Tag: Fundatia World Vision Romania

  • Proiectul RESCUE – Prima armă de luptă împotriva abandonului școlar

    Proiectul RESCUE – Prima armă de luptă împotriva abandonului școlar

    Abandonul școlar, definit ca părăsire a sistemului școlar în mod voluntar, din motive nonmedicale, înainte de finalizarea ciclului obligatoriu de învățământ, reprezintã o problemă acutã în România, rata abandonului școlar fiind de 18,1%, mult peste media UE (10,6%). Impactul acestui fenomen se traduce în primul rând în perpetuarea ciclului vicios al sărăciei: fãrã educație, o familie nu poate spera la bunăstare materială, ceea ce se reflectă direct asupra șanselor copiilor de a reuși în viațã.

    Mariana Arnăutu, manager de proiect, World Vision România, ne-a declarat: Acest proiect se numește, ca să îl detaliez, în engleză îi spunem ..Reeding Early School Leaving Signals! , iar în română îi spunem ,,Citirea semnalelor de părăsire timpurie a şcolii. Este un program finanțat prin programul ERASMUS al Uniunii Europene. A fost implementat în perioada 2016 și încă mai are câteva luni de implementare până în august 2019 și a presupus, în urma unei analize pe care am efectuat-o în cele trei țări: România, Italia și Bulgaria, o analiză la nivelul școlilor cu care am parteneriat și la nivel național, cu privire la fenomenul acesta al părăsirii timpurii a școlii, ca să vedem care sunt cauzele și ce se poate face.

    Proiectul RESCUE, o inițiativã transnaționalã de combatere a abandonului școlar din România și alte state europene, coordonată de Fundația World Vision România, a anunțat publicarea primelor rezultate concrete: un instrument prin care profesorii de școalã pot identifica din vreme semnalele ce indicã riscul ca elevii sã pãrãseascã școala.

    În premierã, un proiect internațional destinat combaterii abandonului școlar le oferã profesorilor din România instrumente concrete pentru a lupta cu acest flagel . Profesorilor li se oferã sprijin prin implicarea școlilor și a comunitãților locale. Abandonul școlar este una dintre principalele probleme ale sistemului de învãțãmânt din România, cu o ratã aproape dublã fațã de media UE

    În 2015, România avea cea de-a treia cea mai mare rată la nivelul UE.

    RESCUE este un proiect internațional, dezvoltat în comun de un parteneriat din care fac parte, pe lângă World Vision România, și alte organizații nonguvernamentale, instituții de învãțãmânt și o companie privatã, provenite din patru țãri din Uniunea Europeanã.


  • Educaţie şi bunăstare în viaţa copiilor de la ţara

    Educaţie şi bunăstare în viaţa copiilor de la ţara

    Circa 44% din
    populaţia României trăieşte în mediul rural şi tot aici, conform statisticilor,
    numărul gospodăriilor aflate în pragul sărăciei este mai mare decât în zona
    urbană, prin urmare şi al copiilor. Pentru cei din urmă, sărăcia are consecinţe
    cu bătaie mai lungă. Ea afectează performanţele şcolare, nivelul îndeplinirii
    potenţialului fiecărui copil şi astfel, poate duce la inechităţi viitoare pe
    piaţa forţei de muncă şi în societate. Legătura dintre decalajele economice
    rural-urban şi educaţie se vede şi în rezultatele şcoalare. E cazul celor
    obţinute la Evaluarea Naţională de către elevii de 14 ani când vor să se
    înscrie la liceu, dar şi în cele de la finalul liceului, după susţinerea
    Bacalaureatului. Asta am aflat de la
    Ligia Deca, consilieră de stat în cadrul Președinției României şi
    coordonatoarea proiectului România educată aflat tot sub patronajul
    Preşedintelui ţării.

    Ligia Deca: De pildă, nota medie a elevilor la Evaluarea
    Națională era de 5,6 în mediul rural față de 7,40 în mediul urban în 2017. Este
    o diferență majoră de rezultat la sfârșitul clasei a VIII-a. Deși 54% dintre
    tinerii din România ajunși la vârsta majoratului au domiciliul în mediu rural,
    doar 30% dintre ei s-au înscris la examenul de bacalaureat. Chiar și pentru ei,
    rata de succes sau de promovare este cu 13% mai mică față de cea din mediul
    urban. Acolo unde, de pildă, există acces la infrastructură – au fost
    construite săli de sport sau există clădiri școlare pentru ca acești copiii să
    aibă acces teoretic la educație – nu există resurse pentru încălzire, pentru
    achiziționarea de materiale didactice necesare.


    Situaţia învăţământului de la ţară nu este decât o exemplificare sau o
    ramificaţie a situaţiei materiale generale de acolo. Fundaţia World Vision
    România, prin studiul
    Bunăstarea copilului din mediul rural, demonstrează
    acest lucru din 2012 de când a demarat cercetarea. Rezultatele din 2018 se
    bazează pe sondaje de opinie efectuate în ultima parte a anului 2017.
    Percepţiile privind veniturile proprii ale familiilor din oamenii mediul rural
    ne sunt rezumate acum de Daniela Buzducea, Directoarea Naţională World Vision
    România:
    Una din două familii se autoplasează într-o zonă de vulnerabilitate.
    Asta înseamnă fie că veniturile nu le ajung deloc să se descurce, fie că
    declară că veniturile de-abia le ajung de la o lună la alta. Familiile se
    străduiesc foarte mult să aibă mai multe surse de venit. Mitul că la țară,
    oamenii nu fac nimic ca să se ajute pe ei-înșiși nu se susține. E o percepție
    falsă. Oamenii chiar muncesc din toate puterile și sunt și familii care au
    cinci surse de venit diferite. Cu toate astea, între 38% și 41% dintre familii
    declară că se descurcă greu de la o lună la alta. Chiar și cele care au mai
    multe surse de venit.



    Pentru
    aproximativ 60% dintre gospodării, salariile reprezintă principala sursă de
    venit în perioada 2014- 2018. Dar, deşi între 2012 şi 2016 a crescut constant
    numărul familiilor de la ţară care aveau un membru salariat, începând de anul
    acesta, cifra lor s-a depreciat. Momentan, aproximativ 33% dintre gospodării se
    află sub pragul de sărăcie, fiind beneficiare de o formă de sprijin social din
    cauza veniturilor foarte mici înregistrate. Una dintre cele mai vizibile
    consecinţe ale sărăciei e abandonul şcolar. Deşi în prezent rata abandonului
    şcolar în mediul rural a scăzut cu 0,5% comparativ cu 2016, scăderea nu este,
    evident, una importantă. Tot din studiul World Vision Bunăstarea copilului din
    mediul rural, aflăm şi din ce motive nu se mai duc copiii la şcoală. Daniel
    Buzducea: Bineînţeles pe primul loc e menţionat costul
    şcolii. Învăţământul în România e gratuit şi, cu toate astea, costurile pentru
    ca un copil să meargă la şcoală sunt, uneori, insuportabile pentru familiile
    aflate în pragul sărăciei din rural. Un alt motiv este şi faptul că unii copii
    nu fac faţă cerinţelor şcolare. Asta înseamnă că educaţia pe care o primesc la
    şcoală nu le permite să facă acele acumulări de concepte prin care pot promova
    de la un an şcolar la altul.



    Astfel,51% dintre copiii din mediul rural care
    au abandonat şcoala declară că nu mai merg la şcoală pentru că au rezultate
    slabe. Amplasarea şcolii şi drumul până acolo sunt alte motive care îngreunează
    accesul la educaţie în continuare, deşi comparativ cu anii trecuţi s-a
    înregistrat o mică îmbunătăţire din acest punct de vedere. Daniela Buzducea: Analiza comparativă ne arată că 2% dintre copii merg la şcoală pe jos,
    dar şi că s-a redus timpul pe care copiii îl petrec pe drum spre şcoală. Pe de
    o parte, transportul şcolar este asigurat între un număr mai mare de
    localităţi, iar, pe de cealaltă parte, sunt mai mulţi copii care locuiesc mai
    aproape de centrul de comună. Dar a crescut procentul copiilor din rural care
    declară că lipsesc de la şcoală pentru că se duc să muncească. Sunt cu 50% mai
    mulţi decât în 2016, iar ăsta e iarăşi un motiv de îngrijorare. 6,3% dintre
    toţii copiii de la ţară declară că se simt obosiţi pentru că muncesc înainte
    sau după şcoală, o creştere cu 75% faţă de 2016. Cei mai mulţi lucrează în
    propria gospodărie, dar peste 2% dintre ei declară că lucrează şi prin vecini.



    Un alt motiv de
    îngrijorare este şi nutriţia, extrem de importantă pentru o dezvoltare normală
    psiho-somatică în perioada de creştere. Daniela Buzducea: 9% dintre copii au
    declarat că se culcă seara flămânzi, 6% dintre ei doar uneori, iar 3%
    întotdeauna se culcă flămânzi. O realitate extrem de îngrijorătoare, căci
    înseamnă unul din 11 copii din mediul rural. De asemenea, tot unul din 11 copii
    are acces la maxim două mese pe zi, ceea ce înseamnă, de fapt, că mulţi din ei
    au acces doar la o masă pe zi. Unul din opt copii mănâncă o pâine pe zi, căci
    am vrut să vedem şi care este calitatea nutriţiei.


    Date fiind efectele sărăciei asupra educaţiei şi
    nutriţiei, recomandările experţilor privind politicile publice subliniază
    nevoia unor programe care să soluţioneze integrat toate aceste probleme din
    mediul rural.