Tag: Gabriel Bebeselea

  • Dirijorul Gabriel Bebeșelea și violonistul Valentin Șerban, invitați la Sala Radio

    Dirijorul Gabriel Bebeșelea și violonistul Valentin Șerban, invitați la Sala Radio

    Miercuri, 12 februarie (ora 19:00), Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea, vă invită la Sala Radio să descoperiți creația uneia dintre primele femei-compozitor din istoria muzicii, Fanny Hensel-Mendelssohn (1805 – 1847), sora celebrului compozitor Felix Mendelssohn.

    Programul de la Sala Radio va debuta cu Uvertura în do major semnată de Fanny Hensel-Mendelssohn și va continua cu lucrarea fratelui său Concertul în re minor pentru vioară şi orchestră de coarde. Invitat special al serii, în ipostază solistică, este violonistul Valentin Șerban, câștigător al Marelui Premiu la secțiunea vioară a Concursului Internațional George Enescu (ediția 2020-2021).

    Evenimentul de la Sala Radio se va încheia cu Simfonia nr. 1, compusă de Schubert la doar 16 ani.

    La finalul concertului spectatorii se pot reîntâlni cu solistul serii, în cadrul unei sesiuni de autografe acordate în foaierul central al Sălii Radio, pe compact-discul apărut la Editura Casa Radio sub titlul Violin in Love, cel de-al treilea album din seria Moștenitorii României Muzicale. Realizat de Valentin Șerban împreună cu pianista Daria Tudor, albumul cuprinde lucrări de Robert Schumann, Clara Schumann și Johannes Brahms.

    Relația lui Fanny cu fratele său, Felix Mendelssohn, a fost una extrem de specială și de apropiată. Fanny a dovedit un talent muzical deosebit, atât ca pianistă cât și în calitate de compozitoare. Din păcate, atitudinea conservatoare cu privire la poziția limitată a femeii în societatea vremii, a făcut ca Fanny să nu se bucure de succesul și vizibilitatea pe care le-ar fi meritat. Fanny Hensel-Mendelssohn a murit la doar 42 de ani, suferind un infarct când dirija chiar o creație a fratelui său. Felix a fost profund afectat de dispariția sorei sale. În istoria muzicii, se consideră că acesta a murit de fapt odată cu sora sa: după o perioadă de recuperare în Elveția, mai puțin de 6 luni mai târziu față de decesul lui Fanny, Felix a murit la Leipzig, după o serie de infarcturi.

    Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Filarmonicii George Enescu și director artistic al ansamblului de instrumente de epocă și al festivalului Musica Ricercata. Artistul român se bucură de o carieră internațională bogată, fiind invitatul unor ansambluri apreciate, precum Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Royal Philharmonic Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre Philharmonique de Marseille, Orchestra Simfonică din Barcelona, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Filarmonică Națională a Rusiei etc.

    Printre momentele importante ale stagiunii 2024/25 se numără debutul său cu Orchestra Filarmonică din Shanghai, conducerea în turneu a Orchestrei Tonkunstler și participarea cu Orchestra de Cameră Română la Choriner Musiksommer și Concertgebouw Amsterdam.

    Gabriel Bebeșelea este cunoscut și pentru faptul că se dedică cercetării și redescoperirii muzicii și este responsabil pentru descoperirea mai multor capodopere muzicale demult uitate sau neglijate. În 2017, pentru a scoate la lumină o astfel de muzică, a fondat ansamblul Musica Ricercata – un colectiv artistic internațional dedicat interpretării informate din punct de vedere istoric a muzicii.

    În 2015, Gabriel Bebeșelea a studiat cu doi dintre cei mai apreciați dirijori din lume: Bernard Haitink la Festivalul de la Lucerna și cu dirijorul Kurt Masur la Festivalul Aurora Classical. În 2011 a primit o bursă constând într-un stagiu la Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam, unde a avut posibilitatea de a asista la repetițiile și concertele unora dintre cei mai reprezentativi dirijori din prezent.

    După câștigarea Concursului Internațional George Enescu, când a ridicat în picioare publicul de la Ateneul Român din București, cariera violonistului Valentin Șerban a cunoscut o ascensiune strălucitoare pe scenele de concert.

    În 2024, parcursul său a însemnat apariții solistice alături de Orchestra Națională Radio, Filarmonicile din Brașov, Iași, Sibiu, Bacău și Târgu Mureș. De asemenea, a susținut turnee de recitaluri alături de pianistul Mihai Diaconescu, dar și în formulă de trio – cu Dragoș Dimitriu la pian și Ștefan Cazacu la violoncel. A fost invitat să facă parte din proiectul Moștenitorii României Muzicale, organizat de Radio România Muzical în parteneriat cu Rotary Club Pipera și Artexim, iar prezențele sale internaționale au inclus, în 2023, concerte la Osaka, în compania Hamonious Chamber Orchestra și a violoncelistului Răzvan Suma, și în Austria, alături de Orchestra de Cameră din Hartberg.

    Formarea lui Valentin Șerban a început în orașul natal Brașov, în cadrul Liceului de Muzică și ulterior al Universității Transilvania. A continuat studiile de master la Universitatea de Arte din Graz, sub îndrumarea Silviei Marcovici.

    Este câștigător al concursurilor Andrea Postacchini din Italia, Mihail Jora, Ștefan Ruha și Remember Enescu din România. În urma obținerii Marelui Premiu al Concursului Internațional George Enescu a fost invitat să concerteze ca solist în ediția din 2021 a Festivalului Enescu, alături de Orchestra Filarmonică din Zagreb, și a fost solistul Concertului de deschidere al Concursului Enescu din 2022, alături de laureații celorlalte două secțiuni, în Triplul concert de Beethoven.

    Este preocupat de popularizarea muzicii clasice în spații neconvenționale și în rândul tinerilor, fiind co-inițiatorul proiectului Eyes Wide Shut și al turneului național Vibrations.

    Timp de cinci ani, Valentin Șerban a fost membru al prestigiosului ansamblu Les Dissonances, condus de violonistul David Grimal. A fost violonist și concertmaestru al Orchestrei Române de Tineret, iar în perioada aprilie 2023 – decembrie 2024 a fost concertmaestru al Filarmonicii George Enescu din București.

    Albumul pe care se vor acorda autografe este disponibil, la preț de producător, la librăria Editurii Casa Radio din str. Temişana nr. 31 sau prin comandă online pe www.edituracasaradio.ro. Poate fi achiziţionat și de la partenerii de distribuţie.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor, pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical, dar și live online pe site-urile celor două posturi de radio și prin intermediul aplicației Radio România, disponibilă pe dispozitive Android și iOS.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel. 021.314.68.00). Programul casei de bilete, pe www.salaradio.ro – secțiunea Bilete. Biletele sunt disponibile în sistem online pe www.bilete.ro și în Rețeaua Bilete.ro.

     

  • Interviu cu violonistul Florin Iliescu

    Interviu cu violonistul Florin Iliescu

    Florin Iliescu s-a născut la București, în 1984, într-o familie de muzicieni și a început studiul viorii la vârsta de 5 ani. A studiat la Universitatea de Muzică din Lübeck. Din 2018, Florin Iliescu este prim-concertmaestru al Orchestrei Simfonice Radio din Frankfurt. În prezent este este solist în rezidență al Filarmonicii Banatul, din Timișoara. Florin Iliescu cântă la o vioară construită la 1716 de Gioffredo Cappa.

     

    Am discutat cu artistul imediat după unul dintre concertele sale, de la Timişoara, sub bagheta maestrului Gabriel Bebeşelea. Concertul a avut loc în cadrul Festivalului Musica Ricercata, ediţia 2024.

     

  • Seară spaniolă la Sala Radio

    Seară spaniolă la Sala Radio

    Ritm, pasiune iberică, atmosferă hispanică. Vineri, 17 mai (de la ora 19:00), Orchestra Natională Radio propune publicului o seară spaniolă la Sala Radio. Veți asculta Simfonia spaniolă – semnată de Édouard Lalo și Suitele din baletul Tricornul, creație a compozitorului andaluz Manuel de Falla. Baletul a fost comandat de celebrul impresar rus Serghei Diaghilev pentru stagiunea companiei sale (Ballets Russes). Premiera absolută a avut loc la Londra, în 1919, în coregrafia lui Léonid Massine și cu decorurile și costumele create de Picasso. Pentru pregătirea acestui balet, echipa de creație a noii producții a făcut un circuit în Spania, în orașe ca Zaragoza, Toledo, Salamanca, Sevilla, Cordoba sau Granada, pentru a suprinde cât mai exact ritmurile, dansurile și atmosfera hispanică.

    Invitată specială a serii de la Sala Radio este și violonista spaniolă Leticia Moreno, care a studiat la Madrid, Köln și Londra și cântă alături de cele mai mari orchestre ale lumii, pe o vioară de colecție Gagliano (din 1762). Concertul este organizat în colaborare cu Institutul Cervantes și Ambasada Spaniei și va fi prezentat cu sprijinul Hercesa Cișmigiu.

    Evenimentul se va derula sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea, dirijor principal al Filarmonicii George Enescu și director artistic al ansamblului de instrumente de epocă și al festivalului Musica Ricercata.

    Gabriel Bebeșelea are o bogată carieră internațională, fiind invitat de apreciate ansambluri, precum Rundfunk-Sinfonieorchester și Konzerthausorchester Berlin, Royal Philharmonic Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre Philharmonique de Marseille, Orchestra Simfonică din Barcelona și cea din Singapore, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orchestra Filarmonică Națională a Rusiei etc.

    În agenda sa, stagiunea 2023/24 a început cu apariții pe scena Festivalului Enescu – alături de Musica Ricercata și Lawrence Brownlee, a dirijat apoi Gurrelieder de Arnold Schoenberg, a revenit la pupitrul unor ansambluri ca Bochumer Symphoniker, Ulster Orchestra, Orchestra Filarmonicii din Zagreb și Orchestra Filarmonicii de Stat Transilvania, al cărei dirijor principal a fost între 2016 – 2023.

    Gabriel Bebeșelea este cunoscut și pentru faptul că se dedică cercetării și redescoperirii muzicii și este responsabil pentru descoperirea mai multor capodopere muzicale demult uitate sau neglijate. În 2017, pentru a scoate la lumină o astfel de muzică, a fondat ansamblul Musica Ricercata – un colectiv artistic internațional dedicat interpretării informate din punct de vedere istoric a muzicii.

    În 2015, Gabriel Bebeșelea a studiat cu doi dintre cei mai apreciați dirijori din lume: Bernard Haitink la Festivalul de la Lucerna și cu dirijorul Kurt Masur la Festivalul Aurora Classical. În 2011 a primit o bursă constând într-un stagiu la Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam, unde a avut posibilitatea de a asista la repetițiile și concertele unora dintre cei mai reprezentativi dirijori din prezent.

    Leticia Moreno a fost aplaudată alături de orchestre importante, precum Wiener Symphoniker, Filarmonica din Sankt Petersburg, Orchestra Mariinski, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Academy of St. Martin in the Fields etc. și este invitată cu regularitate de majoritatea orchestrelor spaniole importante.

    Și-a lansat cel mai recent album Piazzolla la Deutsche Grammophon, înregistrat la Abbey Road Studios – Londra și Emil Berliner Studio – Berlin, cu London Philharmonic Orchestra și Andrés Orozco-Estrada. Leticia a înregistrat recent două CD-uri pentru Universal/Deutsche Grammophon: Spanish Landscapes – un studiu al muzicii spaniole (Sarasate, Lorca, Granados, Falla etc.) și Concertul pentru vioară nr. 1 de Șostakovici cu Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg, dirijată de Yuri Temirkanov.

    Leticia a studiat cu Zakhar Bron, Maxim Vengerov și Mtislav Rostropovich la Escuela Superior de Música Reina Sofía din Madrid, la Hochschule für Musik und Tanz din Köln și la Guildhall School din Londra. Leticia Moreno a câștigat concursuri internaționale de vioară și a fost distinsă cu Echo Rising Star și cântă pe o vioară Gagliano din 1762.

    Născută în Spania, de origine peruană, Leticia Moreno a dezvoltat legături puternice cu America Latină, în special cu țara sa de origine, unde revine în fiecare stagiune pentru a concerta, un moment important fiind recenta premieră mondială a concertului pentru vioară Aurora de Jimmy Lopez, la Houston și Lima.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor, pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical, dar și live online pe site-urile celor două posturi de radio și prin intermediul aplicației Radio România, disponibilă pe dispozitive Android și iOS.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel. 021.314.68.00). Programul casei de bilete, pe www.orchestreradio.ro – secțiunea Bilete. Biletele sunt disponibile în sistem online pe www.bilete.ro și în Rețeaua Bilete.ro. Toate biletele cumpărate anterior datei de 7 mai (prin platformele entertix și myticket) rămân valabile.

  • Dirigent Gabriel Bebeșelea kriegt Nationalen Preis zur Förderung der Kultur

    Dirigent Gabriel Bebeșelea kriegt Nationalen Preis zur Förderung der Kultur

    Der 1987 geborene Musiker erhielt bereits mehrere Auszeichnungen im In-und Ausland. Als ehemaliger Stipendiat des Königlichen Concertgebouw-Orchesters in Amsterdam ist Bebeșelea derzeit Chefdirigent der Philharmonie George-Enescu in Bukarest und hat bereits berühmte Orchester in Gro‎ßbritannien, Deutschland, Frankreich und Italien geleitet. Au‎ßerdem gründete er 2017 das Ensemble für Alte und Neue Musik Musica Ricercata. 2023, als das westrumänische Temesaw Kulturhauptstadt Europas war, war Gabriel Bebeșelea “Conductor in Residence” bei der Philharmonie “Banatul”. Gabriel Bebeșelea widmet sich auch leidenschaftlich der Musikforschung, und das ist genau was ihn dem Preis des Nationalen Studienzentrums Mihai Eminescu näher gebracht hat.



    Gabriel Bebeșelea sagte über diese Auszeichnung: “Es ist mir eine gro‎ße Ehre, diesen Preis zu erhalten und überhaupt dass die Gedenkstätte Ipotesti daran gedacht hat, diese Auszeichnung an einen Musiker und nicht an einen Literaten zu vergeben. Dass es diesen Preis überhaupt gibt, müssen wir zurest, meiner Meinung, dem verstorbenen Komponisten Cornel Țăranu verdanken. Er war einer der grö‎ßten Enescu-Forscher, war derjenige, der 1971 mit der Erforschung des Manuskripts “Strigoii” von George Enescu begann. Es handelt sich um ein Oratorium, das Enescu während des Ersten Weltkriegs 1916 auf den Text von Eminescus gleichnamigem Gedicht komponierte. Das Manuskript ging leider mit der Zeit verloren. Es gibt verschiedene Theorien über den Verlust des Manuskripts, aber sicher ist, dass Enescu das Oratorium nicht vollenden konnte. Die Geschichte beginnt also im Jahr 1916 und reicht bis in die 1970er Jahre, als Țăranu eifrig an diesem Manuskript arbeitete, 2017-2018 haben wir es zum ersten Mal mit dem Rundfunkorchester Berlin aufgeführt. Daher muss dieser Preis meiner Meinung nach dem Andenken an Maestro Cornel Țăranu gewidmet werden, dem wir diese Entdeckung verdanken.”



    Laut Gabriel Bebeșelea ist das Oratorium “Strigoii” auch deshalb wichtig, weil es George Enescus Jugend mit seinem reifen Meisterwerk Ödipus verbindet. Dirigent Gabriel Bebeșelea sagte über die typischen Enescu-Merkmale des Oratoriums: “Es gibt zwei Richtungen. Die erste hängt damit zusammen, dass Enescu nur zwei Werke hat, in denen er Eminescus Gedichte verwendet. Beide waren leider unvollendet. Die zweite Richtung ist die, dass Enescu um den Ersten Weltkrieg herum mit einer von Arnold Schönberg erfundenen Technik experimentierte, dem Sprechgesang. Eine persönliche Konzeption dieser Kompositionstechnik findet sich in der Oper “Ödipus”. Warum sage ich, dass “Strigoii” das fehlende Glied ist? Weil es meiner Ansicht nach ohne dieses Oratorium und ohne die Modelle, mit denen Enescu in diesem Werk experimentierte, den typischen Enescu-Sound nicht hätte geben können. Denn ich möchte wirklich betonen, dass Enescus Umgang mit dieser Technik typisch persönlich ist und wir sie bei keinem anderen Komponisten finden.” Ein Teil dieses Oratoriums wird in Botoșani an dem Tag aufgeführt, an dem der Dirigent Gabriel Bebeșelea mit dem Nationalen Preis zur Förderung der Kultur und der Werke des Dichters Mihai Eminescu ausgezeichnet wird.


  • Dirijorul Gabriel Bebeşelea, premiat pentru promovarea operei eminesciene şi a culturii române

    Dirijorul Gabriel Bebeşelea, premiat pentru promovarea operei eminesciene şi a culturii române

    Pe 15 ianuarie, de Ziua
    Culturii Naționale celebrată în data nașterii poetului Mihai Eminescu,
    Memorialul de la Ipotești (locul de lângă Botoșani unde a copilărit poetul) își
    decernează premiile anuale. În 2024, cel distins cu Premiul Național pentru
    promovarea operei eminesciene și a culturii române este dirijorul Gabriel
    Bebeșelea.

    Născut în 1987, tânărul muzician este deja unul dintre cei mai
    premiați și apreciați dirijori ai momentului. Fost bursier al orchestrei Royal
    Concertgebouw din Amsterdam, Bebeșelea este în prezent dirijor principal al
    Filarmonicii George Enescu din București și a condus deja orchestre celebre din
    Marea Britanie, Germania, Franța și Italia. Tot el a înființat în 2017 ansamblul de muzică veche și nouă Musica
    Ricercata. Iar în 2023, pe perioada Capitalei
    Europeane a Culturii, Gabriel Bebeșelea a deținut titlul de Dirijor in
    Rezidență al Filarmonicii Banatul din Timișoara. În afară de
    dirijat, este pasionat și de cercetare în domeniul muzicii și exact acest
    aspect l-a apropiat de premiul oferit de Memorialul de la Ipotești – Centrul
    Național de Studiu Mihai Eminescu.

    Despre acest premiu, Gabriel Bebeșelea ne-a
    mărturisit:

    Este un lucru extrem de onorant faptul că
    Memorialul de la Ipotești s-a gândit să ofere unui muzician acest premiu, nu
    unui om al literelor. Dar țin din capul locului să menționez că, din punctul
    meu de vedere, acest premiu este mai degrabă meritul maestrului Cornel Țăranu,
    regretatul compozitor și enescolog pe care noi l-am pierdut în vara trecută.
    Cornel Țăranu, unul din cei mai mari cercetători în domeniul enescian, a fost
    cel care, în 1971, a început să cerceteze manuscrisul Strigoii de George Enescu. Acesta era un oratoriu
    pe care Enescu l-a compus pe textul poemului omonim al lui Eminescu, în timpul
    Primului Război Mondial, în 1916. Manuscrisul s-a pierdut în negura vremii.
    Există mai multe teorii în jurul pierderii acestui manuscris, dar cert este
    faptul că Enescu nu a reușit să finalizeze oratoriul. Așadar povestea începe în
    1916, trece prin anii 1970, când Țăranu a lucrat asiduu asupra acestui
    manuscris pentru a fi audiat prima dată în 2017-2018, când l-am interpretat
    alături de Orchestra Radio din Berlin și l-am înregistrat alături de acest
    ansamblu renumit. Premiera mondială a acestui oratoriu eminescian-enescian a
    avutt loc tot la Berlin, în septembrie 2019. Așadar, din punctul meu de vedere,
    acest premiu trebuie dedicat neapărat memoriei maestrului Cornel Țăranu, căruia
    îi datorăm această descoperire.


    În
    opinia lui Gabriel Bebeșelea, oratoriul Strigoii este important și pentru că face legătura dintre perioada de
    tinerețe a lui George Enescu și capodopera de maturitate, Oedip. Dirijorul
    Gabriel Bebeșelea despre caracteristicile tipic enesciene ale acestui oratoriu.

    Ar fi două linii principale. Prima este legată de faptul că Enescu are
    doar două lucrări în care a folosit textele lui Eminescu. Ambele au fost, din
    păcate, nefinalizate. Al doilea filon este acela al experimentului pe care
    Enescu îl realiza în preajma Primului Război Mondial asupra unei tehnici
    inventate de Arnold Schönberg, un vorbit-cântat. O conceptualizare personal
    enesciană a acestei tehnici de compoziție se află în opera Oedip, acest vorbit-cântat fiind, bineînțeles
    metamorfozat prin filtrul personal al lui Enescu. De ce spun că Strigoii este veriga lipsă? Pentru că, din punctul
    meu de vedere, fără acest oratoriu și fără modelele experimentate de Enescu în
    această lucrare nu ar fi putut să existe sonoritatea tipic enesciană. Pentru că
    vreau neapărat să subliniez faptul că modul în care Enescu tratează această
    tehnică este tipic personal și nu o mai întâlnim la alt compozitor.


    Și parțial acest oratoriu va fi interpretat la Botoșani
    în ziua când dirijorului Gabriel Bebeșelea i se va decerna Premiul Național pentru promovarea operei eminesciene și a culturii.


  • Dirijorul Gabriel Bebeșelea și violonistul Alexandru Tomescu, pe scena Sălii Radio

    Dirijorul Gabriel Bebeșelea și violonistul Alexandru Tomescu, pe scena Sălii Radio

    Vineri, 16 decembrie (de la ora 19:00), Orchestra Națională Radio va evolua sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în cele mai prestigioase săli de concert ale lumii. Seara de la Sala Radio se va deschide cu Simfonia de tinerețe semnată de Serghei Rahmaninov, un preambul pentru aniversarea de 150 de la nașterea marelui compozitor, sărbătoare ce va face ca anul viitor – 2023 – să fie declarat pentru muzicienii din toată lumea Anul Rahmaninov.

    Evenimentul îl va readuce pe scena Sălii Radio pe Alexandru Tomescu, care va interpreta de această dată Concertul în la minor pentru vioară și orchestră compus de Glazunov. Alexandru Tomescu împlinește 20 de ani de când este solist al Orchestrelor și Corurilor Radio România, ipostază din care a încântat publicul de la Sala Radio cu zeci de concerte.

    La finalul acestei seri, Editura Casa Radio invită publicul în foaierul central al Sălii Radio, pentru o sesiune de autografe oferită de violonistul Alexandru Tomescu pe albumul Alexandru Tomescu – Concerto. Albumul cuprinde lucrări emblematice din repertoriul concertant violonistic, creații semnate de Wolfgang Amadeus Mozart, Camille Saint-Saëns și Antonín Dvořák, interpretate de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, alături de Orchestra Națională Radio, dirijori – Cristian Măcelaru și Tiberiu Soare. Compact-discul Alexandru Tomescu – Concerto este apărut în colecția Radio România Muzical a Editurii Casa Radio.

    Seara se va încheia cu Variaţiuni pe o temă originală (Enigma), creație a compozitorului britanic Edward Elgar.

    Începând din stagiunea 2020/21, Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Filarmonicii George Enescu, precum și director muzical și dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii Macedoniei de Nord. În afară de acestea, își continuă activitatea ca dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania Cluj-Napoca, titlu pe care îl deține din anul 2016.

    În 2011, Gabriel Bebeșelea a obţinut o bursă la renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiţii şi concerte şi să înveţe de la câţiva din cei mai importanţi dirijori ai zilelor noastre.

    Gabriel Bebeșelea este deseori invitat al unor orchestre precum Royal Philharmonic, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre Philharmonique de Marseille, Orchestre National de Lille, Singapore Symphony Orchestra etc.

    După o carieră bogată realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées – Paris, Carnegie Hall – New York sau Metropolitan Arts Centre – Tokio, sub bagheta unor dirijori de renume precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, Alexandru Tomescu a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naţionale de muzică clasică. A devenit protagonistul unor evenimente-pilot în lumea muzicală românească: a cântat pe Stradivarius într-o staţie de metrou, pentru a dovedi că există o însemnată receptivitate pentru muzica de calitate și într-o pădure pentru a milita împotriva exploatării iraţionale a domeniului forestier. A cântat în faţa unei case în ruine, pentru a stopa distrugerea clădirilor aflate în Patrimoniul Naţional. A cântat cu scopul adunării de fonduri pentru Asociaţia Nevăzătorilor din România sau pentru protezarea auditivă a copiilor cu deficienţe de auz. Este printre primii artişti care şi-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în oraşe româneşti în care nu există filarmonici.

    Solist al Orchestrelor și Corurilor Radio România, Alexandru Tomescu nu se rezumă doar la a cânta în faţa publicului său, ci cultivă un dialog intens cu acesta, fie de pe scenă, explicând ce cântă, fie prin interviurile pe care le acordă la televiziunile şi radiourile de specialitate. Fie că vocea se aude la Radio România Muzical sau la Radio Guerrilla, fie că vorbele sale sunt tipărite în Dilema Veche sau în revista Viva!, el explică ce înseamnă să fii artist în România secolului XXI, ce surse îi hrănesc inspiraţia.

    Angajamentul pe care şi l-a asumat în momentul în care a primit în folosință vioara Stradivarius Elder-Voicu, în 2007, a fost acela de a familiariza un număr cât mai mare de români cu sunetul splendidului instrument.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor, pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical, dar și live online pe site-urile celor două posturi de radio.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel. 021.314.6800). Programul casei de bilete, pe www.orchestreradio.ro – secțiunea Bilete. Biletele sunt disponibile în sistem online pe iabilet.ro, dar și în magazinele Flanco, benzinăriile Rompetrol, Metrou Unirii 1, magazinele Muzica, IQ BOX, Uman și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, prin Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factură la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier, oriunde în țară.

    Albumul (CD) Alexandru Tomescu – Concerto. Mozart, Saint-Saëns, Dvořák este disponibil la librăria Editurii Casa Radio și prin comandă online pe site-ul editurii (www.edituracasaradio.ro). Poate fi achiziționat și de la partenerii de distribuție.

  • Ziua Națională a României și 10 ani de emisie Radio România Chișinău

    Ziua Națională a României și 10 ani de emisie Radio România Chișinău






    Miercuri, 1 decembrie (ora 19.00), Sala Radio va fi scena unui eveniment extraordinar, ce marchează o dublă aniversare: Ziua Națională a României, dar și 10 ani de emisie a postului Radio Chișinău, parte a portofoliului Radio România. Cu acest prilej deosebit, muzicieni din cele două țări se vor reuni pentru a dărui publicului un concert simfonic de înalt nivel artistic: pe scena Sălii Radio va cânta Orchestra de Cameră Radio, alături de membri ai Orchestrei Naţionale de Cameră a Republicii Moldova.



    Evenimentul se va desfășura sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în cele mai prestigioase săli de concert ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein — Viena sau Sala Ceaikovski — Moscova. Un alt element special al serii este și prezența violoncelistului Andrei Ioniță, descris de publicaţia The Times ca unul dintre cei mai captivanţi violoncelişti care s-au afirmat în ultimul deceniu” și desemnat în 2016 BBC New Generation Artist”.



    Programul serii de la Sala Radio va cuprinde: G. Enescu: Pastorale-Fantaisie, B. Bartók: Dansurile populare românești, C. Filtsch: Uvertura în Re major, M. Haydn: Sinfonia Applausus și J. Haydn: Concertul nr. 2 pentru violoncel şi orchestră.



    Concertul va fi transmis în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical, parţial pe TVR 1 și integral pe TVR 3. De asemenea, evenimentul va fi difuzat în live video streaming pe site-urile Radio România și pe platforma vstage.ro



    Începând din stagiunea 2020/21, Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Filarmonicii George Enescu”, precum și director muzical și dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii Macedoniei de Nord. În afară de acestea, își continuă activitatea ca dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania” Cluj-Napoca, titlu pe care il deține din anul 2016.



    Pe lângă aceste poziții, Gabriel Bebeșelea este invitat al unor orchestre precum Royal Philharmonic Orchestra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre Philharmonique de Marseille, Orchestre National de Lille, Singapore Symphony Orchestra etc. În 2011, Gabriel Bebeșelea a obţinut o bursă la renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiţii şi concerte şi să înveţe de la câţiva din cei mai importanţi dirijori ai zilelor noastre.



    Andrei Ioniţă s-a lansat pe scena internațională o dată cu momentul câștigării premiului I la Concursul Internaţional Ceaikovski – Moscova – în 2015, una dintre cele mai importante competiții muzicale din lume. La doar 27 de ani, a interpretat alături de mari orchestre, ca Filarmonica din München, Orchestra Teatrului Mariinski și Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg, Orchestra Simfonică Radio din Viena şi Orchestra Filarmonicii din Tokyo.



    Se bucură de privilegiul de a interpreta pe un instrument de colecţie: violoncelul Giovanni Battista Rogeri (Brescia, 1671), oferit prin generozitatea fundaţiei Deutsche Stiftung Musikleben. În ultimele stagiuni, agenda sa a cuprins un concert la Carnegie Hall — New York, debutul la Wigmore Hall – Londra, precum şi apariţii la Festivalul de la Verbier – Elveția sau Konzerthaus Berlin.

  • Jurnal românesc – 25.11.2021

    Jurnal românesc – 25.11.2021

    Comunitatea românească din
    Spania este una bine integrată, foarte activă şi constituie un puternic
    argument pentru dezvoltarea relaţiilor bilaterale, a declarat preşedintele
    Comisiei pentru afaceri europene, senatorul Angel Tîlvăr, după întâlnirea cu
    ambasadorul Spaniei la Bucureşti, Manuel Larrotcha Parada.
    În cadrul
    întrevederii au fost abordate teme de actualitate aflate pe agenda europeană.
    Tîlvăr a subliniat importanţa unei Uniuni Europene puternice care să acţioneze
    ca un actor global, pentru a putea face faţă provocărilor actuale. În acest
    sens a punctat că România rămâne ferm implicată în acţiunile UE de gestionare a
    fluxurilor de migraţie şi arată, în mod constant, o implicare activă prin
    intermediul FRONTEX şi al Mecanismului de protecţie civilă. Parlamentarul român
    i-a mulţumit ambasadorului spaniol pentru rolul activ al autorităţilor de la
    Madrid în facilitarea integrării cetăţenilor români şi şi-a exprimat aprecierea
    pentru susţinerea acordată de Spania în privinţa aderării României la spaţiul
    Schengen.




    Patriarhul Bisericii
    Ortodoxe Române, Daniel, a avut o întrevedere cu ambasadorul Republicii
    Federale Germania la Bucureşti, Peer Gebauer, în cadrul căreia s-a discutat
    despre rolul bisericii în societatea actuală, ca partener important de dialog.
    Patriarhul Daniel a menţionat beneficiile cooperării în domeniul academic, prin
    sprijinul acordat de bisericile din Germania studenţilor ortodocşi români.
    Acesta şi-a exprimat speranţa că bunele relaţii româno-germane vor contribui la
    cooperarea reciproc avantajoasă şi a subliniat importanţa promovării unor
    proiecte în domeniul asistenţei copiilor şi a tinerilor aflaţi în dificultate,
    precum şi a persoanelor vârstnice vulnerabile. Diplomatul german a exprimat
    disponibilitatea ţării sale de a coopera cu Biserica Ortodoxă Română în aceste
    domenii de interes, inclusiv în ceea ce priveşte diferitele provocări cauzate
    de pandemia de COVID-19. La rândul său, Patriarhul Daniel a arătat că, în acest
    context pandemic, este necesară o mai bună informare a cetăţenilor şi acordarea
    de sprijin prin promovarea mai multor mijloace medicale de prevenire a
    îmbolnăvirii.




    Scriitorii de origine română
    Felicia Mihali, Eva Halus și André Seleanu participă la Salonul de carte de la
    Montreal, care are loc anul acesta în perioada 25 – 28 noiembrie.
    Evenimentul
    se desfăşoară atât în format fizic, cât şi online la Palatul Congresului din
    Montreal şi are drept temă întâlnirea dintre public și autori, dar și dintre
    autori și edituri. Componenta online a început pe 13 noiembrie și propune
    ateliere interactive, capsule video, mese rotunde cu autori, activități ce sunt
    difuzate online în direct și înregistrate pentru a fi disponibile spre
    revizualizare și mai târziu. Multe din aceste întâlniri pot fi urmărite pe
    platforma Twitch în cadrul proiectului Lis-moi MTL destinat tinerilor între 15
    și 29 de ani. Salonul de carte de la Montreal mai propune proiectul-pilot numit
    ‘Salon dans la ville’ ce are drept scop atât punerea în valoare a scriitorilor
    și a operelor acestora, cât și încurajarea frecventării mai multor spații
    culturale, precum librării, biblioteci și magazine. Accesul la Salonul de carte
    se face în baza certificatului COVID şi cu respectarea măsurilor sanitare în
    vigoare.




    Orchestra Română de Tineret,
    dirijată de Gabriel Bebeşelea, va susţine un concert dedicat Zilei Naţionale a
    României, la 6 decembrie, pe scena Expoziţiei Mondiale 2020 de la Dubai.

    Ansamblul semnează, astfel, primul eveniment cultural românesc de anvergură de
    la Expo 2020 Dubai, solişti fiind violonistul Valentin Şerban şi violoncelistul
    Ştefan Cazacu, ambii laureaţi ai Concursului Internaţional George
    Enescu 2021. Cei doi vor prezenta lucrările Balada pentru vioară şi
    orchestră de Ciprian Porumbescu şi Dansuri româneşti pentru violoncel şi
    orchestră de Constantin Dimitrescu. De asemenea, în data de 7 decembrie,
    formaţii camerale din cadrul Orchestrei Române de Tineret vor susţine
    micro-recitaluri în pavilionul României la Expo 2020. Evenimentul este
    organizat de Ministerul Afacerilor Externe în parteneriat cu Centrul Naţional
    de Artă Tinerimea Română. Orchestra Română de Tineret a fost
    formată în 2008, la iniţiativa violoncelistului Marin Cazacu, ca un program
    artistic şi educaţional ce-i reuneşte pe cei mai buni tineri muzicieni din
    România. Dubai – Expo 2020 a început la 1 octombrie 2021 şi se va încheia la 1
    aprilie 2022.

  • Anul Internaţional Beethoven – Gabriel Bebeşelea dirijează Simfonia a 2-a

    Anul Internaţional Beethoven – Gabriel Bebeşelea dirijează Simfonia a 2-a

    Miercuri, 26 februarie (ora 19:00), apreciatul dirijor român Gabriel Bebeşelea, aplaudat recent la pupitrul unor importante ansambluri europene în cele mai prestigioase săli de concert ale lumii, va dirija Orchestra de Cameră Radio, în cel de-al doilea concert de la Sala Radio dedicat Anului Internaţional Beethoven (250 de ani de la naşterea sa).

    Evenimentul va aduce în faţa publicului Simfonia a 2-a, compusă de titanul de la Bonn în jurul vârstei de 30 de ani, în timpul unui sejur de tratament în Heiligenstadt (în proximitatea Vienei), în perioada tragică în care surzenia începuse să se instaleze. Compozitorul încerca încă să-şi ascundă afecţiunea, pe care o mărturiseşte într-o scrisoare, cunoscută ca testamentul de la Heiligenstadt. În ciuda contextului, simfonia degajă o vitalitate şi o veselie ce contrastează cu situaţia compozitorului. Pe 5 aprilie 1803, Beethoven îşi dirija creaţia în primieră, la Theater an der Wien. Berlioz spunea: În această simfonie totul este nobil, plin de energie şi mândru. Introducerea este o capodoperă. Cele mai frumoase efecte curg unul din altul fără confuzie şi mereu într-un mod neaşteptat. Melodia este de o solemnitate emoţionantă, stârneşte imediat respect şi te pune într-o stare plină de emoţie.

    Programul serii cuprinde şi alte două creaţii semnate de mari compozitori austrieci, al căror destin s-a intersectat cu cel al lui Beethoven: Schubert – Uvertura în stil italian şi Mozart – Concertul nr. 5 pentru vioară şi orchestră, prilej de a o aplauda pe Lucica Trita, violonistă a Orchestrei Simfonice BBC – Londra.

    Gabriel Bebeşeleaeste dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania Cluj-Napoca, dar cariera sa internaţională cuprinde concerte dirijate la pupitrul unor importante orchestre ale lumii: Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Konzerthausorchester Berlin, Filarmonica Arturo Toscanini, Orchestra Naţională Filarmonică Rusă, Singapore Symphony Orchestra ş.a.

    În România, dirijează constant orchestre precum Filarmonica George Enescu, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio şi Filarmonica de Stat Sibiu.

    Un dirijor notabil de operă, Gabriel Bebeşelea a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi în 2011, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. În 2015, a fost numit dirijor principal al Operei Române din Cluj-Napoca. În afara României, a dirijat producţii ale operelor Il viaggio à Reims la Festivalul de Opera Rossini din Pesaro – 2016 şi Mireasa ţarului de Rimsky-Korsakov la Opera Perm – 2017.

    În 2011 Gabriel Bebeşelea a obţinut o bursă la Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiţii şi concerte şi să înveţe de la câţiva dintre cei mai importanţi dirijori ai zilelor noastre. Este stabilit la Viena, unde a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului.

    Absolventă a Conservatorului Ciprian Porumbescu (Bucureşti), Lucica Trita a fost concertmaestru al Orchestrei Naţionale Radio până în 1998. A devenit apoi violonistă în Orchestra Sinfonica de Galicia (Spania), unde a format un grup de tineri violonişti denumit Crescendo, ce au crescut muzical sub îndrumarea violonistei Lucica Trita, devenind mai târziu importante nume în peisajul muzical spaniol. În 2008, a înfiinţat Orchestra Feminina Gallega ca dirijoare şi solistă a acesteia, activitatea acestei formaţii muzicale producând un mare ecou în viaţa muzicală spaniolă.

    Din 2013, cariera muzicală a violonistei Lucica Trita a continuat în Marea Britanie, unde a devenit violonistă permanentă în Orchestra Simfonică BBC – Londra, oraşul unde este stabilită. Are colaborări cu importante orchestre din Marea Britanie – Royal Philarmonic, Hallé Orchestra, Northen Sinfonia. Predă ca profesor invitat la Royal Academy of Music – secţia Junior, iar din 2018 a deschis propria Academie de vioară – Lucica Trita Violin Academy London.

    Concertele pot fi ascultate în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pewww.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • Violonistul Alexandru Tomescu și dirijorul Gabriel Bebeșelea, aclamați la Cadogan Hall

    Violonistul Alexandru Tomescu și dirijorul Gabriel Bebeșelea, aclamați la Cadogan Hall

    Alexandru Tomescu a concertat pe 1 mai 2019, pe cunoscuta scenă londoneză de la Cadogan Hall, alături de Royal Philharmonic Orchestra, condusă de dirijorul Gabriel Bebeşelea. Îndrăgitul violonist a revenit, vineri, 3 mai 2019, în atenţia publicului meloman din Marea Britanie, pentru un festin muzical la Winchester Cathedral, unul dintre cele mai impresionante monumente arhitectonice în stil gotic din Europa. Un vis împlinit: primul meu concert împreuna cu Royal Philharmonic Orchestra, la Londra, dirijată de Gabriel Bebeșelea. A fost o seară magică, pur şi simplu, este imposibil de exprimat în cuvinte bucuria pe care am simțit-o cântând alături de aceşti muzicieni minunaţi. Mulţumesc din toata inima ICR și ICR Londra, pentru că au facut posibil acest concert pe care îl voi ţine minte toata viaţa. Vineri seară. a fost un al doilea concert, în superba catedrala din Winchester, cu același program, a declarat violonistul Alexandru Tomescu.

    Din programul concertului de pe 1 mai, au făcut parte Suita Nr. 2 de George Enescu şi fermecătoarea Baladă pentru vioară şi orchestră a lui Ciprian Porumbescu, alături de Concertul Nr. 3 pentru vioară al lui Saint-Saëns, şi ultima simfonie a lui Mozart, Simfonia Nr. 41.

    Două zile mai târziu, Alexandru Tomescu a concertat din nou alături de Royal Philharmonic Orchestra, la Winchester Cathedral. Concertul din celebra catedrală a fost condus, vineri seară, de dirijorul Chris Petrie, promotor neobosit al muzicii româneşti în Marea Britanie. Din programul serii au făcut parte lucrări cunoscute publicului – Concertul pentru Vioară Nr. 3 de Saint-Saëns şi Balada pentru vioară şi orchestră de Ciprian Porumbescu. Evenimentul a inclus, ca o notă distinctă, premiera mondială a Simfoniei Nr. 2 sau Simfonia Hampshire, cea mai recentă compoziţie semnată de Călin Humă, rezident al acestei regiuni britanice ce i-a inspirat lucrarea.

    Violonistul Alexandru Tomescu a dovedit că poate îmblânzi orice partitură, oricât de dificilă, dovadă fiind proiectul său Paganini – înger sau demon, care a marcat un hotar în cariera lui. După studii în Elveţia cu Tibor Varga şi Statele Unite ale Americii cu Eduard Schmieder, Alexandru Tomescu s-a reîntors în România pentru a se dedica muzicii înțeleasă ca misiune civică. Şi-a propus ca, prin concerte, conferinţe şi evenimente speciale, să demonstreze că muzica clasică este deschisă tuturor și că fiecare trebuie să aibă șansa de a o explora. În paralel cu o meritorie carieră internaţională, cu succese înregistrate pe mari scene precum Théâtre des Champs Elysées din Paris, Carnegie Hall din New York sau Metropolitan Arts Centre din Tokio, sub bagheta unor maeştri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, Alexandru Tomescu a continuat să-şi împlinească misiunea sa personală, fiind implicat, de-a lungul anilor, în importante campanii culturale.

    Admirat pentru entuziasmul şi muzicalitatea sa, Gabriel Bebeşelea este recunoscut ca fiind unul dintre cei mai talentaţi dirijori români ai ultimelor decenii (Jurnalul Festivalului George Enescu). Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania și, pe lângă această poziție, stagiunea actuală și cele viitoare îl anunță la pupitrul unor orchestre precum Rundfunk-Sinfonieorchester şi Konzerthausorchester din Berlin, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Ulster Orchestra Belfast, Orchestra Simfonică Academică de Stat Evgeny Svetlanov din Rusia, Orchestra Naţională Filarmonică Rusă și Singapore Symphony Orchestra. În România, Gabriel Bebeșelea dirijează în mod regulat orchestre precum Filarmonica George Enescu, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio și Filarmonica de Stat Sibiu. Gabriel Bebeșelea este câstigător al concursurilor de dirijat Lovro von Matačić (2015) şi Jeunesses Musicales (2010), precum și semifinalist al concursurilor de dirijat Donatella Flick al London Symphony Orchestra (2014) și Gustav Mahler al Bamberger Symphoniker (2016). Absolvent al studiilor de licenţă la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, la clasa maestrului Petre Sbârcea, şi al celor de masterat cu maestrul Horia Andreescu la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Gabriel Bebeșelea este în prezent doctorand al aceleiaşi universităţi, sub îndrumarea prof. univ. dr.Dan Dediu. Gabriel Bebeșelea este stabilit la Viena, unde a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului, la clasa prof. Mark Stringer.

    Dirijorul Christopher Petrie manifestă un interes special în muzica lui Enescu, Mendelssohn şi Elgar, dar şi în muzica contemporană. Muzicianul a condus orchestre prestigioase din Europa şi Marea Britanie şi a lucrat cu solişti vestiţi precum pianiştii Leslie Howard, Tom Poster şi Alina Azario, violoniştii Andrey Baranov şi Remus Azoiței, violoncelistul Filip Papa şi mulţi alţii. În viitorul apropiat, dirijorul se va afla la pupitrul BBC National Orchestra of Wales, Royal Philharmonic Orchestra şi Philharmonie Horst/Bonn Opera. În prezent, Chris Petrie este directorul artistic şi dirijorul principal al Philharmonic Chamber Orchestra of London, cu care ICR Londra a prezentat Rapsodia Nr. 2 de George Enescu şi premiera mondială a Simfoniei Nr. 1 Carpatica de Călin Humă, în anul 2015. Chris Petrie a studiat la Royal Welsh College of Music and Drama din Cardiff şi la Royal Academy of Music din Londra.

    Royal Philharmonic Orchestra a fost înființată în 1946 de Sir Thomas Beecham în scopul revitalizării vieții concertistice britanice de după Al Doilea Război Mondial. Nivelul artistic excepțional și aria teritorială extinsă a manifestărilor sale o îndreptățesc să se recomande ca fiind orchestra națională a Marii Britanii. Ansamblul are propriul său radio online, The Sound of the Royal Philharmonic Orchestra, și participă intens la dezvoltarea unor diverse proiecte educaționale și comunitare, pe lângă cele simfonice.

    Cele două concerte sunt organizate de ICR Londra în parteneriat cu Royal Philharmonic Orchestra, cu sprijinul Ambasadei României în Marea Britanie și sunt incluse în programul cultural ce marchează Preşedinţia română a Consiliului Uniunii Europene.

    Sursa Comunicat Institutul Cultural Român

  • Gabriel Croitoru şi Gabriel Bebeşelea, cu Orchestra Naţională Radio, la Sala Radio

    Gabriel Croitoru şi Gabriel Bebeşelea, cu Orchestra Naţională Radio, la Sala Radio

    Vineri, 13 octombrie, de la ora 19:00, dirijorul Gabriel Bebeşelea revine la Sala Radio, la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio, într-un concert care propune un incitant dialog între două repere cheie ale perioadei romantice şi ale prelungirii ei în muzica secolului XX : Camille Saint-Saëns şi Serghei Rachmaninov. Gabriel Croitoru, solistul invitat al serii, va cânta pe celebra vioară Guarneri del Gesù, acelaşi instrument fabulos cu care George Enescu şi-a încântat contemporanii.

    Prima parte a programului va cuprinde două piese de rezistenţă ale repertoriului romantic, semnate de C. Saint-Saëns:Danse Macabre, op. 40 şi Concertul nr. 3 în si minor pentru vioară şi orchestră, op. 61. În partea a doua, orchestra va interpreta spectaculoasele Dansuri simfonice de Rachmaninov, un mix de sonorităţi şi profunzimi romantice târzii – lucrarea a fost compusă în 1940, considerate un veritabil testament muzical al compozitorului de origine rusă.

    Cu numeroase premii şi distincţii obţinute la concursuri naţionale şi internaţionale de dirijat, Gabriel Bebeşelea este astăzi unul dintre tinerii dirijori români cu o carieră muzicală în plină ascensiune. Este dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania din Cluj-Napoca şi se află cu regularitate la pupitrul unor orchestre prestigioase atât din România, cât şi din Europa.

    Solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio şi profesor universitar la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, cu peste 1.000 de concerte şi recitaluri susţinute, Gabriel Croitoru este unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi violonişti români. Este protagonistul a două turnee organizate de Radio România: Duelul Viorilor şi Vioara lui George Enescu la sate, ambele cu un considerabil succes de public în ultimii ani.

    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele şi abonamentele pentru evenimentele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona on-line prin reţeaua www.bilete.ro, la casa de bilete a Sălii Radio şi sunt disponibile de asemenea în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro şi în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro.

  • Horia Maxim pe scena Sălii Radio

    Horia Maxim pe scena Sălii Radio

    Pianistul Horia Maxim, considerat unul dintre pianiştii de referinţă ai generaţiei sale, va concerta la Sala Radio miercuri, 10 mai, ora 19:00, alături de Orchestra de Cameră Radio, la pupitrul căreia se va afla dirijorul Gabriel Bebeşelea. Programul serii va debuta pe ritmuri de muzică latino-americană, cu piesa Fuga con Pajarillo, semnată de compozitorul venezuelean Aldemaro Romero. Vor urma Concertul nr. 2 în si bemol major pentru pian şi orchestră, op. 19 de L. van Beethoven şi Serenada pentru coarde în mi major, op. 22, de A. Dvořák.


    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro, în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitas, în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio. Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.


    Gabriel Bebeşelea este dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania, al Filarmonicii de Stat din Sibiu şi dirijor al Operei Naţionale din Cluj-Napoca, fiind recunoscut ca unul dintre cei mai talentaţi tineri dirijori români. Admirat pentru entuziasmul şi muzicalitatea sa, reputaţia lui a crescut substanţial şi rapid în ultimii ani, concertând cu orchestre precum: Orchestra Naţională Radio, Filarmonica George Enescu, Orchestra de Cameră Radio, Opera Naţională Bucureşti, Philharmonic Chamber Orchestra of London, Kazakhstan State Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică G. Rossini etc. În vara lui 2016 a debutat în Rossini Opera Festival de la Pesaro, unde a dirijat producţia de Il Viaggio a Reims.

    La doar 29 de ani, Gabriel Bebeşelea este deja recunoscut ca fiind unul din cei mai talentaţi dirijori născuţi în ultimele decenii în România (Jurnalul Festivalului George Enescu, 7 septembrie 2011) şi e câştigător al premiului întâi la Lovro von Matačić Conducting Competition (Zagreb 2015) şi al premiului întâi la Jeunesses Musicales Conducting Competition (Bucureşti 2010). Gabriel Bebeşelea a fost semifinalist al Donatella Flick London Symphony Orchestra Conducting Competition în 2014 şi semifinalist al Gustav Mahler Competition Bamberg Symphony în 2016. Recunoscut şi ca dirijor de operă, Bebeşelea a câştigat premiul pentru Cel mai bun dirijor în cadrul Galei Operelor Naţionale în 2014.

    În 2011 a câştigat o bursa de asistent la Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să asiste la repetiţiile şi concertele celor mai mari dirijori ai prezentului: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman şi Eliahu Inbal. În 2015, Gabriel Bebeşelea a studiat cu doi dintre cei mai apreciaţi dirijori: cu Bernard Haitink la Lucerne Festival at Easter şi cu Kurt Masur la Aurora Classical Festival. Una dintre pasiunile lui Gabriel Bebeşelea este să lucreze cu tineri muzicieni. Începând din 2011 este Dirijor Principal al Orchestrei Naţionale de Tineret a Moldovei şi dirijează regulat Orchestra Română de Tineret.

    În 2010 a absolvit studiile de licenţă la Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca la clasa maestrului Petre Sbarcea. Doi ani mai târziu a absolut studiile de master din cadrul Universităţii Naţionale de Muzica Bucureşti la clasa maestrului Horia Andreescu. Este doctorant al Universităţii Naţionale de Muzică sub îndrumarea Prof. Dan Dediu. În prezent este stabilit la Viena, unde a absolvit studiile postgraduale la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului la clasa maestrului Mark Stringer.

    Horia Maxim a colaborat, în peste 500 de concerte, cu majoritatea orchestrelor simfonice din România şi a susţinut numeroase recitaluri camerale în Germania, Franţa, Italia, Austria, Israel, Japonia şi România. Considerat a fi unul dintre cei mai buni pianişti ai generaţiei sale, el este un muzician a cărui prezenţă constantă pe scena sălilor de concerte oferă una dintre cele mai importante referinţe despre talentul său artistic. Anvergura staturii sale de interpret este sugerată, nu mai puţin, de complexitatea expresiei muzicale demonstrate de acesta în abordarea unui repertoriu vast şi complex, atât ca solist concertist – colaborator, în peste 500 de concerte, al majorităţii orchestrelor simfonice din România, cât şi ca partener al unor importanţi interpreţi români şi străini (ex. Maxim Quartet, grup constituit în anul 2011) în recitaluri camerale susţinute pe scene din Germania, Franţa, Italia, Austria, Israel, Japonia şi, bineînţeles, din ţara sa de origine.

    Horia Maxim este invitat să participe, frecvent, la festivaluri naţionale şi internaţionale, câteva dintre cele mai importante fiind Europäische Wochen Festspiele (Passau, Germania), Festivalul Internaţional George Enescu (Bucureşti), Israel Festival (Ierusalim), Nuova Consonanza (Roma). Realizările sale cuprind numeroase înregistrări, Horia Maxim interpretând, printre altele, un număr semnificativ de creaţii muzicale în primă audiţie. De asemenea, a înregistrat variate lucrări pianistice pentru coloana sonoră a unor filme produse în Franţa şi Statele Unite ale Americii. În paralel cu activitatea solistică, Horia Maxim desfăşoară o activitate pedagogică susţinută, în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. În această calitate este invitat, deseori, să susţină importante proiecte de educaţie (cursuri, competiţii) româneşti şi internaţionale.