Tag: Galeria de Arta europeana

  • Arta împușcată la revoluția română

    Arta împușcată la revoluția română

    Prețul libertății pe care românii
    l-au plătit în timpul revoluției din decembrie 1989 a fost unul mare, de mii de
    morți, răniți și invalizi. Dar la acest preț se poate adăuga și prețul
    patrimoniului cultural pierdut în incendiile care au cuprins clădirea Palatului
    Regal, care adăpostește Muzeul Național de Artă al României, și clădirea
    Bibliotecii Centrale Universitare. Aflate pe Calea Victoriei, vizavi una de
    cealaltă, cele două clădiri au suferit din plin de pe urma gloanțelor și
    proiectilelor trase în zilele confuze de după fuga dictatorului Nicolae
    Ceaușescu. În Biblioteca Centrală Universitară curpinsă de flăcări au ars
    aproximativ 400.000 de cărți și manuscrise ale unor importanți oameni de
    cultură români. Iar la Muzeul Național de Artă au căzut victime flăcărilor și
    gloanțelor câteva zeci de tablouri din pictura română și europeană.


    Recent, Muzeul Național de Artă al
    României a vernisat expoziția Laborator II. 1989. Restaurarea picturilor
    împușcate prin care au fost redate publicului lucrările afectate în 1989 acum
    restaurate. Acum, curatorii Sorina Gheorghiță și Ioan Sfrijan au spus povestea
    unei expoziții pe care România n-ar fi trebuit să o aibă. Sorina Gheorghiță. În dezastrul general din Muzeul Național de Artă a fost distrus și
    laboratorul de restaurare pictură de șevalet, aproape în întregime. Cu toate
    acestea, după cum precizăm și în catalogul expoziției, aproape imediat, în
    ianuarie 1990, am început operațiunile de protejare și chiar de restaurare a
    unora dintre lucrările care au suferit, atât de la Galeria de artă europeană,
    cât și de la Galeria de artă românească. De la Galeria de artă românească am
    restaurat 47 de lucrări, iar de la galeria de artă europană au fost restaurate
    30. Au mai fost restaurate și în afara țării, de acolo au venit oferte pentru
    cele de la Galeria de artă europeană.


    Între picturile afectate, restaurate
    și expuse acum se numără lucrări ale unor importanți pictori români precum Andreescu,
    Grigorescu, Henția, Mirea. Cu detalii Sorina Gheorghiță. Toate lucrările care au avut de suferit în 1989 se aflau în
    expunerea permanentă a muzeului. De aceea ele au fost degradate. După
    redeschiderea muzeului expunerea s-a schimbat și atunci o parte dintre acele
    lucrări care au avut de suferit nu au mai intrat în expunerea permanentă a
    muzeului. De aceea, am folosit acest prilej pentru a mai aduce din depozit și lucrări
    care existau înainte de 1989. Dintre lucrările mai importante avem expus
    tabloul Safta florăreasa, Autoportretul lui Ion Andreescu, o altă lucrare
    frumoasă a lui Andreescu Drumul mare. Avem și din Nicolae Grigorescu lucrări
    expuse care au fost degradate: Vânatul, Buchetul de flori și Țiganca din
    Ghergani. Mai este Lorica, una dintre lucrările frumoase ale lui Ștefan
    Luchian, mai există lucrările ale lui Sava Henția, o schiță a lui George
    Demetrescu Mirea pentru una dintre compozițiile lui de mari dimensiuni.


    Stricăciunile suferite de tablouri
    au fost cele la nivelul suportului și la nivelul stratului pictural iar unele
    lucrări au fost foarte degradate. Atât de degradate încât nu au mai putut fi
    recuperate. Sorina Gheorghiță. Dintre
    cele pe care le expunem noi au fost foarte degradate schița lui Mirea și Peisajul
    de Andreescu. Și Autoportretul lui Andreescu a avut pierderi mari de strat
    pictural. S-a pierdut în primul rând în incendiul din laboratorul nostru de
    restaurare un autoportret de mari dimensiuni al lui Theodor Aman, unul dintre
    puținele autoportrete ale lui Aman, de dimensiuni mari și foarte complex ca
    pictură. Mai există una sau două lucrări care sunt în depozit și care au
    pierderi în proporție foarte mare și care nu vor putea fi înlocuite la
    restaurare deoarece principiile de restaurare nu permit să completăm pe
    suprafețe atât de mari.



    În expoziție se află atât tablourile
    cât și panouri explicative cu ce a însemnat efortul restauratorilor români și
    străini în toți anii care au trecut de atunci. Am întrebat-o pe Sorina
    Gheorghiță dacă în 1989 am avut de-a face și cu acte de vandalism gratuit nu
    numai cu distrugeri aleatorii. Împușcarea
    este un vandalism până la urmă pentru că, de multe ori, tablourile au fost
    împușcate cu intenție în gât, în piept. La unele lucrări nu credem că a fost o
    împușcare la întâmplare. A fost ceva cu adresă, așa cum s-a întâmplat la Safta
    florăreasa, din acest motiv ea constituie afișul expoziției. O parte din ele
    au fost întâmplător împușcate ori degradate.



    Ioan Sfrijan s-a referit la
    incendiul din laboratorul de restaurare, locul cel mai afectat din muzeu. Acolo s-a tras cu tunul și cu
    tot felul de gaze puternice pentru incendiere. În partea dinspre strada Știrbey
    era o cameră în care noi aveam depozitul. Din acst motiv s-au distrus multe
    lucrări de Aman, se pregătea o expoziție Aman, autoportretul și alte câteva
    lucrări împușcate. Mai era Bărbat cu medalii turcești care a fost și el
    împușcat, nu figurează în expoziție. Tot atunci se pregătea la Galeria de artă
    europeană o mare expoziție, Portretul în pictura europeană, și acolo au ars
    în special portrete, în cămăruța respectivă au ars un număr de 39 de lucrări.


    47 de tablouri din Galeria de Artă Românească și 30 de
    tablouri din Galeria de Artă europeană afectate la revoluția din decembrie 1989
    au revenit la viață. În memoria lor va rămâne însă prețul pentru libertate pe
    care românii l-au plătit atunci.