Tag: Gara Obor

  • Gările Bucureştiului

    Gările Bucureştiului

    Transportul
    pe calea ferată a fost prima formă modernă de transport care a uşurat schimbul
    de mărfuri, a facilitat mobilitatea oamenilor şi a forţei de muncă şi a
    centralizat statele. Și în cazul României, calea ferată a avut un rol esenţial
    în formarea și coeziunea ei după Unirea din 1859 şi după formarea României Mari
    din 1918. Adoptând modelul cultural francez, România a avut o dezvoltare
    feroviară având în centrul său capitala Bucureşti devenită astfel cel mai
    important nod de cale ferată, principalele magistrale întâlnindu-se aici. Primului
    rege al României Carol I (1839-1914) i se datorează construirea marilor
    magistrale de cale ferată care se întâlneau la București


    Capitala României a avut câteva gări,
    repere importante în cotidianul bucureştean. În decursul timpului, dezvoltarea
    şi modernizarea căilor ferate a dus la dispariţia unora și la apariţia altora precum
    şi la creşterea importanţei celor existente. Dacă privim la o hartă a
    Bucureştiului vom constata că gările capitalei României se află răspândite în
    toate cele 4 puncte cardinale, fiecare dintre ele deservind câte un punct
    cardinal. Astfel, importanța Bucureștiului crește și internațional, trenuri din
    străinătate începând să ajungă și la București așa cum a fost și Orient
    Express-ul, tren paneuropean care intra prin vest și ajungea la București după
    care, pe două rute, se îndrepta către est și către sud. Istoricul Dorin
    Stănescu s-a referit la contribuția trenului paneuropean la modernizarea
    infrastructurii de cale ferată din România.

    În România, Orient Express-ul, în 1883 intra pe la
    Vârciorova, în vest, continua pe la Turnu Severin, apoi spre Craiova, Slatina,
    Pitești și București. De aici, mergea spre Giurgiu, în sud, la portul Smârdan
    și apoi trecea Dunărea spre Varna. De la Varna călătoria continua cu vaporul și
    se ajungea la Constantinopol. Dar acest tren a contribuit și la grăbirea
    construirii de căi ferate. Sunt anumite linii ferate și obiective de
    infrastructură care se ridică acum. Celebrul pod de la Cernavodă al lui Anghel
    Saligny avea un rol important în conceptul Orient Express-ului. La un moment
    dat, de la București se merge spre Constanța evident traversând acest pod. Iar
    de la Constanța, navele Serviciului Maritim Român duc mai departe călătorii la
    Constantinopol.


    Istoria gărilor bucureştene începe în
    1869 cu gara Filaret, deschisă cu ocazia inaugurării primei linii ferate care
    lega Bucureşti de Giurgiu. Gara este în forma literei U, are un parter, un
    etaj şi un acoperiş care unea lateralele. În Gara Filaret puteau fi garate 3
    trenuri pe cele 3 linii ale sale. În 1960 gara Filaret va fi dezafectată şi transformată
    în autogară, aşa cum funcţionează şi azi, clădirea fiind declarată monument
    istoric. Pe traseul dintre Gara
    Filaret şi viitoarea Gară de Nord se afla Gara Dealul Spirii care astăzi nu mai
    există. Locul respectiv poate fi găsit la intersecţia a două mari bulevarde
    bucureştene, Calea 13 Septembrie şi strada Progresului, în zona de vest a
    oraşului.

    O altă gară care astăzi nu mai funcţionează a fost Gara Cotroceni.
    Era amplasată lângă Palatul Cotroceni, sediul de astăzi al preşedinţiei
    României, şi era destinată trenurilor regale. Ea a fost desfiinţată tot în
    1960, asemenea gării Filaret, şi clădirea ei serveşte ca intrare în parcul
    Cotroceni. O a doua gară cu acelaşi nume funcţiona la aproximativ 1,5 kilometri
    de prima, în partea de vest a oraşului. Gara este funcţională, dar are un
    trafic extrem de redus, două trenuri de marfă pe lună, pentru aprovizionarea
    celor două mall-uri din zonă. Gara Herăstrău este o altă gară dispărută a
    Bucureştiului aflată lângă cel mare mare parc cu acelaşi nume. Se afla pe
    traseul care lega nordul capitalei de sud.


    În
    1872, principele României Carol I inaugura Gara de Nord, cel mai important nod
    de cale ferată, cu 14 linii care s-au adăugat în decursul timpului. Clădirile
    şi dependinţele ei s-au mărit şi ele în timp. Numele iniţial a fost Gara
    Târgoviştei, după numele oraşului aflat în direcţia nord-vest faţă de Bucureşti,
    numele actual fiind dat în 1888. Forma ei este aceeaşi ca a gării Filaret, a
    literei U. Cel mai mare aflux de călători s-a înregistrat între anii 1950 şi
    1990, după care s-a înregistrat un regres important. Şi ansamblul Gării de Nord
    este declarat monument.


    Una
    dintre cele mai frumoase gări ale Bucureştiului este Gara Obor sau Gara de Est.
    Ea deserveşte estul capitalei şi face legătura cu oraşul-port Constanţa de la
    Marea Neagră. Este folosită atât de călători, cât şi de transportatorii de
    mărfuri. Gara se află nu departe de una dintre cele mai vechi şi mai mari pieţe
    ale Bucureştiului, Piaţa Obor. Clădirea este de asemenea declarată obiect de
    patrimoniu.


    Una dintre cele mai discrete gări
    este Gara Băneasa, situată în nord, foarte aproape de Drumul Naţional nr. 1.
    Construită în 1936 după planurile renumitului arhitectul Duiliu Marcu, gara era
    destinată primirilor de protocol ale Casei Regale. Ea a avut acelaşi statut de
    gară de protocol şi în timpul regimului comunist. Traficul de persoane este
    foarte redus, mai ales în timpul verii, când trenurile care fac legătura cu
    litoralul opresc aici. Cele mai noi gări bucureştene sunt Gara Basarab, Gara
    Progresu şi Gara Titan, construite după 1945. Astăzi doar prima dintre ele mai
    este folosită de trenurile care pleacă în direcţia de sud-vest.