Tag: hartuire online

  • Ce nu ştiu părinţii

    Ce nu ştiu părinţii

    Mulţi părinţi nu ştiu ce fac şi cât timp petrec minorii pe internet.  Această observaţie empirică, presupusă de majoritatea adulţilor, a primit, recent, şi o confirmare clară printr-o cercetare sociologică realizată de organizaţia Salvaţi Copiii din România.

    Axat pe percepţia celor mari privind utilizarea internetului de către cei mici, studiul a fost comparat cu cel similar realizat acum un an din perspectiva copiilor.  Iar concluzia comparaţiei este sintetizată astfel: “din nefericire, copiii și părinți, ne aflăm în două lumi diferite în privința percepției atât a riscului, cât și a timpului petrecut online”. Sunt cuvintele sociologului Ciprian Grădinaru care detaliază.

    “Vedem că 3 din 10 părinți ne spun că fiul sau fiica petrec cam o oră pe zi online. Asta e de mirare pentru că, de fapt, copiii spun că doar un procent marginal – 2% sau 3% – petrec sub o oră pe zi. 

    Observăm o primă diferență, căci foarte mulți copii, aproape trei din zece, spun că petrec mai mult de patru ore pe internet pentru activități extrașcolare. Nu i-am întrebat despre sarcinile școlare pentru că suntem în context post-pandemic în care, cel mai probabil, comportamentele de învățare au rămas ancorate în zona online. 

    Principalele lucruri pe care părinții spun că ai lor copii le fac online sunt jocurile și vizionarea de conținut video cu tot ce implică aceasta. O să insist doar asupra unei singure teme  – rețelele sociale, unde 30% aproape dintre părinți spun că fiul sau fiica are un profil. 

    Dacă ne uităm la părinții care au copii cu vârsta peste 10 ani, acest procent crește spre 40%. Dar, dacă aducem în discuțiile în discuție opiniile copiilor din studiul din februarie 2023, vedem că 90% dintre copii spun că aveau un profil pe o rețea socială.”

    Diferențele dintre ce cred părinții că știu și ce spun copiii că fac în realitate online devin dramatice în contextului hărțuirii pe internet sau al altor incidente.

    Ciprian Grădinaru: “În privința incidentelor online o să fac referire doar la două elemente: 9% dintre părinți spun că, în ultima perioadă, fiul sau fiica a avut parte de un astfel de incident. Sunt două lucruri care merită analizate puțin aici. 

    Acum aproape 11 ani, în 2013, în cazul unui alt eșantion de părinți, procentul era eminamente identic: 9%. Din 2013 până acum, rețelele sociale au explodat. Au apărut multe rețele noi, multe cu grad mare de risc. Aparatele de pe care copiii intră pe internet la fel s-au înmulțit, cantitatea de timp petrecut online a crescut. Știm noi că în ultimii 10 ani vârsta la care intră copiii pe net a scăzut cu vreo 4 ani. Totuși, numărul de incidente și necunoașterea acestora rămân constante. 

    Este un subiect de cercetare pentru că, în cazul eșantioanelor copii, aproape 40% dintre ei spun că au avut un astfel de incident, dar numai 20% dintre ei spun că au și vorbit mai departe cu cineva. Acel cineva poate să fie prietenul, nu neapărat părintele. Astfel încât estimăm noi că unul din patru incidente pe internet rămân necomunicate către oricine altcineva, nu numai către părinți.”

    De altfel problema principala rămâne lipsa de comunicare dintre generații care-i face pe părinți să ignore preocupările copiilor, iar pe copiii să se ascundă de adulți. Totuși, există tentative de cunoaștere din partea celor mari, după cum aflăm tot de la sociologul Ciprian Grădinaru.

    “Acum 10 ani, în 2013, părinții aveau o monitorizare participativă mult mai importantă a comportamentului online al copilului. Procente mult mai mari de părinții spuneau că fac activități împreună pe internet cu copilul. De pildă, se jucau împreună. Acești indicatori au scăzut cu minim 10% – 20% în ultimii 10 ani. În schimb, ca un lucru bun, a crescut utilizarea programelor de control parental. Probabil au și apărut mai multe. Dacă acum 10 ani doi din zece părinți spuneau că au astfel de programe instalate pe device-urile copiilor, astăzi procentul s-a dublat. Acum rămâne întrebarea cât de eficiente sunt și ce fac ceilalți care nu folosesc aceste aplicații.”

     

    Lipsa dialogului și a cunoașterii reciproce creează situații dramatice pentru copiii care sunt hărțuiți online, unii dintre ei ajungând chiar în cabinetele de psihoterapie.

    Despre o experiență de acest fel ne vorbește acum eleva Bianca Joiță:  “Eram în clasa a opta. Țin minte că eram foarte stresată din cauza evaluării naționale și părinții mei, de asemenea, erau și ei stresați. 

    Prima dată când am auzit de pandemie și de vacanța de două săptămâni am fost foarte fericită că o să stau acasă și că o să am timp să învăț. Însă știm bine că aceste două săptămâni s-au transformat în luni întregi și în aceste luni în care eu am fost acasă cu părinții, în care puteam să fiu aproape de ei, puteam să vorbesc cu ei și să-i cunosc. Dar din pricina stresului școlar și din pricina dezorganizării mele, reacția mea la această supraîncărcare emoțională a fost să mă depărtez de ei.

     Așadar, am stat foarte mult în online și astfel am ajuns o victimă a bullying-ului. Am început să vorbesc cu persoane care erau de vârsta mea. Însă m-au rănit emoțional, căci începuseră să facă glume pe seama mea și a înfățișării mele. Iar eu, pentru că deja mă depărtasem foarte mult de părinți și mă izolasem de-a dreptul pe telefon și pe net, mi-a fost greu să le spun prin ce treceam. A fost o luptă prin care am trecut singură și din care am învățat. Acum, fiind elevă la un liceu pedagogic, știu cât de important este să vorbești cu părinții, cât de importantă este relația familială și ce greșeli am făcut și cum puteam să evit această situație urâtă.”

    În concluzie, pe lângă monitorizarea mai strictă a activității online și limitarea timpului petrecut în fața ecranelor, alt mod de a evita pericolele internetului este comunicarea personală dintre copiii și părinți, conchid experții organizației Salvați Copiii.

  • Copiii şi pericolele internetului

    Copiii şi pericolele internetului

    Peste un sfert dintre copiii din România petrec peste
    şase ore pe internet într-o zi de şcoală, dar numărul acestora se dublează în
    week-end sau în vacanţă, arată
    datele Studiului privind utilizarea Internetului de către copii, realizat de Organizaţia
    Salvaţi Copiii
    . Sociologul Ciprian Grădinaru are câteva
    concluzii: Faţă
    de studiile trecute, pentru că acest studiu vine în continuarea studiilor
    făcute de Salvaţi Copiii din 2013 şi 2015, observăm că timpul petrecut pe
    internet creşte şi, mai mult decât atât, vârsta la care copiii încep să
    petreacă timpul online tinde să scadă. O altă concluzie ar fi că cei mici
    folosesc din ce în ce mai mult reţelele sociale, expunând pe ele informaţii
    personale şi, mai mult decât atât, numărul reţelelor sociale folosite este în
    creştere. Dacă în urmă cu câţiva
    ani foloseau una-două reţele de socializare, acum majoritatea copiilor au
    profile pe 4-5 reţele.


    Studiul mai arată ca 73% dintre elevi folosesc internetul la şcoală, iar
    32% îl folosesc pe ascuns
    , în timpul orelor de curs. De asemenea, s-au înmulţit cazurile de hărţuire online,
    procentul fiind mai mare în rîndul liceenilor. 40% dintre copiii spun că se
    întâmplă foarte des să navigheze fără un scop anume, 13% nu au mâncat şi nu au
    dormit pentru a fi online, iar 24% spun că nu se simt în largul lor dacă nu pot
    intra pe internet
    . Potrivit studiului realizat de Salvaţi Copiiii,
    tinerii care petrec mult pe internet sunt semnificativ mai
    nemulţumiţi de relaţia cu părinţii, prietenii şi profesorii, precum şi de viaţa
    lor din prezent. Activităţile de zi cu zi nu mai au sens şi sunt mai puţin optimişti cu
    privire la viitor.

    Biofizicianul Virgiliu Gheorghe, doctor în bioetică, atrage atenţia asupra efectelor negative
    asupra sănătăţii emoţionale a copiilor
    . În
    primul rând, internetul crează dependență. E o fereastră magică care surprinde, provoacă
    simțul curiozitătii. Copiii
    au o minte deschisă către nou şi, prin firea copilăriei, ei caută experienţe cât
    mai provocatoare ca să-şi dezvolte mintea, iar ecranul simulează acest lucru,
    adică e un surogat de realitate mult mai intens ca experienţă decât însăşi
    realitatea. Si atunci ei sunt atraşi, petrec tot mai mult timp şi, în scurtă
    vreme, apare dependenţa. Dependenţa înseamnă, la început, o scădere a
    motivaţiei privind activitatea în lumea reală, pe urmă apare un fel de
    depresie privind experienţa reală faţă de cea virtuală, pentru că cea virtuală
    este extrem de incitantă. Odată dependent, copilul nu se mai simte bine în lumea
    reală, e trist, îi scade foarte mult atenţia,
    pentru că are nevoie de stimuli puternici ca să se poată concentra. In al
    doilea rând, ecranul beneficiază de nişte avantaje, în sensul că poate produce
    modificări cu viteza luminii, cadrele se schimbă foarte repede, deci bruscarea
    aceasta a simțului atenţiei naşte atenție, în sensul că conectează şi mai mult şi
    prin asta generează un fel de semihipnoză, lucru documentat încă din anii ’70. Orice
    contact prelungit al copilului, chiar dacă este inofensiv mesajul, îl va duce la dependenţă şi la a dori tot mai
    mult, tot mai mult şi tot mai stimulativ, aşa cum este cu drogul.


    Cercetările din ultimele decenii arată că ecranul, în perioada copilăriei, dăunează dezvoltării şi funcţionării
    creierului uman. Atenţia, motivaţia, sensibilitatea, imaginaţia creativă
    şi majoritatea funcţiilor executive ale creierului sunt afectate major. Pentru
    o educație sănătoasă, biofizicianul Virgiliu Gheorghe recomandă excluderea ecranului
    de orice fel din viaţa copiilor şi înlocuirea lui cu afectivitate, comunicare,
    sport, muzică, lectură şi matematică: Părinţii se amăgesc crezând că un calculator
    creşte nivelul de competenţe al copilului, dimpotrivă, îl scade. Cei mai buni
    în calculatoare, în programare sunt matematicienii, nu copiii care stau pe
    calculator de mici. Pentru că, pe lângă dependenţă, ecranul implică un
    anumit tip de activitate corticală care nu este proprie minţii umane. Şi asta
    produce schimbări în creier. Creierul copiilor crescuţi cu mult calculator nu
    mai este ca cel al copilului de odinioară. Apar atrofii corticale, se micşorează
    densitatea de materie cenuşie şi albă din lobul prefrontal lateral stânga.
    Aceşti copii sunt prizonierii mediilor virtuale.

    Nu mai există dispoziţie pentru lectură, lectură
    care ţine de un alt tip de experiență decât vizionarea. Sunt două tipuri de
    oameni diferiți, creiere diferite, așteptări diferite, comportamente diferite.
    Noi nu ne dăm seama, dar educația și elitele nu au treabă cu lucrurile acestea.
    Fetele lui Obama au primit telefoane mobile la 16 ani, iar la noi sunt
    copii care au telefoane de la câțiva ani. Cu cât o țară este mai săracă şi
    trece printr-o anumită criză, cu atât este mai mare consumatoare de media. Deci,
    cei care fac performanţă la această ora în lume, cei care conduc lumea,
    elitele, nu cresc cu astfel de mijloace… Aceste mijloace sunt de înrobire a
    minţilor şi de spălare a creierilor, sunt mijloace de control mental.


    Organizaţia
    Salvaţi Copiii derulează din anul 2008 programul european unic în România – Ora
    de net
    , care promovează utilizarea internetului de către copii şi
    adolescenţi într-un mod creativ, util şi
    sigur, ne spune Teodora Stoica, psiholog la Salvaţi Copiii: Programul are trei componente importante. Practic,
    noi organizăm activităţi de informare pentru mai multe grupuri ţintă, facem asta şi pentru copii, adolescenţi, dar
    şi pentru părinţi, profesori, specialişti care lucrează cu copii. Apoi avem o
    linie de consiliere unde copii şi adolescenţii pot suna daca
    întâmpină probleme sau au întrebări, dar avem şi o linie de raportare a
    conţinutului ilegal. În momentul în care cineva întâlneşte pe internet un
    conţinut dăunător sau pe care-l consideră nepotrivit, ne raportează acest
    lucru şi noi vom găsi o modalitate de a-l şterge de pe internet.


    Anul trecut, în cadrul proiectului Ora de Net, peste 47.000 de
    copii şi 12.000 de părinţi şi profesori au fost implicaţi direct în activităţi
    educaţionale
    , 718 copii au beneficiat de informare şi consiliere şi mai mult de
    1.100 de sesizări au fost făcute prin linia specializată de raportare