Tag: globalizare

  • Cum ar trebui să acționeze Uniunea Europeană într-o lume multipolară?

    Cum ar trebui să acționeze Uniunea Europeană într-o lume multipolară?

    Lumea devine din ce în ce mai imprevizibilă pe măsura creşterii gradului de globalizare. Există o tendință a unei aşa-numite “permacrize”. Apar noi centre de putere, în special în regiunea Indo-Pacifică. UE trebuie să își reconsidere parteneriatele tradiționale într-o lume în schimbare. Uniunea Europeană ar trebui să își stabilească obiective strategice pentru următorul deceniu și să reflecteze asupra modului de realizare a acestora. Nu în ultimul rând, într-o lume cu resurse limitate, prioritățile și compromisurile trebuie luate în considerare.

    Robina Cornaciu, jurnalistă la Radio România Antena Satelor a discutat despre modul în care trebuie să acţioneze Uniunea Europeană într-o lume multipolară cu Roxana Mînzatu – europarlamentar și conf.univ.dr. Cristian Pîrvulescu, analist politic şi Decan al Facultăţii de Ştiinţe Politice de la Universitatea din Bucureşti.

  • Reducerea impactului negativ al firmelor asupra oamenilor și planetei

    Reducerea impactului negativ al firmelor asupra oamenilor și planetei

    Eurodeputații au
    adoptat o nouă lege care să responsabilizeze companiile atunci când încalcă
    drepturile oamenilor sau fac rău planetei. Astfel, companiile vor fi obligate
    să identifice și, dacă este necesar, să prevină, să pună capăt sau să atenueze
    impactul negativ al activităților lor, inclusiv pe cel al partenerilor lor de
    afaceri, asupra drepturilor omului și asupra mediului. Aceasta include munca desfășurată
    de copii, sclavia, exploatarea prin muncă, poluarea, degradarea mediului și
    pierderea biodiversității.


    Companiile neconforme
    ar trebui să fie răspunzătoare pentru daune, iar guvernele Uniunii Europene vor
    institui autorități de supraveghere cu puterea de a impune sancțiuni. Deputații
    europeni doresc ca amenzile să fie de cel puțin 5% din cifra de afaceri netă la
    nivel mondial și să interzică participarea companiilor din țări terțe,
    neconforme la achizițiile publice. În vederea asigurării conformității, statele
    membre vor înființa un birou național de asistență și vor fi pregătite orientări
    detaliate. Potrivit textului adoptat, companiile vor trebui să colaboreze cu
    persoanele afectate de acțiunile lor, inclusiv cu apărătorii drepturilor omului
    și cu activiști de mediu, să introducă un mecanism de reclamație și să
    monitorizeze eficacitatea politicii de conformare. Pentru a contribui la
    combaterea schimbărilor climatice, toți directorii companiilor vor fi obligați
    să implementeze un plan de tranziție compatibil cu o limită de încălzire
    globală de 1,5°C. În urma votului Comisiei pentru afaceri juridice din cadrul
    Parlamentului European, raportoarea Lara Wolters, din Grupul Alianței
    Progresiste a Socialiștilor si Democraților, a remarcat importanța plasării
    oamenilor și planetei înaintea profitului.

    Cooperarea dintre
    grupuri și colegii mei a fost foarte bună. A fost un proces foarte constructiv.
    Evident, sunt foarte mulțumită de rezultatul votului de astăzi. Cred că putem
    vorbi mai mult decât despre afaceri responsabile. Este ceva extrem de important
    pentru cetățenii europeni, pentru lucrătorii din Uniunea Europeană, dar este
    important și pentru Uniunea Europeană în sine, deoarece putem arăta cum vedem
    globalizarea, comerțul, sustenabilitatea și putem trece de la vorbe la fapte. În
    sfârșit, victimele au acces la justiție, există o obligație pentru companii de
    a remedia prejudiciul. Există planuri pentru protecția climei și de tranziție
    care sunt în conformitate cu Acordul de la Paris și care sunt obligatorii. Există
    și sancțiuni. Așadar, există răspundere. Astfel, asta înseamnă că este o lege
    serioasă. Nu mai vorbim de acțiuni de voluntariat, ci de o responsabilitate
    corporativă serioasă.


    Noile norme se vor
    aplica întreprinderilor cu sediul în Uniunea Europeană, indiferent de sectorul
    lor de activitate, inclusiv serviciilor financiare, cu peste 250 de angajați și
    cu o cifră de afaceri mondială de peste 40 de milioane de euro. În urma
    adoptării poziției de către Parlament, pot începe negocierile cu statele membre
    cu privire la textul final al legislației.



  • UE și reducerea șomajului

    UE și reducerea șomajului

    Ne propunem ca până la sfârșitul deceniului 78 la sută dintre adulții europeni să aibă un loc de muncă. Putem face acest lucru. Gândiți-vă numai la câte femei nu lucrează astăzi.

    Un obiectiv asumat de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și făcut public în luna mai la un summit social organizat în Portugalia. Condițiile de pe piața comunitară a muncii s-au îmbunătățit considerabil în ultimii ani, iar datele statistice arată că rata șomajului a scăzut constant în începând cu 2013. Pandemia de Covid 19 a oprit însă această tendință cu consecințe despre care vorbește comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, Nicolas Schmit: Această pandemie riscă să lase cicatrici permanente și să arunce în sărăcie milioane de europeni, printre ei și mulți tineri.

    Responsabilitatea pentru ocuparea forței de muncă revine în principal statelor membre. Totuși, încă din 1997, țările Uniunii au stabilit obiective comune de combatere a șomajului cuprinse într-o Strategie europeană privind ocuparea forței de muncă. Un document care permite Comisiei să monitorizeze periodic reformele și să facă recomandări specifice fiecărei țări.

    În plus, executivul comunitar asigură și finanțare. Prin Fondul Social European, principalul instrument al Uniunii pentru garantarea unor oportunități de muncă echitabile pentru toți. În actualul buget multianual al Uniunii, fondul are un buget de 88 de miliarde de euro și se axează pe educație, formare profesională și învățare continuă, precum și pe asigurarea unui acces egal la locuri de muncă de calitate și pe combaterea sărăciei.

    Bani pentru reducerea șomajului pot fi obținuți și prin programul european pentru ocuparea forței de muncă și inovare socială, care urmărește să îmbunătățească accesul la finanțare pentru întreprinderile sociale sau persoanele vulnerabile care doresc să înființeze o microîntreprindere. Programul își propune de asemenea să promoveze mobilitatea forței de muncă prin intermediul rețelei EURES, care conține o bază de date cu locurile de muncă vacante în întreaga Europă. Mai este și Fondul european de ajustare la globalizare, destinat celor care își pierd locul de muncă din cauza globalizării sau din cauza crizei economice și financiare, dar și Fondul de ajutor european pentru cele mai defavorizate persoane. Prin acest instrument sunt susținute inițiativele statelor membre de a oferi celor vulnerabili alimente, asistență materială și activități de incluziune socială, pentru a le ajuta să iasă din sărăcie.


  • Valul al 3-lea

    Valul al 3-lea

    Ca fenomen internaţional generalizat, pandemia
    de COVID-19 beneficiază de vocabularul globalizării. Vine în valuri, face
    subiectul unor conferinţe şi reuniuni internaţionale, captează toată atenţia
    social media, este pe primul loc în topul ştirilor, aduce zilnic câte o
    evoluţie. Desigur, este un fenomen nou, tragic, prin numărul mare de victime şi
    suferinţele teribile pe care le-a produs de un pic mai bine de un an. Este un
    fenomen nemaiîntâlnit de societatea omenească actuală şi toate măsurile au
    carcater de pionierat. Orice comparaţie cu pandemiile anterioare, inclusiv cu
    aşa-numita gripă spaniolă, de acum un secol, poate fi folositoare doar dacă se
    înţeleg bine uriaşele diferenţe între starea omenirii din cele două momente
    atât de îndepărtate.

    În prezent, globalizarea este extremă, deplasările
    depăşesc viteza sunetului, graniţele, de nepătruns altădată, acum sunt simple
    linii imaginare. Din fericire, nici compararea pandemiei de COVID cu un război
    nu se suţine. În zilele noastre, un război ar echivala cu autodistrugerea
    totală, cu dispariţia vieţii pe pământ. În plus, războiul este o stare între
    oameni, între state şi societăţi. Oamenii declanşează războaiele şi tot ei le
    opresc, după cum decid liderii naţiunilor şi ai alianţelor de state. O pandemie
    precum cea pe care o traversăm nu poate fi oprită în urma unor negocieri între
    oameni, nu poate fi împuşcată sau bombardată, nu poate fi presată să se retragă
    sau să se predea. În acelaşi timp, lupta împotriva virusului nu se dă pe spaţii
    geopolitice ci în limitele corpului uman, care devine câmpul de luptă, centrul
    întregului interes global antipandemic.

    Din fericire, tot oamenii pot opri
    virusul, cu o armă specială, ştiinţa şi tehnologia pe care oamenii le
    generează. Apariţia vaccinurilor eficiente este expresia clară a acestei
    capacităţi a fiinţei umane, aceea de a studia şi a cerceta. De asemenea, în
    abordarea maladiei aflăm multe descoperiri şi invenţii ale oamenilor,
    medicamente şi mecanisme care diagnostichează, tratează sau uşurează trecerea
    prin acţiunea coronavirusului. Desigur, ne aşteptam ca, la un an de la
    neaşteptata declanşare a pandemiei, să avem medicamentele necesare tratării
    corespunzătoare a maladiei, să ştim mai multe despre această boală.

    În
    principiu, resursele şi atenţia s-au îndreptat spre cursa contra-cronometru
    pentru obţinerea unui vaccin împotriva acestui virus. Tot ce s-a făcut până
    acum, în problema pandemiei, are trăsăturile globalizării şi este un lucru bun.
    Într-o societate globală, ca o casă unică pentru toţi oamenii, problemelor
    comune trebuie să li se aplice soluţii comune. Şi oprirea pandemiei trebuie să
    fie un efort comun, soldat cu victoria proclamată în acelaşi timp, peste tot.
    Dacă virusul supravieţuieşte într-un colţ al lumii, nu vom putea vorbi de încheierea
    pandemiei. Aşa cum a început acum mai bine de un an, la fel se poate reactiva
    şi reizbucni. Chiar şi derularea în valuri a pandemiei este o expresie a
    globalizării.

    La început s-a vorbit drespre vârfuri de grafice precum dinţii
    fierăstrăului, apoi curbele au devenit mai largi, conturând, cu valoare
    globală, adevărate valuri de gravitate a pandemiei. Acum ne aflăm în valul al
    treilea, o continuare pe care nu mai credeam posibilă, după atâta timp.
    Elementele comune ale crizei s-au stabilizat astfel că aspectul de val al
    indicatorilor statistici este tot mai evident. Mai mult, înscrierea statelor de
    oriunde în lume în aceste criterii comune se face din ce în ce mai repede,
    conturând o matrice comună pentru întregul glob pământesc. În aceste zile, bătălia
    anti-COVID poartă numele de cod Al treilea val, având în vaccin noutatea
    actualei stări de fapte, şi există şanse ca acest val să fie şi ultimul.
    Global, desigur.

  • Coronavirus și remodelarea relațiilor internaționale

    Coronavirus și remodelarea relațiilor internaționale

    Conform celor mai mulți analiști politici, economici și
    societali, pandemia de coronavirus va modifica dinamica relațiilor
    internaționale. Uniunea Europeană este decisă să joace în continuare un rol
    important în lume și să ofere modelul propriu, echilibrat, de a gândi soluții
    la crize. Reacția șefului diplomației europene Josep Borrell la adresa
    provocărilor pe care le lansează pandemia în noua ordine mondială este aceea de
    a afirma răspicat că blocul european își va apăra influența.

    Remodelarea
    relațiilor internaționale înseamnă, în opinia lui Mihai Sebe, o continuare a
    competiției între narațiunile americană, europeană și chineză care există de
    câțiva ani încoace:

    Epidemia
    de coronavirus va afecta în mod semnificativ politica globală. Această ultimă
    intervenție a oficialului european nu reprezintă altceva decât o continuare a
    unei bătălii a narativelor mai veche în condițiile în care asistăm deja în
    ultimii ani la această competiție soft power între Uniunea Europeană, China și
    Statele Unite ale Americii, competiție care afectează profund inclusiv relația
    transatlantică. Coronavirusul nu face altceva decât să accentueze o serie de
    diferențe și divergențe în materie de viziune globală și impactul său va fi
    acela de catalizator al acestor diferențe și de grăbire a unor răspunsuri
    comunitare la criză.


    Așadar,
    confruntarea internațională actuală este una a trei modele, trei tipuri de a
    imagina lumea și societatea. Care vor fi însă urmările?

    Mihai Sebe: Vom avea de-a face din păcate
    cu un sfârșit al globalizării așa cum o cunoaștem în acest moment. Vom asista
    în perioada următoare la o repliere a economiei mondiale, la scurtarea
    lanțurilor de producție și la uin accent mai mare pus pe importanța statului în
    soluționarea problemelor de sănătate. Această pandemie va fi totuși și un lucru
    bun în măsura în care globalizarea de un anumit fel, mă refer la standarde
    globale privind sănătatea, la o cooperare internațională mai bună, va fi
    întărită. Virusurile nu au pașaport iar soluțiile strict naționale nu pot să
    funcționeze decât pe o perioadă limitată.


    În
    viitoarea rearanjare a relațiilor internaționale, ce loc ocupă modelul Uniunii
    Europene?

    Mihai Sebe cu răspunsuri:
    Vom putea vorbi în primul rând de o Uniune Europeană care va descoperi noi
    competențe și atribuții cum ar fi în domeniul medical. Vom putea vorbi de
    asemeni de o Uniune Europeană mai digitală. În ultimele zile, săptămâni,
    asistăm în multe state europene la o revoluție am putea spune dramatică a
    modului în care se desfășoară relațiile de muncă, relațiile dintre autorități
    și cetățeni, un accent sporit pe munca la domiciliu, pe digitalizare. Toate
    aceste experimente digitale și sociale sunt convins că o mare parte vor
    continua și în perioada post-criză.



    Urmările pandemiei de coronavirus
    asupra relațiilor internaționale se încadrează într-o tendință de restrângere
    la cadrele naționale a optimismului de până acum. Coronavirusul nu a făcut
    decât să grăbească așteptări exprimate acum câțiva ani, însă construcția
    europeană este gata să absoarbă șocurile viitorului.




  • O nouă ordine internațională

    O nouă ordine internațională

    Prof.
    univ. dr. Paul Dobrescu (conducător de doctorat la Școala Doctorală în
    Științele Comunicării, SNSPA) și conf. univ. dr. Mălina Ciocea (Facultatea de
    Comunicare și Relații Publice, SNSPA) prezintă în articolul lor, publicat în
    numărul din decembrie 2018 al revistei Romanian Journal of European Affairs,
    conceptul de transformare a actualei ordini internaționale.


    Autorii
    se ocupă de cauzele dezechilibrului care caracterizează lumea post-criză,
    examinând capacitățile de producție, datoria publică și deficitul comercial. Analizează
    transformările care au loc în prezent în ordinea internațională liberală:
    schimbări rapide în structura puterii globale și în ierarhia diferitelor țări
    și regiuni în cadrul economiei și comerțului la nivel internațional.


    Articolul
    arată că, deși de-a lungul istoriei, puterea hegemonică a apărat ordinea pe
    care a creat-o, în lumea de astăzi SUA încurajează bilateralismul, nu
    multilateralismul (una dintre trăsăturile fundamentale ale globalizării).


    Autorii
    menționează totodată câteva priorități pentru dezvoltarea României, afirmând că
    o țară care are drept scop reconstruirea și consolidarea sa are nevoie de cel
    puțin două premise, și anume de un stat puternic, cu orientare antreprenorială
    și de elite.


    Materialul
    este disponibil integral pe pagina
    revistei RJEA.




    (Oana Mocanu, Biroul Studii și Analize, IER)

  • Strategiile macroregionale ale UE

    Strategiile macroregionale ale UE

    La nivelul UE au
    fost adoptate, până în prezent, patru strategii
    macro-regionale, fiecare însoțită de un plan de acțiune evolutiv care este
    actualizat periodic în funcție de noile nevoi care apar și de contextul în
    schimbare.





    Globalizarea a contribuit la
    creșterea gradului de interdependență a țărilor, iar problemele trebuie
    abordate în prezent la nivel transfrontalier. Aceasta impune necesitatea de a
    reflecta la modul în care macroregiunile, ca zone funcționale noi, pot
    contribui la îmbunătățirea punerii în aplicare a politicilor și programelor UE
    și la realizarea coeziunii teritoriale, astfel cum este prevăzut la articolul
    174 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.


    Apariția strategiilor macroregionale
    (SMR) a fost determinată de o serie de țări și regiuni ale UE ca o completare a
    politicilor naționale tradiționale de gestionare teritorială. Acestea sunt
    concepute pentru a răspunde provocărilor comune, precum creșterea bazată pe
    inovare, mediul înconjurător sau schimbările climatice, utilizând o abordare
    ascendentă cu implicarea actorilor naționali, regionali și locali.


    De la aprobarea Strategiei UE
    pentru regiunea Mării Baltice (EUSBSR) de către Consiliul European în 2009, au
    mai fost elaborate încă trei SMR: Strategia Uniunii Europene pentru regiunea
    Dunării (EUSDR) în 2011, Strategia UE pentru regiunea Mării Adriatice și a
    Mării Ionice (EUSAIR) în 2014 și Strategia UE pentru regiunea alpină (EUSALP)
    în 2016.


    Implicând 19 țări din UE și 8 țări
    din afara UE, SMR au devenit în prezent o parte integrantă a cadrului de
    politică al UE. Obiectivele lor sunt în deplină concordanță cu prioritățile
    politice ale UE; acestea asigură consolidarea sinergiilor dintre diferitele
    politici și instrumente ale UE și sunt ancorate în cadrul politicii de
    coeziune.


    Intervenția doamnei
    europarlamentar Maria Grapini, în Plenul Parlamentului de
    la Strasbourg, pe tema Punerea în aplicare a strategiilor macroregionale ale
    UE: Strategiile macroreginale
    reprezinta instrumente utile pentru dezvoltare dar si pentru a face vizibile
    pentru cetateni beneficiile cooperarii europene. Raportorul a aratat foarte bine
    ce s-a obtinut prin aceste strategii. M-as opri asupra strategiei Dunarii unde
    raportorul face propuneri concrete si le sustin si eu: redeschiderea unui
    centru de strategie pentru regiunea Dunarii, care ar putea contribui la o mai
    buna punere in aplicare a strategiei. As putea sa spun ca sunt de acord cu cei
    trei NU dar m-as bucura sa avem si o strategie macro a regiunii Marii Negre,
    asa cum avem pentru Marea Baltica si Marea Adriatica. In orice caz, sper sa
    continuie si dupa 2020 si sa nu facem confuzie, strategiile de dezvoltare macroregionala
    ajuta coeziunea.




  • Politica de coeziune contribuie la dezvoltarea regiunilor

    Politica de coeziune contribuie la dezvoltarea regiunilor

    Politica de coeziune este
    principala politică de investiţii a Uniunii Europene. Această politică se
    adresează tuturor regiunilor şi oraşelor din Uniune, sprijinind crearea de
    locuri de muncă, competitivitatea întreprinderilor, creşterea economică, dezvoltarea
    durabilă şi îmbunătăţirea calităţii vieţii.

    Politica de coeziune (politica
    regională) este una din cele mai importante şi mai complexe politici ale
    Uniunii Europene, statut ce decurge din obiectivul de reducere a decalajelor
    economice, sociale şi teritoriale între diversele regiuni şi state membre ale
    Uniunii Europene.


    Mai mult, această politică are un
    unic şi de neînlocuit rol în coagularea de strategii de dezvoltare integrată,
    care reunesc intervenţii din diferite domenii.
    Comisia Europeană a publicat luni cel de al 7-lea raport privind coeziunea,
    luând pulsul regiunilor din UE, trăgând concluzii legate de cheltuielile
    aferente politicii de coeziune în timpul anilor de criză și stabilind cadrul
    pentru politica de coeziune de după 2020.


    Corina Crețu
    -comisar european pentru Politici Regionale: Politica de coeziune a
    contribuit la dezvoltarea economică, socială, în toate statele membre, în toate
    regiunile .Avem cifre foarte clare care arată acest lucru și rămâne în
    continuare cel mai important instrument de investiții pentru regiuni, cel mai
    important instrument prin care regiunile pot răspunde unor provocări legate de
    globalizare , de provocările demografice, de schimbarea climatică.Este foarte
    important să ne luptăm în viitoarele opt luni pentru că președintele Juncker a
    anunțat că în mai Comisia va propune draftul de buget pentru perioada de după
    2020 deci este datoria noastră care știm ce înseamnă politica de coeziune
    pentru regiuni să ne batem pentru a păstra această politică de coeziune și după
    anul 2020.Studiile noastre că doar o treime dintre oameni cunosc beneficiile politicilor de coeziune.Vestea bună este că
    ce cunosc beneficiile au o părere foarte bună, dar o vastă majoritate a
    populației , peste 70% din populație nu
    este conștientă atunci când intră într-o școală, într-un spital, când
    merge pe un drum că toate acestea sunt acolo datorită fondurilor europene.Deci
    am salutat și suntem parte a acestei alianțe de coeziune lansată de Comitetul
    Regiunilor care vine cu o idee nouă, aceea de a-i pune pe beneficiari să
    vorbescă despre rezultatele politicii de coeziune.