Tag: Fundatia Verita

  • Educaţie vs învăţământ

    Educaţie vs învăţământ

    Asumarea rolului
    formator în educarea copiilor şi alegerea celor mai potrivite alternative
    educaţionale sunt subiecte care interesează din ce în ce mai mult societatea
    românească. La nivel global, actualul sistem educaţional ajunge adesea să-i
    epuizeze pe profesori, să-i streseze pe părinţi şi să-i îndepărteze pe elevi de
    şcoală. Simpla transmitere de informaţii nu mai satisface cerinţele noilor
    generaţii, iar educaţia de tip formal pare să creeze o prăpastie tot mai adâncă
    între instituţiile de învăţământ şi elevi.


    Librăria Humanitas
    Cişmigiu din Capitală a gâzduit o discuţie care s-a dorit a răspunde tuturor
    întrebărilor importante legate de opţiunile de educaţie pe care societatea de
    astăzi le propune elevilor şi părinţilor deopotrivă. Lila Vasilescu, directorul
    Fundaţiei Verita, despre diferenţele tot mai lesne de observat dintre
    educaţia formală şi cea non-formală. Am încercat să observ de unde apar
    discrepanţele şi de ce, atunci când încercăm să ajungem la copii, prin modelul
    formal, cu care am crescut şi noi, există probleme şi de ce rezistenţa este
    mare şi în rândurile copiilor, dar şi în rândurile educatorilor. Recunosc că,
    la început de drum, lucrând în şcoală, atenţia a fost foarte mare pe copii,
    adică pe ceea ce trebuie să facem noi cu aceşti copii, ce programă şi ce
    concepte trebuie să le predăm. Nu ne-a luat mult timp să ne dăm seama că, de
    fapt, pentru a ajunge la aceşti copii, trebuie să ajungem în primul rând la
    adulţii care îi înconjoară.


    Elevii de astăzi
    se simt, adesea, nu doar acaparaţi de densitatea programei şcolare, ci şi
    blocaţi într-un sistem care nu le permite să-şi recunoască propriile capacităţi
    intelectuale. Iar acest lucru este resimţit şi de către educatori sau părinţi.
    Revine cu detalii Lila Vasilescu. Trebuie să pornim cu aceşti oameni, fie
    ei educatori sau părinţi, şi să-i invităm către încercarea de a simplifica
    lucrurile, de a ne întoarce la simplitate. Pornim de la nişte nevoi de bază,
    pornim de la ştiinţă, pornim de la bunul simţ. Şi eu m-am simţit, în ultimii
    ani, prinsă în vâltoarea aceasta a cunoştinţelor care vin din atât de multe
    direcţii, în această dorinţă de a acumula cât mai multă informaţie – utilă,
    sigur că da -, doar că la un moment dat îţi dai seama că toate se învârt în
    jurul aceloraşi lucruri. Până nu te opreşti şi nu începi cu tine, să vezi care
    este intenţia ta şi de ce vrei să fii acolo, cu copiii sau cu educatorii
    respectivi, este foarte uşor să te pierzi în marea aceasta de informaţie.


    Cum alegem cea
    mai potrivită variantă de educaţie pentru viitorul elev? A încercat să răspundă
    la această întrebare Andreea Puiu, profesor şi dezvoltator Pedagogia
    fericirii Mi-aş dori, atunci când din toată vitrina
    vieţii aleg ceva, să pună preţ pe fericire, pentru că doar în felul acesta
    ochii noştri sunt vii, inimile noastre sunt calde, pulsul nostru este potrivit
    spre acţiune. Atunci când alegem pentru familia noastră ceea ce va aduce
    şcoala, fiindcă trecem împreună prin şcoală, nu doar copilul, este important să
    stăm, în calitate de părinţi, umăr lângă umăr alături de copil, să vedem care
    este energia lui, care sunt trebuinţele lui, care este interesul lui. Astfel îi
    alegem, de fapt, un drum pe care îi vom fi alături. Este foarte greu să stăm
    alături de un copil care trăieşte dezamăgirea, care trăieşte furia sau o emoţie
    pe care noi nu o onorăm. Ca educatori, este important să stăm în aceeaşi bancă
    cu copilul şi să îi observăm respiraţia, cum i se mişcă mâinile, cum mă percepe
    pe mine. Călătorind prin multe şcoli, mi-am dat seama că fiecare clasă aduce un
    model de fericire.


    În ce măsură ne
    mai preocupă impactul pe care educaţia îl va avea, în viitor, asupra
    societăţii? Sabina Strugariu este psihoterapeut şi crede că o viaţă fericită
    are la bază integrarea în societate a viitorilor adulţi. Competitivitatea este
    una dintre principalele modalităţi prin care copiii sunt constrânşi să facă lucruri,
    comparându-i cu ceilalţi. Este foarte greu să construieşti o lume mai bună sau
    mai umană, dacă mereu te uiţi în curtea vecinului. Nu este vorba despre
    material, nici măcar despre spiritual. Pentru a avea o viaţă fericită, este
    nevoie de integrare, este nevoie ca acel copil să ştie cine este şi să poată fi
    atent la lumea din jurul lui. Dar, dacă îl educi să câştige bani sau statut, nu
    prea ai timp nici tu să te uiţi la lumea din jurul tău, la cine eşti tu, la ce
    talente sau ce vocaţii ai. Este un lucru esenţial şi, din păcate, observ că
    învăţământul îl uniformizează. Toată lumea învaţă aceleaşi lucruri, în acelaşi
    ritm.


    Cât se preocupă
    educaţia actuală de cunoaşterea de sine a copilului? Andreea Neagu, psiholog În fiecare interacţiune cu copilul – de vârstă mică sau mare – încerc
    să văd ce are el bun. Chiar şi în şedinţele de consiliere parentală, în clasă,
    atunci când predau, sau în cabinet, încerc să îi ajut să vadă lucrurile acestea
    bune despre sine. Ca să ajung acolo, însă, ei au nevoie de un proces întreg de
    autocunoaştere. Din punctul meu de vedere, la nivel internaţional se doreşte ca
    elevul să beneficieze de acest proces şi în cadrul educaţiei formale. De aceea,
    în sistemele internaţionale sunt introduse programe de învăţare socială şi
    emoţională care au şi partea aceasta de autocunoaştere, de cunoaştere de sine
    care, ulterior, ne facilitează cunoaşterea celorlalţi.



    În sistemul de învăţământ public au fost introduse, în
    ultimii ani, ore de dezvoltare personală dedicate celor mici, prin intermediul
    cărora elevii claselor primare pot parcurge lecţii şi tematici concentrate pe
    cunoaşterea de sine şi a celorlalţi, pornind de la identificarea emoţiilor,
    ceea ce reprezintă un proces de bază în inteligenţa emoţională.