Tag: geoblocarea

  • Situația geoblocării în UE

    Situația geoblocării în UE

    Constatările unei anchetei întreprinse de Comisia Europeană în sectorul comerțului electronic arată că geoblocarea este încă destul de răspândită în Uniunea Europeană. Această situație este cauzată parțial de deciziile unilaterale ale întreprinderilor de a nu vinde în străinătate, dar și de barierele contractuale instituite de întreprinderi, care îi împiedică pe consumatori să cumpere online în alte state membre ale Uniunii Europene.

     

    De-a lungul anilor, comerțul electronic a crescut constant. Pandemia de Covid 19 a declanșat o trecere către comerțul electronic, mai ales în statele membre în care acesta nu era așa de bine dezvoltat. De asemenea, multe întreprinderi, inclusiv IMM-uri, au trecut în lumea online. Totuși, consumatorii din Uniunea Europeană își doresc  acces la servicii peste tot în piața internă, iar acest lucru nu se întâmplă mereu, spune Amaryllis Verhoeven, din cadrul Comisiei Europene, Direcția Generală Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri.

    „Dacă trecem la probleme specifice legate de geoblocare, consumatorii se confruntă cu tot mai puține practici interzise. Regulamentul a produs efecte. Vedem că sunt și practici interzise de regulament, dar care încă mai sunt întâlnite, mai ales când e vorba de plăți. Dacă vrei să plătești cu o carte de credit străină, s-ar putea în continuare să ai probleme.

    Pe de altă parte, comercianții întâmpină în continuare probleme. Sunt împiedicați să aibă și mai multă activitate transfrontalieră din cauza problemelor legate de livrări. Nu sunt obligați să livreze transfrontalier. Consumatorii și-ar dori ca ei să livreze transfrontalier, dar comercianții ezită să facă acest lucru și asta ține foarte mult de o fragmentare care persistă pe piața internă. TVA-ul e diferit, iar cerințele de etichetare și de transport al coletelor sunt diferite și ele. Bineînțeles, noi analizăm toate aceste aspecte și ce se poate face în baza regulamentului, pentru a impulsiona și mai mult comerțul electronic transfrontalier.”

     

    Problemele de aprovizionare la nivel teritorial nu sunt acoperite de regulamentul privind geoblocarea, acestea situându-se într-o așa-zisă zonă gri, continuă Amaryllis Verhoeven.

    „Avem comercianți mai mici care ne cer să luăm măsuri. De aceea, am lansat un exercițiu de evaluare, de constatare a problemelor pentru a afla mai multe despre ce se întâmplă și am lansat și un dialog cu părțile interesate pentru a vedea care sunt problemele. Am mai constatat un lucru în legătură cu geoblocarea și iarăși intrăm într-o zonă gri, pentru că nu e foarte clar dacă regulamentul geoblocare se aplică sau nu. E vorba de practicile de împărțire a pieței. Sunt două scenarii. Sunt posibilități de a oferi servicii diferite pe site-urile pentru diferitele țări. Un produs e oferit pe site-ul din Belgia, dar nu pe cel din Italia. Dacă intervine regulamentul privind geoblocarea sau nu, depinde de o analiză de la caz la caz, dar am constatat astfel de tendințe. La fel și cu magazinele de aplicații. Dacă vii din alt stat membru, e în continuare greu în anumite cazuri să descarci anumite aplicații. Reamintesc, până la urmă, statele membre sunt cele care pun în aplicare regulamentul privind geoblocarea.”

    Serviciile audio-vizuale nu țin de domeniul de aplicare a regulamentului geoblocării, dar sunt o problemă foarte spinoasă, dezbătută foarte mult încă de la adoptarea regulamentului. S-au analizat tendințele de pe piață și s-a constat că există cerere din partea consumatorilor pentru acces mai larg la conținut audio-vizual. Astfel, în curând, se va lansa și un eurobarometru în această privință.

  • Intră în vigoare noi măsuri de încurajare a comerţului online

    Intră în vigoare noi măsuri de încurajare a comerţului online

    Este liber la cumpărături în Uniunea Europeană. De la începutul săptămânii, clienţii magazinelor online nu vor mai fi discriminaţi în funcţie de naționalitate sau țara de reședință.

    De la începutul acestei săptămâni, în întreaga Uniune Europeană a intrat în vigoare o directivă care interzice practica discriminatorie a blocării geografice, care a împiedicat până acum accesarea unui magazin online găzduit într-un stat membru de către cetățenii din alte state membre.

    Cum a funcționat această practică? Prin blocarea accesului la anumite pagini de internet, prin refuzul de a livra produsele comandate sau prin aplicarea unor prețuri diferențiate în funcție de naționalitate, țara de reședință, domiciliul sau sediul consumatorului. Cei mai afectaţi de aceste limitări au fost clienţii magazinelor online de produse electronice, electrocasnice şi hardware.

    De acum încolo însă toate aceste restricții dispar, iar magazinele online vor putea fi accesate de oriunde din Uniunea Europeană şi sunt obligate să livreze în orice loc. Nu vor mai putea fi refuzate nici cardurile de debit sau de credit din anumite ţări.

    Avem nevoie de o Europă fără frontiere și fără bariere. Iar eliminarea geoblocării este un pas făcut în această direcție. Am reuşit prin cooperare să luăm o măsură care vine în sprijinul a milioane de oameni și afaceri. Este o acțiune cu rezultate extrem de concrete. Aș putea spune că este un cadou făcut de Crăciun, afirmă europarlamentarul polonez, Roza Thun, raportor pe această temă.


    Tot ea a amintit de faptul că interzicerea acestei practice, a blocării geografice, vine să completeze alte măsuri luate de Uniune în favoarea consumatorilor. Este vorba de eliminarea tarifelor de roaming la telefonia mobilă și de portabilitatea serviciilor de conținut online, adică posibilitatea ca oamenii să acceseze de oriunde conținutul online la care sunt abonați ( filme sau programe sportive).


    Cred că facem un pas cu adevărat revoluționar. Oamenilor li se pare absolut normal să nu existe tarife de roaming. Și cu toate astea am avut timp de mai bine de 20 de ani. Oamenilor li se pare, de asemenea, firesc să aibă acces la același conținut online în oricare stat membru s-ar afla.Și cu toate astea au existat restricții până în luna aprilie a acestui an. Oamenii sunt mulțumiți de noile drepturi. Sper să se bucure și de cumpărăturile pe care le pot face acum fără teama că pot fi blocați sau discrimați, spune și vicepreședintele Comisiei Europene, Andrus Ansip.





    Statele membre trebuie să urmărească acum punerea în aplicare a noului regulament și să stabilească măsurile care trebuie luate în cazul nerespectării regulilor.

    Comisia va face o primă evaluare a aplicării Regulamentului privind geoblocarea până în martie 2020. Trebuie spus însă că nu face obiectul noilor reguli conținutul protejat prin drepturi de autor, cum ar fi cărțile electronice, muzica sau jocurile online.

  • Regulamentul UE privind geoblocarea

    Regulamentul UE privind geoblocarea

    Săptămâna
    a început bine pentru consumatorii online din Europa. Aceştia nu vor mai fi
    discriminați pe motive de naționalitate sau loc de reședință.


    Moş
    Nicolae vine mai devreme pentru consumatorii din Uniunea Europeană care aleg să
    cumpere online de pe diferite site-uri din Uniunea Europeană. Regulamentul UE
    privind geoblocarea, intrat în vigoare, va ridica restricțiile și va facilita
    comerțul electronic în beneficiul consumatorilor și companiilor prin
    normalizarea accesului la preturi, vânzări și condiții de plată
    , spune Ştefan
    TURCU
    , purtător de cuvânt al Reprezentanței Comisiei Europene în România: