Tag: Gala Premiilor UNITER

  • Concursul „Cea mai bună piesă românească a anului”

    Concursul „Cea mai bună piesă românească a anului”

    Dramaturgia
    românească de astăzi începe să joace un rol tot mai semnificativ în viața
    noastră
    , afirmă Aura Corbeanu,
    vicepreședinte UNITER (Uniunea Teatrală din România), un manager de proiecte
    teatrale cu experiență și profesionalism dovedit, în contextul în care
    concursul Cea mai bună piesă românească a anului 2020 este în plină
    desfăşurare. Ediţia cu numărul 29 a concursului
    de dramaturgie primește doar texte noi, care nu au fost publicate sau
    interpretate până acum. Nu se primesc dramatizări. Piesa românească a anului
    este și trebuie să rămână un proiect-reper al vieții teatrale, chiar şi în
    pandemie, spune Aura Corbeanu. Piesa câştigătoare va fi premiată pe scena Galei
    Premiilor UNITER 2021, unde urcă – an de an – cei mai buni reprezentanți
    ai artelor spectacolului.

    Radio România Internațional a vorbit pe larg despre
    Gala Premiilor UNITER și despre schimbările care au marcat evenimentul, în
    2020. Spuneam atunci că toți cei prezenți – în număr restrâns și în aer liber,
    în condiţii de pandemie – au fost de acord că schimbările din această perioadă au
    marcat un punct important în evoluția vieții culturale din România.


    Schimbări
    și actualizări au existat în ultimii ani și înainte de pandemie. De exemplu, în
    România au apărut două masterate de scriere dramatică: unul la Universitatea de
    Arte Teatrale din orașul transilvan Târgu Mureș, altul la Universitatea de Arte
    Teatrale și Cinematografice de la București. Prin urmare, așteptările sunt
    mari, în ciuda restricțiilor. Publicarea printr-o editură specializată a
    textelor selectate în cadrul concursului de dramaturgie a intrat de-acum în
    tradiție. Rămâne ca directorii de teatre – de stat sau particulare – regizorii
    și echipele artistice în general să se aplece cu atenție asupra textelor noi.
    Și să transforme textul câștigător al concursului într-un spectacol. Trebuie
    spus că, în ultimii ani, Teatrul Național din București (TNB) a fost cel care
    și-a asumat acest rol. Ion Caramitru este managerul general al TNB și
    președinte UNITER – deci, este cumva de așteptat să îl găsim în fruntea celor
    care promovează constant dramaturgia națională.


    În
    context, să notăm că în aceste zile la București și în alte orașe, unde
    decidenții locali au profitat de momentul scăderii relative a numărului de
    persoane infectate cu noul coronavirus, mai multe teatre și-au redeschis
    sălile, cu respectarea tuturor normelor sanitare stabilite de autorități. Biletele
    s-au vândut foarte repede. De ce? Un răspuns bine argumentat vine de la
    Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER:

    A fost perioada asta de
    liniște, de stop joc în tot ce înseamnă instituție sau loc de spectacol…și
    avem nevoie cu toții de teatru, de texte bune, de joc. Am trecut împreună
    printr-o perioadă de griji, spaime și dorințe greu de împlinit. Ne-am
    transformat și ne-am adaptat. 2020 a fost un an complicat, în care a fost
    nevoie de eforturi duble pentru orice proiect. Fiecare creator, fiecare
    instituție de proiecte culturale s-au văzut obligați să le gândească în mai
    multe variante: format online, format cu 30% public în sală, format cu 50% public
    în sală. Pentru că toți au înțeles un lucru – nu avem cum să revenim prea
    curând la ceea ce aveam înainte de pandemie. Nu pot decât să-mi exprim
    admirația pentru toți cei care reprezintă artele spectacolului – în zona
    publică și în cea independentă. Pentru că au încercat să fie alături de noi
    toți în această perioadă grea, apelând la formule noi. După liniștea din lunile
    martie, aprilie, mai 2020, am văzut cu toții rezultatele remarcabile ale
    dorinței de a descoperi căi și formule ingenioase de a comunica cu publicul
    iubitor de teatru.


  • Premiul UNITER pentru Lupoaica de Giovanni Verga, producţie SRR

    Premiul UNITER pentru Lupoaica de Giovanni Verga, producţie SRR

    În cadrul celei de-a XXVII-a ediţii a Galei Premiilor UNITER, care s-a desfăşurat luni, 13 mai, la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic al anului 2018 a fost acordat producţiei Societăţii Române de Radiodifuziune Lupoaica de Giovanni Verga, adaptarea radiofonică Domnica Ţundrea, regia artistică Vasile Manta.


    Juriul pentru nominalizări, alcătuit din criticii de teatru Monica Andronescu, Oana Borş şi Mircea Morariu, a urmărit spectacolele care au avut premiera în 2018. Juriul final, compus din următoarele personalităţi ale lumii teatrale: Vlad Ivanov – actor, Doina Modola – critic de teatru, Maia Morgenstern – actriţă, Cristian Pepino – regizor şi Viorica Petrovici – scenograf, a decis prin vot secret câştigătorii celor 11 categorii de premii.

    Lupoaica de Giovanni Verga a avut premiera pe 15 martie 2018. Adaptarea radiofonică: Domnica Ţundrea. Regia artistică: Vasile Manta. Traducerea: Olga Mărculescu.

    În distribuţie: Adela Mărculescu, Mircea Rusu, Ioana Calotă, Gelu Niţu, Dorina Lazăr, Petre Lupu, Daniela Ioniţă Marcu, Cătălina Mustaţă, Cristian Simion, Ionuţ Kivu.

    Regia de montaj: Radu Verdeş şi Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: Vasile Manta. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.

    Scrierile lui Giovanni Verga (1840-1922), binecunoscut autor italian de factură realistă, au generat, de-a lungul deceniilor, ecranizări ori spectacole de mare succes la public şi la critica de specialitate. Romancier, autor de proză scurtă şi dramaturg, reprezentant de forţă al verismului italian, Giovanni Verga este considerat drept un scriitor remarcabil prin vigoarea expresiei şi autenticitatea trăirilor surprinse în pagini narative ori teatrale, izbutind să influenţeze, pe plan naţional, literatura de după cel de al doilea război mondial.

    Piesa Lupoaica de Giovanni Verga este valoroasă, prin construcţia concisă, forţa viziunii, puterea sentimentelor, reflectarea stărilor sufleteşti şi pasiunea nemijlocită ce răzbate din toate situaţiile scenice, iar traducerea realizată de Olga Mărculescu se dovedeşte a fi plină de farmec şi bogată în nuanţe, păstrând spiritul dramatic al textului, alternând nota sentimentală cu pitorescul stilului popular italian.

    Cu atenţie la psihologia personajelor, la stările lăuntrice, la încleştările exterioare şi interioare, regizorul artistic Vasile Manta a transformat acest univers într-un spectacol radiofonic puternic, dramatic, de o mare plasticitate, îndrumând actorii spre o interpretare firească.

    Spectacolul Lupoaica de Giovanni Verga aduce o tipologie feminină aparte, fascinantă, de mare profunzime şi complexitate psihologică, pe aceea a personajului Pina, interpretat cu incontestabil har actoricesc de Adela Mărculescu. Rolul Pinei îi prilejuieşte marii actriţe trăiri intense, izbucniri pătimaşe, treceri de la mândrie la duioşie, de la o furie excelent dozată, la o caldă, emoţionantă, copleşitoare stare poetică.

    Muzica spectacolului, sensibilă şi evocatoare, aleasă de către regizorul muzical Patricia Prundea şi coloana sonoră gândită de Vasile Manta contribuie la conturarea unui univers profund şi nuanţat, amplificând dramatismul, trăirile, pasiunile, emoţia spectacolului radiofonic.

    Montarea piesei Lupoaica de Giovanni Verga la Teatrul Naţional Radiofonic propune publicului un act artistic expresiv şi elocvent, oferindu-le actorilor ocazia de a se confrunta cu partituri generoase, roluri puternice, de a crea un univers în care spiritul popular şi poezia sentimentelor se împletesc.

  • Radio România Cultural va transmite în direct Gala Premiilor UNITER

    Radio România Cultural va transmite în direct Gala Premiilor UNITER

    Radio România Cultural va transmite în direct Gala Premiilor UNITER, ajunsă la cea de-a XXVI-a ediţie, care are loc astăzi, 7 mai, de la ora 20:00, în Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia.

    Trei dintre producţiile de teatru radiofonic ale Societăţii Române de Radiodifuziune sunt nominalizate la această ediţie: Dialogurile lui Platon. Criton, regia artistică Attila Vizauer, Ovidiu, exilatul de la Pontul Euxin. O biografie poetică dedicată împlinirii a 2000 de ani de la moartea poetului Publius Ovidius Naso, scenariul de Emil Boroghină după Tristele şi Ponticele, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, şi Quo Vadisde Henryk Sienkiewicz, dramatizarea radiofonică Rodica Suciu Stroescu, regia artistică Diana Mihailopol.

    Celelalte nominalizări sunt pentru debut, cel mai bun spectacol de teatru tv, premiul pentru critică teatrală, scenografie, cea mai bună actriţă în rol secundar, cel mai bun actor în rol secundar, cea mai bună actriţă în rol principal, cel mai bun actor în rol princial, cea mai bună regie, cel mai bun spectacol. Vor fi acordate premii speciale şi premii pentru întreaga activitate, iar premiul de excelenţă îi va fi acordat actorului Horaţiu Mălăele.

    Juriul format din Dragoş Buhagiar, Marina Constantinescu, Marcel Iureş, Ana Ularu şi Alexa Visarion a decis cele 11 premii. La Gală va fi prezent şi juriul de nominalizări, format din Călin Ciobotari, Alina Epingeac şi Ludmila Patlanjoglu.

    Radio România Cultural este partener de tradiţie al Galei. În pauzele spectacolului câştigătorii vor fi intervievaţi în direct de Raluca Rădulescu şi Elena Vlădăreanu, realizatoarele emisiunii Scena şi Ecranul de la RRC. Totodată, ascultătorii RRC vor afla mâine, în matinalul postului şi în alte emisiuni de actualitate, cum a fost atmosfera şi care sunt reacţiile premianţilor. Interviuri în exclusivitate cu invitaţii de la Gala UNITER vor fi pe www.radioromaniacultural.ro.

    Peste 300 de invitaţi din Bucureşti şi din ţară sunt aşteptaţi astăzi în Cetatea din Alba Iulia pentru a sărbători performanţele teatrului românesc în cadrul Galei.

    De la ora 20:00, publicul din Alba Iulia va putea urmări ceremonia acordării premiilor UNITER în direct, pe un ecran amplasat în zona statuii ecvestre a lui Mihai Viteazul, situată în faţa Palatului Princiar din Cetatea Alba Carolina. Spectacolul-eveniment va fi transmis în direct pe TVR1, Radio România Cultural şi online pe www.radioromaniacultural.ro şi www.uniter.ro.

  • Radio România nominalizat cu trei producţii de teatru radiofonic la Gala Premiilor UNITER

    Radio România nominalizat cu trei producţii de teatru radiofonic la Gala Premiilor UNITER

    Trei dintre producţiile Teatrului Naţional Radiofonic sunt nominalizate la cea de-a XXVI-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, ce va avea loc pe 7 mai, la Alba-Iulia. În acest an juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru: Ludmila Patlanjoglu, Călin Ciobotari, Alina Epîngeac.

    Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2017. Nominalizările pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic sunt:

    Dialogurile lui Platon. Criton, regia artistică Attila Vizauer, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune, iulie 2017. Traducere de Marta Guţu. Regia artistică: Attila Vizauer. Interpretază: Dan Condurache şi Doru Ana. Redactor: Domnica Ţundrea. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Mădălin Cristescu. Regia tehnică: Mihnea Chelaru.

    Ovidiu, exilatul de la Pontul Euxin, o biografie poetică dedicată împlinirii a 2000 de ani de la moartea poetului Publius Ovidius Naso. Scenariul de Emil Boroghină după Tristele şi Ponticele, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziunenoiembrie 2017. Traducerea: Teodor Naum. A dat glas unor gânduri din zilele noastre, Ilinca Tomoroveanu. Asistenţa tehnică: Mariana Epure (Radio România Oltenia Craiova). Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor şi coordonator de proiect: Magda Duţu.

    Quo Vadis de Henryk Sienkiewicz, în dramatizarea radiofonică Rodica Suciu Stroescu, regia artistică Diana Mihailopol, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune decembrie 2017. Traducerea: Stan Velea. În distribuţie: Marius Stănescu, Marius Bodochi, Mihai Constantin, Gelu Niţu, Constantin Dinulescu, Dan Aştilean, Oana Maria Mărgineanu, Rodica Lazăr, Emilia Popescu, Crina Mureşan, Rodica Mandache, Marian Lepădatu, Gavril Pătru, Dan Clucinschi, Gavriil Pinte, Alexandru Potocean, Orodel Olaru, Petre Nicolae, Ştefan Velniciuc, Amalia Ciolan, Nicolae Călugăriţa, Mihai Verbiţchi, Vasile Manta, Marius Călugăriţa, Ioana Calotă, Ruxandra Maniu, Cristian Simion, Violeta Berbiuc, Ion Arcudeanu, Patricia Prundea, Domnica Ţundrea, Alexandru Philippide şi copilul Silviu Stănescu. Interpretează, la instrumente cu coarde, Victor Prundea. Regia de montaj: Monica Wilhelm. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală şi corepetitor: Patricia Prundea. Regia tehnică: Vasile Manta. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.

  • Radio România nominalizat cu trei producţii de teatru radiofonic la Gala Premiilor UNITER

    Radio România nominalizat cu trei producţii de teatru radiofonic la Gala Premiilor UNITER

    Trei dintre producţiile de
    teatru radiofonic ale Societăţii Române de Radiodifuziune sunt nominalizate la
    cea de-a XXV-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, care va avea loc în data de 8
    mai la Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Timişoara.


    Nominalizările pentru cel mai
    bun spectacol de teatru radiofonic sunt:


    Biblia Neagră a lui William
    Blake, scenariul şi
    regia artistică Ilinca Stihi, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune.


    Scenariul Biblia Neagră a lui William Blake
    propune o călătorie prin operele poetice şi filozofice ale autorului. Structura
    lui – fidelă afirmaţiilor lui Blake care consideră imaginaţia realitate, dar
    realitate supremă, viziune divină, îşi asumă o formulă neconvenţională.


    Dada Cabaret după Matei
    Vişniec, adaptarea
    radiofonică şi regia artistică Mihai Lungeanu, producţie a Societăţii Române de
    Radiodifuziune


    Dada Cabaret, în regia lui
    Mihai Lungeanu, este un spectacol radiofonic, realizat pe baza unui tulburător
    şi unic text în vrac, aflat în lucru permanent, scris de dramaturgul Matei
    Vişniec care se doreşte a fi doar un punct de plecare, în efortul de a repune
    în discuţie starea spirituală pe care o determină presiunea istoriei, din care
    facem parte. Un spectacol radiofonic dinamic, sensibil, ironic, plin de
    ineditele ipostaze prin care sărbătoritul fenomen DADA a rămas fixat în istoria
    noastră culturală.


    Poveste despre tatăl meu de Radu F.
    Alexandru, regia artistică
    Gelu Colceag, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune


    Poveste despre tatăl meu este un text dramatic ce ne readuce în atmosfera anilor de frică şi
    teroare, a epocii totalitare, care a lăsat urme uriaşe în conştiinţa multora
    din noi.


    Spectacolele care au intrat
    în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31
    decembrie 2016.


    Juriul de nominalizări a fost
    alcătuit din criticii de teatru: Monica Andronescu, Alice Georgescu şi Mircea
    Morariu.

  • Radio România – trei nominalizări la Gala Premiilor UNITER

    Radio România – trei nominalizări la Gala Premiilor UNITER

    Trei dintre producţiile de teatru radiofonic ale Radio România sunt nominalizate la cea de-a XXIII-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, pentru anul 2014, ce va avea loc luni, 25 mai, la Sala Mare a Teatrului Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti.



    Nominalizările pentru cel mai bun spectacol de Teatru radiofonic sunt:



    – Fantomele din Canterville, după Oscar Wilde, scenariul şi regia artistică: Ilinca Stihi.


    Spectacolul aduce în contemporaneitate un castel din Vechiul Regat, bântuit de fantomele unui cuplu aristocrat — Sir Simon şi Lady Eleonor — şi cumpărat de un scriitor american de succes, aflat într-o pasageră criză de creaţie însoţită (cum altfel?!) şi de una în căsnicie. Aventurile se desfăşoară într-un ritm alert, cuceritor, nu numai în castelul de tristă faimă, dar şi pe domeniul ce-l înconjoară, un sat paşnic al Marii Britanii din zilele noastre, dar cu vajnici cetăţeni apărători ai tradiţiei locului. Conflictul este exploatat în cheie parodică şi generează inepuizabile surse de umor; scriitorul şi răsfăţata sa soţie aduc din Noua Anglie, direct din NY, toate mecanismele şi automatismele globalizării, ele devenind opozante cu modul de viaţă al satului de adopţie, fapt de foarte scurtă durată, de altfel.


    În distribuţie: Cristian Iacob, Mădălina Anea, Gelu Niţu, Virginia Rogin, Zoltan Octavian Butuc, Meda Victor, Mădălina Ghiţescu, Alex Vasilache, Rudy Rosenfeld, Irina Mazanitis, Petre Lupu, Eugen Racoţi, Constantin Cojocaru;



    – Henric al V-lea, de William Shakespare, adaptarea radiofonică: Domnica Ţundrea, regia artistică: Attila Vizauer.


    Un spectacol radiofonic împlinit, armonios, complet, de o diversitate remarcabilă, cuprinzând o mare varietate de idei, stări, atitudini în faţa vieţii, a morţii, a iubirii, a prieteniei, a lui Dumnezeu… Fiindcă piesa adună într-o viziune unitară multiple motive ale teatrului shakespearian (raporturile cu istoria, problematica puterii, meditaţia filosofică, gândul la moarte, dar şi lirismul, iubirea ori ironia şi spiritul bufon), toate aceste dimensiuni au fost valorificate din plin în montarea radiofonică semnată de Attila Vizauer, rezultatul fiind un spectacol viu şi percutant, în care fiecare scenă se colorează — emoţional şi senzorial — în chip diferit, deschizând vaste perspective imaginaţiei


    În distribuţie: Marius Stănescu (în rolul titular), Ion Caramitru, Marian Râlea, Mircea Albulescu, Virgil Ogăşanu, Mihai Constantin, George Ivaşcu, Constantin Dinulescu, Mihai Dinvale, Ionel Mihăilescu, Oana Ştefănescu, Gelu Niţu, Pavel Bartoş, Rodica Mandache, Dorina Chiriac, Valeria Ogăşanu, Mircea Constantinescu, Mihai Bisericanu, Ioan Gyuri Pascu, Florin Anton, Petre Nicolae, Ionuţ Kivu, Ion Haiduc, Petre Lupu, Ioan Brancu, Gabriel Apostol, Ionuţ Ciocia, Marius Rizea, Attila Vizauer, Orodel Olaru, Viorel Păunescu, Daniel Tudorică, Marin Fagu;



    – Metamorfoza, după Franz Kafka, scenariul şi regia artistică: Ion Andrei Puican.


    Spectacolul aduce în contemporan ideea nuvelei kafkiene: marginalizarea şi izolarea individului într-o societate sociopată, transformarea personalităţii şi a laturii umane în funcţie de cerinţele sistemului şi a scării valorice care guvernează o comunitate şi implicit întreaga lume. Dacă la momentul apariţiei, nuvela a creat controverse prin stranietatea şi utopismul pe care le degaja, astăzi omul, societatea şi relaţionările umane se regăsesc întocmai imaginaţiei autorului.


    Metamorfoza ridică un semnal de alarmă asupra societăţii de azi şi alienarea care ne pândeşte pe fiecare într-o asemenea societate.


    În distribuţie: Alexandru Potocean, Andreea Grămoşteanu, Costel Caşcaval, Mirela Zeţa, Cătălin Babliuc, Vasile Calofir, Vlad Oancea, George Alexandru, Anca Ghenoside, Rob Pewtress, George Moise, Răzvan Zeţa, Iustina Tărăboanţă.