Tag: Gen Z

  • Generația Z: Sunt pregătiți tinerii pentru lumea financiară a secolului 21?

    Generația Z: Sunt pregătiți tinerii pentru lumea financiară a secolului 21?

    30% dintre români sunt analfabeţi financiar, potrivit celui mai recent Eurobarometru, care măsoară cunoștințele și competențele în domeniul educației financiare în UE. Iar un studiu făcut de Institutul de Economie Mondială susţine că maxim 10% dintre români au competenţe financiare (potrivit Claudiei Petrescu, cercetător). În România, preocuparea pentru alfabetizarea și educația financiară datează de la finalul anilor 2000, dar Strategia națională de educație financiară 2023 — 2030, aflată în dezbatere publică în această toamnă nu a fost încă adoptată.



    Ce relație au tinerii din România cu banii? Cum îi gestionează? Cât de pregătită este Generația Z să facă față tentațiilor și provocărilor lumii financiare a secolului 21? Cătălina Gurgu, studentă, a participat la un curs de educaţie financiară în facultate, în urma căruia a devenit consilier financiar, iar Vlada Siviroveanu, masterandă, a învăţat de mică să îşi gestioneze banii primiţi de la părinţi.



    Antropologul Alex Dincovici: “Cel puţin în ultimii 20 de ani, tot ce înseamnă finanţe s-a complicat extrem de mult. Avem nişte produse extrem de complexe, care sunt foarte greu de înţeles în general de cineva care nu e din domeniu. (…) E şi mai complicat acum, pentru Generaţia Z. Acum nu mai ai acea siguranţă a zilei de mâine. Avem toate aceste discursuri despre cum se termină lumea, planeta, sistemele de pensii, vin tot felul de dezastre peste noi şi e greu, cred, să te gândeşti la viitor în condiţiile astea”.



    Economistul Corneliu Ionescu a constatat că studenţii cu care a interacționat “au în general senzaţia că şcoala nu este încă suficient de adaptată la ce se cere pe piaţa muncii şi e o provocare constantă pentru ei să găsească motive de a se duce la şcoală. Mulţi dintre ei fie schimbă facultatea, fie renunţă la ea cu totul în favoarea obţinerii de venit acum”.



  • Generația Z: Tinerii NEET sau generația invizibilă, cum îi putem recupera?

    Generația Z: Tinerii NEET sau generația invizibilă, cum îi putem recupera?

    În România, unul din cinci tineri nu studiază și nici nu lucrează. Tinerii NEET formează la ora actuală un grup ce pare unit de lipsa de preocupare privind educația sau munca.



    Complexitatea fenomenului este dată de mulțimea factorilor care îi împing spre acest segment și automat în afara statisticilor. Este vorba despre sărăcia din rândul tinerilor, diferențele dintre mediul urban și cel rural și sistemul de învățământ.



    Sociologul Adrian Pășcuță atrage atenția că există riscul marginalizării, în condițiile în care tinerii care întârzie intrarea pe piața muncii vor descoperi că nu fac față mediului concurențial.



    Valentina Ciobanu, vicepreședinte al Consiliului Național al Tineretului, spune că, potrivit Raportului Comisiei Europene privind Garanția pentru Tineret, în țara noastră există un deficit de forță muncă și competențe, ceea ce indică faptul că școala nu livrează tocmai acele competențe de care tinerii au nevoie pentru a lucra. Tocmai lipsa acestor competențe îi poate determina pe tineri să devină ezitanți în a părăsi confortul familiei. În acest context, Consiliul Național al Tineretului propune măsuri preventive și remediale.



    Pe de altă parte, Garanția pentru Tineret, programul Comisiei Europene care recomandă ca tinerii să beneficieze de o ofertă de a urma școala sau cursuri de formare, are beneficii în țări ale UE. Doar în România, Garanția pentru Tineret a fost aplicată în mică măsură, mai spune vicepreședintele Consiliului Național al Tinerilor.



    Europarlamentarul Dragoș Pîslaru arată modul în care programul european poate avea succes prin aplicarea sa la nivel local, al comunității și nu prin instituții cu acoperire națională.



  • Generaţia Z. Digitalizarea şi reglementarea Internetului

    Generaţia Z. Digitalizarea şi reglementarea Internetului

    Numeroasele avantajele pe care Internetul le oferă utilizatorilor săi au devenit cu atât mai vizibile în ultimii ani, marcaţi de pandemia de COVID-19. În ciuda faptului că lumea a fost nevoită să se închidă, activităţile compatibile s-au mutat pe Internet. Şcolile şi universităţile au ţinut cursuri pe platfome online, birourile companiilor s-au mutat în dormitoare şi bucătării, iar comerţul electronic a înflorit. Şi totul a fost posibil graţie digitalizării, procesul prin care informațiile sunt transformate într-un format digital, accesibil online.



    La începutul lui 2022, Filiala Italia a Ligii Studenților Români din Străinătate a organizat dezbaterea “Tranziția digitală, între provocare și oportunitate” în cadrul proiectului “IDEEuropa — Discuții despre Europa de mâine”. Printre cei care au participat la webinar s-a aflat Tudor Ştefănescu, doctorand la Facultatea de Litere și Filosofie a Universităţii “Tor Vergata” din Roma și membru LSRS în departamentul de Relații Externe. “Din perspectiva tinerilor şi a studenţilor, digitalizarea a reprezentat o uriaşă evoluţie”, a spus Tudor. Printre avantajele digitalizării, el a indicat posibilitatea de a participa la cursuri în timpul lockdown-ului şi accesul la resursele de carte. Referitor la site-urile cu informaţii false, Tudor spune că cea mai bună armă împotriva dezinformării o reprezintă spiritul critic şi disponibilitatea de a verifica sursele.



    Parlamentul European a aprobat, în luna iulie, un pachet privind serviciile digitale. Acesta este răspunsul Uniunii Europene la numeroasele sesizări referitoare la încălcări ale drepturilor consumatorilor, la blocarea acesului la piaţă, la concurenţă neloială, la publicitate nesolicitată sau la campanii de dezinformare. Eurodeputatul român Maria Grapini, vicepreşedinte al Comisiei pentru Piaţă Internă şi Protecţia Consumatorilor din Parlamentul European a declarat că scopul acestor reglementări este garantarea drepturilor cetăţenilor europeni şi entităţilor economice europene. Ne-am propus ca tot ce este ilegal offline să devină ilegal şi online”, a explicat europarlamentarul român.