Tag: Hariclea Darclee

  • O placă memorială în onoarea marii soprane române Hariclea Darclée a fost inaugurată la Milano

    O placă memorială în onoarea marii soprane române Hariclea Darclée a fost inaugurată la Milano

    O placă memorială în onoarea marii soprane române Hariclea Darclée a fost inaugurată la Milano. La ceremonie a luat parte ambasadorul României în Italia, Gabriela Dancău, alături de consilierul de stat din cadrul Administrației prezidențiale, Sandra Pralong, consulul general desemnat al României la Milano, Carmen-Liliana Iacob, directoarea Centrului Cultural Italo-Român din Milano, Violeta Popescu, inițiatoarea proiectului, consilierul pentru cultură al primarului din Milano, Diana de Marchi, și alți reprezentanți ai instituțiilor lombarde.

    Evenimentul, de o importanță simbolică deosebită, aduce un omagiu memoriei sopranei Hariclea Darclée, prima Tosca din istoria faimoasei opere a compozitorului Giacomo Puccini, care a trăit o mare parte a vieții ei în Italia, din 1890, de la debutul la Teatro alla Scala din Milano, până la reîntoarcerea definitivă la București, în anii ’30.La propunerea Centrului Cultural Italo-Român din Milano, Primăria orașului Milano, prin Departamentul Milano è Memoria, a aprobat, în cursul anului 2022, montarea și dezvelirea unei plăci memoriale în onoarea Haricleei Darclée, în Via Cernaia nr. 2, Milano, locul unde artista de origine română a locuit timp de aproape două decenii (cca. 1890-1910).

    Ceremonia de dezvelire a plăcii memoriale a fost urmată de prezentarea volumului Hariclea Darclée. Diva muzicii lirice care a fermecat artiștii și publicul. Faima internațională. Dragostea ei pentru Milano, apărut la Editura Rediviva (Milano, 2023), scrisă de profesoara Ida Garzonio, lucrare dedicată carierei artistice a sopranei la Milano, îndeosebi prezenței acesteia la Teatro alla Scala.Tot cu această ocazie, soprana Rodica Vică, alături de pianista Sînziana Mircea și naista Mariana Preda, a susținut un concert de muzică lirică la Palatul Moriggia din Milano.

    Ambasadorul român Gabriela Dancău a subliniat relevanța evenimentului pentru România și comunitatea românească din Italia, organizat în avanpremiera Centenarului Puccini, care va avea loc în decursul anului 2024. Totodată, a mulțumit autorităților italiene pentru sprijinul acordat inițiatoarei proiectului, Violeta Popescu, subliniind importanta sa contribuție la promovarea culturii române în Peninsulă.Faptul că acest proiect extraordinar a ajuns la bun sfârșit este, printre altele, un semnal că, după mai bine de treizeci de ani de imigrație românească și o prezență de peste 1,2 milioane de cetățeni români pe teritoriul italian, suntem martorii unei integrări colective reușite, fără să mai fim nevoiți să evocăm caracterul excepțional ca în cazul elitelor secolului trecut, a adăugat ambasadorul român.

  • Targa commemorativa a Milano per il soprano romeno Hariclea Darclée

    Targa commemorativa a Milano per il soprano romeno Hariclea Darclée

    Su proposta del Centro Culturale Italo-Romeno di Milano, una targa commemorativa dedicata a Hariclea Darclée (1860 – 1939) verrà affissa in Via Cernaia nr. 2 del capoluogo lombardo, presso la residenza dove il famoso soprano romeno visse per quasi due decenni.



    Il Comune di Milano, nell’ambito del progetto Milano è Memoria, ha deciso di dedicare su proposta del Centro Culturale Italo-Romeno, una targa commemorativa a Hariclea Darclée, che fu considerata per tre decenni la Primadonna più prestigiosa del teatro lirico mondiale, prima interprete in assoluto dell’opera Tosca di Giacomo Puccini, spiega a Radio Romania Internazionale la responsabile del Centro Culturale Italo-Romeno di Milano, prof.ssa Violeta Popescu. Infatti, Giacomo Puccini compose l’aria Vissi d’arte, vissi d’amore della famosa opera appositamente per il soprano romeno. La prima si svolse il 14 gennaio 1900 al Teatro Costanzi di Roma, dove Hariclea Darclée salì sul palcoscenico accanto al tenore Emilio De Marchi e al baritono Eugenio Giraldoni, il suo grande amore.



    Il legame tra Hariclea Darclée e Milano, dove visse per quasi quattro decenni, non può essere che uno di grande amore, aggiunge Violeta Popescu, ricordando che la Scala l’ha accolta fin da subito dal suo debutto nel 26 dicembre 1890, quando fu applaudita dal maestro Giuseppe Verdi. Il Teatro alla Scala ha reso grande Hariclea Darclée sin dal suo debutto, e Hariclea Darclée ha contribuito a rendere grande la Scala in tutto il mondo, ricorda ancora la responsabile del Centro Culturale Italo-Romeno di Milano.



    Colgo l’occasione di fare un sentito e doveroso ringraziamento all’Amministrazione Comunale di Milano, al Dipartimento Milano è Memoria, alla consigliera Diana De Marchi, che ha sostenuto fortemente questo importante progetto, che unisce ancora una volta i nostri Paesi, sottolinea Violeta Popescu, esprimendo la gratitudine anche per il sostegno concesso dalla prof.ssa Ida Garzonio, preziosa collaboratrice del Centro Culturale Italo-Romeno.



  • Jurnal Românesc – 16.09.2022

    Jurnal Românesc – 16.09.2022

    Reprezentanţii comunităţilor româneşti din Ucraina, Serbia şi
    Bulgaria au solicitat sprijinul statului român pentru păstrarea identităţii
    naţionale şi au reclamat dezinteresul administraţiei de la Bucureşti faţă de problemele
    cu care se confruntă. Prezent la Universitatea de Vară de la Izvoru Mureşului,
    preşedintele Asociaţiei Basarabia a românilor din regiunea
    ucraineană Odesa, Anatol Popescu, a vorbit despre situaţia dificilă a
    învăţământului în limba română din zonă. El a arătat că scăderea numărului de
    clase cu predare în limba maternă este şi o consecinţă directă a faptului că
    Guvernul de la Bucureşti nu a mai acordat burse elevilor din clasele 1-7 în
    ultimii doi anii şcolari. Preşedintele Asociaţiei pentru Cultura Românilor
    Ariadne Filum din Timoc, Zavişa Jurj, a aminti de cei 300.000 de
    români din zonă care duc o luptă permanentă pentru păstrarea identităţii,
    ţinând cont că nu dispun de învăţământ în limba maternă, instituţii culturale
    sau mass-media în limba română.

    Din păcate, copiii noştri învaţă că sunt
    slavi vechi şi învaţă toată istoria neamului sârb (…) Dacă într-un viitor nu
    se schimbă nimic, cred că vom dispărea. (…) Dacă Ţara Mamă nu face nimic şi
    dacă nu spune ferm că drumul Serbiei spre Uniunea Europeană trebuie să treacă
    prin Valea Timocului, noi nu avem nicio şansă, a spus Jurj. Şi
    reprezentantul românilor din Bulgaria, Ivo Gheorghiev, a vorbit despre faptul
    că statul bulgar nu oferă drepturi minorităţii române şi a deplâns lipsa de sprijin
    din partea administraţiei de la Bucureşti. La rândul său, şeful Comisiei
    senatoriale pentru românii de pretutindeni, Claudiu Târziu, a subliniat
    importanţa elaborării unei strategii pentru românii din afara graniţelor.
    Este absolut obligatoriu ca aceste concluzii să fie însuşite de statul
    român şi în baza lor să se articuleze o politică pentru românii din afara
    graniţelor şi mai ales pentru românii din jurul României, care sunt supuşi unui
    proces tot mai agresiv de asimilare, de deznaţionalizare, a afirmat
    acesta. Lucrările Universităţii de Vară de la Izvoru Mureşului se vor încheia
    la 18 septembrie.




    Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării a lansat un program
    pentru atragerea resurselor umane înalt specializate din străinătate în
    activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare. În valoare de 168 milioane de
    euro, programul face parte din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi le
    va permite cercetătorilor din străinătate, inclusiv românilor din diaspora, să
    desfăşoare proiecte în instituţii sau unităţi de cercetare-dezvoltare din
    România. Domeniile pentru care pot fi depuse proiecte sunt: Ştiinţele Exacte şi
    Inginerie, Ştiinţele Vieţii şi Ştiinţele Sociale şi Umaniste. Finanţarea maximă
    acordată pentru fiecare proiect cu o durată de 36 de luni este de maximum 7
    milioane de lei, iar contractarea proiectelor aprobate spre finanţare se va realiza
    în iunie 2023. Cheltuielile eligibile sunt cele cu personalul, cu logistica, de
    deplasare şi de regie. Este cel mai ambiţios program de repatriere a
    cercetătorilor români cu performanţe deosebite şi ne propunem să deschidem
    direcţii de cercetare noi sau să aducem un plus de performanţă celor
    existente, a declarat ministrul Cercetării, Sebastian Burduja. Proiectele
    pot fi depuse pe platforma on-line proiecte.pnrr.gov.ro.




    Soprana de origine română, Hariclea Darclée, supranumită
    privighetoarea Carpaților, va avea o placă comemorativă la Milano,
    oraş unde a trăit timp de aproape patru decenii. Placa va fi amplasată pe
    fațada clădirii din Via Cernaia numărul 2, locuință situată în vechiul cartier
    Brera, unde a locuit marea soprană. Iniţiativa i-a aparţinut directoarei
    Centrului Cultural Italo-Român din Milano, Violeta Popescu, şi a fost inclusă
    de Consiliul Primăriei capitalei lombarde în proiectul Milano è
    Memoria. Hariclea Darclée a trăit între anii 1860 şi 1939. A fost prima
    soprană care a interpretat rolul Floriei Tosca, din opera Tosca de
    Giacomo Puccini, a cărei premieră a avut loc la 14 ianuarie 1900 la Roma. În
    perioada 1890-1914, marea soprană avea, deja, în jur de 136 de apariții la
    Scala din Milano. Repertoriul ei a inclus 58 de roluri în 56 opere compuse de
    31 de compozitori. Spre sfârșitul vieții, Hariclea Darclée s-a reîntors
    definitiv în România, unde îşi dorea să înfiinţeze o şcoală românească de
    canto. S-a stins la 10 ianuarie 1939, la Bucureşti şi este înmormântată la
    cimitirul Bellu.


  • Hariclea Darclée

    Hariclea Darclée

    Giacomo Puccini a écrit pour elle Tosca, Pietro Mascagni – Iris et Alfredo Catalani – La Wally. Elle est montée sur les plus grandes scènes – à Paris, Florence, Milan, Rome, Berlin, Madrid, Barcelone, Lisbonne, Monte Carlo, Moscou, Saint Petersbourg New York, ou encore Buenos Aires. Hariclea Darclée a débuté le 26 décembre 1890, dans le Cid de Massenet, étant applaudie par Giuseppe Verdi lui-même, à la Scala de Milan, la scène qui la rendue célèbre. Son succès lui a valu des contrats avec les plus grands théâtres italiens.



    Mihaela Soare, musicologue et réalisatrice à Radio Roumanie Culture, nous présente quelques repères de la carrière de Haricleea Darclée: « Selon lEncyclopédie du spectacle, Haricleea Darclée a été, pendant 25 ans, la plus grande soprano du monde. En fait, sa carrière a duré 30 ans. Elle a fait ses débuts à 28 ans, à Paris dans « Faust » de Gounod, et sest retirée à 58 ans, lorsquelle est montée sur scène à Milan, pour chanter dans « Roméo et Juliette », du même compositeur français. Il faut dire que Gounod la tout simplement adorée. Il la découverte lorsquelle avait 30 ans, donc au tout début de sa carrière, et lui a confié le rôle de Juliette. Darclée a marqué lart lyrique, notamment en Roumanie, Italie et France. Elle avait une voix magnifique, puissante mais aussi très souple, qui lui a permis daborder depuis les rôles de colorature aux grands rôles écrits par Verdi. Dailleurs, le maître italien lui envoyait des bouquets de fleurs et des lettres admiratives dont parle le fils de la cantatrice, Ion Hartulary Darclee, dans son livre consacré à la carrière de sa mère. Ce sont des moments émouvants, qui font partie de lhistoire de lopéra universel. »



    « Cette femme est un génie artistique », disait Puccini, admirateur inconditionnel de Darclée, ajoute la musicologue Mihaela Soare: «Noublions pas que Darclée a été la première Floria Tosca, cest elle qui a chanté lors de la première de lopéra Tosca, le 14 janvier 1900, cest grâce à elle que Puccini a écrit le célèbre air Vissi d´arte, Vissi d´amore ; car Darclée lui disait: Maître, il y a beaucoup de tension dans Tosca, cest très dramatique, on ressent le besoin dune pause, dun instant de lyrisme. Alors, Puccini a répondu, très bien, essayons ça et sest mis à écrire un air avec Darclée ; le résultat a été cette pure merveille à laquelle sessayent, depuis, toutes les grandes sopranos. Puccini, lui aussi, lui envoyait des fleurs et des lettres après chaque spectacle ; après la première de Tosca, il la appelée La mia brava, bella Floria Tosca, Ma belle et courageuse Floria Tosca, puisque Hariclea Darclée fut celle qui a pratiquement sauvé lopéra. Le public nappréciait pas la dureté du sujet, mais, grâce à « Vissi darte », Darclée a réussi à sauver Tosca de léchec».



    Malheureusement, la voix dHariclea Darclée ne nous est parvenue que dans lenregistrement de deux chansons roumaines: «La chanson de la petite flûte» du compositeur George Stephanescu et «Ô, ma belle, combien on saime» du compositeur Tiberiu Brediceanu ; bien que réalisé à un âge très avancé de la soprano, cet enregistrement nous permet de mesurer la qualité de la tessiture de cette immense voix. Hariclea Darclée repose au cimetière Bellu de Bucarest, aux côtés de son fils, compositeur dopérette. En 1995, lors du 135e anniversaire dHariclea Darclée, un Concours national de chant qui porte son nom a été créé dans sa ville natale de Brăila, sur le Danube, à lest de la Roumanie. Présidé par une ancienne soprano dorigine roumaine, Mariana Nicolesco, et placé sous le haut patronage du président de la Roumanie, ce concours est devenu, avec le temps, un événement incontournable de la vie musicale nationale. (trad: Ileana Taroi)