Tag: Gala UNITER 2021

  • Retrospectiva teatrală a anului 2021

    Retrospectiva teatrală a anului 2021

    Acum, la finalul
    anului 2021, al doilea an în care pandemia ne-a obligat să ne reorganizăm viața
    socială, profesională și culturală, scena teatrală românească a reușit să
    inoveze, să se reinventeze și să răzbească, în pofida dificultăților, a
    restricțiilor sau provocărilor din toate domeniile, aducând publicului puțină
    alinare sufletească și intelectuală în mijlocul tumultului cotidian. Au fost
    premiere teatrale importante, scenele au fost redeschise în anumite perioade,
    păstrând măsurile de siguranță impuse de pandemie, teatrul a ajuns la
    spectatori în sălile de spectacol, în spații publice și online.


    În noiembrie a avut
    loc a 31-a ediție a Festivalului Național de Teatru (FNT), ocazie în care
    spectatorii s-au întâlnit cu 136 de evenimente (spectacole de teatru,
    instalații performative și vizuale, producții din străinătate invitate în
    România, conferințe, expoziții, teatru radiofonic și spectacole online). O amplă
    secțiune in memoriam a fost dedicată marelui actor Ion Caramitru, dispărut
    dintre noi în luna septembrie. Ion Caramitru a fost un actor de teatru și film,
    regizor și politician, președintele și amfitrionul UNITER (Uniunea Teatrală din
    România) din 1990 și directorul Teatrului Național din București din 2005.
    Printre marile roluri ale artistului, de pe scândura scenei, se numără de la
    Hamlet (1963) și Profesorul din Steaua fără nume (1964), ambele sub bagheta
    regizorală a lui Costache Antoniu, Herault din Moartea lui Danton (1966,
    regia Liviu Ciulei), Romeo (1967, regia Vlad Mugur), Iulius Cezar (1968, regia
    Andrei Șerban), până la Eduard al III-lea (2008, regia Alexandru Tocilescu).
    Din filmografia lui Ion Caramitru amintim titluri precum Ștefan Luchian (1981),
    Lumini și umbre (1981-1982), și celebra serie Liceenii în care a
    interpretat personajul profesorului Socrate.


    Gala UNITER 2021, din
    iulie, al cărei amfitrion a fost pentru ultima dată Ion Caramitru, a adus,
    între altele, următoarele premii teatrale: Premiul pentru debut – Diana
    Mititelu, Premiul pentru întreaga activitate – Marcel Iureș, Premiul pentru
    spectacole online – Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu, cel mai bun actor
    – Răzvan Vicoveanu, cea mai bună actriță – Emöke Kató, cel mai bun spectacol -
    Inimă și alte preparate din carne, regia Radu Afrim, Teatrul Național Marin
    Sorescu din Craiova.


    Ca o dovadă a
    adaptării la noile condiții de spectacol impuse de pandemie, în mediul online
    au apărut piesele de teatru VR (Virtual Reality) și spectacolele online,
    difuzate fie în direct, fie înregistrări de pe scena teatrelor.


    2021 a fost și un an
    al premierelor pe scenă. Teatrul Municipal Baia Mare (nord) a adus 4 premiere
    în fața publicului, dintre care Descompus după texte de Matei Vișniec, apreciat
    scriitor român emigrat la Paris. Teatrul din Suceava (nord) a avut 7 premiere, printre
    care Micul Prinț după Antoine de Saint-Exupéry și O noapte furtunoasă de
    marele dramaturg român Ion Luca Caragiale. În Pitești (sud), Teatrul Alexandru
    Davila a avut 7 premiere, iar teatrele din Satu Mare (nord-vest) și Sfântul
    Gheorghe (centru) câte 3 premiere. Teatrul Odeon din București a avut 4
    premiere în 2021, printre care Cui i-e frică de Virginia Woolf? de Edward
    Albee și Henric al IV-lea de Luigi Pirandello. Teatrul Evreiesc de Stat a
    avut 4 premiere, printre care Alice în Țara Minunilor după Lewis Carroll. La
    Naţionalul bucureştean notăm 3 premiere, între care D-ale carnavalului, de
    Ion Luca Caragiale, regia Alexandru Dabija.


    Teatrele independente
    au avut și ele seria lor de premiere, mișcarea teatrală independentă fiind una
    cu o din ce în ce mai mare greutate pe scena culturală și teatrală din România:
    Apollo111 – două premiere, Teatrul Act – premiera spectacolului Rosto după
    I.L.Caragiale, iar unteatru – 8 premiere.


    2021 a fost un an
    dificil și provocator pentru teatru, pentru scena culturală din România. Dar,
    pasiunea, devotamentul pentru meșteșugul actoricesc, iubirea de scenă și mai
    ales de public a făcut ca acest an să fie trecut cu bine, cu realizări, cu
    premiere, cu săli cu spectatori și cu reinventarea limbajului teatral în mediul
    online, adaptat pentru noile condiții de joc.