ale
    unor manifestări dadaiste interbelice, cît şi o colecţie impresionantă de
    fotografii de epocă reprezentîndu-l pe Tristan Tzara în toate etapele vieţii
    sale. Expoziţia face parte din seria evenimentelor prilejuite de candidatura
    oraşului Bucureşti la titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021, demers
    iniţiat şi coordonat de ARCUB.

  • De 1 Decembrie te invităm pe Facebook, să fim aproape unii de alţii

    De 1 Decembrie te invităm pe Facebook, să fim aproape unii de alţii

    De 1 Decembrie, de Ziua Naţională a României, te invităm să ne trimiţi pe Facebook, pe profilul RRI în limba română, o urare pentru români şi o fotografie cu tine şi cu tricolorul.



    Te rugăm să scrii, ca un comentariu la anunţul de pe Facebook, câteva cuvinte pentru românii din ţară şi din afara ei, de Ziua Naţională.



    Te rugăm să ne trimiţi şi o fotografie a ta, singur/singură sau cu familia, cu prietenii, în care să apară şi steagul României. Poate fi un drapel, un afiş, un obiect de îmbrăcăminte, un suvenir sau un obiect decorativ, cu condiţia să fie în culorile tricolorului.



    De 1 Decembrie te invităm pe Facebook, pe profilul Radio România Internaţional în română, https://www.facebook.com/RRI.AlmostEverythingAboutRomania/, să fim aproape, chiar dacă suntem la distanţă, geografic, unii de alţii.