Tag: hartuire

  • Jurnalismul, bastion al democraţiei

    Jurnalismul, bastion al democraţiei

    Situația actuală a mass-media și locul ei în societate au fost punctul central al seminarului „Un bastion al democrației: ajutând jurnalismul să supraviețuiască și să prospere”, organizat de Comitetul Economic și Social European (CESE) la Bruxelles în a doua parte a lunii octombrie , în cadrul programului #ConnectingEU2024.

    Şi cum în unele ţări, jurnaliştii se confruntă încă cu intimidare, hărţuire, atât online, cât şi offline, numai pentru că îşi respectă profesia, Oliver Röpke,  președintele Comitetului Economic și Social European, a afirmat că 756 de cazuri de încălcare a libertății presei au fost raportate în UE și în țările candidate doar în prima jumătate a acestui an şi a adăugat:

    “Aproape un sfert dintre aceste incidente au avut loc online, implicând hărțuire, hacking și creșterea tacticilor de discreditare. Trebuie să rămânem vigilenți și să ne angajăm să consolidăm protecția jurnaliștilor, în special a celor implicați în reportaje de investigație. O concluzie cheie din Raportul privind statul de drept este nevoia continuă de mecanisme mai puternice pentru a proteja jurnaliştii de interferenţe politice şi intimidare. Noi, ca Uniunea Europeană, trebuie să milităm pentru crearea și consolidarea unor astfel de mecanisme – nu doar în interiorul granițelor noastre, ci și în țările candidate. Libertatea presei nu respectă granițele și nici eforturile noastre de a o proteja”.

    Eurobarometrul de anul trecut semnala că 38% dintre cetăţenii europeni consideră informaţiile false sau incorecte, drept cea mai mare ameninţare a democraţiei.

    Oliver Röpke, Președintele Comitetului Economic și Social European, a subliniat:  “Cetățenii europeni au dreptul de a face alegeri în cunoștință de cauză pe baza unor informații concrete. Este responsabilitatea noastră să creștem gradul de conștientizare, să consolidăm reziliența socială și să dăm putere cetățenilor noștri să evalueze critic informațiile pe care le consumă.

    Statisticile vorbesc de la sine. Aproximativ jumătate dintre cetățenii UE consideră că accesul la informații corecte este unul dintre cele mai importante elemente ale alegerilor libere și corecte. În țări precum Grecia și Ungaria, 30% dintre cetățeni raportează că sunt expuși frecvent la dezinformare și la știri false.

    Aceste cifre ar trebui să ne preocupe pe toți. Pe măsură ce ne confruntăm cu această provocare în creștere, trebuie să continuăm să milităm pentru jurnalism responsabil, alfabetizare digitală și cadre de reglementare care abordează răspândirea informațiilor false.”

    Toate informațiile și dovezile prezentate la Seminarul „Un bastion al democrației: ajutând jurnalismul să supraviețuiască și să prospere”, organizat de Comitetul Economic și Social European (CESE) la Bruxelles se vor regăsi într-un nou Raport al instituției europene.

  • A intrat în vigoare noua lege care combate violența împotriva femeilor

    A intrat în vigoare noua lege care combate violența împotriva femeilor

    Nu există un colț din societatea noastră care să fie imun în fața violenței de gen. Acasă, la școală, la locul de muncă, în locuri publice, pe stradă și pe platformele sociale online, femeile și fetele cad pradă adeseori violenței și abuzurilor comise de bărbați, a atras atenția în timpul unor dezbateri în legislativul comunitar europarlamentara suedeză Evin Incir.

    Iar statistica arată că una din trei femei din Uniunea Europeană a fost victima unor violențe fizice sau sexuale, comise cel mai des de partenerii de viață.

    O creștere importantă a violenței fizice și emoționale împotriva femeilor s-a înregistrat în timpul pandemiei de COVID-19. Potrivit unor rapoarte, publicate de Consiliul Uniunii Europene, apelurile la liniile telefonice de asistență pentru violența domestică au crescut în această perioadă de cinci ori în unele țări.

    Violența online este și ea în creștere, vizate fiind în mod special tinerele și femeile din viața publică. În plus, femeile se confruntă cu violență la locul de muncă: aproximativ o treime din actele de hărțuire sexuală săvârșite în Uniune împotriva femeilor s-au petrecut la serviciu.

    Să nu uitați: drepturile femeilor și fetelor sunt drepturi ale omului, a mai spus Evin Incir.

    Iar colega sa din Parlamentul European, irlandeza Frances Fitzgerald, cu care a lucrat la elaborarea normelor europene, a afirmat la rândul ei:

    Nu poate exista egalitate fără eradicarea violenței împotriva femeilor și a celei domestice.

    Normele noi intrate în vigoare interzic mutilarea genitală a femeilor, căsătoriile forțate și cele mai răspândite forme de violență cibernetică, precum partajarea fără consimțământ a unor imagini intime (inclusiv deepfake-uri), urmărirea și hărțuirea cibernetică.

    Noua legislație garantează în același timp că victimele au acces neîngrădit la justiție, au dreptul de a solicita despăgubiri, au acces gratuit la linii telefonice de urgență și la centre de primire în regim de urgență în caz de viol.

    Statele membre trebuie să transpună toate aceste norme în legislația lor națională până la mijlocul lunii iunie 2027, adică în următorii 3 ani.

  • Muncind în România – 02.04.2024

    Muncind în România – 02.04.2024

    Reprezentanţii mediului de afaceri din România sunt îngrijoraţi că, odată cu aderarea parţială la Spaţiul Schengen, vor începe să piardă forţa de muncă adusă din afara Uniunii Europene. Preşedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni din România, Cristian Pârvan, consideră necesară completarea legislaţiei în aşa fel încât lipsa de personal din unele domenii să nu se adâncească. Potrivit acestuia, firmele care au fost nevoite să apeleze la muncitori străini au făcut eforturi financiare şi organizaţionale pentru a-i aduce din state extra-comunitare, a-i primi şi a-i acomoda. Acum companiile se tem că, datorită regulilor Schengen, aceşti muncitori după ce vin România şi îşi obţin viza pot să plece oriunde în Europa să lucreze. În 2024, guvernul de la Bucureşti a stabilit că 100.000 de lucrători străini pot veni la muncă în România pentru a atenua deficitul de forţă de muncă autohtonă.

    Legea pentru ratificarea Convenţiei privind prevenirea şi eliminarea violenţei şi hărţuirii la locul de muncă a fost promulgată, de preşedintele României. Potrivit Convenţiei nr. 190/2019, angajaţii au dreptul să lucreze într-un mediu în care să fie respectaţi indiferent de sex, rasă, etnie sau orientare politică. Ministrul român al Muncii, Simona Bucura-Oprescu, a declarat că numărul sesizărilor de hărţuire la locul de muncă a crescut. Conform datelor furnizate de Inspecţia Muncii, în 2023 au fost înregistrate 511 petiţii privind hărţuirea sau discriminarea la locul de muncă. În urma verificărilor au fost aplicate 41 de sancţiuni, valoarea totală a amenzilor fiind de 18.000 de lei (aproape 2.400 de euro). Prin comparaţie, în anul 2014 erau înregistrate doar 137 de sesizări. Conceptul de “violenţă şi hărţuire” acoperă, printre altele, abuzul fizic, abuzul verbal, hărţuirea şi mobbingul, hărţuirea sexuală, ameninţările şi urmărirea sau supravegherea. Noul cadru legal protejează atât angajaţii cât şi persoanele care lucrează indiferent de statutul lor contractual, persoanele aflate în perioada de formare, inclusiv stagiarii şi ucenicii, lucrătorii cărora le-a încetat raportul de muncă, voluntarii, persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă şi cele care au depus cereri pentru ocuparea unui loc de muncă, precum şi angajatorii.

    România are printre cele mai mici costuri cu forţa de muncă din toată Uniunea Europeană, reiese din datele Oficiului European de Statistică. Potrivit Eurostat, media europeană pentru costul muncii pe oră este de aproape 32 euro. Bulgaria înregistrează cel mai scăzut cost, 9,3 euro/oră, urmată de România, cu 11 euro/oră şi Ungaria, cu 12,8 euro/oră. La polul opus, munca are cel mai mare cost în Luxemburg, aproape 54 de euro/oră, în Danemarca, 48 de euro/oră, şi în Belgia, 47 de euro/oră. Cifrele conturează o diferenţă majoră între estul şi vestul spaţiului comunitar. Comparaţia între aceste cifre şi cuantumul care revine efectiv în buzunarul angajatului trebuie să ţină cont şi de salariu şi costurile nesalariale, precum contribuţiile sociale. Ponderea costurilor nesalariale în costurile totale cu forţa de muncă pentru întreaga economie europeană a fost de 25%, însă diferenţele între statele membre sunt mari. De obicei, în ţările unde se înregistrează cele mai mari costuri cu forţa de muncă se regăsesc şi cele mai mari cheltuieli nesalariale.

    Aproape 500 de locuri de muncă sunt disponibile la nivelul judeţului Maramureş, în nord-vestul României, majoritatea în domeniul producţiei şi serviciilor, transmite Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Instituţia arată că este de aşteptat ca acest număr să crească în aprilie odata cu redeschiderea unor activităţi în domeniul construcţiilor civile sau industriale, servicii, agroturism şi agricultură. În prezent sunt căutate persoane cu studii superioare, persoane calificate sau persoane care ar urma să se califice. Pe lângă domeniul producţiei, există locuri disponibile în comerţ, turism, sănătate şi servicii de manufactură.

  • Cum ne raportăm la hărțuire și abuz sexual

    Cum ne raportăm la hărțuire și abuz sexual

    Despre hărțuire și abuz sexual, de la formele fizice la cele virtuale sau
    online, se vorbește de mult timp și în România ca peste tot în Europa. Iar
    legislația încearcă să țină pasul cu toate manifestările recente ale acestor
    fenomen. Însă există, în continuare, destulă confuzie în opinia publică și în
    regulamentele care ar trebui să sancționeze faptele de tipul acesta. De pildă,
    un sondaj recent realizat de Fundația World Vision România arată că peste 26%
    dintre adolescenți și elevi de gimnaziu mărturisesc că li s-au trimis
    fotografii nud şi li s-a cerut să trimită fotografii nud cu ei. În același
    timp, din aceeași cercetare aflăm că peste 22% dintre elevii chestionați spun
    ca obligarea sau invitarea unui minor să vizioneze imagini pornografice este un
    abuz sexual doar într-o mică măsură sau nu este deloc. Studiul face dintr-un
    proiect mai amplu al fundației, intitulat JUSTinAct, care-și propune să-i
    informeze cât mai bine pe profesori, părinți și copii despre toate valențele
    abuzului sexual și să schimbe mentalitatea potrivit căreia doar violul este un
    delict de acest tip. A-i cere cuiva să
    trimită fotografii nud este tot un abuz, dar multe lume nu conștientizează asta,
    consideră Andreea Bujor, directoare de advocacy în cadrul Fundației World
    Vision:

    În acest sondaj am avut peste 700 de respondenți. Peste un sfert dintre
    ei spun că li s-au cerut fotografii. Deci acest lucru se întâmplă și trebuie să
    discutăm despre el. Copiii noștri au acces la internet, sunt extrem de
    informați și noi considerăm că nu trebuie să discutăm și în continuare privim
    aceste informații drept tabu. Acest lucru nu ar trebui să se întâmple. Îi
    sfătuim pe toți profesorii și părinții să fie atenți la copii, să discute cu ei
    aceste subiecte.



    Tot o
    discuție sinceră ar elimina senzația de jenă pe care o încearcă adolescenții cu
    anumite ocazii surprinse, de asemenea, în sondajul World Vision. Unul din trei
    adolescenţi nu ar avea încredere să vorbească cu părinţii dacă ar trece
    printr-un abuz sexual, din cauza ruşinii, aflăm tot de la Andreea Bujor:

    La școală nu se discută absolut deloc despre
    aceste subiecte, ele sunt considerate a fi tabu în continuare. Victima, în
    continuare, se rușinează și se teme de faptul că nu este crezută, că este
    blamată de către comunitate. Este foarte important să educăm, să vorbim cu
    copiii. În momentul în care în școli s-ar discuta mai mult despre asta, la ora
    de dirigenție, de exemplu, li s-ar spune ce înseamnă abuzul sexual și faptul că
    pot face o reclamație la Protecția Copilului sau la poliție, în momentul acela,
    copilul ar simți că există un spațiu sigur unde poate să reclame aceste lucruri.



    Iar în aceste discuții școala
    trebuie implicată, căci multe dintre abuzuri se petrec chiar în incinta
    instituției de învățământ. Andreea Bujor, directoare de advocacy în cadrul
    Fundației World Vision:

    Peste 17%
    dintre adolescenți spun că la școală au fost atinși într-un mod care i-a
    făcut să se simtă inconfortabil. În cele mai multe cazuri au fost atinși de
    către colegi, dar un procent mai mare proporție, peste 20% spun că, în alte
    contexte, nu de către colegi, au fost atinși într-un mod care i-a făcut să se
    simtă inconfortabil. 51,5% spun că au avut de a face cu priviri insistente
    asupra corpului lor. Iar referitor la reclamații, peste 30% dintre profesori nu
    ar reclama abuzuri sexuale asupra unui minor pentru că consideră că nu ar avea
    suficiente dovezi. Aici aș vrea să fac o precizare care cred că este foarte
    importantă. Nici părintele, nici profesorul nu sunt instanțe de judecată. Așadar,
    instanța de judecată este responsabilă să vadă dacă acest lucru s-a întâmplat
    sau nu. Pentru un profesor sau un părinte, responsabilitatea față de
    respectivul copil este să reclame. După aceea se vor face cercetări și se va
    dovedi ce este de dovedit.


    Trecând de la gimnaziu și liceu
    la facultăți, o altă cercetare indică faptul că nici în mediul universitar
    lucrurile nu stau mai bine. De la Cristina Praz, membră a asociației feministe
    Centrul FILIA, aflăm următoarele:

    Timp de 5 ani universitari, în 52 de
    universități au fost înregistrate doar 15 cazuri de hărțuire sexuală. Și asta
    nu e un lucru neapărat bun, nu înseamnă că aceste cazuri nu există. Înseamnă
    doar că avem poate dificultăți să accesăm aceste mecanisme de raportări, să
    comunicăm cu studenții și să creăm pentru studente și studenți un mediu în care
    se simt în siguranță, să vorbească despre aceste experiențe și să ceară
    ajutorul mai departe. Din păcate, de
    cele mai multe ori, soluționarea reclamațiilor a fost recomandarea unei medieri
    sau clasarea cazurilor din cauza lipsei de probe. Într-un singur caz știm că un
    cadru didactic a fost concediat, dar nu prin decizia Comisiei de Etică a
    universității respective, ci mai degrabă printr-o decizie ulterioară, pentru că
    în primă fază nu s-a întâmplat nimic.


    Aceste
    informații sunt incluse într-un raport amplu realizat de Centrul FILIA despre
    hărțuirea sexuală în mediul universitar, raport precedat de un studiu
    exploratoriu.

    Cristina Praz ne oferă amănunte: Am vorbit pe
    de-o parte cu studentele și studenții și, pe de altă parte, cu cadrele
    didactice pentru a vedea cum au perceput acest fenomen. Peste 30% din
    respondenți au indicat că au trecut prin experiențe de hărțuire, iar aproape
    40% din respondente și respondenți au spus că au fost martori la o faptă de
    hărțuire sexuală. Aș menționa că aceste date într-adevăr nu sunt reprezentative
    pentru că nu au fost luate de la nivelul tuturor universităților, dar sunt
    niște date de început, exploratorii, tocmai pentru a avea un nivel minim de
    informații legat de acest fenomen. Tot în cadrul aceluiași studiu am aflat și
    că una dintre principalele cauze pe care respondenții le-au identificat pentru
    hărțuirea sexuală este lipsa reglementărilor și a unor mecanisme de sancțiune.


    Și tocmai modul
    în care este definită și tratată hărțuirea sexuală în codurile etice sau
    regulamentele interne ale mai multor universități a fost analizat de către
    Centrul FILIA. Concluzia ne-o împărtășește Cristina Praz:

    În studiul nostru
    recent am aflat că din cele 85 de coduri analizate, doar 38 menționează
    hărțuirea la un nivel minimal. Și asta nu înseamnă că se oferă o definiție a
    termenului. Mai mult de jumătate din coduri nu pomenesc nici măcar două cuvinte
    despre acest fenomen. Aici avem o problemă. Atunci când nu avem un regulament
    etic clar de unde să aflăm ce înseamnă hărțuirea sexuală, cum este definită, ce
    forme ia acest fenomen, nici studenții, nici studentele, nici cadrele didactice
    sau personajul personalul auxiliar nu au de unde să afle aceste informații și
    să știe cum pot fi sancționate mai departe.


    De altfel,
    acolo unde este abordată hărțuirea sexuală, accentul cade exclusiv pe pedepse,
    nu pe educare sau pe sensibilizarea prin comunicare pentru prevenirea
    fenomenului.

  • Violenţa de gen în atenţia CE şi în dezbatere la CESE

    Violenţa de gen în atenţia CE şi în dezbatere la CESE

    În plenul său din iulie, Comitetul Economic și
    Social European (CESE) a dezbătut proiectul de directivă al Comisiei de
    combatere a violenței bazate pe gen și a egalității de gen. Comitetul a adoptat
    două avize cu recomandări pentru eficientizarea legislației în combaterea unei
    astfel de probleme de proporții epidemice și a cerut includerea acesteia pe
    lista infracțiunilor UE.



    Egalitatea de gen este la baza proiectului
    european
    , a afirmat Christa Schweng, reşedinta CESE, salutând prezenţa
    Christinei Fabre, ca precondiţie a creării unei societăţi mai drepte şi mai
    prospere. Cu toate acestea datele colectate la nivelul UE arată că una din trei
    femei cu vârste începând de la 15 ani, au raportat că au experimentat o formă
    de violenţă fizică sau sexuală. Pandemia de Covid 19, a închis femeile şi
    copiii în casă cu abuzatorii lor, înregistrându-se o creştere considerabilă a
    cazurilor de violenţă domestică. Războiul din Ucraina a adus o nouă perspectivă
    asupra violenţei la care sunt expuse femeile.


    Christina Fabre, de la Institutul european pentru
    egalitate de gen, a afirmat: Este îmbucurător să văd dedicarea pe care CESE o are în combaterea
    discriminării de gen şi a violenţei împotriva femeilor. La nivelul UE este o
    diferenţă de calitate a vieţii între bărbaţi şi femei. Stabilirea egalităţii
    dintre bărbaţi şi femei este importantă pentru toţi europenii. Rolul Institutului
    european pentru egalitate de gen este să culeagă şi să analizeze date privind
    diferenţele de gen. Institutul colectrează şi date privind violenţa împortiva
    femeilor în UE, cu scopul sprijinirii statelor membre în îmbunătăţirea
    colectării datelor administrative şi pentru respectarea obligaţiilor legale internaţionale.


    Christina Fabre a adăugat: Am spus că
    obţinerea egalităţii dintre bărbaţi şi femei este un deziderat UE, dar nu este
    doar o preocupare a UE. Strategia pentru Egalitatea de gen 2020-2025
    intenţionează să creeze un mediu în care femeile şi fetele, ca şi bărbaţii şi
    băieţii au oportunităţi egale de a-şi dezvolta întregul potenţial şi să
    participe activ în societatea europeană. Unul din punctele de interes este combaterea
    stereotipurilor de gen. Egalitatea de gen este critică pentru starea de bine a
    ţărilor membre UE: legislaţia, precum şi organizaţiile specializate au făcut
    din UE una dintre zonele cele mai confortabile în ceea ce priveşte egalitatea
    de gen, dar dacă nu acordăm atenţie acestui aspect câştigurile pot fi uşor
    pierdute. Când vine vorba despre egalitatea de gen, studiile au arătat că
    aceasta asigură creşterea PIB-ului şi duce la o ocupare mai bună a forţei de muncă.
    Vedem că promovarea egalității de gen îmbunătățește economia noastră. PIB-ul pe
    cap de locuitor are potențialul de a crește de la 6,1% la 9,6%.


  • Avocatul Casei 18.03.2022

    Avocatul Casei 18.03.2022

    Hărţuirea, mobbingul şi bullingul — forme de discriminare (partea a II-a a temei “Fenomenul discriminării din perspectiva juridică”). Participă: av. Alexandra Weisman şi av. Bogdan Vetrici-Şoimu:



  • Părinți și educatori contra hărțuirii online

    Părinți și educatori contra hărțuirii online


    În România, 27% dintre copiii și adolescenți afirmă că, într-o zi obișnuită de școală, petrec peste 6 ore online sau își verifică constant dispozitivul de pe care navighează. Iar timpul petrecut pe internet nu este întotdeauna marcat de bună dispoziție. Dimpotrivă! Una dintre concluziile cercetării sociologice axată pe tineri și realizată de organizația Salvați Copiii, este aceea că 61% dintre respondenți spun că s-au simțit inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet, semnificativ mai multe fete și elevi de liceu.



    Principalele tipuri de informații despre care copiii spun că i-au făcut să se simtă inconfortabil sunt conținutul violent, cel care incită la violență sau cel sexual explicit. Și, evident, conținuturile violente sunt, de multe ori, parte a unor acțiuni de hărțuire online sau cyberbullyng. Fenomenul a proliferat în ultimii ani și în România, dublându-l pe cel de agresiune fizică pre-existent în școli. Începând cu comentariile răutăcioase referitoare la aspectul fizic sau la comportament și sfârșind cu furtul și distribuirea unor fotografii sau clipuri intime, formele deja clasice de cyberbullying îi afectează de mult timp pe tinerii români. Iar ele devin cu atât mai letale, cu cât tehnologia avansează, după cum remarcă Răzvan Deaconescu, cadru didactic la Facultatea de automatică și calculatoare din cadrul Politehnicii bucureștene.



    “Cred că modul de cyberbullying este același: cu mesaje anonime, cu filme postate, cu furt de poze private. Însă tehnologia schimbându-se, apar noi mijloace de a hărțui. De exemplu, eu până acum doi ani nu știam de Tik Tok, nici nu știu dacă exista, dar acum este foarte prezent în mediul virtual și e un mod bun de a face viralizare. Un mesaj care poate pentru unii este o glumă, pentru alții chiar nu este o glumă, ajunge să fie distribuit masiv.


    Deci, formele de cyberbullying sunt cam aceleași, dar se diversifică plaja lor de acțiune datorită noilor tehnologii. Apare un nou mijloc de a transfera imagini, un nou mod de comunicare, apare o nouă aplicație. Astea măresc plaja de distribuire, dar formele de hărțuire sunt aceleași, cum ar fi, de pildă, modul în care te dai anonim ca să jignești pe cineva în mod continuu.


    De asemenea ce se întâmplă este că pe măsură ce lumea este mai conectată și mai prezentă online, viralizarea este mai accentuată și aici apare diferența cumva între bullying-ul fizic și cyberbullying. E vorba de un impact mai mare: fizic, bullying-ul se limitează la 3-4 oameni pe când în mediul virtual, lumea întreagă poate fi participa. Dacă ai un potențial de viralizare foarte puternic prin YouTube, Tik Tok sau alte rețele, nu mai e nimic de făcut.”



    Dacă hărțuirea reală este ușor de sesizat, cea virtuală e mai insidioasă și, uneori, măcar la început, poate fi confundată cu o glumă. Cum facem diferența dintre glumele online și hărțuire, aflăm de laMihaela Dinu, coordonatoarea centrului de consiliere pentru părinți și copii din cadrul Asociației Salvați Copiii.



    “Diferența ar fi următoarea: în cyberbullying avem intenționalitate și repetitivitate asupra unei persoane. E adevărat există și un dezechilibru de putere acolo, așa cum îl întâlnim și în fenomenul de bullying în școală. Aceasta ar fi diferența majoră. O glumă nu vine să provoace suferință, disconfort și traume pe termen lung, ci vrea să binedispună. Cyberbullying-ul nu are această componentă distracție.


    Chiar dacă unii cred că fac glume bune sau dacă, la început, hărțuirea poate fi interpretată ca o glumă. Însă, dacă există repetitivitatea și intenționalitate orientată asupra cuiva este clar vorba de bullying. La prima vedere pot părea ceva ușor, care nu ne afectează și peste care putem trece. Adolescenții sunt foarte vulnerabili și ei, totuși, deosebesc o glumă de cyberbullying, adică își dau seama în momentul în care se simt umiliți, timorați, în disconfort și deja încep să își pună întrebări.


    De multe ori e vorba de o etichetă atribuită unui copil sau unui grup de copii și care provoacă discomfort, tristețe, retragere socială până la probleme grave din punct de vedere mental. Așa cum atrage și Organizația Mondială a Sănătății atenția, bullying-ul alături de violență este printre primii factori de sinucidere la adolescenți. Deci lucrurile pot deveni foarte grave.”



    Până la sinucidere, însă, hărțuirea online are și alte efecte. Mihaela Dinu. “Avem foarte des întâlnită anxietatea, cu diferitele ei stări de anxietate generalizată. Vorbim de dificultăți cognitive, de capacitate scăzută de concentrare față de teme, de lecții, de tot ceea ce înseamnă școală, dereglări comportamentale, dereglări de alimentație care pot duce cel mai adesea spre bulimie, tulburări de somn, cu agitație în somn, coșmaruri, situații în care copiii adorm greu și se trezesc greu pentru școală și tot așa sunt multiple afecțiuni.”



    De puțin timp, a fost adoptată și o lege de combatere a hărțuirii prin care școlile și educatorii sunt obligați să ia anumite măsuri pentru prevenirea și contracararea fenomenului, inclusiv manifestările sale online. Rămâne, însă, și în sarcina părinților intervenția făcută la momentul potrivit. Totuși, ea nu este simplă, căci, de multe ori, chiar comunicarea cu propriii copii e dificilă în asemenea cazuri. De ce aflăm tot de la Mihaela Dinu.


    “Un prim motiv ar fi starea lor emoțională. Ei se simt rușinați, hărțuirea le provoacă rușine, anxietate și uneori, chiar nu știu cum să le spună adulților. Nu e neapărat rea voință din partea lor, dar nu știu cum să deschidă subiectul, nu știu cum să ajungă la punctul acela propice comunicării. Apoi, copiii mai cred că-și pot rezolva singuri problemele.


    Chiar dacă ei nu verbalizează această stare, din punct de vedere comportamental există niște schimbări: se vor retrage, vor evita să deschidă camera, să vorbească la telefon sau pe calculator. Toate aceste schimbări comportamentale părintele ar trebui să le să le observe, dacă este un părinte disponibil, prezent și-și observă copilul.


    Poate să fie timorat, să fie reticent în momentul în care știe că trebuie să intre în legătură cu mediul online. Mai sunt situații în care copiii mai mici, pre-adolescenți sau școlari mai mari somatizează aceaste trăiri: au dureri de cap, de stomac, uneori și stări febrile pe care le invocă și care nu au cauze organice, ci emoționale. Părintele ar trebui să le codifice. Trebuie să-i învățăm să navigheze pe internet și să le spunem de pericolele de acolo. Nu le putem interzice asta, dar îi putem supraveghea. Este o diferență între supraveghere și control.”



    În mod unanim, experții consideră că nu există soluție magică pentru protejarea copiilor de cyberbullying. Neexistând un buton roșu pe calculator sau telefon pe care, apăsându-l, hărțuirea să înceteze, apropierea de copil și perseverența în comunicarea cu el sunt căile accesibile părinților.





  • Parteneriate civice pentru combaterea hărțuirii în școală

    Parteneriate civice pentru combaterea hărțuirii în școală

    Pentru
    conștientizarea unor probleme individuale, dar și pentru rezolvarea lor, arta
    s-a dovedit foarte eficientă întotdeauna. Se pare chiar că și la nivel
    comunitar sau social mai larg, ea poate ajuta la măcar la familiarizarea
    grupurilor cu problemele membrilor lor și la creșterea empatiei. Aceste lucruri
    au fost dovedite recent și printr-un proiect derulat într-o comunitate rurală
    din județul Gorj de către asociația Docuart.

    Amănunte ne oferă
    Daniela Apostol, manager cultural și directoare a Docuart: Ne-am gândit cum ar fi
    mai bine să încercăm să rezolvăm o problemă pe care am identificat-o ca fiind
    de natură socială prin instrumente de țin de cultură și educație. Practic de-a
    lungul timpului noi asta am făcut și atunci am zis că încercăm să facem și-acum
    ce știm noi mai bine. Așa a luat naștere Proiectul Congruent, competențe
    necesare grupurilor eterogene de tineri. Este un proiect pe care noi îl
    considerăm necesar pentru reducerea disparităților dintre tinerii romi și
    neromi Europa și vizează și creșterea incluziunii grupurilor vulnerabile. Este
    un proiect pe care noi le derulăm în parteneriat cu școala Antonie Mogoș
    dintr-o comună din județul Gorj. Ne-am bucurat foarte tare că am găsit
    deschidere din partea conducerii școlii de aici. Proiectul își propune crearea
    unui context mai favorabil dezvoltării a 200 de elevi și ne-am gândit că putem
    contribui la această dezvoltare prin crearea unei relații foarte importantă
    între elevi, școală și părinți.


    Proiectul a
    debutat în februarie cu părinții și elevii claselor a patra și a cincea. Iar
    prima activitate a presupus derularea unui program de parenting/educație
    parentală pentru a-i familiariza pe adulți cu nevoile ce țin de dezvoltare
    emoțională, psihică și educațională a copiilor, dar și pentru a-I ajuta să-și
    îmbunătățească relația cu școala și comunitatea. În cadrul întâlnirilor nu s-a
    insistat pe partea teoretică, mai ales că părinții, în general, era foarte
    dornici de comunicare și de discuții despre problemele lor sociale, economice
    și chiar parentale, după cum a constatat psihologul Alexandra Cojocaru:

    Am fost foarte impresionată de spiritual coeziv al părinților de clasa
    a patra. Sunt foarte uniți, reacționează împreună la problemele copiilor și au
    o strategie comună de rezolvare a lor. Învățătoarea copiilor joacă un rol
    foarte important, iar părinții au venit la îndemnul ei, dornici să lucreze cu
    noi și foarte deschiși să comunice cu noi problemele pe care le au la nivel
    individual și familial. Varietatea problemelor e destul de mare: sunt copiii
    care provin din familii defavorizate sau au părinții divorțați, de pildă.


    Pulsul acestei
    comunități rurale deosebite a putut fi simțit și pentru că, în ciuda pandemiei,
    activitățile proiectului nu s-au desfășurat online după cum povestește în
    continuare Daniela Apostol:

    Am preferat întâlnirile față-n față. Acum, pe toată perioada vacanței de
    primăvară ca și pe toată perioada asta de pandemie, am evitat întâlnirile
    on-line pentru că este genul de activitate
    în care întâlnirea directă este foarte importantă. Practic noi mergem în
    satul Ceauru, de două sau trei ori pe
    lună unde am stă câte două-trei zile de fiecare dată și ne întâlnim cu fiecare
    clasă de părinți și cu fiecare clasă de elevi. Avem noi un psiholog, un regizor
    și un mentor, în funcție de fiecare activitate. Fiecare sesiune durează între
    45 și 70 de minute în funcție de subiectul abordat. Încercăm oarecum să cumulăm
    informațiile din psihologie și artă într-un amalgam cât mai bun, prezentat
    într-o formulă cât mai ușor digerabile pentru pentru părinți.


    Pe lângă
    componenta de parenting, proiectul Congruent include și un segment pentru
    combaterea bullyingului sau hărțuirii între copii, fenomen cu care comunitatea
    din satul gorjean Ceauru era familiarizată.

    Daniela Apostol: Copiii știau foarte bine despre acest fenomen. Chiar i-am întrebat dacă
    ne pot povesti despre o știre pe care întâmplător au auzit-o la TV sau dacă au
    asistat la acest tip de scene. Sentimentul meu este că în această școală,
    comunitatea de elevi e mai unită și asta se datorează părinților în primul
    rând. Aș putea spune că, în comparație cu mediul urban, fenomenul este, poate,
    resimțit mai puțin în mediul rural.
    Problema lor cea mare când vorbesc despre acest fenomen este lipsa de
    credibilitate pe care o au în fața adulților când povestesc despre bullying și
    suferă foarte tare din cauza asta. Iar părinților le-am explicat că, în
    bullying, atât agresorul, cât și cel agresat sunt victime, căci agresorul se
    poartă așa fiindcă a fost, în trecut, la rândul lui hărțuit.


    După primele
    întâlniri va urma o evaluarea psihologică pentru detectarea cazurilor care au
    nevoie de terapie individuală. Cât despre conștientizarea și combaterea la
    nivel de grup a bullyingului, inițiatorii proiectului Congruent au optat pentru
    cinema-terapie. Ea presupune vizionarea unor filme sau a unor secvențe din
    filme care îi pot ajuta pe copii, dar și pe părinți, să înțeleagă mai bine ce
    se petrece cu cei agresați, dar și cu agresorii lor.

    Alexandra Cojocaru: Mie, personal, mi se pare foarte importantă legătură dintre artă și
    psihologie. Cinema-terapia oferă instrumentele necesare explorării și
    identificării unor noțiuni care sunt mai greu de identificat și discutat în
    cadrul terapiei clasice, mai ales dacă e de scurtă durată. În cadrul acestui
    proiect noi oferim câteva ședințe copiilor. Nu sunt foarte multe la număr, dar
    completate cu sesiunile de cinema-terapie, sperăm să atingem un rezultat care,
    poate, prin ședințe convenționale ar dura mult să-l realizăm.


    De asemenea, teatrul sau, mai precis, realizarea unor mici scenete în care
    elevii își asumă anumite roluri îi poate ajuta să conștientizeze mai bine
    problemele lor și ale altora. Programul Congruent se va derula până în
    octombrie 2022 și, pe lângă replicarea lor în alte sate, inițiatorii doresc și
    constituirea unui Grup de Acțiune Locală care să preia activitățile conceput de
    Docuart și să le continue după încheierea proiectului.

  • Rasismul: o problemă și în UE

    Rasismul: o problemă și în UE

    Parisul, Bruxellesul și Berlinul sunt printre capitalele europene în care au avut loc manifestații împotriva rasismului. Acestea au reprezentat, inițial, reacții la evoluțiile din Statele Unite, unde după moartea lui George Floyd a avut loc un val de proteste. Unele dintre acestea au fost marcate de violențe, iar poliției i s-a reproșat că ar fi folosit excesiv forța. Europa se confruntă, însă, și ea cu probleme legate de rasism, iar Agenția Europeană pentru Drepturi Fundamentale chiar le-a cerut statelor membre UE să își intensifice eforturile pentru a le combate. Nimeni nu trebuie să fie luat la ochi doar pentru culoarea pielii sale, a atras atenția directorul Agenției, Michael O’Flaherty, care a adăugat că rasismul și discriminarea rasială nu își au locul în secolul 21 și trebuie făcute eforturi conjugate pentru eliminarea practicilor rasiste din Europa.

    Un raport realizat de Agenție și intitulate A fi negru în UE arată că, la nivel european, rasismul reprezintă o problemă serioasă și s-au înregistrat numeroase cazuri de hărțuire și violență din cauza culorii pielii. Astfel aproape o treime dintre europenii de origine africană au fost hărțuiți în cei cinci ani de dinainte de publicarea raportului și 20% în precedente 12 luni. Nivelul de hărțuire diferă, însă, mult de la un stat membru la altul, astfel încât în vreme ce în Malta și Marea Britanie (care încă făcea parte din UE la momentul realizării studiului) numărul procentul celor hărțuiți era de 20, respectiv, 21%, în Finlanda se ridica la 63%.

    Hărțuirea i-a vizat, în general, pe cei tineri, și a mers de la gesturi și comentarii ofensatoare la amenințări cu violența. Astfel de amenințări au fost, uneori, duse la îndeplinire, inclusiv de către polițiști: 5% dintre respondenți afirmă că au fost agresați din cauza culorii pielii. Din nou există diferențe de la o țară europeană la alta: în vreme ce în Finlanda, Austria și Luxemburg s-a înregistrat o incidență relativ ridicată, de 14, 13 și respectiv 11%, Portugalia și Marea Britanie s-au numărat printre țările cele mai tolerante, dar și acolo 2, respectiv 3% dintre respondenți au spus că au fost ținta unor acte de violență. Cei care au purtat în public elemente de vestimentație tradițională sau religioasă au fost de două ori mai expuși la violențe.

    În ceea ce îi privește pe agresori, în 61% era vorba de membri ai majorității albe care nu cunoscuseră victimele anterior, iar în restul cazurilor atacurile au fost lansate de membri ai altor minorități. Într-un caz din zece, agresorul a fost polițist, se mai arată în raportul Agenției Europene pentru Drepturi Fundamentale.


  • Şefa DNA – acuzaţii şi reacţii

    Şefa DNA – acuzaţii şi reacţii

    La
    jumătatea lui septembrie, Tribunalul Bucureşti a decis arestarea preventivă
    pentru 30 de zile a fostului ofiţer SRI Daniel Dragomir, pus sub acuzare în
    aşa-numitul dosar Black Cube, privind hărţuirea procurorului şef al DNA, Laura
    Codruţa Kovesi. Fost şef în
    Direcţia Generală de Prevenire şi Combatere a Terorismului din cadrul
    Serviciului, Dragomir fusese trimis, anul trecut, în judecată de DNA pentru
    trafic de influenţă şi spălare de bani. Potrivit DIICOT (parchetul antimafia),
    el a apelat ulterior la compania israeliană de securitate Black Cube pentru a
    obţine denigrarea persoanelor pe care le considera responsabile pentru
    neplăcerile sale penale.

    Până acum, în acest dosar au mai fost puşi sub acuzare
    trei israelieni, dintre care doi au fost arestaţi, iar al treilea a reuşit să
    fugă din România, pe numele lui fiind emis un mandat de arestare în lipsă.
    DIICOT afirmă ca aceştia i-au adresat d-nei Kovesi ameninţări telefonice şi au
    violat căsuţele de email ale unor apropiaţi ai acesteia, de unde au copiat şi
    transferat ilegal corespondenţă electronică. Iar
    zilele trecute, figuri politice de prim-plan au amorsat un nou scandal,
    acuzând-o pe şefa DNA că şi-a plagiat teza de doctorat.

    Într-o stranie formă de
    fraternizare, căci pe vremuri erau inamici juraţi, fostul preşedinte popular
    Traian Băsescu şi deputatul Sebastian Ghiţă, un ex-social-democrat repliat în
    formaţiunea populistă şi marginală România Unită, şi-au confirmat reciproc
    acuzaţiile pe această temă.

    Un contraatac al penalilor – acuză presa favorabilă
    campaniei anticorupţie al cărei vârf de lance e DNA, care aminteşte că,
    deopotrivă, Ghiţă şi personaje foarte apropiate lui Băsescu au fost puse sub
    acuzare. La rându-i, procurorul-şef denunţă atacurile fără precedent la
    adresa instituţiei pe care o conduce şi a colegilor săi, ce ar avea scopul de a
    decredibiliza activitatea DNA.

    Laura Codruţa Kovesi: Sunt
    atacuri foarte agresive în ultima perioadă de timp. Sunt campanii plătite de
    hărţuire a DNA şi, în special, de decredibilizare a DNA şi atacurile din ultima
    perioadă, făcute doar de inculpaţi pe care-i cercetăm sau de persoane cercetate
    în alte dosare, dovedesc acest lucru. În nici un caz nu ne intimidează, dar
    scopul urmărit este acesta, de a decredibliza activitatea DNA. Sunt convinsă că
    toate atacurile din ultima perioadă, susţinute cu bani mulţi, au fost făcute în
    acest scop, sunt făcute în acest scop, dar răspunsul nostru este acela că ne
    vom continua activitatea.

    Nu se impune demisia din funcţie a Laurei
    Codruţa Kovesi în acest moment – a ţinut să declare actualul şeful al statului,
    Klaus Iohannis, fiindcă deocamdată nu există dovezi că şi-ar fi plagiat teza de
    doctorat. El a precizat, însă, că i-a cerut procurorului şef să clarifice
    urgent acest subiect.