Tag: Giuseppe Mazzini

  • Giuseppe Mazzini și românii

    Giuseppe Mazzini și românii

    România este o creație a ideilor
    din Europa occidentală din prima jumătate a secolului al 19-lea și a lobbyului dus
    de generația tinerilor politicieni români educați în Occident, așa-numiții
    pașoptiști. Ideile de națiune etnică, de unire într-un singur stat și de
    forma de guvernământ au avut cel mai mare impact asupra spiritului public
    român. Unul dintre cei mai influenți gânditori în spațiul public românesc a
    fost juristul și publicistul italian Giuseppe Mazzini (1805-1872), remarcabil
    exponent al Risorgimento, mișcarea de renaștere a Italiei din secolul al
    19-lea.


    Democrat
    radical, republican, revoluționar și luptător pentru unificarea Italiei,
    Mazzini s-a născut în timpul războaielor napoleoniene la Genova, a fost crescut
    și educat în spiritul ideilor iacobine ale Revoluției franceze. Una dintre
    ideile-forță ale spiritului revoluționar francez a fost moștenirea Romei antice
    la care Mazzini a aderat cu toată convingerea. La sfârșitul anilor 1820, el se
    alătură mișcării carbonare care lupta împotriva imperiilor multinaționale, mai
    ales împotriva Austriei. În 1831, Mazzini fondează societatea Tânăra Italie. În
    timpul revoluției din 1848, în organizarea căreia s-a implicat și care a proclamat
    republica, Mazzini a deținut cea mai înaltă poziție politică. Scrierile incisive
    ale revoluționarului italian au mobilizat o parte importantă a tinerilor
    intelectuali români din Muntenia mult mai percutant decât i-a mobilizat pe cei din
    Moldova. Ideea națiunii entice române, latinitatea și unirea celor două
    principate române au constituit axul central al programului revoluționar
    pașoptist român.


    Istoricul
    Remus Tanasă este autorul volumului Apostolul națiunii. Mazzini și nașterea
    României moderne
    în care este descrisă influența pe care revoluționarul italian
    a avut-o asupra spiritului românesc. Pașoptiștii români și-au însușit ideile
    mazziniene, le-au aplicat cazului românesc despre care au scris în presa
    occidentală, le-au adus și răspândit în cele două principate.

    O parte a elitelor române,
    tinerii pașoptiști, l-au descoperit pe Mazzini în anii 1830, înainte și în
    preajma primăverii popoarelor din 1848-1849. Mazzini a fost unul dintre cei
    trei triumviri ai celei de-a doua republici romane pentru o scurtă perioadă de
    câteva luni. Papa a fost alungat din Roma și Cetatea Eternă a fost guvernată de
    un triumvirat. Dintre cei trei, Mazzini era cel mai important, primus inter
    pares.


    Ideile
    lui Mazzini au câștigat adepți mai ales în Muntenia unde spiritul revoluționar
    era mai efervescent și unde mișcarea europeană a anului 1848 se soldase cu
    numirea unui guvern revoluționar. Remus Tanasă a spus ce nume mai importante
    ale pașoptismului român au fost vrăjite de cuvintele lui Mazzini, între ele și
    Nicolae Bălcescu.

    Primele două nume sunt Dumitru Brătianu, fratele mai
    mare al lui Ion C. Brătianu, și C. A. Rosetti. Dumitru Brătianu chiar s-a
    alăturat uneia dintre inițiativele lui Mazzini de la Londra, Comitetului Central
    Democratic European, care a existat între 1850 și 1853. Ideile lui Mazzini au
    încolțit în spațiul românesc mai târziu, după încheierea Războiului Crimeii din
    1856. Cel de-al doilea nume, C. A. Rosetti, a fost mult mai legat de Mazzini
    prin temperament, deși nu s-au întâlnit niciodată. Este unul dintre românii
    care au avut pe biroul de lucru portretul lui Mazzini până la moartea
    revoluționarului italian.


    Remus
    Tanasă a arătat cum s-au folosit românii de scrierile italianului.

    Mazzini a promovat mai multe
    idei controversate în epocă. Cea mai importantă pentru spațiul românesc și
    pentru pașoptiști a fost ideea de națiune. Mazzini a fost un promotor asiduu al
    ideii care făcea din națiune un subiect politic prin intermediul
    statului-națiune. Așa se face că una dintre poreclele lui Mazzini a fost aceea
    de apostol al națiunii. În perioada de după 1848 era nevoie ca românii să-și
    facă cunoscută apartenența, identitatea. Inclusiv Mazzini, până la 1848, era
    confuz cu privire la identitatea românilor. După 1848, pașoptiștii nu doar că
    au scris despre români în limbi de circulație europeană, dar și prin momentul
    revoluționar de la București au reușit să atragă atenția decidenților și
    diferitelor tabere revoluționare din Occident cu privire la identitatea latină
    a românilor.


    Republican
    convins, Giuseppe Mazzini s-a opus ideii de monarhie. Pașoptiștii români au
    înțeles că unele dintre ideile sale erau mult prea avansate pentru o societate
    politică europeană periferică, așa cum erau românii. Remus Tanasă.

    Pașoptiștii noștri bineînțeles
    că la început au fost și ei republicani. Însă și-au dat seama că într-o Europă
    a monarhiilor, ideea republicană nu putea avea câștig de cauză. Astfel că au
    dat prioritate ideii de națiune și de unitate națională a românilor, lăsând
    ideea de republică în plan secund. Paradoxal, Mazzini nu dorea și nu intenționa
    să renunțe la ideea de republică, în privința românilor l-a sfătuit pe Dumitru
    Brătianu să accepte și să poarte tratative cu oamenii de stat din Occident
    lăsând deoparte ideea de republică.


    Așa cum
    se întâmplă mereu, ideile politice își trăiesc perioada de glorie și mereu sunt
    supuse criticilor și reformulărilor. Către 1900, ideile mazziniene își pierd
    din influență în România, ele circulând ca moșteniri ale trecutului.