Tag: Freatic3

  • Freatic 3 la Institutul de Arhitectură

    Freatic 3 la Institutul de Arhitectură

    Pictorul şi
    academicianul Sorin Dumitrescu prezintă, în sala de expoziţii de la parterul
    Institutului de Arhitectură Ion Mincu din Bucureşti, proiectul artistic
    intitulat FREATIC 3. După ce, în 2015, adusese în conştiinţa publicului arta sculptorului
    Paul Neagu, Sorin Dumitrescu atrage atenţia asupra necesităţii artei vizuale de
    a redescoperi, citez, nesfârşita şi inefabila zonă din care purcede taina
    limbajului artei. Sorin Dumitrescu observă că, odată descoperită această taină
    a limbajului artei, ea poate stârni vitalitatea reacţiei genuine din partea
    publicului iubitor de artă

    Am vrut să deschid această expoziţie într-un
    institut la fel de faimos şi de temerar, în acest proces de învăţământ, deoarece
    ridic o temă extrem de importantă. Învăţământul, după părerea mea, este
    orientat greşit, per ansamblu. Vorbesc de învăţământul filologic, artistic. Îndrăznesc
    să spun că şi arhitectura, din cauza faptului că accentuează în permanenţă
    partea ideologică estetică, care s-a dezvoltat monstruos. Fiind primit la Arhitectură,
    şi nu e prima dată, mă interesa să găsesc mediul universitar şi speram să vină.
    Nu erau stimulaţi să vină la aşa ceva. Paul Neagu este singurul artist din lume
    care foloseşte drept unealtă chiar unealta din care este făcută lumea: cratima.
    Până atunci făcuse alte lucruri, care au avut un succes enorm în Anglia. Odată
    cu cratima, el a scăzut periculos în a fi gustat de public, dar niciodată
    lepădat. De la el a rămas un ansamblu, Nouă staţiuni catalitice.


    Nouă codificări
    ale parabolei fiului risipitor obiectualizate prin cratima lui Paul Neagu, din
    care transpare, în opinia artistului Sorin Dumitrescu, acel vizual freatic
    specific marilor creatori de artă. FREATIC 3, expoziţia găzduită de către
    Institutul de Arhitectură din Capitală, este concepută în jurul distincţiei
    dintre două noţiuni. Cu detalii, Sorin Dumitrescu Am invitat câţiva
    artişti şi expoziţia mea ar fi putut să fie Sorin Dumitrescu şi invitaţii
    săi. Tema pe care o propun eu nu se abordează în facultate. Nici la
    Conservator, nici la Arte Plastice, nici la Arhitectură. Este vorba de diferenţa
    dintre idee şi gând. Fiindcă arta mare începe cu gândul. Acesta se numeşte vizualul
    freatic. Atenţie, nu are nicio legătură cu underground-ul, cu subteranul.
    Vizualul freatic se află la baza tuturor operelor care folosesc gândul.


    Ce este
    gândul? Este un entuziasm, pe când subteranul este un loc. Vizualul freatic nu
    are nicio legătură cu raţiunea. Gândul este cel care alimentează arta
    fiecăruia, apoi arta unor epoci întregi. Nichita Stănescu a numit această
    pătrundere a gândului tensiune semantică. Ce face acea tensiune semantică?
    Vrea să capete trup, fiindcă ea este fără formă. Este un entuziasm care vrea să
    capete formă, un entuziasm din afara lumii.



    Alături de Sorin Dumitrescu, la expoziţia eseu asupra
    vizualului mai participă, prin lucrările lor, artişti ca Horia Bernea, Florin
    Ciubotaru, Anastasia Dumitrescu, Paul Gherasim, Vasile Gorduz, Ion Grigorescu
    şi mulţi alţii. O unică prezenţă a vizualului freatic în lucrarea şi gândirea
    unui artist ajunge, de cele mai multe ori, unei vieţi întregi de creaţie
    continuă. O singură prezenţă publică a acestuia creează un ecou vizual imens,
    conchide Sorin Dumitrescu.