Tag: geometrie

  • Inginericum

    Inginericum

    “La întrebări haioase, Eematico te ajută să găsești răspunsuri serioase” este deviza unui program extracuricular care funcţionează de un an şi jumătate. Scopul final al cursului este ca micii ingineri să-și antreneze abilităţi din zona socială – comunicare, negociere, lucru în echipă, coordonare și cooperare – , din zona dezvoltării cognitive – gândirea în toate formele sale, rezolvarea problemelor, reprezentarea spațială, memoria, imaginația – și din sfera dezvoltării motricității grosiere și fine. De la cutiuțe, geoboard-uri, mașinuțe, la scripeți și circuite electrice, orice poate deveni un pretext pentru a-i învăța pe copii despre Geometrie, Mișcarea corpurilor, Mecanisme şi Electricitate!



    Ion Neculai, unul dintre coordonatorii organizaţiei Eematico Research, ne-a spus: “Pentru că noi credem că joaca este mecanismul principal de învăţare, creăm şi dezvoltăm programe de educaţie prin joacă şi experimentare activă. Programele noastre sunt gândite pentru copii de 3-6 şi 7-12 ani, dar am dezvoltat şi activităţi pentru adulţi şi grupuri de vârstă mai mari. Avem 3 programe mari:”I can be”, program de descoperire a universului ocupaţional al adulţilor prin joacă, dedicat copiilor de 3-6 ani şi care poate fi extins şi către vârste mai avansate, în funcţie de materialele pe care le folosim. Apoi, avem două proiecte dedicate copiilor cu vârste între 7-12 ani, “Maker Exploratorium” , un program în care copiii descoperă noţiuni despre ştiinţe naturale, prin proiecte de bricolaj şi “Inginericum”, care este o aventură în cele patru mari domenii ale ingineriei, chimică, electrică, civilă şi mecanică, unde prin activităţi de grup şi prin experimente la scară mare descoperă aceste domenii. Pe lângă toate acestea mai avem o serie de alte programe, precum taberele, pe care le organizăm vara. Sunt tabere de construcţii şi arhitectură.”



    Cursul Maker Exploratorium le oferă copiilor oportunitatea de a cunoaște și descoperi noțiuni și fenomene și de a le putea recunoaște în realitatea lor cotidiană. Principala manieră prin care ei își realizează obiecte reprezentative pentru conceptele studiate este bricolajul. Proiectele pe care le bricolează şi materialele didactive pe care le explorează îi învăță pe copii despre forme, corpuri geometrice și proprietățile lor, despre mișcarea de rotație și elemente de aerodinamică, despre diverse tipuri de mecanisme și utilitatea lor în lumea care ne înconjoară, despre lumină, componentele unui circuit electric și felul în care acesta funcționează, despre electromagnetism și multe altele.



    Ion Neculai, a adăugat: “Proiectele noastre sunt organizate pe module, de patru lecţii, cu o durată variabilă. Piatra de temelie este ca activitatea să fie pe primul loc: fie bricolaj, cum este cazul Maker Exploratorium, unde copiii află despre geometrie şi despre mişcarea corpurilor sau despre electricitate, construind miniproiecte: avioane, maşini cu motoraş electric, etc. Este traducerea noţiunilor pe care le învaţă în şcoală prin aceste proiecte de bricolaj. Toată informaţia se transmite fiind inclusă în activitate şi în materialul pe care copiii îl folosesc.”



    De ce miroase ploaia, de ce e lipicios lipiciul, de ce se aude fulgerul, de ce poate tata să ridice mașina cu un cric și nu doar cu brațele, de ce e mai rezistent lutul când trece prin foc, sunt doar câteva dintre întrebările cărora copii le descoperă răspunsul la cursul Inginericum. Organizatorii au pregătit patru module — chemical engineer, electrical engineer, mechanical engineer și civil engineer — pentru a le arăta juniorilor cum pot transforma lumea după voința lor, în acelaşi timp înțelegându-i legile și resursele. În cadrul modulul Chemical Engineer copiii află ce este chimia, cum sunt împărțite substanțele care compun lumea, în ce stări pot fi găsite, cum le diferențiază oamenii prin simțuri și măsurători, cum se leagă și dezleagă între ele și unde se face pasul între lumea minerală și cea organică. Electrical Engineer este modulul experimentelor, în care micii cercetători fac cunostință cu domnii Coulomb, Volta, Ampere și Ohm, reproducând experimentele simple care i-au facut cunoscuți pe cei care au dat numele acestor unități de măsură. Pârghia, planul înclinat, pana, scripetele, roata cu ax și șurubul sunt eroii modulului Mechanical Engineer. Iar în cadrul modulului Civil Engineer, copiii învaţă despre statică și mecanică, structura materialelor și care sunt factorii și fenomenele care condiționează construcțiile.



    Iar taberele concentrează toate aceste propuneri, într-o formă adaptată programului de vacanţă. Revine cu detalii Ion Neculai: “Am avut două teme pentru taberele noastre. Primul an a fost un parc de distracţie, copiii construiau un parc de distracţii împreună cu noi, cu standuri, cu tot felul de activităţi şi punctul culminant era un roller-coaster pe care copiii îl construiau şi care era atracţia parcului. Iar anul acesta am avut o tabără care se numea “Green Galaxy”, cumva ideea era să-i ajutăm să exploreze domeniul construcţiilor sustenabile, şi atunci ne-am gândit să creăm şi un fir narativ, care să-i ducă într-o lume, într-o galaxie unde sunt planete cu diverse tipuri de construcţii sustenabile pe care ei să le exploreze. Şi ei se plimbau din planetă în planetă şi descopereau aceste tipuri de construcţii sustenabile. Construcţia şi lucrul în echipă sunt centrale acestor tabere.”


    Şi câte şi mai câte năzdrăvănii sunt propuse copiilor de către această echipă de oameni plini de idei şi animaţi de poftă de joacă!

  • Memoiren aus der idealen Bibliothek

    Memoiren aus der idealen Bibliothek

    Memoriile din biblioteca ideală“, Memoiren aus der idealen Bibliothek“ des rumänischen Schriftstellers und Mathematikers Bogdan Suceavă ist eine Essaysammlung zum Thema: Begegnung mit der Mathematik. Für Bogdan Suceavă, Mathematikprofessor an der California State University in Fullerton stellt das ein bedeutungsvolles Thema dar. Der Band wurde im Verlag Polirom veröffentlicht und ist das erste Werk, das einer der grö‎ßten Autoren der rumänischen Nouvelle Vague seinem Beruf widmet. Ich betrachtete mich selbst als jemand, der zuerst und vor allem Mathematik-Probleme löst. Für mich wurde es schnell klar, dass die konkrete und optimale Lösung zu finden, sei es in der Mathematik oder in der Literatur, ein deutlicher Ausdruck der Intelligenz darstellt“, sagte er. Wir haben den Autor der Romane Noaptea când cineva a murit pentru tine” (In der Nacht, als jemand für dich starb“) und Venea din timpul diez“ (in der englischen Übersetzung: Coming from an Off-Key Time“) gefragt, was eine konkrete Lösung in der Literatur eigentlich bedeutet. Bogdan Suceavă antwortet:



    Handelt es sich darum, einen Roman zu schreiben, dann beginnt die Lösung mit der Stimme des Erzählers und mit der konkreten Identifizierung des richtigen Zeitpunkts, wann die ganze Geschichte zu Ende gehen soll, anders gesagt, indem man ein gut geplantes Ende vorbereitet. Der Schriftsteller denkt daran, welche Gestalten in den Vordergrund gebracht werden sollen und wo die Spannung ausgelöst werden soll. Alles hat mit der literarischen Lösung zu tun und alles kann zu kompliziert werden, wenn zu viele Gestalten mitmischen. Diesmal hatte ich die Gelegenheit, zu erzählen, wie bestimmte Sachen, die wir beim Mathe-Studium lernen, sich später als besonders hilfreich auch in anderen Bereichen des Kulturlebens, insbesondere in der Literatur erweisen.“



    Begegnungen mit Ideen einiger verstorbenen Wissenschaftler wie Huygens, Newton, Meusnier, Euler, Sophie Germain, durch Bücher vermittelt, sowie direkte Begegnungen mit Menschen, die seinen Werdegang als Autor stark beeinflusst haben, bilden die Essaysammlung Memoiren aus der idealen Bibliothek“. Der Band richtet sich an den gewöhnlichen Leser, und nicht an den Leser, der bereits in die Mathematik eingeführt wurde.



    Die Geometrie-Schule findet ebenfalls einen wichtigen Platz in der Essaysammlung des rumänischen Schriftstellers. Die Bukarester Schule entwickelte für mehr als ein Jahrhundert ein besonderes akademisches Programm, dem Bogdan Suceavă den Anfang seiner Karriere schuldet. Gheorghe Ţiţeica, Dan Barbilian, Nicolae Teodorescu, Solomon Marcus, Ieronim Mihăilă, Basarab Nicolescu sind nur einige der rumänischen Mathematiker, die Bogdan Suceavă mit seiner Essaysammlung würdigt. Wenn die wahren Mathematiker davon träumen, Theoreme zu beweisen, die ihre Namen tragen, dann war mein grö‎ßter Traum, nicht nur verschiedene mathematische Ideen völlig zu verstehen, sondern auch mehr über ihre Herkunft zu wissen, wie sie überhaupt entstanden sind und wie sie sich entwickelt haben“, schreibt Bogdan Suceavă.



    In den Seiten seiner Essaysammlung sucht der Schriftsteller die passende Antwort auf die Frage: Welcher ist der Sinn der Mathematiker in einer beeilten und oberflächlichen Welt?



    Es gibt auch Ecken in der Welt, wo die Logik eine wichtige Rolle spielt. Die Welt braucht Mathematiker, weil sie Menschen braucht, die ethische Kompromisse nicht eingehen, Menschen, die nüchtern bleiben, wenn andere vom Untergang bedroht werden. Sie sind Menschen, die sich immer Fragen stellen, schwierige Fragen, die intellektuelle Anstrengungen benötigen und die andere in die Richtung einer passenden Antwort führen, die einem alles deutlich macht. In den letzten zwanzig Jahren begegnete ich in Rumänien Vergnügung und Oberflächlichkeit. Wir können aber erneut in unsere Vergangenheit blicken, wir können uns die Frage stellen, was wir noch wiedergutmachen können und was wir noch aus dem öffentlichen Raum retten können.“



    Nach Studiumsabschluss an der Bukarester Universität, wo er sein Diplom in Geometrie erhielt, machte er 2002 die Doktorarbeit-Prüfung an der US-Universität Michigan State University, East Lansing. Das ganze Leben dem Mathematikstudium zu widmen, sei für osteuropäische Forscher sehr schwer, sagt Bogdan Suceavă. Für westeuropäische Forscher stelle das ebenfalls eine Herausforderung dar, da manche von ihnen keinen langfristigen Job finden können:



    Für mich wurde es leichter, als ich lernte, was ich zu tun habe. Alles, was ich unterrichte, steht in diesem Buch. Das ist der inhaltsreichste Teil meiner Biographie. In diesem Buch erwähne ich dennoch nur einige der Geometrie-Themen, mit denen ich mich dank der Professoren der Bukarester Universität und später der Michigan State University befasst habe. Es handelt sich aus dieser Perspektive um ein subjektives Buch. Eine Geschichte der Geometrie aus einem subjektiven Sichtpunkt.“



    Der Band Memoiren aus der idealen Bibliothek“ wurde im Verlag Polirom veröffentlicht und ist Teil der Sammlung “Ego-grafii”. Das Buch ist auch im elektronischen Format zu erhalten.



    Audiobeitrag hören: