Tag: granite

  • 9.165 cetăţeni ucraineni au intrat, sâmbătă, în România

    9.165 cetăţeni ucraineni au intrat, sâmbătă, în România

    80.895 de persoane au intrat, sâmbătă, în România. 9.165 dintre acestea sunt cetăţeni ucraineni (în creştere cu 10,7% faţă de ziua precedentă), a informat, duminică, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră (IGPF).

    Din 10.02.2022 (perioadă pre-conflict), până la 26.11.2022, ora 24,00, la nivel naţional, au intrat în România 2.923.469 cetăţeni ucraineni.

    În 26 noiembrie 2022, prin punctele de frontieră de la nivelul întregii ţări au efectuat formalităţile de control (atât pe sensul de intrare, cât şi pe cel de ieşire) aproximativ 181.390 de persoane, cetăţeni români şi străini, cu peste 50.650 de mijloace de transport, potrivit unui comunicat IGPF.

    Controlul de frontieră la intrarea în România prin punctele de trecere a frontierei se derulează cu operativitate, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi comunitare, Poliţia de Frontieră lucrând la capacitatea maximă permisă de infrastructura punctelor de trecere.

    Informaţii privind situaţia punctelor de frontieră deschise traficului internaţional se regăsesc pe aplicaţia Trafic on-line care poate fi accesată la adresa http://www.politiadefrontiera.ro/traficonline/.

    În ceea ce priveşte activităţile specifice, în zonele de competenţă – punctele de trecere şi frontiera verde – poliţiştii de frontieră au constatat 62 de fapte ilegale (23 de infracţiuni şi 39 de contravenţii) săvârşite atât de cetăţeni români, cât şi străini. Au fost aplicate amenzi contravenționale în valoare de peste 53.700 lei. Valoarea bunurilor confiscate se rididcă la aproximativ 105.000 lei.

    24 cetăţeni străini, care nu îndeplineau condiţiile prevăzute de lege, nu au fost lăsați să intre în țară, iar 25 cetăţeni români nu ao fost lăsați să iasă din țară, din diferite motive legale.

    Poliţia de Frontieră acţionează în sistem integrat cu celelalte instituţii cu atribuţii în domeniu, în vederea realizării unui schimb operativ de date şi informaţii pentru gestionarea, în mod eficient, a cazurilor apărute, mai precizează sursa citată.

    4.391 de cetăţeni ucraineni au solicitat azil în România de la începerea conflictului din Ucraina. Ei beneficiază de toate drepturile prevăzute de legislaţia naţională, a informat duminică Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Niciun cetăţean ucrainean nu a depus cerere de azil în ţara noastră, în ultimele 24 de ore. Din 18.03.2022 şi până în prezent s-au emisa 90.309 permise de şedere pentru beneficiarii protecţiei temporare. 22 au fost acordate în ultimele 24 de ore.

    În prezent, gradul de ocupare al centrelor de cazare ale Inspectoratului General pentru Imigrări este de 24,9%.

  • 97.514 persoane au intrat, sâmbătă, în România

    97.514 persoane au intrat, sâmbătă, în România

    97.514 persoane, dintre care 8.981 de cetăţeni ucraineni, au intrat, sâmbătă, în România, în creştere cu 1,46% faţă de ziua precedentă, informează Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră (IGPF)..

    Aproximativ 202.000 persoane, cetăţeni români şi străini, cu peste 53.000 de mijloace de transport au efectuat formalitățile de control prin punctele de frontieră de la nivelul întregii ţări, atât pe sensul de intrare, cât şi pe cel de ieşire,

    Începând cu 10 februarie 2022 (perioadă pre-conflict), au intrat în ţara noastră 2.591.400 cetăţeni ucraineni.

    În zonele de competenţă – punctele de trecere şi frontiera verde – poliţiştii de frontieră au constatat 60 de fapte ilegale (30 de infracţiuni şi 30 de contravenţii) săvârşite atât de cetăţeni români, cât şi străini, iar valoarea amenzilor contravenţionale aplicate se ridică la peste 33.950 lei.

    Sâmbătă nu s-a permis intrarea în ţară a 22 de cetăţeni străini care nu îndeplineau condiţiile prevăzute de lege. 15 cetăţeni români nu au fost lăsați să iasă din țară din diferite motive legale.

  • Presiune migraționistă asupra UE

    Presiune migraționistă asupra UE

    Izbucnită pe fondul deteriorării relațiilor dintre Minsk și UE și a intensificării retoricii agresive a preşedintelui belarus, Aleksandr Lukaşenko, criza refugiaților de la frontiera comunitară de est riscă să se transforme într-o catastrofă umanitară. Este și motivul pentru care, la cererea Franţei, a Irlandei şi a Estoniei, Consiliul de Securitate a decis să se reunească în încercarea de a găsi o soluţie pentru miile de oameni care doresc să ajungă în vestul Europei şi care sunt blocaţi în condiţii inumane la granița Uniunii, pe fondul unor temperaturi foarte scăzute.



    De câteva luni, Belarusul încurajează migranţi din Orientul Mijlociu să îi traverseze teritoriul pentru a intra în UE via Polonia şi statele baltice, iar criza s-a amplificat în ultimele zile, când mii de migranţi au sosit la graniţă şi s-au înregistrat mai multe tentative de forţare a frontierei. Polonia a mobilizat militari la graniţă pentru a-i opri şi a informat aliaţii din NATO cu privire la criză. Alianța Nord-Atlantică monitorizează situaţia şi a dat asigurări că va apăra securitatea membrilor săi, inclusiv pe cea a Lituaniei şi Letoniei, alte state membre confruntate cu presiuni migratorii din Belarus.



    De altfel, nu este pentru prima dată când cele trei țări europene se confruntă cu valuri de migranţi, în marea lor majoritate sirieni, irakieni şi afgani, care încearcă să ajungă ilegal în special în Germania. UE a acuzat în repetate rânduri Belarusul că aduce aceşti migranţi pentru a-i trimite pe teritoriul comunitar, ca represalii faţă de sancţiunile impuse Minskului pentru fraudarea alegerilor prezidenţiale de către Alexandr Lukaşenko, anul trecut, și brutalitatea cu care au fost reprimate protestele de după alegeri.



    Tabloul situației din zonă este completat de acțiunile Rusiei care sprijină regimul Lukaşenko și care a trimis două bombardiere capabile să poarte arme nucleare într-o patrulă demonstrativă în spaţiul aerian belarus. Agențiile de presă scriu că tot mai multe acuzaţii europene pentru această criză se îndreaptă și către preşedintele rus, Vladimir Putin, dar Kremlinul a arătat că aceste presupuneri nu pot fi decât inacceptabile. Preşedintele Putin, căruia cancelarul Angela Merkel i-a cerut într-o convorbire telefonică, să intervină pentru oprirea crizei, a propus angajarea de contacte directe între reprezentanţii UE şi Minsk, pentru a discuta problemele apărute.



    La graniţele UE are loc un atac hibrid brutal, Belarus foloseşte disperarea migranţilor ca armă, într-un mod cinic şi şocant, a afirmat preşedintele Consiliului European, Charles Michel. Situaţia de la graniţa dintre Belarus şi Polonia nu este o criză a migranţilor, ci o încercare a “regimului autoritar” de la Minsk de a-şi destabiliza vecinii, consideră preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, potrivit căreia, Uniunea îşi va extinde sancţiunile împotriva Belarusului, vizând atât persoane, cât şi entităţi.

  • Eurodeputații cer restabilirea liberei circulații

    Eurodeputații cer restabilirea liberei circulații

    Redeschiderea granițelor, chiar dacă pandemia încă nu s-a încheiat, este necesară, consideră eurodeputații, care, cu o largă majoritate, au adoptat, vineri, o rezoluție în care este exprimată clar această poziție. “O revenire rapidă și coordonată la o zonă Schengen pe deplin funcțională este de o importanță crucială pentru a garanta libertatea de circulație, una dintre principalele realizări ale integrării europene, precum și pentru a asigura redresarea economică a Uniunii după pandemie”, se arată în documentul european.



    De asemenea, eurodeputaţii resping orice acțiune bilaterală necoordonată a statelor membre ale Uniunii și subliniază principiul nediscriminării în redeschiderea frontierelor. Se solicită, în același timp, organizarea de urgenţă a unei dezbateri privind un plan de redresare pentru spațiul Schengen, inclusiv măsuri pentru situaţii neprevăzute în cazul unui potenţial al doilea val al pandemiei.



    Demersul vine în contextul în care ţările Uniunii au început să elimine controalele şi restricţiile de călătorie aferente introduse la frontierele interne pentru a se limita extinderea pandemiei de COVID-19. Deși este o veste bună faptul că se ridică din ce în ce mai multe restricții la frontierele interne, modul în care s-a făcut acest lucru lasă mult de dorit, cred eurodeputații. Ei spun că fără revenirea la un spațiu Schengen pe deplin funcțional lipsește o piatră de temelie esențială în drumul către redresare și reamintesc că încrederea reciprocă și solidaritatea sunt valori centrale ale Uniunii Europene.



    Pentru București, Sofia și Zagreb rezoluția amintită are o miză cu atât mai mare cu cât în aceasta eurodeputații solicită Consiliului Uniunii Europene și statelor membre să ia măsurile necesare pentru a admite Bulgaria, România şi Croaţia în Spaţiul Schengen. Apelul eurodeputaților survine celui făcut în același sens de Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne din Parlamentul European și se înscrie în linia declaraţiei comisarului european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, care a propus recent ca cele trei țări să adere la Schengen, ca “măsură de actualizare şi consolidare a acestui spaţiu”.



    Aspirante de mult timp la acest statut, România și Bulgaria ar fi trebuit să devină membre Schengen încă din martie 2011. Parlamentul European a dat undă verde în acest sens de mult timp, iar această poziție a fost reafimată de-a lungul vremii de mai multe ori până la cel mai înalt nivel, atât în ceea ce privește Comisia Europeană, cât și legislativul european. Admiterea efectivă a fost zădărnicită, însă, de țări precum Olanda, de exemplu, care a condiționat primirea României de Mecansimul de Cooperare și Verificare pe justiție, deși criteriile acquis-ului Schengen au fost bifate.



    În ceea ce privește Croația, cel mai tânăr membru al Uniunii, aceasta a primit undă verde din partea Comisiei Europene în octombrie anul trecut pentru aderarea la spațiul Schengen. Decizia finală necesită un vot în unanimitate al tuturor statelor comunitare în cadrul Consiliului pentru Justiție și Afaceri Interne.

  • Marcel Vela: Tranzitarea frontierei româno-ungare, permanentizată de la ora 21.00

    Marcel Vela: Tranzitarea frontierei româno-ungare, permanentizată de la ora 21.00

    Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a spus, vineri, că Ungaria a ridicat restricţia de tranzitare a teritoriului în anumite intervale orare. Tranzitarea acestei ţări şi, respectiv, intrarea în Ungaria dinspre România se vor putea face în permanenţă, ceea ce ar urma să elimine momentele cu aglomeraţie ridicată din unele puncte de frontieră.

    De astăzi nu mai există acea reglementare cu perioada, cu intervalul impus de autorităţile maghiare pentru intrarea în Ungaria. Aşadar, de dimineaţă, ieşirea din România spre Ungaria se poate face la orice oră şi din această seară, de la ora 21,00, când se va da drumul la traficul de la frontiera cu Austria, el va fi permanentizat, nu se va mai opri mâine la ora 13,00, deci şi intrarea în România, ieşirea din Ungaria, se va putea face la orice oră.

    Nu va mai fi acel blocaj făcut de autorităţile maghiare, care permiteau tranzitul din Austria spre România, prin Ungaria, doar în anumite ore, motiv pentru care erau aceste puncte fierbinţi în traficul de la frontiera noastră, în sensul că veneau dintr-odată foarte mulţi cetăţeni, pentru că aşa era stabilit de către autorităţile din Budapesta, modul sau conduita la nivel naţional cu privire la măsurile de protecţie în Ungaria împotriva răspândirii coronavirusului, a declarat Marcel Vela, aflat la Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) Nădlac I.

    Încă se practică acest tranzit pietonal (…), lumea vine cu diferite mijloace de transport ocazionale. Sper ca în viitor, după 1 iunie, când transportul internaţional de persoane poate completa această cerere de tranzit şi din partea operatorilor români, acest fenomen să fie cât mai redus, a afirmat ministrul de interne.

    Vela a mai spus că, după întâlnirea cu ministrul de Interne din Ungaria, lucrurile s-au derulat corect . Au fost deschise mai multe puncte de tranzitare a graniţei dintre cele două ţări, precum şi culoare speciale pentru autocare.

    Până în 15 iunie rămâne în vigoare regula potrivit căreia persoanele care intră în ţară să se autoizoleze 14 zile. Cursele regulate nu se reiau deocamdată, ci se pot organiza doar curse charter, a mai precizat Marcel Vela

    sursa: agerpres

  • Recomandare pentru aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen

    Recomandare pentru aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen

    România şi
    Bulgaria ar trebui primite ca state membre ale spaţiului Schengen în cel mai
    scurt timp posibil, îndeamnă eurodeputaţii din Comisia pentru libertăţi civile
    (LIBE), potrivit unui comunicat dat publicităţii luni pe site-ul Parlamentului
    European. Cele două ţări vecine, care au aderat împreună la Uniunea Europeană
    în 2007, ar fi trebuit să primească statutul de membre cu drepturi depline ale
    spaţiului de liberă circulaţie încă din martie 2011. Speranţa s-a năruit, însă,
    la momentul respectiv, deşi Bucureştiul şi Sofia urmaseră cu consecvenţă
    strategia de aderare şi îndepliniseră exigenţele, bifând, rând pe rând,
    reperele acquis-ului Schengen. Opoziţia unor ţări, precum Olanda, Austria sau
    Germania a dus la amânarea în
    repetate rânduri a includerii celor două ţări în Schengen. Motivele
    invocate – neîndeplinirea
    unora dintre obiectivele asumate în cadrul Mecanismului de Cooperare şi
    Verificare prin care Comisia Europeană
    monitorizează evoluţiile din justiție,

    Acum, eurodeputaţii
    LIBE au readus în discuţie subiectul, argumentând – spaţiul Schengen este un
    sistem unic şi una din cele mai mari realizări al UE, iar refuzul de a primi
    Bulgaria şi România ca state cu drepturi depline a adus consecinţe negative nu
    doar pentru cele două ţări, dar şi pentru întreaga Uniune Europeană. Ei
    resping, în acelaşi timp, perspectiva vehiculată a unei aderări parţiale cu
    graniţele aeriene şi maritime într-o primă fază şi apoi, eventual, cu graniţele
    terestre. Această abordare în două etape este un precedent periculos care nu
    are nicio justificare legală solidă şi atrage o serie de incoveniente economice,
    sociale şi politice pentru UE
    , a afirmat raportorul bulgar Serghei Stanişev,
    din partea Grupului socialiştilor şi democraţilor, citat în comunicat.

    Menţinerea sau reintroducerea controalelor interne în spaţiul Schengen
    subminează încrederea cetăţenilor în integrare şi instituţiile europene, au subliniat
    eurodeputaţii, potrivit cărora, extinderea spaţiului Schengen nu ar trebui să
    fie afectată de deficienţele legate de alte politici ale blocului comunitar,
    cum ar fi politica de azil şi de migraţie. În prezent, România şi Bulgaria
    aplică acquis-ul Schengen parţial, iar la frontierele celor două ţări au loc
    controale. Raportul LIBE, fără caracter legislativ, ar urma să fie supus în
    decembrie votului plenului Parlamentului European care şi-a dat acordul pentru aderarea
    Bulgariei şi României încă din iunie 2011, ulterior reiterându-şi poziţia de
    mai multe ori.

  • Aderarea României la Spaţiul Schengen

    Spațiul Schengen reprezintă o
    realizare istorică și un reper important în ceea ce privește unitatea și
    solidaritatea statelor membre în cadrul UE , o expresie a valorilor
    fundamentale care stau la baza construcției europene. Ce știu localnicii din
    mediul rural despe spațiul Schengen?



    Valentin Dumitriu, inginer în
    cadrul Primăriei din comuna Domneşti, judeţul Ilfov.


    Considerăm că în orice zonă
    cooperarea dintre state trebuie să fie cât mai amplă, într-ajutoarea să se facă
    în așa fel încât să contribuie la dezvoltarea economică și socială din zonă



    Petre Biolan , inginer horticol din comuna Domneşti,
    judeţul Ilfov


    Elveția nu este în UE dar este
    în Schengen , noi ne zbatem să fim în spațiul Schengen. Ce înseamnă spațiul
    Schengen? Înseamnă să mergi în Germania, Olanda, ca și cum ai merge în România,
    adică să nu prezinți actele la graniță, adică să ai liber acces peste tot.


    S-a vorbit despre îndeplinirea de
    către România a unor condiții tehnice pentru a putea adera la spațiul Schengen,
    practic pentru a putea adera la această Europă fară granițe, cum se dorește a
    fi UE. S-a vorbit de asemenea, despre o aderare etapizată și se spunea că
    România ar trebui să aibă reguli comune cu UE în privința azilului, poliția
    trebuie să urmărească suspecții și peste granițe. Au fost sau nu îndeplinite
    aceste condiții?


    Petre Biolan , inginer horticol din comuna Domneşti,
    judeţul Ilfov


    Din punct de vedere TEHNIC,
    Romania a îndeplinit aceste condiții dar problema cea mai mare este la noi
    corupția. Corupția ne împiedică să se aprobe aderarea. Se mișcă acum justiția ,
    s-au tot legat de justiție, cam acesta este adevărul dacă justiția nu își face
    treaba înseamnă că e o țară coruptă.


  • România la porţile Schengen

    România la porţile Schengen

    Parlamentul European
    a aprobat în luna octombrie, în sesiune plenară la Strasbourg, un sistem
    electronic comun pentru verificări mai rapide la granițele externe ale zonei
    Schengen și pentru înregistrarea tuturor călătorilor din afara UE, un sistem
    intrare/ieșire (EES) la care vor participa inclusiv România și Bulgaria, chiar
    dacă cele două țări nu sunt încă membre ale spațiului de liberă circulație. Regulamentul a fost
    adoptat pe 20 noiembrie și de către țările membre ale UE.




    Eurocraţii
    afirmă că România şi Bulgaria întrunesc criteriile de aderare în zona în care
    se circulă fără paşaport, zonă care a fost criticată în ultimii ani din cauza
    unor grave anomalii în asigurarea securităţii.




    Dar oficialii
    celor două ţări simt că înaintarea le este împiedicată de ţările occidentale
    care se tem de o strămutare în masă a companiilor în cele două ţări din Europa
    în care costurile sunt cele mai mici.




    Miniştrii români
    se plâng că sunt duşi cu vorba, fiecare dintre statele membre acuzându-se
    reciproc că blochează aderarea la Schengen.




    Bulgaria urmează să preia
    președinția Consiliului Uniunii Europene la 1 ianuarie 2018, iar România, un an
    mai târziu, la 1 ianuarie 2019.




    Cele două
    delegații ale României și Bulgariei în Parlamentul European vor adopta două
    declarații de poziție comună privind aderarea celor două țări la spațiul
    Schengen și o viziune comună privind pachetul rutier din UE, iar eurodeputații
    au inițiat o dezbatere în plenul legislativului european în săptămâna 11-14
    decembrie.


    La întrunirea
    celor două delegații de europarlamentari (32 din partea României și 17 din
    partea Bulgariei) au participat, în premieră, ministrul delegat pentru afaceri
    europene din România, fostul eurodeputat Victor Negrescu, și ministrul
    responsabil pentru președinția bulgară la Consiliul UE, Lilyana Pavlova.




    Eurodeputatul
    Victor Boștinaru (PSD, S&D) a precizat că atât dezbaterea din plen, cât și
    declarația comună a celor două delegații survin după ce Comisia Europeană a
    adoptat pachetul pentru un spațiu Schengen mai puternic şi a subliniat
    eforturile comune pe care România şi Bulgaria le fac în acest sens.




    În discursul său
    din septembrie cu privire la starea Uniunii, preşedintele Comisiei UE, Jean-Claude
    Juncker, a declarat că România şi Bulgaria trebuie să intre imediat
    în zona fără frontiere.




  • Un nou ministru de interne

    Un nou ministru de interne

    De miercuri, ministrul de Interne în
    Guvernul tehnocrat de la Bucureşti este Dragoş Tudorache. El îi succede lui
    Petre Tobă, care a demisionat, suspectat fiind de favorizarea unor funcţionari din subordinea
    sa, acuzaţi de deturnare de fonduri.

    Deşi, iniţial, se gândise la un interimat la Interne, premierul Dacian
    Cioloş a revenit asupra ideii, numindu-l în funcţie pe şeful Cancelariei
    sale. Tot el a explicat şi
    motivele: Este un minister important, care are
    atribuţii importante în perioada următoare, inclusiv în organizarea alegerilor
    şi asigurarea ordinii şi liniştii publice, şi cred că un interimat nu ar face
    decât să prelungească o stare de incertitudine care nu este deloc utilă şi
    fructuoasă.

    În privinţa infracţionalităţii, noul ministru de Interne pare
    că poate să stea liniştit: în România se înregistrează cea mai scăzută rată din
    ultimii ani. Referindu-se la fenomenul migraţiei, Dragoş Tudorache precizează că Bucureştiul
    intenţionează să discute cu Belgradul pentru a organiza patrule comune la
    graniţa româno-sârbă.

    Dragoş Tudorache: În ultimele săptămâni, au fost câteva
    incidente în care grupuri de imigranţi ilegali au testat frontiera României de
    Vest. Răspunsul ministerului a fost foarte prompt şi va continua să fie foarte
    prompt. Intenţionăm să discutăm cu partea sârbă şi să organizăm patrule comune
    pentru a asigura integritatea totală a frontierei de vest. Nu putem să excludem
    că nu vor apărea rute noi, în funcţie de evoluţia situaţiei din Turcia sau din
    Grecia, şi de aceea pregătirea pe care trebuie s-o avem la nivelul Poliţiei de
    Frontieră trebuie să fie maximă.

    Pentru noul ministrul de Interne, prioritatea
    priorităţilor este, însă, buna
    organizare a alegerilor parlamentare – o reală piatră de încercare la fiecare
    scrutin din ultimii mai bine de 20 de ani. Este şi motivul pentru care, în perspectiva
    scrutinului din 11 decembrie, preşedintele Klaus Iohannis a punctat: Este vital pentru România, este vital pentru consolidarea democraţiei
    în România şi este extrem de important pentru a da credibilitate procesului
    electoral din România ca aceste alegeri să se desfăşoare în perfectă ordine,
    într-un climat de siguranţă şi să avem garanţia că rezultatul nu este viciat în
    niciun fel.

    Ministrul de Interne a anunţat, deja, că va
    înfiinţa o structură de comandă la nivelul ministerului, care se va ocupa de
    buna desfăşurare a procesului electoral, păstrându-şi, în egală măsură, neutralitatea şi
    echidistanţa. Dragoş Tudorache: În următoarele trei luni este esenţial să asigurăm o pregătire a
    procesului electoral fără sincope. Ministerul de Interne trebuie să ajute, să
    susţină toate acţiunile, toate activităţile ce urmează a fi derulate de acum şi
    până în decembrie.

    Într-un cuvânt, chiar dacă mandatul lui Dragoş
    Tudorache va fi relativ scurt, acesta nu va fi simplu deloc fie şi numai pentru
    că de la noul ministru se aşteaptă organizarea unor alegeri ca la carte.

  • Experienţe româneşti în taberele de refugiaţi

    Experienţe româneşti în taberele de refugiaţi

    Odată
    cu intensificarea afluxului de refugiaţi din Siria către Europa, au apărut şi
    în societatea românească dezbateri şi s-au iscat polemici. La nivel
    instituţional şi politic, România s-a anagajat să primească peste 6.200 de
    refugiaţi prin mecanismul de relocare al UE. La nivel social, situaţia
    refugiaţilor stârneşte dispute şi curiozităţi deopotrivă. Dar şi multă empatie,
    mai ales pentru femei şi copii. Empatia, dar şi preocuparea profesională, au
    făcut-o pe fotoreporteriţa Ioana Moldovan să viziteze, în 2013, tabăra de
    refugiaţi sirieni de la Zaatari din Iordania. Pe atunci, oamenii de acolo nu se
    gândeau să plece neapărat mai departe şi chiar îşi încropiseră un fel de
    aşezare, ne povesteşte Ioana Nicolae: Tabăra din Zataari
    devenise deja un fel de mic oraş, avea o stradă cu mici magazine şi taverne pe
    care o denumiseră în glumă Champs Elysees. Şi a fost o surpriză să văd cum se
    dezvoltă o comunitate de aproximativ 120.000 de oameni care, fugind din calea
    războiului, au încercat, într-un fel sau altul, să-şi creeze o nouă viaţă. Unii
    trăiau în corturi, alţii locuiau într-un fel de containere ca cele folosite de
    muncitorii de pe şantiere care erau aranjate ca să semene, cât de cât, cu un
    cămin. Am observat, însă, un lucru: dacă în Zataari, oamenii mai aveau o
    speranţă că se vor întoarce acasă curând, pe traseul lor din Europa, refugiaţii
    nu mai aveau această speranţă.


    Ioana
    Moldovan i-a însoţit pe refugiaţi şi în călătoria lor prin Europa, mai precis
    prin Serbia, Croaţia, Macedonia şi Grecia. Cei mai mulţi visau să ajungă
    într-un El Dorado care pentru ei însemna Germania, fără să conştienteze prea
    bine ce-i aşteaptă în realitate acolo. Îşi doreau, însă, o viaţă mai bună şi
    pentru asta puteau da dovadă de multă perseverenţă, a observat Ioana Moldovan: Cel mai mult cred că m-a impresionat hotărârea lor şi curajul
    lor şi dârzenia lor, pentru că ai nevoie de toate astea ca să porneşti pe acest
    drum, ca să treci prin tot acest calvar, să suporţi nopţile nedormite, să
    parcurgi marea într-o barcă gonflabilă. De-a lungul experienţei mele, nu cred
    că am întâlnit pesimism. Am întâlnit oboseală, am întâlnit frustrare, dar nu
    cred că am întâlnit pesimism.


    Dacă în primul val de migrare, au
    sosit pe ţărmurile Europei mai ales bărbaţi, acum sosesc, în special, femei şi
    copii, adăugând o dimensiune şi mai dramatică acestei tragedii. Iar
    fotografiile Ioanei Moldovan surprind din plin acest tragism: Dacă
    în taberele de refugiaţi, femeile, mai ales mamele, şi-au creat un fel de mediu
    în care să se simtă acasă şi unde reuşeau cumva să se gospodărească, pe drumul
    prin Europa acest lucru devine aproape imposibil. Foarte mult timp accesul la
    toalete a fost imposibil ca şi acela la o igienă corespunzătoare. Am văzut mame
    cu copii mici care erau nevoite să-şi schimbe scutecele pe o platformă de tren
    sau pe câmp.

    Impresionată de informaţiile
    vehiculate pe reţelele de socializare, anul trecut o altă româncă, Alina Petcu,
    şi-a dat demisia de la compania de
    stat unde lucra ca economist şi a plecat în Lesbos să vadă cum insula unde-şi
    petrecuse concediile s-a transformat în tabără de refugiaţi.


    În primele zile, am fost într-o tabără de persoane vulnerabile, adică
    persoane care şi-au pierdut rude la traversarea cu barca prin înec. Şi-au
    pierdut soţii, fraţi, surori sau copii. Tot acolo erau şi copii rămaşi orfani
    în aceleaşi împrejurări. Ulterior, am migrat în nordul insulei, în Molyvos, unde m-am lipit de o
    asociaţie de voluntari. Acolo am lucrat mult în port şi într-o tabără de
    tranzit. Aici veneau prima dată refugiaţii şi de aici, erau direcţionaţi către
    capitala insulei pentru înregistrare. La Molyvos, stăteau doar câteva ore, iar
    dacă soseau noaptea, urmau să înnopteze aici. Voluntarii ofereau ajutor 24 din
    24 de ore şi se lucra în ture.


    Cel mai
    mult au impresionat-o pe Alina în această tabără femeile care şi în aceste
    condiţii anormale încercau să se poarte firesc, aşa cum ar fi făcut-o în mod
    cotidian, în existenţa lor dinainte. Alina Petcu: Când am ajuns acolo, am constatat că acele femei
    sunt exact ca noi. Proveneau din toate straturile sociale, aveau o pregătire
    profesională diversă, de la cele care nu aveau nici un tip de educaţie până la
    profesoare, doctoriţe sau farmaciste. Cu câteva zile înainte de
    plecarea mea, o femeie – care avea un soţ şi un copil – a născut imediat ce a
    ajuns pe ţărmul grecesc. A fost moşită de o voluntară care făcea pentru prima
    dată acest lucru. A născut acolo, pe pietre, înconjurată de lume, iar apoi a
    sosit şi un medic. Am întâlnit, de asemenea, foarte multe femei singure, care
    plecaseră singure. Fuseseră studente şi s-au hotărât să plece pentru a găsi o viaţă
    mai bună. Nu purtau hijab şi mi se păreau foarte cosmopolite.

    Conform
    mecanismului de relocare al UE, România a solicitat, până acum, Italiei 190 de refugiaţi
    aflaţi în centrele sale, iar Greciei 125 de refugiaţi, în total 315 persoane.
    Dintre aceştia, în ţara noastră, până în luna august, au
    ajuns 139 de refugiaţi.Totuşi, efortul României de integrare a celor ce solitică azil e mai vast,
    aflăm de la Ana Neamţu, expertă în cadrul Inspectoratului General pentru
    Imigrări: În paralel, România se pregăteşte şi pentru
    iminenţa unui flux migratoriu la graniţele sale, iar asta înseamnă amenajarea
    unor tabere care se numesc centre integrate şi sunt gestionate de poliţia de
    frontieră. Pe lângă toate acestea,România continuă să aibă un flux constant de
    imigranţi. Acest flux se menţine pe un trend uşor crescător, de aceea în
    principiu este unul constant. În 2015, au fost aproximativ 1200 de cereri de
    azil, un număr asemănător cu cele din anii 2013-2014. În 2015, circa 500 de
    persoane.au obţinut o formă de protecţie din partea statului român. În ultimii
    doi ani, marea majoritate a solicitanţilor de azil şi a celor care au obţinut o
    formă de protecţie provin din Siria. România are 6 centre pentru cazarea
    solicitanţilor de azil şi a refugiaţilor. Ele au o capacitate de cazare de 1700
    de locuri şi se pregăteşte deschiderea, în caz de nevoie, şi a altor centre.


    Situaţia refugiatelor a
    atras şi atenţia Parlamentului European care a votat un raport referitor la
    importanţa dimensiunii de gen în elaborarea politicilor şi procedurilor de
    azil.

  • Jurnal românesc – 10.03.2016

    Jurnal românesc – 10.03.2016

    Românii din afara graniţelor trebuie să fie implicaţi în procesul decizional şi electoral, a declarat premierul Dacian Cioloş. Totodată, primul ministru consideră că diaspora poate să joace un rol mult mai important în schimbarea imaginii ţării în străinătate. Românii din afara graniţelor – a spus el – sunt o valoare care trebuie folosită în procesul de reconstrucţie a societăţii, de reconstrucţie instituţională, de dezvoltare economică. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat Radio România, după intâlnirea pe care premierul Cioloş a avut-o cu reprezentanţi ai comunităţii româneşti din Olanda.

    Într-o şedinţă a Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului a fost aprobată propunerea membrilor Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării din Camera Deputaţilor şi ai Comisiei pentru românii de pretutindeni din Senat de organizare a Congresului Românilor de Pretutindeni, în zilele de 24 şi 25 iunie.De asemenea, la aceeaşi şedinţă, a fost aprobat amendamentul care modifică Metodologia privind organizarea alegerii delegaţilor la Congresul românilor de pretutindeni, astfel încât evenimentul să se poată organiza cu cel puţin cinci luni înainte de data de desfăşurare a alegerilor parlamentare, în loc de şase luni, aşa cum s-a stabilit iniţial.Conform procedurilor organizatorice preliminare, Birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului urmează să înfiinţeze Secretariatul tehnic al Congresului, iar Ministerul de Externe, prin Departamentul Politici pentru Relaţiile cu Românii de Pretutindeni şi misiunile diplomatice, va aduce la cunoştinţa comunităţilor procedura de înscriere a delegaţilor la Congres, prin publicarea pe site-urile proprii şi prin orice alte mijloace de comunicare disponibile.

    Parlamentarii liberali reprezentanţi ai diasporei vor să modifice legislaţia electorală privind alegerile legislative, astfel încât să fie posibilă suplimentarea secţiilor de votare, la solicitarea misiunilor diplomatice. Senatorul liberal Viorel Badea a declarat că, în cazul comunităţilor mari de români, este nevoie de această masură pentru evitarea situaţiilor întâlnite la prezidenţialele din 2014. PNL a anunţat că va depune, săptămâna viitoare, proiectul pentru modificarea legii.

    Legea dării în plată va genera o scădere a preţurilor pe piaţa imobiliară de 10%, cel putin pe termen scurt, ceea ce va duce la scăderea avuţiei populaţiei cu două mii de euro per gospodărie. Declaraţia a fost făcută de viceguvernatorul BNR, Liviu Voinea, potrivit căruia legea va avea consecinţe negative pentru sistemul bancar, pentru Guvern şi pentru întreaga economie, din cauza scăderii consumului. La finele lunii trecute, Senatul a adoptat, cu unanimitate de voturi, Legea dării în plată, care prevede stingerea datoriei dacă împrumutatul predă băncii imobilul ipotecat. Cei pentru care s-a început procedura de executare silită sau cei cărora banca le-a luat casa ar putea obţine ştergerea datoriilor rămase. Legea este la Camera Deputaţilor, ca for decizional.

  • Sudul şi estul Europei, sub presiunea valurilor de imigranţi

    Sudul şi estul Europei, sub presiunea valurilor de imigranţi

    După ce, în drum spre ţările vestice, aproximativ 300 de mii de migranţi au tranzitat la jumătatea anului trecut teritoriul său, Ungaria a reuşit să oprească acest aflux sigilându-şi cu sârmă ghimpată frontiera cu Serbia, la jumătatea lunii septembrie, şi cu Croaţia, o lună mai târziu. Decizia a fost intens criticată de Bruxelles şi nu numai, dar Budapesta a obţinut prin aceasta devierea fluxului de migranţi spre Slovenia.



    Acum, autorităţile ungare anunţă că numărul celor care intră clandestin în Ungaria a crescut, din nou, în ultima perioadă. Aceasta după ce ţara vecină, Austria, a anunţat că va întări controalele la frontiere şi va limita numărul celor care pot intra pe teritoriul ei. Printre migranţi sunt tot mai mulţi originari din Africa de Nord, Kosovo, Pakistan, dar şi din ţări ca Haiti şi Sri Lanka, ale căror şanse de azil în Uniunea Europeană sunt foarte reduse, spre deosebire de cele ale refugiaţilor sirieni.



    Pe fondul creşterii presiunii la graniţele ţării sale, premierul ungar, Viktor Orban, a dispus pregătirea liniilor de apărare împotriva imigranţilor de-a lungul graniţei cu România. Ideea nu este una nouă, încă din noiembrie 2015 autorităţile ungare afirmând că executivul de la Budapesta are un plan pentru construirea unui gard metalic la frontiera cu România, dacă va fi necesar.



    Suntem pregătiţi să facem acest lucru de pe o zi pe alta”, a revenit cu precizări în ianuarie ministrul de externe, Péter Szijjártó, potrivit căruia, măsurile aplicate de Ungaria sunt în totalitate în concordanţă cu reglementările internaţionale şi naţionale. Ministrul ungar de externe a atras, de altfel, atenţia de fiecare dată celor care au criticat Budapesta asupra faptului că, prin apărarea frontierei Spaţiului Schengen, Ungaria şi-a îndeplinit atribuţiile stabilite de prevederile europene.



    În discursul său anual despre starea naţiunii, premierul Viktor Orban a precizat că a trimis noi unităţi militare la frontiere, a dispus serviciul de permanenţă în două judeţe de frontieră şi a cerut miniştrilor apărării şi de interne să pregătească construcţia de linii de apărare la graniţa ungaro-română. Şeful executivului de la Budapesta a menţionat că în cazul în care va fi nevoie, autorităţile ungare vor lua măsuri de pază pe toată lungimea frontierelor, de la Slovenia până la Ucraina.



    La summit-ul Uniunii Europene care a avut loc săptămâna trecută la Bruxelles, liderii europeni au fost de acord că trebuie apărate frontierele Europei şi stopată imigrarea ilegală, precum şi cu faptul că regulile Spaţiului Schengen trebuie respectate de toată lumea.

  • Se vor schimba regulile Schengen?

    Se vor schimba regulile Schengen?

    Euforia cu care, nu demult, Occidentul saluta aşa-numita primăvară arabă” a făcut loc angoaselor pe care toamna şi iarna le-au adus până în inima Europei. Cei 130 de morţi în atentatele jihadiste de la Paris, alerta teroristă maximă în Bruxellesul devenit pustiu pentru aproape o săptămână, Revelionul asezonat la Koln cu dezordini de stradă şi agresiuni sexuale în grup dau, toate, măsura slăbiciunilor Europei în faţa barbariei. Iar lipsa unei soluţii la criza refugiaţilor pune, din nou, sub semnul întrebării chiar libera circulaţie în spaţiul comunitar, adică unul dintre principiile fundamentale ale construcţiei europene.



    Guvernul de la Copenhaga a anunţat că introduce temporar controale la frontiera cu Germania, la doar câteva ore după ce Suedia a luat măsuri similare la graniţa cu Danemarca. Decizia a fost anunţată de premierul danez, Lars Lokke Rasmussen, care a avertizat că, dacă Uniunea Europeană nu-şi poate proteja frontierele, mai multe ţări vor fi nevoite să impună controale la graniţe. El a explicat că, în urma restricţiilor impuse de Suedia, Danemarca se poate confrunta cu un risc grav pentru ordinea publică şi securitatea internă, deoarece un număr foarte mare de imigranţi ilegali ar putea fi blocaţi la Copenhaga.



    Autorităţile de la Stockholm spun, la rândul lor, că încearcă să reducă numărul de refugiaţi care intră în ţară. Numai anul trecut, 160.000 de oameni au solicitat azil în Suedia. Cele două regate scandinave sunt ultimele state care au introdus controale în spaţiul Schengen. În septembrie 2015, Germania a impus restricţii la graniţa cu Austria, iar săptămâna trecută Norvegia, care nu este membru al Uniunii, dar face parte din spaţiul de liberă circulaţie, a anunţat că toate persoanele fără viză vor fi întoarse din drum.



    Asemenea controale, reintroduse de o manieră necoordonată, ar putea pune în cauză libertatea de circulaţie în Spaţiul Schengen — avertizează, de la Bruxelles, responsabilii comunitari. Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Margaritis Schinas, a recunoscut că Bruxellesul nu are, încă, soluţii pentru criza tot mai acută a migranţilor:


    Schengen este o realitate. Se află acum sub presiune, dar lucrăm cu statele membre în cadrul regulilor Schengen pentru a normaliza situaţia. Amintesc că pentru a ajunge la o normalitate nu există reţete-minune, ci un control şi o securizare a frontierelor externe, dar şi o colaborare cu statele de unde vin aceşti imigranţi, dar şi cu ţările afectate. Este o ecuaţie complexă.



    Corespondenta Radio România la Bruxelles notează că, încă din decembrie, oficialii comunitari au afirmat că vor să evite un efect de domino al introducerii controalelor la frontierele interne în Spaţiul Schengen, astfel încât să menţină principiul fundamental al libertăţii de mişcare. Cetăţenii europeni sunt, încă, în aşteptarea soluţiilor.

  • Poliția de Frontieră recomandă tranzitarea tuturor punctelor de frontieră

    Poliția de Frontieră recomandă tranzitarea tuturor punctelor de frontieră

    Poliția de Frontieră (IGPF) recomandă în continuare participanților la trafic tranzitarea tuturor punctelor de frontieră existente la graniță, astfel încât să se preîntâmpine apariția suprasolicitărilor doar a unora dintre acestea, din cauza unui număr mare de călători, într-un timp foarte scurt. Au fost luate măsuri de suplimentare a personalului poliției de frontieră până la capacitatea maximă permisă de infrastructura fiecărui punct de trecere, în funcție de dinamica valorilor de trafic.



    “Având în vedere că după Anul Nou se prefigurează creșteri ale traficului de persoane prin punctele de trecere ale frontierei, în special la frontiera de vest, pe sensul de ieșire din România, dar și la frontiera externă a UE, la granița cu R. Moldova unde, din experiența anilor trecuți, va crește numărul celor care vin în România să petreacă sărbătorile pe rit vechi, Poliția de Frontieră Română a dispus toate măsurile aflate în competență pentru reducerea timpilor de așteptare și asigurarea unui control eficient și operativ”, informează un comunicat al IGPF. Va fi folosită la maxim capacitatea punctelor de trecere a frontierei și, în cele mai aglomerate, se va lua măsura suplimentării arterelor de control, pe sensul de ieșire sau intrare în țară, după caz, în limita configurației acestora.




    În perioadele în care se prefigurează creșteri ale valorilor de trafic, Poliția de Frontieră Română a dezvoltat o versiune beta a unei aplicații online destinată monitorizării traficului prin punctele de trecere a frontierei, care poate fi accesată de pe orice calculator sau terminal mobil cu acces la internet.



    Pe prima pagina a site-ului Poliției de Frontier[ poate fi vizualizată o aplicație online, reprezentată de harta României, Media timpilor de așteptare în punctele rutiere de trecere a frontierei deschise traficului internațional. Accesând aplicația


    (la www.politiadefrontiera.ro/traficonline/) se pot vizualiza punctele de trecere a frontierei, care sunt marcate, în funcție de trafic și timpii de așteptare în culori diferite: verde = timpi de așteptare până în 20 minute; galben = timpi de așteptare între 20-60 minute; roșu = timpi de așteptare peste 60 minute.



    Aplicația folosește modulul de navigație furnizat de Google Maps și accesând tab-ul “direcție de mers”, se pot configura trasee spre un anumit punct de trecere a frontierei. Timpii de așteptare sunt actualizați în timp real, fapt ce ajută utilizatorul să-și reconfigureze traseul către un punct de frontieră ce înregistrează valori de trafic scăzute. În meniul principal al aplicației, utilizatorul are posibilitatea de a vizualiza valorile timpilor de așteptare în punctele de trecere a frontierei în două variante, în funcție de direcție, pe sensul de intrare sau pe cel de ieșire din România.



    Poliția de Frontieră a pus la dispoziția participanților la traficul transfrontalier numărul de telefon 021.9590 unde pot semnala diferite aspecte despre modul în care a fost efectuat controlul la trecerea frontierei, sesizările fiind preluate de către polițiștii de frontieră care vor acționa în consecință, legal, de la caz la caz. Informații privind punctele de trecere a frontierei sunt disponibile și pe pagina de internet a Poliției de Frontieră Române, www.politiadefrontiera.ro.

  • Slovenia – întârzieri la punctele de trecere a frontierei

    Slovenia – întârzieri la punctele de trecere a frontierei

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau călătoresc pe teritoriul Republicii Slovenia că, urmare a măsurilor recente luate de statele vecine, respectiv Austria, Croația și Ungaria, privind reintroducerea controalelor temporare la frontierele terestre, vor exista întârzieri la punctele de trecere a frontierei și se va prelungi perioada de tranzitare auto și feroviară a teritoriului sloven.


    Circulația rutieră, pe autostrăzile din Slovenia, este deschisă, dar vor exista disfuncționalități din cauza creșterii numărului verificărilor efectuate de echipele mobile ale poliției slovene.



    Având în vedere dinamica situației, se recomandă cetățenilor și transportatorilor români să se documenteze asupra condițiilor de călătorie şi a circulației pe principalele componente de infrastructură rutieră şi feroviară din Slovenia, asupra restricțiilor existente, adoptarea unei conduite prudente și respectarea semnelor și avertizărilor de circulație, precum și cu privire la alertele emise de autoritățile slovene.



    Informații privind situația traficului rutier în Slovenia pot fi obținute non-stop (24h/7zile) de la Centrul de informare, accesând pagina dedicată de Internet http://www.promet.si, precum și apelând numerele de telefon 1970 (de pe teritoriul Sloveniei) și +38615188518 (internațional).


    Comunicat MAE